8kk uniasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rättiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rättiväsynyt

Vieras
Miksei mun vauvani nuku?
Missä olen tehnyt virheen? Miten voisin opettaa vauvani nukkumaan?
Vauvani on nyt 8kk ja heräilee joka h-lvtin yö tunnin välein tai tiheämminkin. Tätä on kestänyt 6kk.. *haukottelee*
Vauva kasvaa ja kehittyy tasaisesti, allergioita ei ole, korvat on tarkastettu ja kunnossa ovat. Meillä on hyvin säännöllinen päivärytmi ja pienetkin poikkeukset aiheuttavat kaaoksen (jos tämä nyt tästä kaaottisemmaksi voi mennä, *huokaus*). Päiväunia nukkuu hyvin.

Yöllä tosiaan ei seurustella, vaihdeta vaippoja, tms, mutta rinnalle vauva illalla nukahtaa ja sitten tiheästi pitkin yötä heräilee. Kyse on varmaan (?) tästä uni-assosiaatiosta eli kun nukahtaa rinnalle niin tarvitsee yölläkin rintaa nukahtaakseen.
Vauva on nukkunut alusta asti vieressäni (mies toisessa huoneessa yksin), pinnäsänkyyn vauva kyllä illalla saattaa nukahtaa mutta herättyään tunnin päästä huuto on kamala.
En kestä huudattaa, pikkuinen huutaa tikahtuaakseen jos äiti ei ole vieressä. Siks oonki aina antanu periksi! Öisin ei kelpaa kuin äiti vierelle eikä tutti kelpaa, pullosta ei syö. TISSI vain kelpaa jotta uni tulee.

Ei taida olla muita keinoja kuin unikoulu? En vain tiedä miten pystyn siihen... Neuvolasta kehottivat huudattamaan mutta en edes jaksaisi siihen rumbaan näin väsyneenä.. tuntuu että kävelen päivät väsymyksestä sekaisin.. Mieheni menettää helposti malttinsa joten en usko hänestäkään unikouluttajaa :( En kestä hänen tiuskimistaan itkevälle vauvalle.
Väsyttää, en löydä mitään ulospääsyä tästä asiasta! Haluaisin nukkua edes kolme tuntia yöllä ilman heräilyä!
Tämä tuntuu ikuiselta tuomiolta.. onko tällaista helvetissä..

ei... sellaista ei ole helvetissä. vain joidenkin pienten kullanmurujen kotona...
Mä tiedän tasan tarkkaan, miltä susta tuntuu. Mä olin tuossa vaiheessa jo valmis vaikka hyppäämään katolta päästäkseni sairaalaan nukkumaan... Päivä kerrallaan mentiin, pidemmälle ei uskaltanut ajatellakaan. Meidän kolme isompaa lasta piti vielä huolen, ettei päivälläkään saanut nukkua.
Yöt on olleet meillä hyviä nyt reilun viikon. Mä olen kuin uudesti syntynyt! Lapsi täyttää tällä viikolla vuoden.
Meillä onni löytyi siitä, että enää ei nukahdettu pullolle, ei syöty yöllä. Kunnon unikouluun minusta ei ollut ikinä, ei anna sielu myöten. Minä jätin pullon kokonaan nyt pois. kaikki neste juodaan mukista. yölläkin oli sitten vain tarjolla mukista - vettä. maitoa ei tarjoiltu. aika nopeasti lakkasi pyytelemästä ja yllättävän helpolla päästiin asiassa eteenpäin. ehkä aika oli nyt kypsä. sillä aikaisemmat yritykset on aina jotenkin lipsahtaneet takaisin vanhaan..
Mietin löytyiskö teillä apu imetyksen lopettamisesta? ellei se sitten sodi periaatteitasi vastaan? osaako juoda mukista? ajattelin, josko teille löytyisi apu meidän konstista...

Mä toivon sulle jaksamista!! muista että se ei kestä ikuisuuksia, vaikka nyt siltä tuntuukin!! ja samassa tilanteessa olevia on paljon, et ole yksin.

kokeile vaan yksin kertaisesti sitä että viet vauvan illalla huoneeseen ja tutti suuhun peittoa päälle ja annat nukahtaa
paitsi jos itkee menet ja laitat ne uuestaa menee varmaa joku 3-6 päivää kun tottuu,,
meille ainakin tepsi.
älä yöllä syötä anna mieluummin tutti..
ei yöllä kannata turhaa nostella vauvaa pinniksest..
onks huonees liian valoisaa?
meillä ei meinaa nukuta jos on valosaa
kannattaa pikku hiljaa tehä muutosta ei kaikkee kerralla..

