aikuisopiskelija ja kesän toimeentulo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Olen alan vaihtaja ja opiskellut vuoden päätoimisesti toista ammattia. En ole saanut muuta taloudellista tukea opiskeluun kuin kelan opintorahan. Kesän ajalta en saa mitään tukea, paitsi sossusta ehkä. Jouduin ottamaan myös opintolainan sillä minun on velkaakin lyhennnettävä opiskelun ajan. Mutta nyt ei ole yhtään rahaa. Olen kahden lapsen yh. Minusta on ihan järjetöntä, että aikuisopiskelija ja vielä perheellinen sellainen on ihan samassa asemassa ja samojen tukien varassa kuin nuoret yksinelävät tai vanhempiensa luona elävät opiskelijat.
Luulin, että saan kesän ajalta peruspäivärahaa kun ilomoittauduin työttömäksi, mutta eihän sitä saa. Sossuun olen vienyt jo ttt hakemuksen ja töitä teen mitä saan. Mutta ottaa päähän tällainen kituuttelu, ,, oon jo miettinyt opiskelun keskeyttämistäkin, jopa työttömänä saisin paaaljon enemmän kuin opiskelijana en saa mitään ja laskuja riittää kuten auton kulut ja vakuutusmaksut (auto on oltava koulu/työmatkojen takia) ;(...

Onko muita samassa tilanteessa ja mitä tekisitte?

tuo on todella harmillista. tosiaan se ainoa tulo kesälle on sitten sossun toimeentulotuki. ei auta kortistoon ilmoittautuminen, pitää olla alla vanha koulutus ja opintopaikka pitäisi irtisanoa kesäksi että saisi sieltä jotain.

itsellä pitäisi parin viikon päästä selvitä, että pääsenkö opiskelemaan tai lukioon. ajattelin lähteä opiskelemaan uuden lain turvin jolla saa opiskella päivärahalla 24kk ja sen jälkeen vasta putoaa opintotuelle. oli aika homma kun selviteltiin, että onko tuolla mahdollista opiskella missäkin.

Kurjaahan se on. Opintojen aikana itse olin ekan kesän kotona. Mies oli töissä. Mies aloitti kesän jälkeeen opinnot. Toisena kesänä pääsin kesätöihin ja mies oli kotona lasten kanssa. Kolmes kesä samoin olin töissä, mies kotona. Nyt olen valmistunut ja töissä. Mieskin sai kesätöitä nyt ja valmistuu jouluna. Meitä viisi henkeä ja 2,5 vuotta elettiin kahdella kelan opintotuella, lapsilisillä, kesätyörahoilla ja opintolainalla. Asumistukea tietysti täytenä. Oli nuo ajat todella kituuttamista. Opintolainaa meillä on yhteensä n. 7000 euroa, mutta pakko ollut ottaa, että on saanut vaatetta ja ruokaa ostettua.

Yhteistyössä