?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja No huh huh:Kyllä on melkoisen kovia nämä kirjoitukset. Ei tunneta sääliä, ei syyllisyyttä, ei armoa: Säännöt ovat säännöt ja piste vaikka joku siitä kärsisikin ja itsetunto kärsii. Ja juu, eihän se ulkopuolelle jättäminen mitään kiusaamista ole. Mitä siitä jos itsetunto pikkuisen vaurioituu. Mitäs on pentu niin heikkohermoinen ja vähälahjainen, ettei osaa tunteitaan tuon paremmin käsitellä.
Jos jonkun lapsi kärsii siitä, ettei monen muun lapsen tavoin saanut kutsua mun lapsen juhliin, niin se ei voi millään lailla olla minun vikani.
Lapsen PITÄÄ oppia käsittelemään pettymyksiä, vanhempien kuuluu olla siinä tukena - eikä sillä ole mitään tekemistä kiusaamisen tai syrjimisen kanssa kuitenkaan, sillä koko eskariryhmää, koko kerhoryhmää, koko naapurustoa tai koko jalkkisjoukkuetta ei vaan voi kutsua, ja aina on joku jota harmittaa kun ei kutsuille päässyt. Se on elämää.
Alkuperäinen kirjoittaja juu:totta helvetissä pahinta kiusaamista on juuri syrjiminen ja ulkopuolelle jättäminen. huomiotta jättäminen. ihan turhaan selität että et ole kiusaaja tai lapsesi ei ole.
kiusaaminen on harvoin sitä potkimista tai lyömistä tai lällättelyä. sellaisen huomaavat kaikki ja sellainen lapsi ei ole sosiaalisesti niin taitava että olisi pahiten syrjivä. kiusaaminen on juurikin sitä mitä sinä teet.
kyllä ennen omassa lapuudessa olisi ollut päivänselvää että jos isommat juhlat järjestetään, (enemmän kuinj se naapurin tyttö ja poika) niin silloin kutsutaan koko ryhmä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:No ei. Mä en nyt tiedä, miten saisin parhaiten näkemykseni esitettyä. En kuitenkaan usko, että ujon, aran, syrjäytymis tai kiusaamisvaarassa olevan lapsen tilanne paranee yhtään sillä, että hän 5 kertaa vuodessa saa kutsun synttäreille, jonne kaikki kutsutaan. Hän saattaa siellä synttäreillä siinä samassa porukassa olla aivan yhtä yksin ja syrjässä kuin päiväkodissa/koulussakin. Jos tällaista syrjäytymistä haluttaisiin ehkäistä, lapsen pitäisi saada kutsu synttäreille, johon hänet halutaan. Ei synttäreille, joihin kaikki kutsutaan pelkän periaatteen vuoksi vaan synttäreille, joissa synttärisankari pitää hänestä niin paljon, että haluaa kutsua tämän kaverin. Sellanen "kiva kun kävit, nähdään taas vuoden päästä" ei käsittääkseni ole se, mitä tällainen lapsi tarvitsee.Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Ai että sen tytön vaan pitäisi mennä itseensä ja tulla kivemmaksi, että hän kelpaisi joukkoon?
Uskon vahvasti siihen, että jokainen lapsi tarvitsee ystäviä. Pelkät kaveritkaan eivät riitä. Uskon myös, että jokainen lapsi haluaa sekä kuulla että sanoa ne maagiset sanat: "sä olet mun paras ystävä". Lapsi haluaa tuntea olevansa toivottu ystävä ja sillä tavalla erityinen, kuin mitä paras ystävä aina on.
