Äänistä kerrostalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en ikinä pystyisi asumaan kerrostalossa, ei yksinkertaisesti tulisi mitään. Olen todella herkkäuninen ihminen ja muutenkin sellainen, että "luontaiset vaistot" käyvät ylikierroksilla ja kiinnitän huomiota jokaiseen ylimääräiseen ääneen. Täytyy sanoa, että olen suurimman osan elämästäni asunut omakotitaloissa, ja pari kertaa rivitalossa, joten kyseessä on varmasti osaksi tottumiskysymys. Tuskin koko ikänsä kerrotalossa asunut kiinnittää ääniin mitään huomiota.

Joka tapauksessa olin kerran viikon kerrostalossa asuvan ystäväni luona vierailulla, ja ainakin siinä talossa meno oli sellaista että jos itse olisin joutunut siellä asumaan, olisin joutunut pitämään jatkuvasti korvatulppia tehostettuna vielä kuulosuojaimilla.

Yläkerran naapuri teki vessassa tarpeensa ilmeisesti tuolilla seisten, lorina meinaan kuului niin selvästi. Kaiken lisäksi tämä yläkertalainen kävi vessassa todella usein päivän mittaan. Siellä myös siirreltiin jatkuvasti huonekaluja, keskellä yötäkin.

Kaverini ovisummeri soi useampaan kertaan kun olimme jo nukkumassa, humalaiset soittelivat vääriin asuntoihin.

Joku pariskunta katsoi riitelyn olevan järkevintä rappukäytävässä, pariin kertaan tuli todistettua mielenkiintoista alhaalta alkavaa "V*ttu p*rkele!" -huutoa, joka tuli kohdalle ja jatkui ylöspäin. Tehostettuna tietenkin ovien paiskomisella.

Joka ikinen aamu aikaisin alkoi parin lapsen huutokonsertti, joka jatkui ihan siihen asti kun pääsivät vihdoin alaovesta pihalle. Kaikista oudointa oli, että lapset tuntuivat huutavan keskenään, kertaakaan ei kuulunut kenenkään aikuisen sanovan yhtään mitään.

Kesä kun oli, niin oli pakko pitää yölläkin ikkunaa tai pervekkeen ovea auki, ja liikenteen pauhu oli tehdä minut hulluksi. En ymmärrä kuinka kukaan pystyy isommassa kaupungissa nukkumaan.

itseasiassa veden laskeminenkin on ainakin meidän järjestyssäännöissä kielletty. Ja olemme tehneet yläkerran asukkaasta valituksen, koska viikonloppuisin saattaa viettää tunninkin suihkussa baarista tullessaan.

[QUOTE="minävaan";23375037]itseasiassa veden laskeminenkin on ainakin meidän järjestyssäännöissä kielletty. Ja olemme tehneet yläkerran asukkaasta valituksen, koska viikonloppuisin saattaa viettää tunninkin suihkussa baarista tullessaan.[/QUOTE]

Suihkussa käymistä ei voi kieltää, normaali suihkussakäynti ei kuitenkaan tarkoita veden lotraamista tuntikaupalla. Normaali suihku kun yleisesti tarkoittaa sitä noin 5 minuuttia kestävää suihkua. Ei hiuksia tarvitse ruveta perusteellisesti pesemään keskellä yötä, mutta kyllä iltavuorosta kotiin tullessa (puolen yön aikaan) tai vaihtoehtoisesti ennen töihinlähtöä (5-6 aikaan) on oltava mahdollisuus käydä suihkussa. Kaikkien työvuorot eivät ole klo 8-16.

Edelliseen vielä jatkoa...

Jos veden laskeminen on totaalisesti kiellettyä yöllä, niin mitä teet yöllä, jos

a) tulee jano?
b) käyt vessassa? (et voi vetää vessaa tai pestä käsiäsi?)
c) vauvan kakkavaippa pitäisi vaihtaa? (et pese vauvan pyllyä tai käsiäsi?)
d) tulet hikisenä iltavuorosta klo 23 kotiin? (et voi pestä hikeä pois, et voi pestä hampaitasi ennen nukkumaanmenoa?)

Tuossa siis vain muutama kysymys. Kuka tahansa maalaisjärjellä varustettu ihminen ymmärtää, ettei veden laskemista yksinkertaisesti voi edes järjestyssäännöllä täysin kieltää. Turhan veden lotraamisen toki voi ja saakin kieltää (tunnin suihku klo 3 yöllä). Myöskään vessan vetämistä ei voi kieltää.

Pikaisella haulla netistä löytyi tällainen: http://www.hs.fi/artikkeli/Saako+suihkussa+k%C3%A4yd%C3%A4+my%C3%B6s+y%C3%B6ll%C3%A4/1135253307161

Voiko taloyhtiö kieltää suihkun käytön tiettynä aikana?

