Äidit, kotityöt ja töissäkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiipataapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tutultahan tuo kuulostaa...hyvinkin. Mies myös vastaa samaan tapaan "ei tarvii koko ajan puunata, täällähän on ihan siistiä".
Minä tosin en tee pihahommia, enkä taloa remppaa, enkä autoja huolla...mutta ei noita hommia olekaan päivittäin!
Miehen pyykinpesemisen lopetin aikaa sitten, eli silloin kun ok-taloon muutettiin. Hän laittaa koneen pyöriin kun viimeisetkin kalsarit on likasena. Eipä oo mun ongelma... :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja älä ressaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja älä ressaa:
Jaa, kuinka tarkka sä olet kodinhoidossa? Meillä imuroidaan kun siltä tuntuu, jompi kumpi eli se ketä häiritsee pölyt (yleensä kerran kuussa), nurmikon leikkaa se kumpi joskus jaksaa (yleensä kerran kuussa), tiskit on yleensä useamman päivän tiskipöydällä ennenkuin joku jaksaa ne koneeseen laittaa. En muista koska meillä on pölyjä pyyhitty? Onko koskaan edes? Pyyket pesen (minä aina koska en luota mieheen) ehkä kerran viikossa. Eikä meillä kummallakaan ole mitään stressiä!!!!!!! Mun mielestä SEN KUULUU NE HOMMAT HOITAA KETÄ NE HÄIRITSEEKIN!!!!! Mä en esim ikinä pese autoja koska mun puolesta ne saa olla paskassa mutta mies pesee ne pari kertaa kuussa koska sitä ärsyttää.

Onko teillä kuin monta lasta?

2. Ja kuka sen määrää mikä on "oikea" tai "sopiva" määrä siivota? Ei meitä häiritse pölyt tai likaset astiat. Ne korjataan ja siivotaan sitten kun ne alkaa ärsyttämään. Jos sua ärsyttää hiekan murut lattialla niin paljon että pitää imuroida joka päivä, niin sitten sä imuroit :) Eipä meillä kellään ole allergioita että senkään puolesta ei ole "pakko" siivota joka päivä.

En nyt väitäkkään, että joka päivä pitäis imuroida. Mutta kerran kuussa on kyllä turhan harvoin! Ja jos pölyjäkään ei olla koskaan pyyhitty.. Ja tiskit lojuu monta päivää pöydällä.. yöks! Aika pitkäksi nurmikkokin pääsee kuukaudessa. No jokaisessa perheessä näköjään tyylillään..

Nimenomaan, jokaisessa perheessä tyylillään :) Meitä se ei häiritse. Mieluummin miehen kanssa istutaan iltaisin sylikkäin sohvalla ja maistellaan vaikka punkkua (joo, ei ole alko-ongelmaa tämä on vain esimerkki) tai syödään karkkia kun siivotaan. Se ei ole meille tärkeä asia. Se, että tiskit on altaassa pari päivää ei vähennä viihtyvyyttä. Tätä mä yritin vaan sanoa, että se ketä häiritsee, se myös siivoaa. Jos meillä mies alkaisi vaatia, että imuroidaan kerran viikossa, se saisi sen tehdä itse koska mä en sitä niin usein pidä tarpeellisena! Samoin jos nurmikko tai tiskit ärsyttää niin herra on hyvä ja tehköön ne itse. Onneksi ollaan molemmat sitä mieltä että elämässä on muutakin tärkeämpää kun lattian puhtaus tai nurmikon pituus ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipataapa (ap):
Siis eihän kodissa ole PAKKO tehdä mitään muuta kun pestä pyykit ja astiat. Muu on ylimääräistä. Se on ihan älytöntä vaatia toista tekemään jotain mikä on sen mielestä ihan turhaa!

