Ainasta tappelua raha-asioista mikä avuksi... :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja greeeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

greeeen

Vieras
No niin tilanne on se että minulla ja miehelläni on kummallakin omat tilit.
Asumme vuokralla, yleensä menee niin että toinen maksaa vuokran ja toinen sitten laskut.
Noiden kanssa ei ongelmia ole mutta muun omaisuuden ja velkojen kanssa kylläkin...

Minulla on opintolaina kasvamassa korkoa jota pitäisi alkaa maksamaan pois...
Aikasemmin meillä oli kummallakin omat autot, myytiin kumpikin auto pois ja ostettiin tilalle yksi uudempi auto.
Minun autoni myynnistä saadut rahat laitettiin uuden auton ostoon. Miehen oman audon myynnistä saadut rahat oli tarkotus laittaa säästöön lapsen tilille tai maksaa minun opintolainaani pois, joka olisi minusta viisaampi vaihtoehto.
Tuo opintolaina on otettu meidän yhdessä ollessa, on siis mennyt puhtaasti meidän kummankin asioihin/elämiseen. Mies ei suostu tuota kyseistä lainaa maksamaan koska se kuulemma on minun lainani kaikesta huolimatta. Ja koska mies maksoi suurimman osan uudesta autosta ei minulla ole juurikaan käyttöoikeutta autoon... Lisäksi noita hänen autonsa myynnistä saatuja rahoja minä en ole nähnyt... Muutama erä on päätynyt lapsen tilille...

Millä saan järkeä tauottua tyhmään päähän? Mies vetoo myös siihen että hänen ollessa töissä hän on elättänyt minua. Joten hänen ei tarvitsisi osallistua lainan pois maksamiseen... Minäkin olen ollut sillon töissä ellen ole opiskellut. Ja sillonki saamani palkka on mennyt meidän elämiseen, en ole siis itseeni sitä hassannut.

Toivoisin asiallisia kommentteja... Mitä ihmettä tässä oikein tekisi...

[QUOTE="salla";22016095]miten niin mies maksoi suurimman osan uudesta autosta jos sinun vanhalla maksettiin uutta vai maksoiko mies loput käteisellä?[/QUOTE]

mun auton myynnistä saadut rahat on ehkä tuon uuden auton hinnasta jotain 20-25% ja mies maksoi loput käteisellä

Jos opintolaina tosiaan on mennyt yhteisiin menoihin, niin sitten se on yhteinen laina, eli yhdessä maksetaan pois.

Meillä toimii systeemi että on yksi yhteinen tili mistä maksetaan yhteiset menot, eli vastikkeet, sähköt yms, ruoat, yhteinen autolaina. Yhteiselle tilille siirretään molemmat rahaa. Mies tienaa enemmän joten hän maksaa enemmän, etenkin nyt kun olen lapsen kanssa kotona.

Meillä on myös molemmilla omat tilit jonne palkka ja tuet tulevat. Sieltä siirretään sinne yhteiselle tilille sitten rahaa. Molemmilla on myös omat asuntolainat tähän yhteiseen asuntoon. Lainoja lyhennetään omista tuloista sen verran kuin itse on sopimuksen pankin kanssa tehnyt.

Autosta: meillä on myös yhteinen auto, tosin mies sitä käyttää, itse en juurikaan tarvitse. Muutimme lähemmäs palveluita joten itse kävelen päivän aikana niihen tarpeen mukaan. Mies tarvitsee autoa päivittäin työssään.

