Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Työnantajien rasistiset asenteet on paskapuhetta. Kuka HALUAA palkata huonosti suomea puhuvan, huonosti koulutetun ihmisen mihinkään?
No...mun kaverini on Suomessa syntynyt, suomalaisen äidin lapsi. Puhuu siis täydellistä suomea, ja on yhtä suomalainen kuin kuka tahansa meistä - mutta nimi on arabialainen, hänen isänsä oli nimittäin arabi.
Hän haki kerran samaa työpaikkaa tismalleen samoin työkokemus- ja koulutustiedoin, mutta toisessa hakemuksessa oli hänen oikea nimensä ja toisessa keksitty suomalainen nimi. Arvaa, kumpi pääsi haastatteluun?
Kun minä työskentelin työvoimatoimistossa ja haimme ulkomaalaisille harjoittelijoille tutoria, niin yhden tytön hakemus hylättiin samantien. Nimi oli ulkomaalainen, ja kollegani oli sitä mieltä että ei tuo tyttö osaa esitellä Suomen kulttuuria ulkomaalaisille harjoittelijoille. Mitäs siitä, että hänkin oli syntynyt Suomessa, asunut täällä koko ikänsä, ja opiskeli nyt yliopistossa suomen kieltä...
Se, että kouluttamatonta ja kielitaidotonta ei haluta töihin, on totta. Mutta kun on koulutettuja ja kielitaitoisiakin, joita ei palkata, koska nimi on liian eksoottinen - se on aivan yhtä totta, vaikka jotkut eivät ilmeisesti halua sitä uskoakaan.
Onneksi minun mieheni suomalainen työnantaja ei ole yhtä ennakkoluuloinen. Toisaalta taas hän näki mieheni ahkeruuden ja taidot silloin, kun mieheni hankkiutui ko. paikkaan ilmaiseksi työharjoitteluun ja sai tilaisuuden näyttää mitä osaa, eli ei joutunut ottamaan ns. sikaa säkissä.