Miun milestä pölyjen pyyhkiminen kerran kuussa, mattojen ulkoilutus 7 viikon välein ja saunan pesu kerran 3 kuukaudessa ei ole paljoa vaadittu. Samoin urohon ajaminen kerran kahdessa viikossa, rikkaruohojen nyhtäminen kerran kuussa. Autoni pesen ite, ukon autoa en ja siltä se näyttää...

Niin, kuten sanoin, nämä ovat MIELIPIDE ASIOITA. Ei ole ehdotonta oikeaa tai väärää :) Jos sun mielestä noin kuuluu tehdä, niin sitten sinä myös teet niin. Mutta älä vaadi, että muut on sun kanssa samaa mieltä siitä mitä kuuluu ja mitä ei kuulu tehdä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipataapa (ap):
Siis eihän kodissa ole PAKKO tehdä mitään muuta kun pestä pyykit ja astiat. Muu on ylimääräistä. Se on ihan älytöntä vaatia toista tekemään jotain mikä on sen mielestä ihan turhaa!

Miun milestä pölyjen pyyhkiminen kerran kuussa, mattojen ulkoilutus 7 viikon välein ja saunan pesu kerran 3 kuukaudessa ei ole paljoa vaadittu. Samoin urohon ajaminen kerran kahdessa viikossa, rikkaruohojen nyhtäminen kerran kuussa. Autoni pesen ite, ukon autoa en ja siltä se näyttää...

Niin, kuten sanoin, nämä ovat MIELIPIDE ASIOITA. Ei ole ehdotonta oikeaa tai väärää :) Jos sun mielestä noin kuuluu tehdä, niin sitten sinä myös teet niin. Mutta älä vaadi, että muut on sun kanssa samaa mieltä siitä mitä kuuluu ja mitä ei kuulu tehdä ;)

Olen päättänyt että en kysele keneltäkään mielipidettä vaan ulkoistan em. asioita, eipä tarvi niistäkään sitten tapella...Suurempituloisena miulla on tähän varaa ja nipistetään pois vaikka ukon ruuista...

Hankkikaa siivooja, jos kumpikaan ei halua siivota ;) Näin meillä tehdään. Loput kotityöt on sovittu tasan, tosin kai minä jonkin verran teen enemmän.

Minä: tiskikoneen täyttö ja päälle, pyykinpesu, roskishuolto, osa lumitöistä, pihatyöt (mutta nää on kuulemma mun harrastus ;), putkityöt, korjaustyöt (olen kätevämpi). Takan lämmitys.

Mies: tiskikoneen tyhjennys: kauppakassien kantaminen, isompi osa lumitöistä, mittareiden yms seuraaminen, elektroniikan asennus (kai sen jotain pitää tehdä). Lamppujen vaihto.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipataapa:
Näin se totuus astui meidänkin perheeseen eli äiti lähti töihin. Astuipa totuus myös kuvioon, kun niskaan tippuu kaikki kotityöt, pihanhoito, omakotitalon laittaminen, pyykinpesu, lapsen hoito jne. jne. Ukko vaan makaa sohvalla ja valittaa että "itsepähän teen asioista ongelman itselleni", kun haluan suht.koht. siistin pihan jne. Apua ei tipu kuin tappelemalla kun hänen mielestään em. hommia on ihan turha tehdä ja en jaksaisi jo lapsenkaan tähden aina vaan tapella. Välillä tuntuu että vika on minun korvavälissä, vaikka tiedän ettei näin ole. Aiemmin kaiken on ehtinyt tehdä kotona ollessa. Nyt ei enää...vai onko se naisten vääjäämätön kohtalo ettei ns. omaa elämää ja ns. omaa aikaa ole?

Rakkaat naiset, millä tsemppaatte itsenne tekemään nämä kaikki hommat hymyissä suin, olemaan ihana aviovaimo, hellä äiti ja vielä jaksamaan olla töissä tunnollinen ja ahkera työntekijä? Vai onko jokin osa-alue joka välttämättä kärsii? Millä ihmeellä motivoitte itsenne jaksamaan tätä kaikkea? Tai miten ja millä keinoin otatte omaa aikaa tai edes omistatte pikkumurusen omaa elämää?