Teidän tapauksessa puhuitteko etukäteen miten yhden auton tilanteessa toimitaan? Jos se on yhteinen, sovitte sitten kuka käyttää millonkin ja tietysti tarpeen mukaan. Kävellen ei viikon ruokaostoksia noin vain kanneta yms.

mies vaan ei tajua tätä...Jos molemmat ollaan töissä ollessa "elätetty" toista niin eikö se lainakin todella pitäisi olla molempien maksettava... :/ Eikä vain minun...
Tuosta autosta...Mä olen kotona lapsen kanssa ja mies opiskelee. Kouluun menee autolla, meiltä ei kauheen pitkä matka ole kauppoihin niin jos jotain erityistä päivällä tarttee voin kyllä mennä lapsen kanssa vaunuilla... Yleensä kaupassa käydään sitten autolla kun mies on tullu kotiin.
Mä vaan en saa lähtee vaikka ostoksille toiseen kaupunkiin tuolla autolla mikä on aivan älytöntä tai vaikka reissuun en saa lähtee vaikka mies voisi saada siksi aikaa auton lainaan äidiltään

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22016148:
Helpompaa olisi, jos olisi yhteinen talous ja yhteiset rahat. Tällöin ei tarvisi miettiä tuommoisia ollenkaan.

voisi olla mutta mies ei suostu tuommoseen... Omat tilit ei aiheuta ongelmaa vaan lähinnä tuo lainanmaksu ja auto oikeestaan... Otsikko taitaaki olla vähän asian vierestä...

Onpas teillä outoa. Kun aikoinaan mentiin naimisiin, niin luvattiin tietenkin pysyä yhdessä lopun elämää ja pitää toinen toisistamme huolta. Meillä on KAIKKI yhteistä. Jos haluan käyttää miehen kalsareita, niin sekin sopisi aivan hyvin. Ei ole huolta, kun tämä on tiedossa. Aina tullaan olemaan yhdessä, joten mistään jakamisista ei tarvitse huolehtia. Niitä rahoja ei myöskään hautaan saa, joten loppuen lopuksi kaikki jää meidän yhteisille lapsille.

Ap:n tilanteessa (tai muiden joilla menoja jaetaan), minulla ainakin olisi olo, että puoliso on jo toinen jalka ovesta ulkona koko ajan. Selvästikin tuollaisissa jutuissa on koko ajan takaovi auki. Vaikea takoa neuvoa toiselle, jota ei oikeasti vaan kiinnosta omistautua puolisolleen 100 prosenttisesti. Teidän pitäisi ehkä käydä jollain terapeutilla/psykologilla/psykiatrilla...? Ammattilaisilla on oikeasti kaikenlaisia neuvonta tapoja ja jippoja, joista palstalaiset ei välttämättä ole tietoisia.

No tottakai saat käyttää autoa AINAKIN sen karkea 20%!!

Jos miehesi vetoaa tuollaiseen, voit vedota monissa asioissa samantyylisiin. Kenen rahoilla on ostettu sänky? Entä telkkari, tai työpöydät jne? Jos olet maksanut telkkarin, sää saat aina päättää telkkarin käytöstäkin.

Eihän se nyt reilua ole, että sää laitoit oman autosi rahat TOISEN autoon, jos miehesi vetoaa, että auto on hänen. Mihin se sun auto katosi siinä tapauksessa?

Samoin velan kanssa. Ken syö niin maksaa. Juttele nyt rauhassa miehesi kanssa, että mihin velkarahat menivät ja jos hän on syönyt sun velkojasi, niin miten olettaa, ettei niitä hänen tarvitse maksaa?

Onpas teillä outoa. Kun aikoinaan mentiin naimisiin, niin luvattiin tietenkin pysyä yhdessä lopun elämää ja pitää toinen toisistamme huolta. Meillä on KAIKKI yhteistä. Jos haluan käyttää miehen kalsareita, niin sekin sopisi aivan hyvin. Ei ole huolta, kun tämä on tiedossa. Aina tullaan olemaan yhdessä, joten mistään jakamisista ei tarvitse huolehtia. Niitä rahoja ei myöskään hautaan saa, joten loppuen lopuksi kaikki jää meidän yhteisille lapsille.

