6 vuotiaan kavereista ja illoista, miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Heippa,

kaipaisin vähän vertaistukea kohta kuusi vuotiaan tyttäreni kaverisuhteisiin ja iltojen viettoon. Tyttö on nyt eskarissa ja ollut pienestä asti sosiaalinen tyttö mutta samalla rauhallinen ja itsekseenkin viihtyvä. Nyt varsinkin yksi ystävä on tullut hänelle todella tärkeäksi ja olenkin tästä todella onnellinen, on ihanaa kun omalla lapsella on ystäviä.

Nyt vain päiväkodissa ja töissä vietettyjen arkipäivien jälkeen minua on hieman alkanut rasittaa tuo ystävä. Hän on JOKA PÄIVÄ meidän oven takana tasan kello 17 (eli kun olemme juuri pääseet kotiin ja syöneet, monesti jopa olemme vielä ruokapöydässä) hakemassa tyttöämme. Jos emme ole kotona, lähdemme esim kauppaan töiden jälkeen, hän päivystää tiemme päässä pyöräillen milloin tulemme kotiin ja hyökkää heti pihaamme kun tulemme. Tyttäreni ryhtyy hänen kanssaan mielellään leikkimään ja tilanne on näiltä osin on.

Mutta jotenkin tuo jokapäiväinen kolmas lapsi alkaa joskus vähän ressaamaan. He ovat kuitenkin vasta kuusi vuotiaita, ja mielestäni kuusi vuotiaana ei vielä liikuta vapaasti ja mennä miten halutaan. Joten hän sitten on minunkin vastuullani kun meille tulee. Suurin syy kuitenkin on, että mielelläni olisin joskus ihan meidän perheen kesken. Kaikki työssäkäyvät ymmärtävät että illat ovat lyhyitä ja lapsien kanssa mielellään viettää aikaa. Mutta kun tyttären ystävä tulee hakemaan, tyttäreni haluaa hänen kanssaan leikkiä, eiväthän tuon ikäiset ajattele vielä kuten aikuiset, perheen kanssa vietettyä aikaa jne. Toisaalta jos tämä tyttö ei tule hakemaan minun tytärtäni, hän ei yleensä edes puhu tästä kaverista vaan on tyytyväisesti meidän perheen kesken. Meillä on myös nuorempi tyttö, ja mielelläni toivoisin että tyttäreni leikkisi pikkusiskonsakin kanssa. Olen kyllä vaatinut yleensä että isommat ottavat myös pienemmän mukaan leikkiin.

Eli summa summarum: ihanaa kun tyttärellä on kaveri, mutta pitääkö hänen joka hiivatin ilta tänne tulla??! Usein hän myös houkuttelee tyttäreni heille, mikä on myös mielestäni surullista, sillä en sitten näe tytärtäni oikein ollenkaan koko päivänä. En kuitenkaan halua kieltääkään menemästä, kun taas, ne ystävät ovat tärkeitä ja tyttäreni sinne haluaa, joten tappeluhan siitä syntyisi.

Argh, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan, ja se mitä haluaisin teiltä kuulla, on että onko teillä samantapaisia iltoja, miten ne selvitätte ja miten toimitte?

niin ja vielä lisäyksenä, nyt kun tyttö vielä on niin pieni että ei kovin kaipaa joka päivä ystäviä, olisi vielä helppo hänen kanssaan olla ja hyödyntää tämä aika. Sitten kun pari vuotta menee, tiedän että hän itsekin alkaa vaatimaan ystäviä eikä varmasti ole kotona jos kaverin luokse kaipaa.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

[QUOTE="Minttu";21989416]Mitäs jos juttelisit sen lapsen äidin/isän kanssa?[/QUOTE]

olin jo ajatellut että menen juttelemaan, on tosi kiva hänen äitinsä, mutta jotenkin tuntuu että ihmisillä helposti nousee karvat pystyyn ja kuvittelen hänen jo sanovan tälle ystävälle "juu älä mee sinne enää, eivät sua sinne kaipaa..." no ei ehkä, mutta kaipasin teiltä ensin kommenttia :)

Sopisin sen ystävän tai oikeammin hänen vanhempiensa kanssa tietyt "leikkipäivät", esim kolme iltaa viikossa tms, joista sitten pidettäisiin kiinni. Vaihtoehtoisesti voisit sanoa etukäteen tyttärellesi, että tänään ollaan perheen kesken ja ystävä saa odottaa toista päivää ja ku ystävä sitten tikkana on ovella on helpompi sanoa että tänään meillä on nyt muita suunnitelmia, että tulehan sitten huomenna uudestaan. Kun oman tyttösi kanssa olet siitä jo puhunut niin kohtausta ei luultavasti tule.