Lastani toki rakastan ylikaiken, mutta mielestäni perheessämme on yksi lapsi ei kahta (ukko siis mukaanlukien). Kahdelle aikuiselle kuuluisi vastuu kotihommista, ei niin että yksi raataa niska limassa ja yrittää pitää perheen onnellisena, kun yrittää välttää tappelua aiheuttavia aiheita...

Olen pahoillani, että sulla on tuollainen tilanne. En osaa neuvoa erityisesti, kun en ole itse kokenut. Mun mies tekee paljon kotitöitä ja jopa muistuttaa mua välillä vähän ripakammin tekemään kotihommia. Eli meillä me kumpikin töiden jälkeen puuhataan kodin kimpussa, tehdään ruokaa, siivotaan keittiötä, pestään pyykkejä.. Meillä on kummallakin hiljalleen muotoutuneet mieluisimmat kotityöt ja niiden mukaan on hommat itsekseen jakaantuneet. Eli hän aina imuroi, mä hoidan aina lattian ja kylppärin pesun, hän pesee suurimman osan pyykeistä, mä kokkaan mieluusti kaikenlaisia uusia ruokia, jne.

Istu alas miehesi kanssa ja laatikaa aikataulut ja säännöt. Meillä on nyt käytössä viikko-viikko -systeemi ruuanlaitossa. Eli yhtenä viikkona hän ostaa kaiken ruoan ja kokkaa sen joka ilta ja seuraavana taas minä. Tuo kivaa vaihtelua meidän ruokapöytään kun suunnittelee koko viikon ostoksia ja ruokia -ja sitten me vähän jopa kilpaillaan kumpi keksii kivempia ruokia! :) Kannattaa kokeilla! Kannattaa olla perussäännöt siitä millaista ruoan tulee olla (ei vaikkapa hirveän epäterveellistä) -ja keittokirja käteen jos ei muuten osaa. Ja sitten vaan antaa vapaat kädet! Toisekseen, ehkäpä teidänkin kannattaisi jakaa kotityöt. Eli vaikka mattojen tamppaus ja imurointi olisi aina miehen hommia ja kerran viikossa ne olisi tehtävä (itse voisi sitten mies päättää milloin ehtii ja jaksaa). Isommista hommista sopikaa muita aikatauluja (parin viikon sisällä pihansiivous tai vaikka nurmikon leikkaus).

Oikeasti sano miehellesi, että passaaminen loppuu nyt. Jos ei ala uskomaan, älä pese miehesi vaatteita enää äläkä myöskään tee hänelle ruokaa. Riita siitä ehkä voi nousta, mutta luulisi pointin menevän perille!

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
No tuota, mulla ei todellakaan ole tuollaista miestä niinkuin sinulla, eikä mun todellakaan tarvitse hoitaa yhteistä kotiamme ja yhteisiä lapsiamme yksin.

Ja tsemppaisin sillä, että laittaisin ukon käveleen, jos olisin sinä.

Jos lemppaat ukkos niin ei tosiaan tarvi enää tapella ku saat hoitaa kaikki yksin :)

Mä oon yh, niin joudun hoitamaan lapsen ja kodin aina yksin. Mut eipähän tarvi kiukutella muuta ku ittelleen jos on jääny imuroimatta.

...ja voi löytää itselleen uuden puolison, jonka kanssa hoitaa yhdessä ne asiat :) Miksi olla suhteessa, jossa joutuu hoitamaa kaiken yksin kun yhtä hyvin voi sitten olla yh.

Miksikähän se on aina nainen, jonka pitää saada päättää kuinka usein siivotaan, pestään pyykkiä, miten ja mitä ruokaa laitetaan, milloin käydään kaupassa ja mitä sieltä ostetaan jne. ?