Ap:n tilanteessa (tai muiden joilla menoja jaetaan), minulla ainakin olisi olo, että puoliso on jo toinen jalka ovesta ulkona koko ajan. Selvästikin tuollaisissa jutuissa on koko ajan takaovi auki. Vaikea takoa neuvoa toiselle, jota ei oikeasti vaan kiinnosta omistautua puolisolleen 100 prosenttisesti. Teidän pitäisi ehkä käydä jollain terapeutilla/psykologilla/psykiatrilla...? Ammattilaisilla on oikeasti kaikenlaisia neuvonta tapoja ja jippoja, joista palstalaiset ei välttämättä ole tietoisia.

No niin vissiin pitäs... Musta kans ku on yhteinen lapsi ja koirakin niin eikös se talouski pitäs olla yhteinen

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22016287:
No tottakai saat käyttää autoa AINAKIN sen karkea 20%!!

Jos miehesi vetoaa tuollaiseen, voit vedota monissa asioissa samantyylisiin. Kenen rahoilla on ostettu sänky? Entä telkkari, tai työpöydät jne? Jos olet maksanut telkkarin, sää saat aina päättää telkkarin käytöstäkin.

Eihän se nyt reilua ole, että sää laitoit oman autosi rahat TOISEN autoon, jos miehesi vetoaa, että auto on hänen. Mihin se sun auto katosi siinä tapauksessa?

Samoin velan kanssa. Ken syö niin maksaa. Juttele nyt rauhassa miehesi kanssa, että mihin velkarahat menivät ja jos hän on syönyt sun velkojasi, niin miten olettaa, ettei niitä hänen tarvitse maksaa?

No mä tätä oon suutuspäissään yrittänykki... Mut sitten saan vaan aina kuulla kuinka mies on elättäny mua! Että hänen palkka on menny muhun. On toki ollu kovapalkkasessa reissutyössä jossa palkka on paaaljon suurempi ku mitä mulla. En mäkään ole kertaakaan valittanu että mun palkka on menny hänen elättämiseen... :(

No teepäs niin, että maksat itse sitä opintolainaa vaan reippaasti, isoina erinä, takaisin, ja sanot miehelle, ettei sulle nyt jää sitten muuhun rahaa!
Että miehen pitää maksaa muut menot ja laskut...
Sinun tulothan siis ovat tällä hetkellä pienet, jos kerran kotona olet?

Jos et saa käyttää autoa, niin vaadi oma rahoitusosuutesi siitä pois, ja maksat niillä lainaa. Jos tämä ei sovi miehelle, niin sitten osallistuu lainan maksuun!

Outoa touhua sanon minä

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22016148:
Helpompaa olisi, jos olisi yhteinen talous ja yhteiset rahat. Tällöin ei tarvisi miettiä tuommoisia ollenkaan.

Tai sitte pitää rahat erillään ihan kokonaan. Ei tartte miettiä tuollaisia vaan kumpikin pitää taloutensa kunnossa. Uskoisin, että jopa helpompaa näin :)

Toivottavasti olette naimisissa tai toi on miehellä aika kätevä keino muiluttaa sun omaisuus itsellesi.

Mä varmaan järjestäisin jääkaappiin erilliset hyllyt missä kukakin pitää ruokansa. Ja jakaisin ihan joka asian kulutuksen mukaan, noin jatkossa. Lapsen asiat puoliksi.

Jos ei voi luottaa niin ei voi muuta tehdä.

Tai sitte pitää rahat erillään ihan kokonaan. Ei tartte miettiä tuollaisia vaan kumpikin pitää taloutensa kunnossa. Uskoisin, että jopa helpompaa näin :)

Perustele miten tuo olisi helpompaa? Onko teillä omat kalusteet talossa ja omat jääkaapit ruokineen? Katsotteko tarkalleen kuinka paljon toinen syö verrattuna omaan määrään? Entä saako nainen "hyvitystä" siitä, että joutuu jäämään lapsen kanssa kotio synnyttämään, vaikka lapsi on yhteinen? Kuinka lapsien kanssa? Tarkasteletteko joka kuukausi kumpi maksoi enemmän pilttejä/vaatteita lapselle vai miten teette, jotta homma pelaa TÄYSIN reilusti?

