aborttiin 14 raskausviikon jälkeen.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin(kö?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin(kö?)

Vieras
Oon niin monesti lukenu täältä surullisia tarinoita ja joskus joku taisi niihin masentaviin viesteihin jo raivostua.. joten pyydän jo etukäteen anteeks vuodatustani.

Mahdottoman mahdottomalta saattaa monien mielestä kuulostaa mutta mulla itselläni on niin paha olla että joudun harkitsemaan aborttia vaikka siis viikkoja jo 14.

Olen kovasti odottanut lasta, mutta en tiedä varmasti selviäisinkö yksin pikkukaverin kanssa. Tunnen itseni todella hylätyksi ja pelkään kaikkea. Oon yli kahdenkymmenen jo ja hyvässä työssä jne. muuten asiat mallillaan mutta silti arveluttaa. Yksi ystävistäni sanoi että minun kannattais tehdä abortti kun on nähny miten huono on olla.

Toisinaan sitä miettii että mitähän tyyppi siellä masussa puuhailee ja miltä hän mahtaa näyttää.. mutta toisinaan taas mieli on todella itsetuhoinen ja syyllinen vaikka mitään pahaa en ole koskaan tehnyt.

Seurustelin miehen kanssa jolle nyt odotan lasta, mutta erosimme ennen raskautta. Hänen vanhempansa eivät siedä minua, en tiedä miksi koska en ole heitä nähnyt kuin muutaman kerran ja olemme vaihtaneet pari sanaa. Sellaisen kuvan olen saanut että exäni on todella äitinsä talutusnuorassa vaikka on jo lähemmäs 30. Seurustelumme alkuaikana exäni oli sanonut minusta jotain pahaa vanhemmilleen ja luultavasti heidän viha on siitä johtuvaa. Olin ollut miespuolisen ikivanhan ystäväni(ja haluan painottaa erityisesti tätä sanaa ystäväni) eräänä kesänä juhlimassa ja hän tuli minun ja exäni yhteiseen kotiin oman ystävänsä kanssa yöksi(asui eri paikkakunnalla ja pyysin jatkoille). Mitään siis välillämme ei tapahtunut eikä ole koskaan tapahtunutkaan tämän kaverini kanssa. Tämän kerrottuani exälleni hän kilahti ja oli mennyt kertomaan vanhemmilleen että onpas minulla paska tyttöystävä. En ollut uskoa koko miestä silloin... Miksi ylipäätään olisin ilmoittanut että ystäväni ja hänen kaverinsa nyt ovat täällä yötä jos olisin jotain väärää mennyt tekemään siinä..??

No tämä olkoon nyt yhtenä esimerkkinä. Tänään juttelin exäni kanssa hänen vanhempiensa pihassa ja hänen äitinsä sattui paikalle... Tämä unelmaäiti ilmoitti minulle topakasti että "pois meidän pihalta" (kerrostalo) ja "häpeäisit". Välittömästi silmästäni valui kyynel ja minun oli pakko lähteä pois. Mitä mun tulisi hävetä? sitä että olen raskaana hänen pikku pojalleen? sitä että olen ylipäätään olemassa?

No mitä lapseen tulee niin en todellakaan hyppinyt riemusta kun sain tietää olevani raskaana. Mietin että mitä pahaa nyt olen tehnyt että näin rankaistaan :( Nyt moni lapsettomuudesta kärsivä ei pidä minusta yhtään, mutta näin asia oli. Pidin huolen ehkäisystä ja mitään mahdollisuutta siis raskaudelle ei olisi pitänyt olla.

Nyttemmin olen ollut sinut raskauden ja hieman pyöristyneen vatsani kanssa, mutta tällaiset tilanteet saavat ihmisen niin hajalle.

Olemme eronneet exäni kanssa sen vuoksi kun olin pettänyt luottamukseni ja hän päätti sitten kostaa minulle sen menemällä sänkyyn toisen naisen kanssa. Sitä minä en sentään ole tehnyt että olisin mennyt vastaavaa tekemään.

Itken päivittäin tätä pahaa oloani ja nyt olen jopa alkanut pelätä sitä että mun surullisella mielellä voi olla vaikutus lapseen. Haluaisin olla onnellinen, kukapa ei haluaisi. Miksi mun pitää pelätä? Miksi en voi ajatella että jos kerran miehestä tämä elämä on kiinni niin ihan hyvin voin lapseni synnyttyäkin etsiä itselleni ihanan kumppanin.

Mitäs sitten jos tiedän että en selviä tästä ja vaihtoehtonai on enää tehdä keskeytys..

Voihan itku :(

Alkuperäinen kirjoittaja yksin(kö?):
OMiksi mun pitää pelätä? Miksi en voi ajatella että jos kerran miehestä tämä elämä on kiinni niin ihan hyvin voin lapseni synnyttyäkin etsiä itselleni ihanan kumppanin.

no sinä sen itse sanoit, mitä jahkailet?

Aborttia ei ilman pätevää lääketieteellistä syytä saa vko 12 jälkeen... eli parempi tottua tilanteeseen.

Ymmärrän, että ajatus mahassa kasvavasta lapsesta voi tuntua vaikealta jos elämä muutenkin potkii, mutta sydämestäni toivon että kaikki asiat järjestyvät parhain päin!
Toivottavasti sinulla on ystäviä tukena?

tarkoituksenani ei ollut todellakaan aloittaa keskustelua aiheesta millä viikolla voi keskeytyksen viimeistään tehdä... että niin. Tiedän tytön jota on "painostettu" aborttiin vaikka oli pidemmällä jo kun minä. Sille tehtiin se. Sosiaalitoimi painosti, aiempi lapsi oli juuri otettu huostaan.

