Nyt kaikki neuvot jakoon jotta saadaan vauva syömään pullosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
En tiedä miksi, mutta kroppa ja tissit teki lakon ja maitoa ei vaan vauvalle riitä enää. Eli nyt pari päivää vauva vain huutanut nälkäänsä ja roikkunut rinnalla. Tuttipulloa ei huoli ei sitten millään ja oksentaa sitten lopulta ne vähät maidot mitä rinnoista saanut irti.

Neuvolaan soitin tänään ja siellä sanoi vain, että kyllä syö kun nälkä tulee ja kyllä rinnoista saa tarpeeksi maitoa kunhan antaa imeä. Jumankekka kun 4h oli rinnalla ja vaihdoin ties kuinka monta kertaa rintaa niin silti huutaa ja käsiään imee nälissään. Vauva on siis 4kk nyt ja minulla painoa lähtenyt viikon aikana 7,5kg ja nukkunut öisin 2h niin ei mikään ihme ettei maitoa tule. En tiedä miksi paino tullut noib reilusti alas, koitan syödä vaikka nälkä ei ole ja uni ei tule vaikka väsyttää.

Ja turha sanoa että kyllä saa rinnoista maitoa tarpeeksi kun vain antaa, kun tiedän ettei saa näen ja kuulen sen.

Rauhoitu. Teillä on todennäköisesti tiheänimunkausi. Silloin tuntuu ettei maito riitä vaikka todellisuudessa vauva kasvaa ja tilaa itselleen lisää maitoa. Neljä tuntia on ihan normaalia imettää. Rauhotut nyt itse ja syöt ja juot hyvin. Sitten kun olet tämän sisäistänyt ehkä se unikin sieltä tulee ja saat levättyä. Väsyneenä vauvan itku tuntuu pahemmalta.

Minkä ikäinen vauva? Voiko olla kyse vatsavaivoista? Tai tiheän imun kaudesta? Suosittelen soittamaan imetystukipuhelimeen, on myös sellaisia tukihenkilöitä. Ja ainakin Helsingissä on sellaisia kätilöitä, jotka neuvovat imetysasioissakin ja tulevat vaikka kotikäynnille.

Ensin kyllä kehotan sua menemään lääkäriin. Tuollainen painonlasku kuulostaa tosi huolestuttavalta. Valitettavasti itse kysymykseen en osaa vastata,meillä ei kukaan ole yrityksistä huolimatta oppinut pullolle.

Vauva on 4kk

Voiko tiheä imukausi olla tälläistä? Olisi siis koko ajan rinnalla, mutta olen noussut kävelemään välillä vauvan kanssa jotta rauhouttuisi ka nukahtaisi. Rinnalla imee oikein tosissaan ja alkaa tasaisin väliajoin huutamaan ja hyökkää oikein rintaa kohti ja mitä muminaa syödessään, aivan kuin aina kun on kova nälkö ja saa rintaa.

Vatsavaivoja en usko että on, tällä vauvalla ei oikeastaan ole ollut koskaan vatsavaivoja

Ja jos haluat vielä yrittää imettää niin vauvan ilo teetä saa ainakin luontaistuotekaupoista jonka pitäis lisätä maidontuotantoa. Mulla toimi ainakin vähän aikaa. Ja lääkäriin jos noi reippaasti paino yhtäkkiä laskee!

Kuulostaa tiheänimun kaudelta. Nyt on tärkeää, että saat itse syötyä ja varsinkin juotua. Pitäisi tasoittua vajaassa viikossa. Jos haluat imettää niin nyt ei kannata antaa pullosta koska se vähentää maidon määrää.

Jos 4kk-6kk ikäisellä on lisäravinnon tarvetta niin ensisijaisesti suositellaan kiinteiden aloitusta, ei korviketta.

Tukeeko vauvalta pissaa ja kakkaa normaaliati? Voithan käydä punnitsemassa vauvan neuvolassa jos olet huolissaan. Tuo sun oma painonlasku on kyllä huolestuttavaa, juotko tarpeeksi? Ettei olis diabetes tms?

Joo, varaa itsellesi lääkäriaika heti huomenaamulla. Normaalisti maito ei kyllä voi mitenkään yht´äkkiä ehtyä, mutta jos olet pahasti sairas voi se toki merkittävästi vähentyä. Vauvalla ei silti ole mitään akuuttia hätää, jos vaipat kastuvat ainakin liki entiseen malliin. Minimimäärä on 5 kunnolla märkää vaippaa.

Jos vauva kuitenkin lisäruokaa kaipaa, voisit aloittaa jo soseet. Tai jos vauva alkaa jo vaikuttaa kuivuneelta eikä vaipat kastu, voisit kokeilla jos korvike menisi nokkamukista paremmin. Siis sellaisesta, mistä sitä tippuu/valuu itsestään, kun vauva ei toki nokkamukia sen paremmin tajua imeä kuin tuttipullloa.

