Äidit, kotityöt ja töissäkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiipataapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiipataapa

Vieras
Näin se totuus astui meidänkin perheeseen eli äiti lähti töihin. Astuipa totuus myös kuvioon, kun niskaan tippuu kaikki kotityöt, pihanhoito, omakotitalon laittaminen, pyykinpesu, lapsen hoito jne. jne. Ukko vaan makaa sohvalla ja valittaa että "itsepähän teen asioista ongelman itselleni", kun haluan suht.koht. siistin pihan jne. Apua ei tipu kuin tappelemalla kun hänen mielestään em. hommia on ihan turha tehdä ja en jaksaisi jo lapsenkaan tähden aina vaan tapella. Välillä tuntuu että vika on minun korvavälissä, vaikka tiedän ettei näin ole. Aiemmin kaiken on ehtinyt tehdä kotona ollessa. Nyt ei enää...vai onko se naisten vääjäämätön kohtalo ettei ns. omaa elämää ja ns. omaa aikaa ole?

Rakkaat naiset, millä tsemppaatte itsenne tekemään nämä kaikki hommat hymyissä suin, olemaan ihana aviovaimo, hellä äiti ja vielä jaksamaan olla töissä tunnollinen ja ahkera työntekijä? Vai onko jokin osa-alue joka välttämättä kärsii? Millä ihmeellä motivoitte itsenne jaksamaan tätä kaikkea? Tai miten ja millä keinoin otatte omaa aikaa tai edes omistatte pikkumurusen omaa elämää?

Lastani toki rakastan ylikaiken, mutta mielestäni perheessämme on yksi lapsi ei kahta (ukko siis mukaanlukien). Kahdelle aikuiselle kuuluisi vastuu kotihommista, ei niin että yksi raataa niska limassa ja yrittää pitää perheen onnellisena, kun yrittää välttää tappelua aiheuttavia aiheita...

No tuota, mulla ei todellakaan ole tuollaista miestä niinkuin sinulla, eikä mun todellakaan tarvitse hoitaa yhteistä kotiamme ja yhteisiä lapsiamme yksin.

Ja tsemppaisin sillä, että laittaisin ukon käveleen, jos olisin sinä.

Tuota tuota..Minä teen ruuan,koska olen ensin kotona.Pesen myös pyykit,koska halua.Astianpesukoneen tyhjentää se kumpi viitsii/kerkeää.Minä en suostu olemaan yksin kodin hoitaja,varsinkin kun teen meistä kahdesta fyysisesti rankempaa työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
No tuota, mulla ei todellakaan ole tuollaista miestä niinkuin sinulla, eikä mun todellakaan tarvitse hoitaa yhteistä kotiamme ja yhteisiä lapsiamme yksin.

Ja tsemppaisin sillä, että laittaisin ukon käveleen, jos olisin sinä.

Jos lemppaat ukkos niin ei tosiaan tarvi enää tapella ku saat hoitaa kaikki yksin :)

Mä oon yh, niin joudun hoitamaan lapsen ja kodin aina yksin. Mut eipähän tarvi kiukutella muuta ku ittelleen jos on jääny imuroimatta.

Tutulta kuulostaa. Aikansa sitä jaksaa, ei ehkä hymyssä suin, mutta kuitenkin. Puurtaa niitä hommia, kun tehtävähän ne on. Minä kyllä otan omaa aikaa päivittäin, mutta välillä sekin meinaa käydä liian raskaaksi :o :( Välillä on helpompaa ja välillä vaikeampaa... viime talvena oli kausi, kun kesken työpäivänkin saatoin pillahtaa itkuun pelkästä väsymyksestä :(

Jaa, kuinka tarkka sä olet kodinhoidossa? Meillä imuroidaan kun siltä tuntuu, jompi kumpi eli se ketä häiritsee pölyt (yleensä kerran kuussa), nurmikon leikkaa se kumpi joskus jaksaa (yleensä kerran kuussa), tiskit on yleensä useamman päivän tiskipöydällä ennenkuin joku jaksaa ne koneeseen laittaa. En muista koska meillä on pölyjä pyyhitty? Onko koskaan edes? Pyyket pesen (minä aina koska en luota mieheen) ehkä kerran viikossa. Eikä meillä kummallakaan ole mitään stressiä!!!!!!! Mun mielestä SEN KUULUU NE HOMMAT HOITAA KETÄ NE HÄIRITSEEKIN!!!!! Mä en esim ikinä pese autoja koska mun puolesta ne saa olla paskassa mutta mies pesee ne pari kertaa kuussa koska sitä ärsyttää.