Ja sitten kun niitä ei kukaan muu suostu tekemään naisen määräämässä tahdissa, tulee naisesta marttyyri pirttihirmu.

Miksi nimenomaan nainen saa määritellä kaiken?

Siis eihän kodissa ole PAKKO tehdä mitään muuta kun pestä pyykit ja astiat. Muu on ylimääräistä. Se on ihan älytöntä vaatia toista tekemään jotain mikä on sen mielestä ihan turhaa! Jos mies alkaisi vaatimaan, että mä pesen auton niin se olisi kyllä eron paikka (no ei oikeesti mutta) koska mä en ymmärrä miksi niin pitää tehdä! Se on musta ihan turhaa! Joten mies pesee koska hänestä niin kuuluu tehdä. Samoin jos mun mielestä lattiat kuuluu pestä joka päivä, ja miehestä se on turhaa, niin sitten se olen minä joka ne pesee ja olisi turha vaatia miestä sitä tekemään. Se mikä on yhdelle pakollista ei ole sitä toiselle!!! JOKAINEN PÄÄTTÄÄ ITSE MIKÄ ON SOPIVA MÄÄRÄ SIIVOUSTA JA MIKÄ EI!!!!! Jos sulla ja miehellä ei kohtaa tuo käsitys "pakollisesta" tai "normaalista" siivousmäärästä niin se joka haluaa siivota myös siivoaa. Se on sitten IHAN ERI ASIA jos mies vaatii että on siistiä mutta ei silti suostu siivoamaan!!!!!

Ei ole reilua että se, joka ei viihdy sotkussa joutuisi aina siivoamaan myös sen sotkuisen aikuisen jälkiä. Jos toinen on sotkuinen ja toinen siisti, KUMMANKIN tulee tehdä kompromissi. Eli toinen alkaa siivota enemmän ja toinen relaa enemmän siivousstandardien suhteen. Ei siis todellakaan niin, että sitten se joka haluaa siisteyttä joutuu yksin raatamaan.

Mä en koskaan katselisi sotkuisuutta ja korkeintaan yhden illan saa meillä maata astiat pesemättä. Mä en voisi 'relata' enkä arvostaa sellaista kumppania, joka antaisi yhteisessä kodissamme vaan kaiken olla. Onneksi me halutaan yhtä paljon siisteyttä mieheni kanssa -ja silti ihan hyvin ehdimme joka ilta istahtaa sohvalle vaikka viinilasillisen kanssa. Ei siisti koti mitään tiukkapipoisuutta ja elämän kapeakatseisuutta tarkoita... :)

Miksikähän se on aina nainen, jonka pitää saada päättää kuinka usein siivotaan, pestään pyykkiä, miten ja mitä ruokaa laitetaan, milloin käydään kaupassa ja mitä sieltä ostetaan jne. ?

Ja sitten kun niitä ei kukaan muu suostu tekemään naisen määräämässä tahdissa, tulee naisesta marttyyri pirttihirmu.

Samaa mieltä. Ei se naisen määräämä tahti ole sen oikeampi kun sen miehen. Siksi mun mielestä se on reilua että se tekee ketä ne sotkut ärsyttää.

Se on usein nainen, joka pyörittää koko huushollia, koska siihen meidät on kasvatettu. Miehiä on lapsesta saakka passattu ja nainen taas on oppinut ottamaan kotona vastuuta. Moni mies arvostaa kodin siisteyttä ja huomaa eron vasta jos esim. vaimo joutuu kotoa hetkeksi vaikka sairaalaan (tämä huomattu lähipiirissä monta kertaa!).