Miten kun minulla on melkein koko ajan kylmä ja huimaa välillä, olen nuo laittanut imettämisen ja nestehukan piikkiin.

Vauvalla on neuvola perjantaina niin siellä saa painon sitten otettua vauvalta. Kyllähän tuo aika iso jässikkä on meidän vaa'an mukaan yli 8,5kg ja neuvolassa kysyn joko voi aloittaa kiinteät.

Tiheänimunkausi tuo on selvästi! Vauva saa tarpeeksi ruokaa, kun pissaa ja kakkaa (sekä painoa) tulee. Eli jos olet vauvast huolissasi, niin neuvolaan punnitukseen.

Sun täytyy nyt itse syödö ja juoda todella runsaasti. Pesikää vauvan kanssa, eli molemmat sänkyyn peiton alle vähissä vaatteissa, ota itsellesi lukemista tai muuta tekemistä ja juomista/syömistä lähettyville. Ei varmaan kestä enää kauaa tämä vaihe :)

Niin ja kakkaa ja pissaa hyvin. On siis varmaan vaan tiheä imukausi. Kai tää väsyny pää pistää suurentelee asioita :) ja ei esikoisen kanssa ollut tälläistä eikä tämän kohdallakaa tätä ennen

Meillä oli sama ongelma, maito ei riittänyt mutta vauva ei huolinut pulloa. Molempien lasten kohdalla. Aloitin sitten soseet tuossa 4 kk iässä, se auttoi asiaa, soseen sekaan kun saa korvikettakin lantrattua ihan kivasti.

Mä yritin kaikkeni varsinkin esikoisen kanssa jotta saisin pullon kelpaamaan, kokeilin erilaisia pulloja, tuttiosia, nokkamukeja, syöttöasentoja, syöttäjiä jne. jne. Tuloksena oli megaraivari kun tuttipullo vaan koskikin huulia. Lopulta ainoa mikä toimi oli mukin reunasta hörppiminen,alettiin harjoitella 6 kk iässä ja parissa viikossa sen hyvin oppivat.

Soitin lääkäriin itsestäni ja käski neuvolassa mainita asiasta huomenna ja jos he ovat huolissaan niin sitten he laittavat eteenpäin.. näin täällä pikkukylässä :D

[QUOTE="väsynyt";30406518]Soitin lääkäriin itsestäni ja käski neuvolassa mainita asiasta huomenna ja jos he ovat huolissaan niin sitten he laittavat eteenpäin.. näin täällä pikkukylässä :D[/QUOTE]

Kyllä sun täytyy saada joku sinne kaveriksi, et saat nukkua kunnolla. Juomalla ei saa korvata ruokaa koskaan.

Juo fenkoliteetä FENNEL jatkuvasti, mutta sejoku ei saa tulla kyläilemään, vaan sen täytyy tajuta, et sun täytyy nyt nukkua. Se joku löytyy helpoiten varmaan tuolta, tekstarit laittaisin heti:
Imetystukiryhmät Suomessa

Tiheän imun kausi selvästi, nyt rupeet itse tankaan ihan tosissasi nesteitä.
Onko sulla kaikki kilot raskaudesta lähtenyt? Itselläni tipahti paino nopeasti toisen lapsen kohdalla, mutta silti olin ihan omassa normaali painossa. Täälläkin varmaan käskisivät neuvolassa sanomaan, taitaa olla meidän kunnassa 6kk synnnytyksen jälkeen vielä äitiysneuvolan asiakas, mutta helposti sieltä on tarvittaessa lääkärille päässyt, helpommin kuin tavan arvauskeskuksen kautta.

Monissa vastikkeissa on kalaöljyä eikä sitä oikeassa äidinmaidossa ole. Joisitko itse sellaista juomaa?

No, tässä on ainakin yksi hyväksi havaittu merkki, jossa ei tietääkseni ole sitä:
http://www.holle.fi/cms.asp?AE=0&IDN=90&Plugin=&H='225'&T=0

Joissakin voi tilata kotiovellekin, mut en muista missä. Kukin löytää itse parhaiten.

[QUOTE="vierailee";30405124]Ensin kyllä kehotan sua menemään lääkäriin. Tuollainen painonlasku kuulostaa tosi huolestuttavalta. Valitettavasti itse kysymykseen en osaa vastata,meillä ei kukaan ole yrityksistä huolimatta oppinut pullolle.[/QUOTE]

Joo, lääkäri alkaa etsiä syytä, mutta se ai auta niin nopeasti. Laita mantelijauhetta sekaan omiin ruokiin, jos sulla ei ole manteliallergiaa. Se on hyvää proteiinia eikä sitä tarvitse kypsentää, kuten niin monet muut. Tee pannareita, joihin laitat mantelijauhetta vehnäjauhon sijaan ja paljon luomukananmunia:-)

Tämä on yksi pikainen apu, mut auttaa myös niissä vaivoissa, joihin ei syytä muka löydetä:
Crohnin tauti – auttaako ruokavalio? | Akuutti | yle.fi

Yhteistyössä