Meillä (koti)homman tekee se kumpi ehtii ja on kotona. Siinämielessä olen onnellisessa asemassa, että mies tekee paljon myös. Yksin kodinhoitajaksi en suostuisi minäkään.
Toki paljon kompromisseja pitää tehdä kun ei yksinkertaisesti ole aikaa eikä aina työpäivän jälkeen jaksamistakaan. Siihen on vaan pitänyt opetella, että aina ei oo kaikki paikat tiptop eikä joka homma hoidettu ajallaan. Harvemmin ne kuitenkaan on sellasia asioita joista olis oikeesti jotain haittaa.
Mutta kyllä tää elämä tällasta tasapainoilua on...

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Tuota tuota..Minä teen ruuan,koska olen ensin kotona.Pesen myös pyykit,koska halua.Astianpesukoneen tyhjentää se kumpi viitsii/kerkeää.Minä en suostu olemaan yksin kodin hoitaja,varsinkin kun teen meistä kahdesta fyysisesti rankempaa työtä.

Meillä se menee niin, että minä laitan ruoan, teen talvella lumityöt, lämmitän uunin ja kannan puut, pesen yleensä pyykit ja viikkaan ne, siivoan vapaapäivänä ja työpäivinäkin imuroin, jos / kun tarvetta. Mies tyhjentää joskus tiskarin ja vapaa päivänään pesee pyykkiä ja laittaa ruoan tottakai. Minä heraan aamuisin klo 6, mies joskus 9 aikoihin. Minä myös kuljetin kuopuksen hoitoon ja katson esikoisen läksyt.

Alkuperäinen kirjoittaja älä ressaa:
Jaa, kuinka tarkka sä olet kodinhoidossa? Meillä imuroidaan kun siltä tuntuu, jompi kumpi eli se ketä häiritsee pölyt (yleensä kerran kuussa), nurmikon leikkaa se kumpi joskus jaksaa (yleensä kerran kuussa), tiskit on yleensä useamman päivän tiskipöydällä ennenkuin joku jaksaa ne koneeseen laittaa. En muista koska meillä on pölyjä pyyhitty? Onko koskaan edes? Pyyket pesen (minä aina koska en luota mieheen) ehkä kerran viikossa. Eikä meillä kummallakaan ole mitään stressiä!!!!!!! Mun mielestä SEN KUULUU NE HOMMAT HOITAA KETÄ NE HÄIRITSEEKIN!!!!! Mä en esim ikinä pese autoja koska mun puolesta ne saa olla paskassa mutta mies pesee ne pari kertaa kuussa koska sitä ärsyttää.

Onko teillä kuin monta lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Meillä se menee niin, että minä laitan ruoan, teen talvella lumityöt, lämmitän uunin ja kannan puut, pesen yleensä pyykit ja viikkaan ne, siivoan vapaapäivänä ja työpäivinäkin imuroin, jos / kun tarvetta. Mies tyhjentää joskus tiskarin ja vapaa päivänään pesee pyykkiä ja laittaa ruoan tottakai. Minä heraan aamuisin klo 6, mies joskus 9 aikoihin. Minä myös kuljetin kuopuksen hoitoon ja katson esikoisen läksyt.

Mun mieheni tietää,että mä en suostu tuollaiseen ja toisaalta hän ei ole sen luonteinen yhtään,että haluaisi minun passaavan kaiken valmiiksi.Mun työt alkaa klo 6,joten miehen on pakko viedä lapset,koska ei haluta heille liian pitkiä hoitopäiviä.Miksi suostut tuollaiseen?Olisiko kunnon palaverin paikka?

meillä mies osallistuu nytkin kotitöihin, vaikka olenkin mammalomalla eli ehtisin kotona hoitaa kaikki mahdolliset kotityöt. Arvatkaa vaan, paljonko nytkään teen, kun olen täällä kirjoittelemassa... Tasapuolisesti se hoitaa jota enemmän ärsyttää. Meillä myös mies tykkää enemmän touhuta autojen kanssa, joten saa ihan mielellään hoitaa pesut, huollot, katsastukset, jne. Minä teen sitten muita juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

2. Ja kuka sen määrää mikä on "oikea" tai "sopiva" määrä siivota? Ei meitä häiritse pölyt tai likaset astiat. Ne korjataan ja siivotaan sitten kun ne alkaa ärsyttämään. Jos sua ärsyttää hiekan murut lattialla niin paljon että pitää imuroida joka päivä, niin sitten sä imuroit :) Eipä meillä kellään ole allergioita että senkään puolesta ei ole "pakko" siivota joka päivä.

