Ahne vauva (?!?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Netta*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Netta*

Vieras
Meidän kaksiviikkoinen tyllerö on nyt parin päivän ajan puklauttanut lähes kaikki maidot ulos pari kertaa päivässä. Vauva syö hyvin, ja maitoa tulee, mutta joskus tuntuu, että liiankin kanssa on tissille pyrkimässä ja imee sitten maitoa niin, että ei enää pieneen mahalaukkuun mahdu... Minun on ollut pakko rajoittaa maidon syöttämistä (vaikka eikä imetystä suositella ainakin aluksi lapsen tahtiin?), jotta maito pysyisi sisällä. Annan kyllä silloin kun haluaa, mutta hellävaraisesti lopetan vaikka vauvalla tekisikin mieli vielä maitoa. Minua mietityttääkin, että saahan lapsi tarpeeksi maitoa l. ruokaa, vaikka en anna nyt ihan imeäkään niin paljon kuin haluaa? Mielestäni on kuitenkin parempi, että edes jotakin pysyy sisällä, kuin se, että kaikki sitten tulee ulos - vauvahan voi kuivua, jos ei saa tarpeeksi nestettä pidettyä sisällään?! Kokemuksia, neuvoja?

imettäisin vain kyllä lapsentahtisesti. noin pienet pulauttelee ktllä. pienet vauvat viihtyy rinnalla, kyllä se siitä tasoittuu. vauva ei voi syödä liikaa rintaa. en lähtisi säätelemään syömistä.

Syötä yhdellä syötöllä vain yksi rinta, mutta anna imeä sitä niin kauan kuin jaksaa. Älä pyörittele lasta syötön jalkeen vaan pidä paikoillaan. Nää autto meillä, ihan itse keksittyjä kikkoja, joten en tiedä auttaako muiden vauvoihin.

Vauvan kuivumistahan voi seurata vaipasta: jos vaippoja kastuu 5-6 kertaa päivässä ja pissa on vaaleaa niin vauva saa tarpeeksi maitoa. Eli jos painavia vaippoja saa vaihdella niin ei tarvitse kantaa huolta vauvan kuivumisesta.

Meidän vauva ainakin pulautteli alussa aivan mahdottomia lätäköitä. Olin huolissani, jäikö sinne masuun yhtään maitoa. Kyllä sinne jäi, koska vauveli kasvoi ihan mukavasti rintamaidolla. Itse imetin aina, kun vauva oli nälkäinen ja halusi imeä. Monenlaisia neuvoja sain tuohon pulautteluun, voi johtua mm. siitä, että ilmaa menee imiessä masuun. Neuvottiin imettämään selällään vauva rinnan päällä. Ei kyllä oikein onnistunut minulta. Iän myötä pulauttelu väheni. Kyllä minäkin neuvoisin imettämään aina, kun vauvalla on nälkä ja seuraamaan noita pissavaippoja.

Meilläkin pulauteltiin jatkuvasti! Sitterissä pidettiin, sängyn päätä nostettiin reilusti, röyhtäytettiin jne.. mutta aina vaan tuli maitoa kaaressa! Kun neuvolassa esitin huoleni sain rauhoitteluohjeen itselleni: Kaada ensin ruokalusikallinen tavan maitoa pöydälle sitten puoli desiä ja sitten desi, vertaa lätäköitä! Vaikka tuntuu että "kaikki" tulee ulos niin vauvan voidessa kerralla juoda 1-1,5 desiä niin ulos tulee yleensä kuitenkin vain pieni osa vaikka näyttää paljolta!

Kiitos vinkeistä! toimin kuitenkin niin, että ollaan syöty vähän useammin, mutta hieman vähemmän. Maito on pysynyt sisällä ihan hyvin pieniä pukluja lukuunottamatta. Minulla kun maitoa tulee ihan vietävästi, niin jos annan vauvan syödä koko rinnan, niin puklautus (kaikki ulos kun saattaa tulla kellertävää sappinestettä) on taattu. Vauvakin vaikuttaa tyytyväiseltä, vaipparuljanssi pelaa.

Moi!
Meillä vanhimmalla lapsella oli syntymästään asti voimakasta takaisinvirtausta. Eli, se ei ollut mitään pikkupullauttelua, vaan kaikki tuli kaaressa ulos. Neuvolassa neuvottiin juuri nämä jutut, että vauvaa pidetään pystyssä jne. ruokailun jälkeen , mutta ne ei auttanut. No, kävimme lääkärissä kun paino ei noussut riittävästi ja hän tämän totesi (siis takaisinvirauksen, jossa ruokatorven läppä ei ole vielä riittävästi kehittynyt, vaan maito valuu takaisin.) ja saimme siihen lääkkeen, jolla maito laski nopeammin, eikä maito enään lennellyt, joskus tuli normi pukluja.
Älä rupea "pihtaamaan" vauvan syötössä, vaan käy lääkärissä jos painokäyrät heilahtelee.

Tulee muuten jutustasi mieleen aivan oma tilanne, eli oli suihkutissit, maito suihkusi voimalla ja vauva imi todella kiihkeästi, samalla sitä ilmaa meni masuun ja tuli niitä pukluja. Kun vauva ja rinta löysivät oikean tahdin, niin asia helpottui. Ihania imetyshetkiä sulle ja vauvalle!

Hei!

En tiedä vastaako tämän teidän tilanteeseen, mutta meillä vauva ihan selvästi imee välillä "suruunsa", eli käyttää tuttina, kun esim. väsyttää ja itkettää tai ehkä on masu kipeä. Siinä hän sitten tietysti saa myös maitoa, vaikka ei tarvis oliskaan, ja välillä tulee ylös ihan kunnolla. Jos on vähän aikaa sitten syönyt, niin olen koittanut rauhoittaa muulla keinoin, ja sitten antanut rintaa, jollei muu auta. Etenkin jos on maha kipeä, niin se imeminen saattaa vain pahentaa asiaa, kun ilmaa tulee lisää. Mutta.. kuuntele vauvaa ja imetä ihan hyvällä omallatunnolla. :)

Yhteistyössä