Äidin sydämestä riipaisi ja syvältä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsillakin on outoja juttuja kaverivalinnassa.
Oma eskrilaiseni selitti tässä yksi päivä ekask, tokaks jne parasta kaveria. Vielä pari päivää sitten ykköskaveri oli tipahtanut neloseksi kun se ei ollut myynyt jotain autoa jossain leikissä.
Lapset elää tätä päivää, eikä kokonaisuutta niinkuin aikuiset.

Mutta on kyllä totta, että vanhempien pitäisi huolehtia myös näistä paha mieli-jutuista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En minä ainakaan lapsena mitään ajatellut, jos joillekin synttäreille pääsin ja joillekin en. Nää on taas jotain aikuisten tasaväkisyysjuttuja.

No sehän ei tarkoita sitä että jos sinä et ajatellut lapsena niin, ei kukaan muukaan voi ajatella. Oma lapsi kyllä tajusi ja kukapa ei tajuaisi jos kutsujen jaosta tehdään show josta tyhmäkin tajuaa kuka saa kutsun ja kuka ei.

Opena olan joutunut lohduttelemaan näitä ei kutsuttuja. Kyllä siinä on miettinyt vanhempien järjenjuoksua. Pieni kyläkoulu maalla kanssa kyseessä. Onneksi nämä jutut unohtuvat pian, keksi lapsellesi jotain vielä hauskempaa juttua, jota lapsi saa hehkuttaa koulussa ja sanoa, että en olisi edes päässyt synttäreille:)

Mun täytyy kyllä sanoa että en ymmärrä vanhempia jotka antavat lapsensa käyttäytyä noin! Anteeksi vaan. En tosiaankaan anna omien lapsieni syrjiä ketään tuolla tavalla. Tästä on ihan kokemusta, poika ei olisi halunnut luokkansa yhtä tyttöä kutsua jostain syystä, en antanut periksi. Eri asia jos poika esimerkiksi haluaa kutsua vain luokkansa pojat niin ok, tai tyttö haluaa kutsua vain tytöt. Sellaisen vielä ymmärtää.

Siis tuossahan opetetaan ihan vääriä tapoja lapselle... |O

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kuulin että 5pojan luokasta oma poika oli jäänyt vaille synttärikutsua. Syyttä suotta. Ekaluokkalaisista kyse. Kaikki muut oli saanu kutsun ja oma poika jäi ilman, miten joku kehtaa ja miten vanhemmat antaa tehdä näin?? Kyse ei ole mistään riidasta, vihasta, välinpitämättömyydestä tms. poikien välillä, kutsutta jäi silti. Kutsut oli vielä annettu koulussa niin että kaikille tuli selväksi kuka jäi ilman. Kyllä lapset (ja vanhemmat) on kylmiä! Harmittaa kun itse painottaa elämässään sitä että ketään ei ulkopuolelle jätetä :(

Olikohan se tarkoituksellista vai vahinko. Meillä ekaluokkalainen tyttö jakoi itse kutsut koulussa kavereilleen. Joku ei ollut kutsua saanut, kun tyttö unohti antaa... odotti sitten, miksei tätä kaveria näy synttäreille. Kutsu löytyi repusta, mutta onneksi tämä kaveri kuitenkin tuli vähän myöhässä juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
Opena olan joutunut lohduttelemaan näitä ei kutsuttuja. Kyllä siinä on miettinyt vanhempien järjenjuoksua. Pieni kyläkoulu maalla kanssa kyseessä. Onneksi nämä jutut unohtuvat pian, keksi lapsellesi jotain vielä hauskempaa juttua, jota lapsi saa hehkuttaa koulussa ja sanoa, että en olisi edes päässyt synttäreille:)

kiva kuulla opettajankin kanta. meillàkin tarhatàdit jakoivat kerran yhden àidin toimesta erààn tarhalapsen synttàrikutsuja. 28 ryhmàstà melkein kaikki kutsuttiin, pari jài ilman kutsua. onko mitààn jàrkeà? onneksi tarhatàditkin tajusivat asian hòlmòyden ja pààttivàt olla jakamatta minkàànlàisià lappusia tulevaisuudessa.

Meillä kävi vähän hassusti kans synttärien kans, ku tyttö oli ekalla. Tyttö itse sanoi, ettei halua kutsua ketään koulusta, tulee vain sit sukulaiset ja muut ystävät. Noh.. kävipä sit niin, et tytön luokkalaisen äiti soitti tuohtuneena, että miksi meidän tyttö ei saanut kutsua. (ei siis ollut saanut kukaan muukaan)

Oli jopa minullekin noloa selittää, ettei meillä "pidetty" sen kummemmin synttäreitä...

Tuo ei ainakaan hyvä ratkaisu ole ap:lle sit... :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos synttärit pidetään jossakin mäkkärissä, hoplopissa, huimalassa jne, on kutsuttujen määrä todellakin rajattu. Muuten ois sen yhdenkin voinut vielä pyytää.

Kyse on ihan lapsen kotona pidettävistä juhlista: Ei täällä "maalla" tuommosia vietetä kun ei ole huimalaa, ei hoploppia, ei mäkkäriä.

mikä ihmeen HUIMALA?

