Äidin vaiettu salaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen aina luullut olevani vanhempieni/äitini ensimmäinen raskaus, näin minulle on kerrottu. Vahingossa löysin neuvolakortin josta kävi ilmi, että olen toinen raskaus. 4vuotta ennen minua hän on tehnyt abortin. Kysyin asiasta häneltä, mutta äitini ei halunnut puhua asiasta ja suuttui minulle. Meillä on läheiset välit, yllätyin kun äitini ei ollut asiasta koskaan kertonut minulle. Jokaisella on historia ja jokainen olemme vain ihmisiä, ei siinä mitään pahaa ole. Haluaisin tietää asiasta, mutta mielessäni käy että onko tässä jotain muuta takana (raiskaus?). Kuuluuko tämä asia edes minulle, onko minulla oikeus udella asiasta?

Ilmeisen kipeä kokemus äidillesi, etkä saa häntä väkisin puhumaan. Nyt kun hän tietää, että sinä tiedät, niin voi aikansa pohdittuaan jutellakin asiasta sinulle :/

Omalle kohdalle sattui huvittava episodi kun kolmatta odotin ja mieheni katsoi neuvolakorttia, ja siinä luki, että 4. raskaus. Hän sitä ihmetteli ja sanoi että mikäs juttu tämä on. Vaan ennen esikoistamme minulla oli kohdunulkopuolinen raskaus. (eli ei sitten aiemmíssa raskauksissa ollut vaivautunut kortteihin vilkuilemaan)

Alkuperäinen kirjoittaja vierasvain:
Minunkin neuvolakortissta lukee, että kolmas raskaus vaikka olen toinen lapsi. Äiti sanoi, että siinä on virhe.

vaivaako asia sinua? haluaisitko tietää totuuden, jos äitisi sanoma ei olekaan totuus?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasvain:
Minunkin neuvolakortissta lukee, että kolmas raskaus vaikka olen toinen lapsi. Äiti sanoi, että siinä on virhe.

vaivaako asia sinua? haluaisitko tietää totuuden, jos äitisi sanoma ei olekaan totuus?

Ei se vaivaa, mutta jotenkin tuntuu että äiti valehtelee tuon asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Voihan sitä olla taustalla keskenmenokin.

Lukee mullakin, että 4 raskautta ja kolme synnytystä. Eikä ole aborttia tehty.

siinä luki, että abortti. Kaikista keskenmenoista äitini on kertonut minulle.

Vanhoja, kipeitä, ihmisen yksityisiä asioita. En menis väkisin kaivelemaan. Äideilläkin saa olla salaisuuksia mitä lapset ei tiedä, eikä niitä ole mikään velvollisuus kertoa.

Miksi ihmeessä äitien pitäisi tyttärilleen kertoa kaikki asiat? Minusta keskenmenot ja abortit on kuitenkin niin henkilökohtaisia asioita, etten niitä lähtisi jakamaan kovin monen ihmisen kanssa, en ainakaan omien lapsieni.

En ole koskaan udellut äidiltäni hänen mahdollisista keskenmenoistaan/keskeytyksistään eikä hän ole sellaisista kertonut. Hyvä näin, ei asia kuulu minulle.

Vanhoja, kipeitä, ihmisen yksityisiä asioita. En menis väkisin kaivelemaan. Äideilläkin saa olla salaisuuksia mitä lapset ei tiedä, eikä niitä ole mikään velvollisuus kertoa.

Tätä olen miettiny, mulle on näet tehty abortti 6v ennen esikoisen syntymää, että jos joskus saa selville ton... VAi pitääkö kertoo ihan oma-aloitteisesti? Kun mietin vaan et eihän se kuuluu enää kelleen...

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaannuin:

Tätä olen miettiny, mulle on näet tehty abortti 6v ennen esikoisen syntymää, että jos joskus saa selville ton... VAi pitääkö kertoo ihan oma-aloitteisesti? Kun mietin vaan et eihän se kuuluu enää kelleen...

Jos hän saa sen joskus itse selville, on jo aikuinen. Mieti asiaa silloin uudelleen. ja silloinkin voi sanoa että se on minun oma asiani enkä halua siitä puhua.

Jos äitisi ei halua asiasta puhua, kunnioittaisin hänen tahtoaan.
Äideilläkin on oikeus olla salaisuuksia, tai en kutsuisinko sitä salaisuudeksi.
On asioita joita, ei ole pakko jakaa lastensa kanssa.
Eivät minunkaan lapseni kaikkea elämästäni tiedä, ovat tosin pieniä vielä.
Mutta heidän kasvaessaankaan en aikonut kaikkia kipeimpiä asioita menneistä ajoista heille kertoa

Mulle kävi myöskin niin että muutamia vuosia sitten äitini näytti minulle jotain neuvolakortistaan ja näin vahingossa että abortti ennen mua ja abortti mun pikkusiskon- ja veljenvälillä.

Se järkytti kovasti mutta en voi toista ihmistä mennä tuomitsemaan kun en tiedä taustoja. Kukaan ei varnasti tee huvinvuoksi aborttia.

Jos lapsi kysyy ja asiasta ei halua puhua. Niin eikö silloin riitä kun sanoo, että raskaudet keskeytyivät alussa.

Minulla lukee neuvolakortissa, että kolmas raskaus. Kaksi ekaa ovat menneet kesken rv6-10. Ei tuosta miun kortista ainakaan selviä onko kyseessä keksenmeno vai abortti.

Ja mulle 9v ennen esikoista.
Olen kertonu asiasta pojille ihan oma-aloitteisesti.

Ja minulla ihan oikeasti lukee papereissani, että minulla on yksi poika syntynyt ja vuosiluvun kera. Eikä tällaista synnytystä tietääkseni ole koskaan ollut ;). Mitähän lapset tuumaisivat, kun tämän lukisivat...

Alkuperäinen kirjoittaja hump:

Jos lapsi kysyy ja asiasta ei halua puhua. Niin eikö silloin riitä kun sanoo, että raskaudet keskeytyivät alussa.

Minulla lukee neuvolakortissa, että kolmas raskaus. Kaksi ekaa ovat menneet kesken rv6-10. Ei tuosta miun kortista ainakaan selviä onko kyseessä keksenmeno vai abortti.

Otti okulaariin tuo rv6-10 kesken menneet. Ei mulla niitä mihinkään kirjattu, kun en ollut vielä neuvolassakaan käynyt. Täällä sa ekan ajan johonkin vko 11-13.
Mutta on mullakin kolme raskautta ja kaksi lasta. (niitten rv6 keskenmenneitten lisäksi siis.) Enkä todellakaan aio kertoa siitä lapsilleni, mitä ne sillä tiedolla tekee? Lisäksi kun nuoriso yleensä jaksaa olla niin samperin mustavalkoisia mielipiteissään.
Saattaisin kertoa tilanteessa, ojs tyttäreni tulee 14-vuotiaana kertomaan, että on paksuna, niin aion kaikin voimin saada hänet keskeyttämään raskauden ja voin kertoa omasta kokemuksesta, ettei se niin kamalaa ollut.

Yhteistyössä