Taloyhtiömme ilmoitustaululle oli ilmestynyt hallitukselta lappu, jossa annetaan vahvasti ymmärtää, että suihkua ei ole soveliasta käyttää kello 23–7 välisenä aikana.

Kuinka vakavat seuraamukset ovat, jos kieltäydyn luopumasta aamukuudelta tapahtuvasta pikaisesta aamusuihkusta?

"Järjestyssäännöillä ei saa kohtuuttomasti rajoittaa asukkaiden elämää", sanoo Kiinteistöliiton lakimies Kristel Pynnönen.

"Lähtökohtana siis on, että oikeus käydä suihkussa kuuluu normaaliin elämään ja niinpä suihkussa käyntiä ei voi taloyhtiössä kieltää. Esimerkiksi vuorotyöläisiä ajatellen olisi kohtuutonta, että suihkussa käynti olisi rajoitettu. Taloyhtiössä olisi kuitenkin vältettävä toimia, jotka häiritsevät yörauhaa."

Järjestyssäännöt antavat taloyhtiön asukkaille ohjeita ja määräyksiä, jotka pyrkivät edistämään asukkaiden viihtyisyyttä, terveyttä, kotirauhaa ja turvallisuutta taloyhtiössä.

Järjestyssääntöjen noudattamatta jättämisestä saattaa seurata hallintaanotto.

Huoneiston ottaminen yhtiön hallintaan voi tulla kyseeseen silloin, kun osakkeenomistaja ei noudata sitä, mikä on tarpeen järjestyksen säilyttämiseksi yhtiön tiloissa.

"Järjestyssäännöt sitovat asukkaita vain, jos ne eivät kohtuuttomasti rajoita asukkaiden elämää", Pynnönen sanoo.

"Nyt on kuitenkin kyse suihkussa käynnin rajoittamisesta. Jos suihkussa käynnin kielto on otettu järjestyssääntöihin, tulkintamme mukaan sen noudattamatta jättämisestä ei voisi seurata hallintaanottoa."

Ei sitä koiraakaan niin helpolla saa hiljaiseksi. Ja useimmat koirat välillä haukkuvat päivällä, kun kotiväki on poissa. Ne haukkuvat myös yöllä, kun rappiksesta kuuluu ääniä. Ne haukkuvat silloin, kun lehti tulee. Mutta aika harvassa kerrostalossa koirien pitäminen on kiellettyä. Joten silloin niitä vaan pitää sietää, sillä koiraa ei välttämättä saa hiljaiseksi kuin kirveellä.

Jos ei pysty sopeutumaan yhteisöasumiseen ja sen huonoihin puoliin, eikö silloin olisi paras siirtyä sinne korpikuusen alle?

No lasten äänet kuuluvat normaaliin elämään, eikä ketään tietääkseni kovaäänisen lapsen takia voi häätää mutta lemmikit ovat asia ihan erikseen. Ei todellakaan koiran haukunta yöllä kuulu "normaaliin ääniin". Meillä on alakerran naapurilla iso dobberi, jonka omistaja päästää koiran takapihalle haukkumaan (niillä on siis oma takapiha) ihan mihin aikaan päivästä/illasta vain. On tosi kumeaääninen tapaus, ja joskus kuulen haukkumisen vaikka se ois asunnossaankin. Onhan siitä sanomista tullut mutta ei ainakaan vielä ole lähtöpasseja saanut, ihme kyllä. Meillä on myös koira, joten en ole mikään koiravihaaja, ja kyllä meidänkin koira haukahtelee ja vartioi mutta ei häiritsevästi öisin. Ei naapureiden tarvitse sietää ympäri vuorokauden haukkuvaa koiraa. Koiranpito ei kuitenkaan ole mikään perusihmisoikeus. Jos ei osaa koiraansa kasvattaa kerrostalokelpoiseksi niin voi muuttaa asumaan sinne korpikuusen alle itse.

Mä oon ainoa nuori meidän kerrostalossa ja sen kyllä huomaa. Olen oletus syyllinen ihan kaikkeen.

Käyn joskus yöllä tai myöhään illalla suihkussa kun oon tullut esim. harrastuksista tai baarista. Juorut leviää koko taloon ja kaikki vanhukset ihmettelee tyyliin "kerrohan miksi käyt yöllä suihkussa?" jne.

Lisäksi on valitettu kun pizzalaatikot ei löydä tietään pahvinkeräykseen vaan normien kuivajätteiden sekaan. Minä laitan pizzalaatikot aina pahvinkeräykseen, mutta kuten kerroin minä olen oletussyyllinen kaikkeen, koska olen ylivoimaisesti nuorin talossa.