Laittakaa naiset ne ukot kuriin! Ei voi olla olemassa sellasia ukkoja jotka on noin sydämettömiä ja antavat naisen yksin raataa. Muistuttakaa niitä äijiä et ne EI asu hotellissa, vaan yhdessä rakkaidensa kanssa omassa kodissa. Ja siitä kodista huolehtii kaikki yhdessä jotka siellä asuu. Ja jos tämä ei kiinnosta, niin näyttäkää niille ovea!
Joo, oli vähän kovasti sanottu...Mut ihan totta on naisellakin oikeus vaatia apua ja ei sitä edes oikeesti pitäs vaatia, vaan sen pitäs tulla ihan luonnostaan.

Pari kikkaa millä luulis et mieskin reagoi...ainakin jonkun ajan kuluttua..
- Älä pese miehen pyykkejä (ihan oikeesti älä pese!)
- Älä tee hänelle ruokaa (syökää lasten kans kaikki)
- Pidättäydy seksistä (kerro syyksi ettei jaksa kaiken raatamisen jälkeen)

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Mun mieheni tietää,että mä en suostu tuollaiseen ja toisaalta hän ei ole sen luonteinen yhtään,että haluaisi minun passaavan kaiken valmiiksi.Mun työt alkaa klo 6,joten miehen on pakko viedä lapset,koska ei haluta heille liian pitkiä hoitopäiviä.Miksi suostut tuollaiseen?Olisiko kunnon palaverin paikka?

Onhan tästä palaveerattu. Mutta kun minä olen töissä klo 8-16 ja mies 11-19, niin minullahan sitä on aikaa niitä hommia tehdä :kieh: Mies ei olevinaan kerkiä mitään tehdä, kun aamulla pitää nukkua ja töiden jälkee on sitten hyvä syödä valmis ruoka ja käydä sen päälle sohvalle makaamaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja niko06:
käsitinkö oikein että vieraan kotona imuroidaaan kerran kuussa? :x

suunnilleen, ei se niin tarkkaa ole koska imuroidaan sillon kun siltä tuntuu. Mitähän haittaa siitä muka on jos imuroi kerran kuussa? Meillä ei kävellä kengät jalassa sisällä, jos jotain tippuu lattialle se korjataan saman tien pois, eli lattialla on ainoastaan pölyä. Ja ei, se ei todellakaan häiritse meitä kumpaakaan niin paljon että olisi pakko päivittäin imuroida.

Meillä mies hakee lapset ja tekee ruoan valmiiks. Mä hoidan yleensä tiskit ja pyykit. Siivous hoidetaan yhdessä sovittuna siivouspäivänä (josta yhteistuumin joskus laistetaan). Lapsien kanssa onnistuu kaikki muu paitsi isot urakat mm. kevät ja talvisuursiivoukset. Niiden ajaksi saamme lapset onneksi mummilaan. Ja lapsetkin osallistuu siivoukseen kukin omine taitoineen.
summa summarum on yhteistyö ja asioista sopiminen

Niin, ei se eroaminen aina todellakaan ole ratkaisu, vaikka ehkä kuulostaisi helpommalta. Eroaminen ei ole kennellekään kuitenkaan helppoa, kaikkein vähiten lapsen etu. Nykyään kun ihmiset eroaa juuri tällaisten syiden takia ihan liian helposti...

Kyllä minä miestäni rakastan ja hän on hellä isä, ei ryyppää, ei käy baareissa, on kotona jne. Mutta toivoton tapaus mitä tulee kotihommiin. Em. asioiden takia katson asiaa sormien läpi, paitsi nyt kun palasin töihin. Harkitsen vakavasti kotitöiden ulkoistamista, helpompi ratkaisu maksaa jollekin ulkopuoliselle henkilölle joka tekee kitkaa aiheuttavat hommat, kuin alkaa tapella...

Alkuperäinen kirjoittaja älä ressaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

2. Ja kuka sen määrää mikä on "oikea" tai "sopiva" määrä siivota? Ei meitä häiritse pölyt tai likaset astiat. Ne korjataan ja siivotaan sitten kun ne alkaa ärsyttämään. Jos sua ärsyttää hiekan murut lattialla niin paljon että pitää imuroida joka päivä, niin sitten sä imuroit :) Eipä meillä kellään ole allergioita että senkään puolesta ei ole "pakko" siivota joka päivä.

