Alkuperäinen kirjoittaja Tellu:
Hmm. huomaan, ettet ole ollut koulukiusattu. Muuten vastaisilisit eri tavalla, sen verran sulla on elämänkokemusta. En voisi kuvitellakkaan synttäreitä järjestävänä äitinä, että kutsuisin yhtä vaille kaikki lapsen eskariryhmästä juhlimaan.
Mun lapsuudessani lähes jokainen joutui aina välillä kiusatuksi. Tietyssä iässä tuli se "Mä en enää IKINÄ leiki sun kanssa", jos toinen sanoi jotain poikkipuolisesti. Parin kuukauden päästä oltiin taas kavereita. Tai sitten ei.
On ihan selvää, että päiväkodissa ja koulussa täytyy tulla toimeen toisten lasten kanssa eikä siellä pidä ketään kiusata eikä syrjiä. Samahan on meillä aikuisilla työpaikoillain. Jopa niiden, joista ei erityisemmin pidetä, kanssa on tultava toimeen. Vapaa-aika on sitten jokaisen oma asia, kenen kanssa sen käyttää.
Tämän päivän ongelma on varmaan - ainakin luulisin niin - saanut alkunsa siitä, että lapset antaa ne kutsukortit päiväkodissa/koulussa. Tähän voisi tulla jokin muutos. Mutta vapaa-aikansa jokaisen pitää saada viettää niiden kavereiden kanssa, joiden kanssa niin haluaa.
Mutta ilmeisesti sä kuulut niihin äiteihin, joiden mielestä riittää, kun säälistä tai pakotettuna pääsee synttäreille? Riittääkö se sille lapselle? Tuleeko lapselle siitä hyvä mieli? Mä ymmärrän tuon kiusaamisongelman, mutta paraneeko se sillä, että lapset pakotetaan kutsumaan synttäreilleen nekin lapset, joita sinne ei haluta? Lapsenko ei tule paha mieli, kun sille seuraavana päivänä sanotaan, että ei me sua oikeesti sinne oltais haluttu, mutta kun äiti pakotti?
Mä olen huomannut, että aika monilla nykypäivän lapsilla on vaikeuksia solmia ystävyyssuhteita, koska heille aikuiset tarjoaa aina tietyksi ajaksi päivästä kaverin valmiiksi. Sitten nämä samaiset lapset ihmettelevät, kun viikonloppuna tai iltaisin ei olekaan kavereita. Minusta lapsia pitäisi kannustaa oma-aloitteisesti ystävystymään muiden lasten kanssa, hankkimaan vaikka itselleen sen bestiksen, mieluummin kuin että aikuiset tarjoaa kaverin valmiina lautaselta. Tässä nimittäin on suuri riski siihen, että tämä valmiiksi kaveritettu lapsi on sitten ala-asteen ylemmillä luokilla tai yläasteella ilman kaveria, koska muut lapset osaavat niitä kavereita hankkia ilman aikuisten apua.