Meille tuli sääntö, ettei saa käyttää sisätilanlämppäriä autossa. Minulla jäi muutamaksi yöksi se päälle kun en muistanut laittaa sitä off-asentoon kun tulin töistä. Töissä siis saan käyttää. Tästä tuli ilmoitus, että menetän autopaikan sisätilalämmittimen käytön vuoksi. Jotkut naapurit eivät edes tienneet tälläisesta säännöstä, mutta kuinkas ollakaan minä olin ainoa joka sai tästä ilmoituksen.

Vittumaista on elää kyttäävien, valittavien ja juoruavien naapurien kanssa. Hankkisivat oman elämän.

Ikärasismia!

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän;13536056:
Jos meteli ei kestä kauan, esim. juuri tuo aamulla liikkeellelähtö (ei kai kukaan rapussa viivy minuuttia kauempaa) niin mikäs siinä. Vaikka siihen heräisi, niin nukahtaa sitten uudelleen.

Mutta jos ääntä, oli se sitten mitä hyvänsä, kuuluu tuntikausia säännöllisesti, niin onhan se hermoja raastavaa ja jokin ratkaisu pitää löytää.

mä en pysty nukahtamaan udeleen välittömästi,joten mun aamu olis ainkin pilalla

Mua ei häiritse lasten äänet. Olettaen kuitenkin että lapset on kasvatettu eikä se meteli ole tahallista kiusantekoa. Mutta esim. meidän naapurista kuului usein vauvan itkua, öisinkin, mutta kyllähän sellaisen nyt kestää. Ohimenevää eikä sitä vauvaa aina niin vaan saa hiljaiseksi.

Koiranhaukunnan kestää, jos se on satunnaista eli koira hyvin koulutettu.

Mut se mikä ottaa kupoliin, oli hiljaisuus tai ei, on se kun naapurin teinit huudattaa musiikkia. Se, että meidänki asunnossa on tunne että olisi baarissa niin ei vaan ole kivaa. Ja se musiikki soi niin kovaa että täällä ei kuule telkkaria. Ne soittaa sitä mihin vuorokauden aikaan tahansa, myös öisin.

Mun mielestä kerrostaloasunnoissa pitää elää niin, että kunnioitetaan toisia. Mä en ymmärrä asennetta että kun ei ole hiljaisuusaika niin saa metelöidä miten lystää. Miksi silloinkaan pitäis tahalleen kiusata muita.

myös päiväsaikaan pitää käyttäytyä kunnola ja käytävillä ei saa turhaa meteliä pitää. esim hippaleikit ei kuulu käytäville ei pallonpelaaminen tai rullalautailu/ pyöräily. Niisät saa valittaa-Vaika on päivä IHAN MITÄ TAHANSA ei silloinkaan saa tehdä.,

Ymmärrän erittäin hyvin naapureiden vittuunnuksen, jos he lähes joka arkiaamu joutuvat heräämään klo 5 kun ap:n poikue kulkee käytävässä. Jos äänieristys on huono ja käytävässä vielä kaikuu (+ sitä ennen on eteisessä huudettu X aika), niin kyllä siihen herää vaikka nukkuisi tulpat korvissa.

Joojoo milläs lapset hiljentää, mutta kun kyseessä on Y naapuria vs yksi perhe, niin kyllä yhden perheen pitää olla se joka joko muuttaa käytöstään tai muuttaa. On täysin kohtuutonta herättää rapullinen ihmisiä klo 05, säännöllisesti. Ei ole naapurien vastuulla keksiä asiaan ratkaisua, vaan ap:n, joka on muuttanut kerrostaloon, hommannut lapsia ja päälle vielä työpaikan johon pitää lähteä klo 05.

Mutta milläs hiljennät leikki-ikäisen rappukäytävässä, jos ei sana mene perille (ja kyllä, yleensä tuon ikäisille ei mene perille)? Jos korotat itse ääntä, huuto vaan yltyy. Jos yrität raahata mahdollisimman nopeasti ulos, alkaa kovempi huuto.

Kerrostaloasuminen on yhteisöasumista, eräänlainen "kommuuni". Siellä on yhteiset pelisäännöt eikä siellä voi tehdä mitä tahansa, toisin kuin esim. omakotitalossa. Mutta siellä pitää olla myös tietynlaista joustoa ja ymmärtämystä.

Lapsen kasvatus on vanhemman vastuulla - se miten sen teet ei kuulu muille kunhan tulosta tulee. Jos et pysty lasta pitämään kerrostalokelpoisena muutat pois.

Useammassa kommuunissa asuneena joustoa toki, mutta perusperiaate on AINA, että muita kunnioitetaan eikä häiritä ts. ei meluta ellei koko porukka ole mukana tai asiasta sovittu etukäteen. Jos joskus kuitenkin itse muita tai muut itseä häiritsee, niin huomautuksesta hiljenee aina.

Yhteistyössä