Meillä tepsi huudattaminen ja voi sitä unen määrää sen jälkeen. Ei mitään ongelmia enää öisin. Tähän huudattamisasiaan saat varmasti kielteisiäkin kannanottoja, mutta itse olen huudattamisen kannalla viimeistään tuossa tilanteessa, missä te nyt olette. Helpompaa on jaksaa huudattaa muutama yö kuin jatkaa vielä kuukausi toisensa perään tuommoista ja väsyä entistä enemmän.

Ensi yönä vain tuumasta toimeen!! Kyllä sinä kestät, kun tiedät, mitä ja miksi teet niin. Toivottavasti saat miehen tuen tälle ja voitte yhdessä yrittää kestää ja tukea toisianne siinä lapsen itkua kuunnellessa.

Tuollainen heräily vie varmasti järjen. Koita ajatella niin, että se on myös lapsen parhaaksi, ettei tunnin välein heräile. Paitsi sinun, myös lapsen unenlaatu paranee. Ihan varmasti teillä on kyse tuosta mainitsemastasi uniassosiaatiosta. Siitä olisi nyt päästävä eroon.

Nyt vaan uudet iltarutiinit käyttöön eikä ruokailuja öisin. Koita saada lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn. Huutoa siitä seuraa, mutta koita kestää. Voimia, voimia, voimia!

Meillä poika 8kk ja aina on nukkunut huonosti..on vauvasta asti koliikin vuoksi nukutettu tyynylle syliin ja joskus tissillekin, ei koskaan nukahtanut itse.

Viime kuussa lainasin erään ystäväni kehoituksesta kirjastosta anna Wahlgranin lapsikirjan, jossa oli uniohjeita ja muitakin ohjeita. En usko tuollaisiin oppaisiin, mutta siellä vaadittu eikä suositeltu huudattamista, ja ohjeet olivat järkeviä. otin sieltä mallia ja nyt nukahtaa iltaisin itse omaan sänkyyn, ylipäänsä suostuu olemaan siellä hereillä, ja öisin herää kerran, korkaintaan kaksi. Aamulla herää seitsemältä kuin kello. säännöllisyys on tärkeää, ja ettei päivällä nuku kuin 1x0,5 h ja 1x1,5h meillä. Vähenee varmaan pian kyllä. Mutta meillä menee nyt paremmin! enkä enää imetä öisin, kuin poikkeustapauksessa. Suosittelen tuota kirjaa, ei lukeminen mitään maksa ja sieltä voi saada apua. Minä ainakin opin, ettei yövalvominen enää tässä iässä ole pakko.

Voimia teille ja voimia opetteluun!

Meidän poika heräili alusta asti noin 2h välein yöllä,4kk iässä alkoi sitten oikeen kunnon noin tunnin välein heräilyralli :( Ei auttanu aikasemmin/myöhemmin yöunille laitto,ei muut päivärytmin muutokset,ei kiinteiden lisäys/poisjättö jne. Huudattamaan en olisi halunnut ruveta,siksi yritin sinnitellä ja löytää apua jostain muusta konstista.Poika oli 9kk kun multa lopulta yksi yö vain loppu voimat ja päätin,että nyt loppu tää heräily,en jaksanu enää sitä heräilyä.Kolme yötä unikoulua ja sen jälkeen on nukuttu yöt hyvin,poika nyt 1v4kk.Hampaat,uudet taidot,rytmin muutokset ja sairastelut on välillä häirinneet yöunia,mutta aina on taas palattu takaisin heräilemättömiin öihin.

Ei tuohon taida muu auttaa kuin unikoulu,sitä en tiedä onko lapsesi siihen vielä valmis,sen tiedät sinä.Omani tuolloin 9kk iässä itki ihan täysin kiukkuitkua,ei mitään hätäitkua.

Voimia,tiedän mitä on olla väsynyt kuukaudesta toiseen...