Kyllä uskon että jotain alkaisi tapahtua jos lääkärit tietäisi todellisen pahan oloni. Se jos ei yksinkertaisesti enää. Jos olen vastuuntunnoton mutta miksi tappanut tänään itseäni?

varmasti on rankkaa mutta kyllä sinä selviät :)
kannattaa soittaa vaikka neuvolaan ja mennä puhumaan jollekkin.. asiat kyllä varmasti järjestyy.. ota selvää mistä kaikkialta voit saada apua lapsen kanssa, sukulaiset, ystävät... aborttia niin moni nainen katuu myöhemmin kun tilanne selviää, ja tajuaa että ihan hyvinhän sitä olisi pärjännyt.. (tiedän kokemuksesta..) toki se on sinun oma ratkaisu ja vain sinä sen voit tehdä..

tuntui todella kurjalta lukea kirjoituksesi.. ymmärrän että sinusta tuntuu nyt pahalta ja mietit miten tulisit pärjäämään vauvan kanssa, eikä se ole mikään ihme..vauva muuttaa elämän ihan täysin. sinulla on kuitenkin työpaikka joten taloudellisesti ei tulisi olemaan ongelmaa. ystäväsi varmaan kärsii itsekin kun näkee sinun voivan huonosti, mutta ei hänen silti tulisi rohkaista sinua tekemään aborttia. sitäpaitsi oot sen verran pitkällä jo että keskeytystä et ehkä tulisi saamaankaan.. itse olen aborttia vastaan, mutta en ala ketään moralisoimaan. ootko käyny neuvolassa? voisit mennä sinne juttelemaan tilanteestasi. :hug:

Hei. Sinulla kuulostaa olevan tosi vaikeaa. Oletko puhunut neuvolassa asiasta? Tai siis kai olet käynyt neuvolassa? Sinne kannattaa kertoa huolensa ja tunteensa. He osaavat varmasti auttaa sinua eteenpäin! Pääsisit purkamaan pahaa oloasi jollekkin niin se varmasti helpottaisi. Ja sitä paitsi, ethän sinä ole yksin. Sinulla on pieni elävä ihana ihminen masussasi. Minusta ainakin tuntui hyvältä raskaana ollessa juuri se ettei ollut koskaan yksin! :hug: , toivottavasti saat apua. Jos haluat purkaa jollekkin huoliasi henkilökohtaisesti niin laita minulle vaikka yksityisviestiä.

?Neppi

Abortti ei taida sun kohdallasi enää olla mahdollinen. Jos tuntuu ettei lapsi elämään sovi, niin adoptioon sitten, suomessa on monta paria jotka haluavat rakastaa vauvaasi! Onhan sulla tässä aikaa miettiä ennen kuin lapsi syntyy mihin ratkaisuun päädyt :hug:

Ihan vasta olen itse gynekologin kanssa keslustellu kaavinnasta ja synnyttäimsestä. Vastaus oli, että yli 12.viikolla olevaa sikiötä ei enää ruveta kaavinnalla abortoimaan sikiön koon takia, vaan se synnytetään alateitse. Joten, jos ap jollakin konstilla saat itsellesi aborttiin luvan (mitä ei myönnetä ilman pätevää syytä 12.rv jälkeen ), niin vauvan elintoiminnot lopetetaan lääkkeiden avulla, ja sinä synnytät hänet alateitse.
Mieluummin kanna hänet loppuun asti, synnytä ja anna adoptioon. Moni suomalainen perhe adoptoisi lapsesi mielellään, ja kasvattaisi hänet kuin omansa. Esim. eidän perhe, joille ei nähtävästi suoda enempää biologisia lapsia kuin yksi jo olemassa oleva.

rohkeesti neuvolassa puheeksi, yksin jaksamisen pelko.
kautta aikojen on äidit pärjänneet ilman miestä. mikset siis sinäkin.
kyllä se lahja minkä rinnallesi saat kun 9kk on täysi niin sitä onnea ei voi sanoin kuvata.
uskon että jokainen pärjää vaikka yksin olisikin.
Aina on tukea saatavilla ja vertaistukea, tätä kauttakin saat varmasti uusia ystävä.

voimia sinulle ja pidä se lapsi, rakastat häntä jo nyt

ap ei vissiin kysynyt että miten se abortti tehdään ja varmaankaan ei tarvitsisi lisätä toisen pahaa oloa näillä kommenteilla... lähinnä tsempitystä tässä tarvittaisiin ja neuvoja...

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
ap ei vissiin kysynyt että miten se abortti tehdään ja varmaankaan ei tarvitsisi lisätä toisen pahaa oloa näillä kommenteilla... lähinnä tsempitystä tässä tarvittaisiin ja neuvoja...

Mä vaan haluaisin (niinkun moni muukin?? ) tietää, että millä ilveellä ap meinaa noilla viikoilla saada abortin...?

Kyllä sen abortin vielä saa yli rv 12, mutta siihen tarvitaan terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen lupa. Asiasta ei voi enää pelkästään lääkärit päättää. Eivät sitä lupaa anna yhtä kevyesti, kun aikasilla viikoilla luvan saisi. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sen luvan saaneet vaikka sikiö ei olisi ollut terve. Näissä tapauksissa syynä on ollut mm. äidin nuori ikä ja yhdessä tapauksessa äidin masennus.
Itse toimenpide on noilla viikoilla raskas, sillä sikiö täytyy synnyttää tekopoltoilla.

Yhteistyössä