Jos me aikuiset haluamme auttaa näitä hiljaisia lapsia saamaan ystäviä, se ei onnistu kutsumalla iso porukka - varsinkaan se sama porukka, missä lapsi muutenkin jää aina syrjään - kerran vuodessa synttäreille. Mutta se onnistuu, kun ohjaamme omia lapsiamme uusiin paikkoihin mennessä katsomaan ympärilleen ja tunnistamaan ne lapset, jotka ovat kaveria vailla. Se lapsi, jonka ympärillä on suurin porukka, ei varmaankaan ole se, joka kaveria eniten kaipaa. Omalta lapseltaan kannattaa kysellä, kenen kanssa kukakin päiväkodissa/koulussa yleensä on. Ja jos Maija on se, joka ei yleensä ole muiden seurassa, voi lapselleen vaikka viikonloppuna sanoa, että mahtaiskohan se Maija haluta tulla meille tänään leikkimään. Jos oma lapsi on se arka, kannattaa ohjata lasta katsomaan, missä on se pienin porukka leikkimässä. Mitä isompi porukka on, sitä vaikeampi sinne on päästä sisään. Ei siis ehkä kannatakaan haikailla just sen supersuositun parhaaksi ystäväksi. Kahdestaan leikkiessään yleensä hyvin erilaisetkin lapset löytävät yhteisen sävelen. Kun yhdestä saa itselleen ystävän, on jo helpompaa saada toinenkin ystävä. Isoissa porukoissa on yleensä aina joku johtajatyyppi ja hän määrää, miten lauma toimii. Jos sieltä laumasta saa "takakautta" itselleen hyvän ystävän, se voi olla joko tie sinne laumaan tai ainakin yksi hyvä ystävä.
Alkuperäinen kirjoittaja ??:Ap näitkö sitä äitiä tänään? Keskustelitteko synttäreistä?
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja juu:totta helvetissä pahinta kiusaamista on juuri syrjiminen ja ulkopuolelle jättäminen. huomiotta jättäminen. ihan turhaan selität että et ole kiusaaja tai lapsesi ei ole.
kiusaaminen on harvoin sitä potkimista tai lyömistä tai lällättelyä. sellaisen huomaavat kaikki ja sellainen lapsi ei ole sosiaalisesti niin taitava että olisi pahiten syrjivä. kiusaaminen on juurikin sitä mitä sinä teet.
kyllä ennen omassa lapuudessa olisi ollut päivänselvää että jos isommat juhlat järjestetään, (enemmän kuinj se naapurin tyttö ja poika) niin silloin kutsutaan koko ryhmä.
Eli jos ei kutsu lapsen synttäreille koko isoa ryhmää, on kiusaaja
Selevä. Muistathan itse kutsua lapsesi juhliin KAIKKI tarha/eskariryhmäläiset. Meille ei valitettavasti mahdu.
Olet oikeassa. Kuopus täytti juuri 18 vuotta. Mutta juuri siksi katsonkin tätä aihetta hieman pidemmälle kuin yhteen tiettyyn ikävuoteen ja sen sisältämiin synttäreihin. Ystävyyssuhde on eri asia kuin kaverisuhde. Mietipä itse...montako työkaveria sulla on ja kuinka montaa heistä voit kutsua ystäväksesi? Kun lapset ovat olosuhteiden pakosta yhdessä, leikkiminen onnistuu. Ihan kuten meillä aikuisillakin työpaikalla onnistuu yhdessä työskentely. Jos kuitenkin haluamme enemmän kuin pelkän kaverin, se vaatii myös enemmän. Se vaatii yleensä kahdenkeskistä yhdessäoloaikaa, "salaisuuksien jakamista", toiselle annettua jakamatonta huomiota jne. Se on sitä, mikä syntyy päiväkotipäivän tai koulupäivän ulkopuolella. Kahdestaan sen ystävän kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja niin:Luulen, että sinun lasten pikkulapsiajasta on jo liian pitkä aika.
Pienet lapset osaavat leikkiä kaikkienkanssa ja ollayhdessä, jos vanhemmat siihen antavat mallin.
pieni lapsi ei todennäköisesti psykologisoi, että on täällä säälistä tai ei ole kavereita. lapsi osaa löytää ilonaiheet pienestä tilanteessa kuin tilanteessa. siitä että on toisten kanssa yhdessä.
jos lapsi haluaa synttäreille mennä, siellä yleensä on kivaa.