Meillä vähän vastaava tilanne 5v tytön kanssa jota tulevat hakemaan aina kaksi sisarusta melkeimpä joka päivä.Nämä tytöt ovat pihatuttavuuksia,eivät ole samassa päiväkotiryhmässä.Tytöllä tosin nyt parina päivänä omat harrastukset ja menot .Heillä on viimeaikoina tullut hieman yhteentörmäyksiä ja tyttö on itse sanonut ettei sitten huomenna leiki näiden sisarusten kanssa mutta usein ajatukset muuttuvat.Olen aika paljon antanut tytön mennä arkisin mutta viikonloppuisin ihan tietoisesti vietetään perheen kanssa aikaa.Mutta voisit ihan jutella tyttäresi kanssa ja sanoa esim.että jokapäivä ei lähdetä ulos kun jo päiväkodissakin ovat leikkineet yhdessä.

ihana kun täällä on tällaisia vastauksia. Pelkäsin vähän tyrmäystä "mustasukkaisesta äidistä". Tuo on hyvä ehdotus että sovin tyttäreni kanssa että jonakin päivinä ei leikitä ja puhumme siitä etukäteen. Usein nimittäin tyttäreni ei edes reagoi että ovikello soi, joten minun on helppo sitten sanoa kaverille että ei tänään mutta toisena päivänä kyllä.

Ja ihana kuulla että muilla periaatteessa on samoja juttuja, näistä viikonlopuista minäkin olen pitänyt kiinni, silloin ollaan perheen kesken. Viime lauantaina olimme melkein koko päivän kyläilemässä ja uimassa, kun tulimme kotiin, kaveri kurvasi samantien pihaamme pyörällä ja kysyi "missä olette olleet koko päivän?!?!?".....

Jos tuo sopiminen ei toimi, voisin sitten jutella hänen äitinsä kanssa...

Meidän tytär on vasta 3-vuotias joten ei ole siinä mielessä meille vielä ajankohtaista tuo, mutta ymmärrän pointtisi! Mulla itselläni oli samankaltainen kaveri juurikin tuossa iässä. Saattoi odottaa meidän pihassa vaikka tunteja ja teki meidän kissan hulluksi soittelemalla ovikelloa... En silloin ymmärtänyt mikä äitiäni siinä niin ärsytti, mutta nyt kun olen itse äiti niin odotan tuota ikää kauhulla! ;) On tosiaan ihanaa kun on kavereita, mutta kyllä se perheen keskenkin vietetty aika on arvokasta! Ainakin sille äidille joka on töissä koko päivän ikävöinyt lapsiaan... Lapsethan eivät sitä tietysti niin ajattele.

Voimia sinne!

niin ja vielä lisäyksenä, nyt kun tyttö vielä on niin pieni että ei kovin kaipaa joka päivä ystäviä, olisi vielä helppo hänen kanssaan olla ja hyödyntää tämä aika. Sitten kun pari vuotta menee, tiedän että hän itsekin alkaa vaatimaan ystäviä eikä varmasti ole kotona jos kaverin luokse kaipaa.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Kyllä meidän 6 v. kaipaa ystäviä, siinä mielessä 6 v. ei ole enää kovin pieni.

Meillä on ihan samanlaista, mutta toisaalta noinhan se kuuluukin olla. Kaverille voi sanoa, ettei tänään ole leikkipäivä. Ei sitä mun mielestä tarvitse sopia etukäteen vanhempien kanssa. Ja joo, meilläkin roikkuu välillä kavereita ovenpielessä ja olen joskus sanonutkin, että nyt kotiin. Kuuluu ikään. Ihanaahan se on, että lapsella on kavereita. Toki omankin perheen kanssa pitää olla. Kaverille vaan pitää sanoa reilusti, ettei nyt sovi.

Yhteistyössä