En nyt väitäkkään, että joka päivä pitäis imuroida. Mutta kerran kuussa on kyllä turhan harvoin! Ja jos pölyjäkään ei olla koskaan pyyhitty.. Ja tiskit lojuu monta päivää pöydällä.. yöks! Aika pitkäksi nurmikkokin pääsee kuukaudessa. No jokaisessa perheessä näköjään tyylillään..

Teillä on kyllä nyt neuvottelun paikka aivan ehdottomasti! Eli nyt jaatte kotitehtävät vaikka ihan kirjallisesti paperilla. Kyllä se mieskin ymmärtää, että kotityöt on tehtävä. Meillä on suullinen jako, että minä tiskaan (käsin) ja järjestelen päivittäin. Mies taas imuroi (1krt viikko), pyyhkii pölyt (1 krt viikko) pesee lattiat ja puistelee matot (1-2krt kk). Pyykkiä pesevät molemmat tasapuolisesti. Minä teen usein ruuan viikolla ja mies viikonloppuna. Mies hoitaa auton ja remppajutut ja useimmiten myös vessan siivoomisen.

Luulis, että sunkin mieheltä irtois aikaa edes kerran viikossa?! Kyllä jo kerta viikkoon imurointi ja pölyjen pyyhintä riittää, jos ei ole kotieläimiä. Aikaa menee joku 1-2h riippuen kämpän koosta. Ei luulisi olevan noin vaikeata. Tehkää niin, että luetteloitte kaikki kotityöt ja kuinka usein ne tehdään. En suosittele alentumista kiristykseen tai nalkutukseen, vaan pelkkä neuvottelukin voi riittää.

Siis eihän kodissa ole PAKKO tehdä mitään muuta kun pestä pyykit ja astiat. Muu on ylimääräistä. Se on ihan älytöntä vaatia toista tekemään jotain mikä on sen mielestä ihan turhaa! Jos mies alkaisi vaatimaan, että mä pesen auton niin se olisi kyllä eron paikka (no ei oikeesti mutta) koska mä en ymmärrä miksi niin pitää tehdä! Se on musta ihan turhaa! Joten mies pesee koska hänestä niin kuuluu tehdä. Samoin jos mun mielestä lattiat kuuluu pestä joka päivä, ja miehestä se on turhaa, niin sitten se olen minä joka ne pesee ja olisi turha vaatia miestä sitä tekemään. Se mikä on yhdelle pakollista ei ole sitä toiselle!!! JOKAINEN PÄÄTTÄÄ ITSE MIKÄ ON SOPIVA MÄÄRÄ SIIVOUSTA JA MIKÄ EI!!!!! Jos sulla ja miehellä ei kohtaa tuo käsitys "pakollisesta" tai "normaalista" siivousmäärästä niin se joka haluaa siivota myös siivoaa. Se on sitten IHAN ERI ASIA jos mies vaatii että on siistiä mutta ei silti suostu siivoamaan!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Pari kikkaa millä luulis et mieskin reagoi...ainakin jonkun ajan kuluttua..
- Älä pese miehen pyykkejä (ihan oikeesti älä pese!)
- Älä tee hänelle ruokaa (syökää lasten kans kaikki)
- Pidättäydy seksistä (kerro syyksi ettei jaksa kaiken raatamisen jälkeen)

Jokus kokeilin sitä, että laitoin ukon pyykit 2-3 viikon ajan jätesäkkiin ja kun alkoi ihmetellä että missä puhtaat pyykit on, ilmoitin että jätesäkisssä vintillä, pese ne tai ne lentää roskiin, niin arvatkaas mitkä kilarit sai...ukko kun on tullut kotoa jossa äiti tekee ihan kaiken ja hymy naamalla uhrautuu lastensa tähden, siinä sitten ongelmaa, kun vaimo ei enää olekaan sellainen. Edelleen, muutoin mies on ihan kiltti ja kunnollinen, tää kotihommajuttu ainoa iso ongelma...

Alkuperäinen kirjoittaja älä ressaaa:
Siis eihän kodissa ole PAKKO tehdä mitään muuta kun pestä pyykit ja astiat. Muu on ylimääräistä. Se on ihan älytöntä vaatia toista tekemään jotain mikä on sen mielestä ihan turhaa!

Miun milestä pölyjen pyyhkiminen kerran kuussa, mattojen ulkoilutus 7 viikon välein ja saunan pesu kerran 3 kuukaudessa ei ole paljoa vaadittu. Samoin urohon ajaminen kerran kahdessa viikossa, rikkaruohojen nyhtäminen kerran kuussa. Autoni pesen ite, ukon autoa en ja siltä se näyttää...

Yhteistyössä