9 kk opettaminen ulos nukkumaan

Terveisiä maalta

Aktiivinen jäsen
10.07.2004
8 049
0
36
Hei !


Eli onko täälä ketään kuka olisi saanut jo 9 kk ikäisen lapsen nukkumaan ulos vaunuihin ?

Meillä lapsi nukkuu kyllä n.tunnin tai hiukan vähemmän aikaa vaunuissa kun olen lenkillä. Mutta kun saavumme kotipihaan ja vauhti lakkaa, niin lapsi herää. Pidemmän päiväunet myöhemmin nukkuu sitten sisällä omassa pinnasängyssään.

Nyt olen sitten ajatellut, että josko lapsen saisikin nukkumaan pidemmät päikkärinsä omassa pihassa vaunuissa. Tällöin voisi sitten sisällä rauhassa kolistella, esim. imuroida, eikä tarvisi pelätä että lapsi herää. Meidän koirakin kun on sellainen että haukku louskuttaa jos ovikello soi. Tällöin ei olisi tuotakaan ongelmaa. Tokihan ulkonakin on erilaisia ääniä, mutta ehkäpä sitä ulkona jotenkin nukkuu sikeämmin, kun lenkilläkään ei välttämättä heräile ohi ajavien autojen ääniin.

Kertokaahan vinkkejä miten saada lapsi nukkumaan paikoillaan olevissa vaunuissa ulkona !

 
Sama ongelma meillä.Nukahtaa hyvin vaunuihin mutta nukkuu 45min. Olisi joskus helpompaa esim.kylässä tms jos sais vaunuihin nukkumaan kun ei kuitenkaan nuku vaunujen lisäks kun omaan sänkyyn....vauva 8.5kk....
 
Meillä vauva opetettiin nukkumaan ulkona paikoillaan oleviin vaunuihin 6 kk ikäisenä. Ollut aina herkkäuninen ja havahtuu helposti hereille juuri tuon 45 min nukkumisen jälkeen, jolloin vauvoilla on kevyen unen vaihe.

Meillä on edelleenkin ajoittain päiviä (vauva nyt 9 kk) kun ei millään nukahtaisi ilman vaunujen heijaamista (mies varsinkin "syyllistyy" tähän helposti). Olen huomannut ainakin sen, että lapsen täytyy olla tarpeeksi väsynyt ja kylläinen, niin että on jo puolinukuksissa kun alan pukea ulos. Usein laittaa silmänsä kiinni jo tässä vaiheessa. Toisinaan on päiviä kun ei mikään auta, olenkin välillä antanut itkeä sen 5-10 min uni-itkuaan, jonka jälkeen on nukahtanut.

Meillä siis tuon 45 min unijakson jälkeen pitää olla yleensä valppaana, itkuhälyttimestä kun alkaa pienintäkin hiiskausta, menen paikalle, yleensä on tutti tässä vaiheessa pudonnut, jolloin auttaa pelkästään tutin laitto ja jatkaakin uniaan, joskus jopa 2 tuntia! Tärkeää on se, ettei lapsi näe sinua, kun laitat tutin. meillä jos lapsi näkee minut, niin haluaa heti ylös ja pois vaunuista. Toisinaan taas hiukan heijailen vaunuja, niin hiljaa että tuskin huomaa niiden liikkumista, tähänkin helposti nukahtaa uudestaan.

Eräs ystäväni antoi myös sellaisen vinkin, että ei pidä reagoida mitenkään ensimmäisiin itkuihin, korkeintaan heijata vaunuja n. 10 min, jolloin nukahtaa uudestaan. Monesti olen huomannut meidän vaavista, että itkeekin unissaan ja minä tyhmä olen luullut, että nyt se heräsi ja mennyt nostamaan pois vaunuista, vaikka ollutkin vielä puolinukuksissa ja helposti jatkaisi uniakin vielä. :(

Toivottavasti näistä oli jotain apua. Meillä ainakin nukutaan nykyään monesti 2 tuntia ulkona putkeen, kun olen toiminut näin ja monesti kertaakaan edes hereille havahtumatta. Ihanaa tosiaan tehdä kotihommia, imuroida ja sen sellaista, rauhassa! =) Tosin edelleen heräilee kyllä helposti siis kevyen unen vaiheessa, jos jotain yllättävää melua tulee...
 

Yhteistyössä