Mä taas muistan vielä 48-vuotiaanakin kaikkien kansakouluaikaisten ystävieni etu- ja sukunimet, paikat, missä he asuivat, minkälaiset huoneet heillä oli, monet asiat, mitä heidän kanssaan leikin. Muistan myös monet riidat, mitä näiden ystävien kanssa vuosien varrella tuli. Muistan töppäilyt, mitä yhdessä tehtiin. Kotiarestitkin, mitä saatiin joistain niistä töppäilyistä.Alkuperäinen kirjoittaja niin:Ja lapseni ovat ihan normilapsia taidoiltaan ja kehitykseltään neuvolan jne. käyrien mukaan. silti eivät kykene muistamaan kovin paljon ihmisiä (ryhmissä nykyään noin 20-25 lasta) vaan yleensä muistavat muutaman helposti.
Minusta olisi ollut todella kurja ja turvaton tilanne, jos minulta olisi kysytty ketä kutsun ja olisi ollut pakko alakoululaisena jostain muistaa ketä haluan kutsua jaketä ei. kun lapsena sitä muistaa ne, kenen kanssa on juuri siinä hetkessä.
Mutta onnittelut teille, joiden lapset käyttäytvät aina kuten aikuinen, ovat aikuisen tasolla tiedonkäsittelytssä ja käytöksessä ja havainnoinnissa ja psykologiissa taidoissa ja sosiaalisessa havainnoinnnissa ja tavaoissa!
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Meillä kutsutaan joko kaikki tytöt, tai sitten vaan muutama paras kaveri. Tuohon en suostuisi ikinä, että yksi pudotetaan ulkopuolelle.
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:Meillä sääntönä se et kutsutaan aina kaikki luokan tytöt. Just tuon takia ettei kukaan tule syrjityksi.
Siis tuohan syrjii poikia.
No kun ovat nyt siinä vaiheessa tossa luokassa ettei tytöt ja pojat miillääään voi leikkii porukassa![]()
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Missä iässä tämä vaihe alkaa ja kauanko jatkuu?
Meillä on 2 v tyttö, jolla lähipiirissä on pelkkiä poikia, täytynee aloittaa hyvissä ajoin tyttölapsiin tutustuttaminen...
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Mä aloin nyt ihan tosissani kelaamaan tätä asiaa.
Mun tyttö haluaa kutsua synttäreilleen (nimet muutettu) Janinan, Iidan, Eetun, Jonin, Matiaksen ja Maijan. Onko se sitten syrjintää, jos eskariryhmässä on noiden lisäksi yksi poika ja viisi tyttöä joita ei kutsuta? Yksi poika jää ulkopuolelle? Mä oon ajatellut siten, että kuusi kaveria kutsutaan, en siten että kuusi jää ulkopuolelle. Saatikka siten, että sen yhden pojan vanhempien kuuluisi nyt suuttua mulle.
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Meillä kutsutaan joko kaikki tytöt, tai sitten vaan muutama paras kaveri. Tuohon en suostuisi ikinä, että yksi pudotetaan ulkopuolelle.
Me pudotetaan kuusi ryhmän lasta ulkopuolelle. Sekään ei tunnu sopivan. No, ihan sama. Jatketaan samaa hyväksi todettua kiusaamistapaa.... Sitä samaa, mitä joka ikinen toinenkin täällä noudattaa. Outoja lapsia vaan, kun eivät ymmärrä olevansa kiusattuja, tai kun eivät ymmärrä pitää tarkkaa kirjaa siitä, montako tyttöä tai poikaa nyt kenenkin juhliin on kutsuttu. Kun eivät välitä leikkikaverin sukupuolesta, vaan kutsuvat myös väärää sukupuolta olevia eskarilaisia juhliinsa.
Ei se minustakaan ole kiusaamista. Eikä missään nimessä kiusaamiseksi tarkoitettu. Mutta kiusaamista se kuulemma on, sen olen tänään oppinut...Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Mun mielestä tuo ei ole kiusaamista. Mutta se olisi, että ryhmästä jätettäisiin vain yksi ulkopuolelle ja ilman kutsua. Meidän esikoinen on halunnut tähän mennessä (1.lk) kutsua ainoastaan tyttöjä, ja kaikki ovat kutsun saaneet.