Kuulostaa tutulta, sillä erotuksella että meidän vauva on jo pian 11 kk. Ymmärrän hyvin, ettet halua huudattaa, vaikka sillä tavoin ehkä tuloksia saisikin - minäkään en siihen ratkaisuun aio ryhtyä, oli mikä oli. Jos jaksat ja kiinnostaa, tutustu Elisabeth Pantleyn kirjaan ""The no-cry sleep solution"" (tai ainakin jotain sinnepäin tuo nimi). Ainakin akateemisesta kirjakaupasta löytyy. Itse olen jo kirjan lukenut, mutten vielä kokeillut vinkkejä käytännössä. Vaikuttaa kuitenkin lempeältä ja ainakin kirjoittajan mukaan tehokkaalta ""unikoululta"", ilman itkuja. Tsemppiä ja paljon jaksamista, mihin ratkaisuun sitten päädytkin. Koitetaan me molemmat muistaa, että tämä on ohimenevää, vaikka nyt ei siltä tunnukaan...

Sympatiat täältä myös! Meilläkin oli tuo vaihe kun herättiin yöllä tunnin välein, mutta se on onneksi menneisyyttä. Meillä ei unikoulua tarvittu, mutta jonkin verran on ""huudatettu"". Ei koskaan pidempää kuin viisi minuuttia kerralla ja jos itku on yltynyt paniikinomaiseksi niin heti on menty apuun. Kannatan omaan sänkyyn nukuttamista ja lapsen opettamista nukahtamaan itsekseen, sillon se uudelleen nukahtaminen yölläkin on helpompaa eikä vanhempia tarvita. Eli oli sitten kyse päiväunista tai yöunista niin lapsi omaan sänkyyn, haluamasi rutiinit (meillä peittely, tutti suuhun, suukko ja tuutulaulu) ja sitten pois näkyvistä. Jos lapsi alkaa kitistä/itkeä niin odotat esim. viisi minuuttia. Sitten lyhennetty versio rutiineista, esim. vauva oikein päin tai takas makuulle ja tutti suuhun (eli ei vauvaa syliin, paitsi tietenkin jos ei millään muulla rauhoitu).
En usko tälläisen ""huudattamisen"" mitenkään vaikuttaneen negatiivisesti meidän vauvaamme. Hän on aina iloinen herätessään ja muutenkin erittäin hyvän tuulinen. Ja kyllä on äiti ihan eri ihminen kun saa nukkua yönsä rauhassa!

Voi, kuin olisin itse kirjoittanut tuon! Vauvani myös ihan pian 8kk ja sama homma meillä. Tissille nukahtaa, tunnin tai kahden välein heräilee pitkin yötä eikä nukahda uudestaan kuin tissille. Vauva nukkuu vieressä. Ei kelpaa tutti, eikä pullosta ole syönyt koskaan. Kun yritän nukuttaa omaan sänkyyn, alkaa hysteerinen huuto vaikka millä konstein yritän rauhoittaa. Huutokouluun en aio myöskään minä ryhtyä, ei ole minusta siihen. Hyviä vinkkejä olen saanut monelta taholta, mutta en ymmärrä miten saan muutoksen aikaan kun lapseni on aivan hysteerinen jos ei väsyneenä saa äitiä ja tissiä, ja nimenomaan tissiä. Imetystä en halua vielä lopettaa, koska tykkään imettää lastani ja haluan antaa hänen imeä rintaa vielä jonkun aikaa.
Olen myös aivan väsynyt tähän, ja epätoivoinen. Sekin vielä, kun sitä on aivan sidottu tuon lapsen nukahtamiseen ja nukkumiseen ettei voi jakaa miehen kans hommia tuossa asiassa että saisi itse nukkua paremmin edes joskus.

meilläkin oli jossain vaiheessa tuota tunnin välein heräilyä, itse asiassa kestin sitä aika pitkään. Poika oppi nukahtamaan vain tissille. Poika taisi olla jotain 4-6 kk, nyt 7.5 kk.

Sitten vaan kyllästyin ja onneksi mieheni tuki minua kun yhdessä toteutimme lempeän unikoulun. Eli pojan herätessä mies yritti rauhoitella poikaa, tassutteli ja otti syliin jos ei rauhoittunut. Päätimme, että kuuden jälkeen saa ekan kerran tissiä. Muutaman yön tätä kesti ja sitten saimmekin pojan nukkumaan sinne aamuyöhön.