Paljon helpompaa on laittaa rahat yhteen ja maksaa niiden mukaan kaikki. Ei tarvi miettiä kuka makso ruokaostokset viimeksi tai kenen maksettavaksi jää tämä sähkölasku.

miten tulette toimeen opintorahalla ja kotihoidontuella? miten voi tulla toimeen? vai saako miehesi jotain isompaa rahaa? opiskeleeko aikuisopintorahala?
ei mulla vaan ollut opiskelijana varaa auton pitoon tai ajamiseen kouluun , eikä varsinkaan olsii ollut jos olisi ollut lapsiakin elätettävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22017963:
Perustele miten tuo olisi helpompaa? Onko teillä omat kalusteet talossa ja omat jääkaapit ruokineen? Katsotteko tarkalleen kuinka paljon toinen syö verrattuna omaan määrään? Entä saako nainen "hyvitystä" siitä, että joutuu jäämään lapsen kanssa kotio synnyttämään, vaikka lapsi on yhteinen? Kuinka lapsien kanssa? Tarkasteletteko joka kuukausi kumpi maksoi enemmän pilttejä/vaatteita lapselle vai miten teette, jotta homma pelaa TÄYSIN reilusti?

Paljon helpompaa on laittaa rahat yhteen ja maksaa niiden mukaan kaikki. Ei tarvi miettiä kuka makso ruokaostokset viimeksi tai kenen maksettavaksi jää tämä sähkölasku.

Täysin reilusti homma pelaa, kun pelisäännöt sovitaan etukäteen. Ja kyllä, maksoin koti-isälle hyvitystä menetetyistä ansiotuloista. Kallis, mutta hyvä hoitaja.

Miksi kalusteet pitäisi olla erilliset tai kummallakin oma jääkaappi? Siksikö että maksamme ne puoliksi? Meillä kumpikin maksaa tietyt laskut ja kerran kuussa katsomme ne läpi, tähän menee aikaa ehkä puoli tuntia. Kumpikin saa rauhassa päättää mihin omat rahansa pistävät. Miksi ne pitäisi sotkea ja sekoittaa? Minusta on todella paljon helpompaa huolehtia omasta taloudesta, budjetista ja säästämisistä kuin vielä ottaa se toisenkin osuus huomioon ja löytää sävelet sille.

Ps. siinä laskussa lukee kyllä kenelle se tulee...

Viimeksi muokattu:
Olisiko mahdollista avata vielä yksi, yhteinen tili, johon kummatkin laittavat esim 2/3 tuloistaan? Tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot ja omilta tileiltä taas maksetaan omat menot. Tuohon autoasiaan en osaa ottaa kantaa, koska mielestäni jos perheeseen on ostettu yhteinen auto, niin se on sittebn yhteinen riippumatta siitä, montako euroa kumpikin on autoon investoinut.

miten tulette toimeen opintorahalla ja kotihoidontuella? miten voi tulla toimeen? vai saako miehesi jotain isompaa rahaa? opiskeleeko aikuisopintorahala?
ei mulla vaan ollut opiskelijana varaa auton pitoon tai ajamiseen kouluun , eikä varsinkaan olsii ollut jos olisi ollut lapsiakin elätettävänä.

Mies saa päivärahaa jolla opiskelee ja mä olen kotona lapsen kanssa. Mies käy välissä reissutöissä

[QUOTE="vieras";22017801]Toivottavasti olette naimisissa tai toi on miehellä aika kätevä keino muiluttaa sun omaisuus itsellesi.

Mä varmaan järjestäisin jääkaappiin erilliset hyllyt missä kukakin pitää ruokansa. Ja jakaisin ihan joka asian kulutuksen mukaan, noin jatkossa. Lapsen asiat puoliksi.

Jos ei voi luottaa niin ei voi muuta tehdä.[/QUOTE]

Oon niin köyhä ettei mulla omaisuutta ole ku huonekaluja korkeintaan :laugh:

Yhteistyössä