Jos tulevaisuudessa haluaa kutsua myös poikia, niin se onnistuu, tottakai.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Samoin ajattelen. En usko, että koulukiusaaminen poistuisi, jos pari kertaa vuodessa saisi kutsun kiusaajansa synttäreille. Ajan tällä - kuten aiemmallakin - takaa sitä, että tällanen velvollisuudesta kutsuminen ei ratkaise ongelmaa vaan lakaisee ongelman ainoastaan hetkellisesti maton alle. Ongelma on seuraavana koulupäivänä taas edessä.Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:koulukiusaamisen kanssa mä en nää mitään yhtymäkohtaa tässä, se on jotain ihan muuta kuin kutsumatta jättäminen synttäreille.
Toi on varmaan ihan toimiva keino, mutta onnistuuko se, jos sillä kiusaajalla on "adjutanttiporukkansa" siinä mukana? Useinhan kiusaaja haluaa nimenomaan yleisön sille kiusaamiselleen.Alkuperäinen kirjoittaja Maailmasta parempi paikka:Muistan, että sellaisestakin on ollut hyviä kokemuksia, että kiusaaja ja kiusattu saatetaan leikkimään yhdessä. Monesti kiusaaminen on silloin vähentynyt ja siitä on voinut jopa syntyä uusi ystävyyssuhde.
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Meidän tytön bestis on neljänä vuonna perättäin kutsuttu tytön synttäreille (ja on myös tullut ), mutta kertaakaan hän ei ole meitin tyttöä kutsunut omille synttäreilleen näiden vuosien aikana ja juuri kysyin, että onko se harmittanut tyttöä...ei kuulemma ole, miksi olisi?
Mutta tietysti kaikki kokevat asiat tavallaan. Luulisin, että olisi vaan parasta opettaa lapsia kestämään elämän kolhuja..kuten ketjussa on jo monasti todettukin. =)
Alkuperäinen kirjoittaja Been there:Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Meidän tytön bestis on neljänä vuonna perättäin kutsuttu tytön synttäreille (ja on myös tullut ), mutta kertaakaan hän ei ole meitin tyttöä kutsunut omille synttäreilleen näiden vuosien aikana ja juuri kysyin, että onko se harmittanut tyttöä...ei kuulemma ole, miksi olisi?
Mutta tietysti kaikki kokevat asiat tavallaan. Luulisin, että olisi vaan parasta opettaa lapsia kestämään elämän kolhuja..kuten ketjussa on jo monasti todettukin. =)
No sinuna hiukan miettisin, millainen on tyttösi suhde bestikseensä, jos hän on tytöllesi bestis, mutta hän ei puolestaan pidä tyttöäsi niin hyvänä kaverina, että kutsuisi omille synttäreilleen.
Todennäköisesti tyttösi bestis on monen muunkin bestis, eli jonkin ryhmän johtaja, joka käyttää mielivaltaansa kuinka haluaa. Tyttösi ja bestiksen suhde kuulostaa ihan joltain riippuvuussuhteelta tms. jossa kyse ei ole oikeasta ystävyydestä. Ehkä kannattaisi ohjata tyttöäsi miettimään aitoa ystävyyttä ja löytyisikö hänen ryhmästään muita, joiden kanssa olla ystäviä.
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Ei se minustakaan ole kiusaamista. Eikä missään nimessä kiusaamiseksi tarkoitettu. Mutta kiusaamista se kuulemma on, sen olen tänään oppinut...Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Mun mielestä tuo ei ole kiusaamista. Mutta se olisi, että ryhmästä jätettäisiin vain yksi ulkopuolelle ja ilman kutsua. Meidän esikoinen on halunnut tähän mennessä (1.lk) kutsua ainoastaan tyttöjä, ja kaikki ovat kutsun saaneet.
Jos tulevaisuudessa haluaa kutsua myös poikia, niin se onnistuu, tottakai.
On toki mahdollista, että joku lapsi kokee tulleensa syrjityksi (vaikkei siis ole ainoa kutsumatta jäänyt), jos häntä ei kutsuta synttäreille, mutta sille ei voi mitään, koska koko ryhmää nyt ei vaan voi kutsua.
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:Jos joku lapsi tuntee itsensä syrjityksi siksi, ettei kutsua saanut (vaikka moni muukin olisi jäänyt ilman), niin mielestäni hän ei sitten osaa käsitellä pettymyksiä. Aina ei voi voittaa.