On olemassa yleisiä siisteysstandardeja, joiden mukaan voi olettaa siisteyden ylläpidon tapahtuvan (esim. kun vessassa alkaa haista pissa, se pestään tai kun nurkissa on pölyä ja lattialla hiekkaa, imuroidaan). Miehen alettua suhteeseen, hän on kyllä nopeasti oppinut mikä on kumppanin siisteystaso. Kompromissien tekeminen kuuluu suhteeseen ja jos mies ei kestä elää siistissä talossa siistin ihmisen kanssa, lähteköön kävelemään! Samoin jos nainen ei kestä elää sikolättimiehen kanssa, kannattaisi katsastaa sellainen, joka on enemmän samantyyppinen kuin itsensä!

Samaa mieltä. Ei se naisen määräämä tahti ole sen oikeampi kun sen miehen. Siksi mun mielestä se on reilua että se tekee ketä ne sotkut ärsyttää.

no voi hyvänen aika!jos mies sais päättää koska siivotaan niin meillä olis roskia lattialla,pöydillä ja joka paikassa.likaset astiat viikkoja pöydällä ja puhtaat vaatteet loppuis kesken.mies ei vaan tajuu näitä asioita. mä oon kanssa niin toivoton ton ukon kanssa et vakavasti mietin eroa kun ei mitkään keinot auta.ja vaikka kuinka mies hoitais auton ja ajais ruohon yms.korjaus hommat niin niitä ei tarvitse päivittäin eikä viikottain eikä edes kuukausittain tehdä!musta in tulossa hyvää vauhtia miesten vihaaja!!

Alkuperäinen kirjoittaja yäk:

no voi hyvänen aika!jos mies sais päättää koska siivotaan niin meillä olis roskia lattialla,pöydillä ja joka paikassa.likaset astiat viikkoja pöydällä ja puhtaat vaatteet loppuis kesken.mies ei vaan tajuu näitä asioita. mä oon kanssa niin toivoton ton ukon kanssa et vakavasti mietin eroa kun ei mitkään keinot auta.ja vaikka kuinka mies hoitais auton ja ajais ruohon yms.korjaus hommat niin niitä ei tarvitse päivittäin eikä viikottain eikä edes kuukausittain tehdä!musta in tulossa hyvää vauhtia miesten vihaaja!!

Miksi kaikki ehdottaa eroa? Minäkö alkaisin kotitöiden tähden rikkomaan meidän perheen, viemään lapselta isän jne. jne. ihan niinkuin tää maa ei muuten olisi erolapsia pullollaan. ei erot ole mitään helppoja, kostomielessä sitä ajattelee että siitäs se ukko saa, mutta erot on raastavia ja akuheita, ei missään nimessä mitään ratkaisuja mihinkään.

Miun ratkaisu on ulkoistaa kotitytö ja nipistää rahat ukon ruuista. Yllättävän monta kodin hommaa saa kuitenkin ulkoistettua ja näistä vielä 60% verotukasesta takaisin. Ja ukko ite saa pestä pyykkinsä sekä tehdä ruokansa. Ois toki lapsen kannalta hyvä että olisi yhteiset ruoka-ajat mutta mie en rupea ukkoa passamaan.

Älkää pelästykö, mutta meillä on viimeksi pesty lattiat huhtikuussa..kai..wc pesty toukokuussa ja imuroidaan noin kerran kuussa. Nyt alkaa oleen jo niin likasta että huh huh, ja meillä on vielä koira.
En halua siivota kotona, siivosin suursiivon viimeksi huhtikuussa, ja pesin sen wc:n toukokuussa kun oli pakko, mikä haju, olen odotellut koska mies siivoaa, on nimittäin hänen vuoronsa. Ei näytä menevän kaaliin tälläkään konstilla. Itse en periaatteesta siivoa, lisäksi miehen tavaraa, roskaa, papereita, vaatteita, pikkusälää on joka puolella, ensin pitäisi tehdä raivaus ja sitten suursiivous, mutta minä en tee, koska en ole levitellytkään tavaroita hujan hajan ja ei ole minun siivousvuoro. Kuinkahan kauan tätä vielä kestää...

Yhteistyössä