No, nyt onkin yöt taas rikkonaisia, on tullut hampaita ja korvatulehduskin. Mutta jossain vaiheessa pitäisi taas aloittaa tuo unikoulu jotta yöt saadaan rauhoitettua.

Pakko kans kirjottaa meidän tapaus... Ei auttanut tassuttelut eikä sylittelyt tms. meillä. Parhaiten rauhoittui kun antoi huutaa yksin ja kävin vaan välillä sanomassa että nyt on nukuttava. Ei sillä puheella kyllä mitään vaikutusta huutoon ollut, mutta tietää ettei ole yksin. Jos meni rauhoittelemaan enemmän niin huuto ylty vaan kahta kauheemmaks. Kaks yötä huusi ehkä pari tuntia. Nukahteli välillä ja aloitti uudelleen, nyt nukkuu n. 19-6.30. Mä en ees unikoulu öinä yrittänyt mennä nukkuun ennen ku ipana nukahti kunnolla. Oli helpompi jotenki kestää sitä huutoa.

Kuin omasta kynästä, tosin sillä erotuksella että ei aivan nukahda tissille/pullolle, mutta tutti pitää tökätä ratkaisevalla hetkellä suuhun, jotta nukahtaa sen kanssa. Poikamme on päivisin ihana, vilkas, aurinkoinen ja utelias pakkaus. On noussut jo kuukauden päivät seisomaan tukea vasten. Öisin meillä on koko hänen ikänsä ajan ollut jonkinlasiat hulinaa, mutta nyt 8,5kk yöt vaan pahenee... Nyt kysyisinkin vinkkejä siihen, että jos kerran olisi parasta jättää poika omaan sänkyyn nukahtamaan, miten onnaa, jos toinen nousee KOKO ajan ylös pinnoja vasten, hytkyy ja kiljuu? Tämä siis vaikka olisi viittä vaille unessa: yhtäkkiä sinkoaakin takaisin ylös heilumaan! Ei auta tassuttelut, silittelyt ja päättäväisesti alas laskemiset. Tissiä saa yöllä, vaikka olisin tosiaan valmis lopettamaan sen, mutta väsyneenä sorryn helposti törkkäämään tissin suuhun... Yöllä herää 2-x kertaa...
On paukut vähän lopussa ja tekstikin varmaan sen mukaisesti poukkoilevaa, mutta suonette anteeksi. Kiva tietää, että on kohtalotovereita!

Meillä ongelma ihan sama, kun koittaa omaan sänkyyn tytön laittaa niin välittömästi nousee ylös pinnoja vasten kiljumaan vaikka olisi viittä vaille unessa! Sitten kun laitat toisen makuulteen niin voi sitä huutoa, eikä tosiaan auta tassuttelut eikä yhtään mikään. En yksinkertaisesti saa tyttöä rauhoittumaan omaan sänkyyn niin että voisi sinne jättää yksin nukahtamaan. Tyttö on todella touhukas ja menevä pakkaus, tempperamenttia löytyy, lienee siksi myös tuo nukuttaminen vaikeaa.
Minäkin haluaisin vastauksen siihen miten onnistuu jättää toinen yksin nukahtamaan omaan sänkyyn kun jää sinne kiljuen seisomaan?! Nukahtaako pystyyn sitten lopulta... ?

Iltaunille kun laitan niin nukahtaa itsekseen nykyään (10kk).

Aluksi kun opettelimme niin huusi puolikin tuntia ennenkuin nukahti ja oli pystyssä. Nykyään muutama huuto ja sitten hiljaista. En tiedä nukahtaako niin nopeasti mutta ei ainakaan huuda. Huone pitää olla pimeänä enkä itse voi jäädä sinne. Jos huutaa esim. viisikin minuuttia niin sitten otan vauvan vielä syliin ja katsellaan tv:tä ja kokeilen myöhemmin uudelleen.
Ollaan siis opeteltu tämä taito vasta n. 7-8kk iässä. Sitä ennen nukutin tissille kun vielä imetin. KYllä se sitten laskeutui itse alas kun oli väsy. Välillä kun meinasin mennä laskemaan alas niin se oli jo laskeutunut mutta edelleen itki. Sitten kun menin huoneeseen niin nousi taas ylös.

Suosittelen että jätätte sinne pinnikseen huutamaan ja käytte ensin tiuhempaan laskemassa ja pikkuhiljaa pidennätte väliä.

Yhteistyössä