En minä ainakaan lapsena mitään ajatellut, jos joillekin synttäreille pääsin ja joillekin en. Nää on taas jotain aikuisten tasaväkisyysjuttuja.

No niin on. Ne kutsutaan, ketä halutaan ja sillä selvä. Sellaisa elämä on ja tulee olemaan. Kaikki nallekarkit eivät mene tasan. Toisella on enemmän rahaa, toisilla kavereita. Jotkut jäävät ilman kumpaakin. Toiset sairastuvat, toiset ei. Sellaista se elämä on, voi voi. Ei ole mitään syntymälahjana saatua subjektiivista oikeutta tasapuolisuuteen elämän tapahtumiin.

Alkuperäinen kirjoittaja leidi laulaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos synttärit pidetään jossakin mäkkärissä, hoplopissa, huimalassa jne, on kutsuttujen määrä todellakin rajattu. Muuten ois sen yhdenkin voinut vielä pyytää.

Kyse on ihan lapsen kotona pidettävistä juhlista: Ei täällä "maalla" tuommosia vietetä kun ei ole huimalaa, ei hoploppia, ei mäkkäriä.

mikä ihmeen HUIMALA?

Seikkailupuisto sisätiloissa Espoossa.

Onneks vanhemmat voi täältä ottaanyt opikseen ja kuttua sit kaikki kerralla. Onneks oot noin huolehtivainen äiti niin ei lapselles sit tuu tästä elämän mittaista traumaa. Tsemppiä :wave:

meillä poika päätti itse ketä kutsui myöskin kyläkoulu pieni sellainen ja jätti yhden kutsumatta luokaltaan. yritin kyllä että kutsuisi hänetkin mutta perusteli asian mielestäni hyvin niin en puuttunut... eli poika aiheutti riitaa ja kiusaili silloin tällöin poikaamme. josta opekin välillä soitteli. eihän me aikuisetkaan kutsuta jotakuta josta ei tykätä. niin miksi sitten lapsien täytyy...

se on elämää. jokainen saa kutsua ketä haluaa synttäreilleen. ja on sankarilla oikeus olla käskemättä ketä ei juhliin halua. kyllä te äidit nostatta liian ison haloon tästä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ewi:
Onneks vanhemmat voi täältä ottaanyt opikseen ja kuttua sit kaikki kerralla. Onneks oot noin huolehtivainen äiti niin ei lapselles sit tuu tästä elämän mittaista traumaa. Tsemppiä :wave:

no kuuleppas tiedätkö miltä tuntuu olla ulko puolinen? Tiedätkö sanontaa minkä vanha oppii sen nuorena taitaa. Kyl musta jo lapsena pitää oppia ottaa kaikki peliin niin sitte aikuisenaki ei vain sylje katu juoppojen ja muitten syrjittyjen päälle vaan ojentaa auttavan kätensä.

Itse olen kyllä kiitollinen omalle äidilleni, joka ei pakottanut kaikkia paukapäitä luokaltani kutsumaan juhliini vain sen takia, että kellekkään ei tulisi paha mieli.

no kuuleppas tiedätkö miltä tuntuu olla ulko puolinen? Tiedätkö sanontaa minkä vanha oppii sen nuorena taitaa. Kyl musta jo lapsena pitää oppia ottaa kaikki peliin niin sitte aikuisenaki ei vain sylje katu juoppojen ja muitten syrjittyjen päälle vaan ojentaa auttavan kätensä.

:D Mikäs uusi sanonta se tollanen on?
Meillä puhuttiin, jotta "minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" :)

:D Mikäs uusi sanonta se tollanen on?
Meillä puhuttiin, jotta "minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" :)

Ehkä Ewi on samaistunut Benjamin Buttoniin ;)

Sama juttu. Ja siihen maailman aikaan ajateltiin, että lapselle on vaan hyväksi oppia kestämään pettymyksiä. Kaikkea ei tarvinnut saada mitä muut sai.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kuulin että 5pojan luokasta oma poika oli jäänyt vaille synttärikutsua. Syyttä suotta. Ekaluokkalaisista kyse. Kaikki muut oli saanu kutsun ja oma poika jäi ilman, miten joku kehtaa ja miten vanhemmat antaa tehdä näin?? Kyse ei ole mistään riidasta, vihasta, välinpitämättömyydestä tms. poikien välillä, kutsutta jäi silti. Kutsut oli vielä annettu koulussa niin että kaikille tuli selväksi kuka jäi ilman. Kyllä lapset (ja vanhemmat) on kylmiä! Harmittaa kun itse painottaa elämässään sitä että ketään ei ulkopuolelle jätetä :(
Elämä on julmaa. Pojastasi ei vaan pidetä. Voit jäädä vain odottamaan mitä vielä tuleman pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sama juttu. Ja siihen maailman aikaan ajateltiin, että lapselle on vaan hyväksi oppia kestämään pettymyksiä. Kaikkea ei tarvinnut saada mitä muut sai.

Mielestäni tätä pitäisi vielä tänäkin päivänä käyttää (eli oppia kestämään pettymykset) eikä hyysätä liikaa.

Yhteistyössä