Äiti on huolissaan, miten mahtaa lapsen eskari sujua?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolta on....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolta on....

Vieras
Ei olla kuin 5 päivää käyty eskaria ja lapsi on edelleen ihan mahdoton. Joka päivä tulee "jobin postia" että on ollut niin levoton ja vauhdikas päivä + tänään avustaja sanoi lisäksi, että lapsi ei millään tahdo totella kieltoja ja raivostuu. On sitten oltu rauhoittumassa.

Kun kysyin lapselta itseltään, että mikä sinua sitten parhaiten rauhoittaisi etkä olisi niin levoton? Lapsi tuumasi, että hän haluaa takaisin päiväkotiin ja haluaa nukkua päiväunet päiväkodissa. Toinen vaihtoehto oli, että hän haluaisi olla kotona.

Juttelin miehenkin kanssa kotona lapsen puheista ja siitä, että jos lapsi pitäisi vielä laittaa kasvamaan takaisin päiväkotiin, että jospa lapsi ei vielä olekaan valmis eskariin. Mies tuumasi, että ei missään tapauksessa - lapsen toivetta ei tule noudattaa. Sittenhän lapsi myöhemminkin kinuaa takaisin päiväkotiin. Miehen mielestä tämä ajanjakso menee kyllä ohitse.

Tällä viikolla lapsi oli vain maanantaina levännyt 40 minuuttia ja näinä muina päivinä ei ollenkaan. Sitten tuo nukkumattomuus heijastuu siis levottomuutena iltapäiväkerhossa, että myös kotona. Kotona lapsi on kumman äkäinen ja kiukkuinen. ( Eikä mikään ihme, ettei iltapäiväkerhossa ole hääviä nukkua päiväunia, kun tarjolla on vain jumppapatja ja fleecepeitto tyynynä. Päiväkodissa sentään lapsi sai nukkua unet sängyssä)

Sanoihan tänääkin eskariope,että lapsi pitäisi mielellään hakea ennen neljää, kun avustaja pääsee neljältä ja lisäksi, että lapsi on ihan mahdoton ilman avustajaa. No ei voi asialle mitään, en pysty häntä koulun takia hakemaan neljältä tai kyllähän sitten kerkeän neljäksi lapsen hakemaan, jos koulusta pääsen kolmelta. Mutta jos päivä venyy puoli neljään, kotimaisemissa olen vasta noin puoli viiden maissa.

Lapsella on ADHD ja tokihan tuokin teettää levottomuutta, varsinkin nyt kun eskariympäristö on ihan uusi verrattuna päiväkotiympäristöön, missä lapsi oli vielä viime keväänä.
 
Teillä sentään on mahdollisuus päivälepoon, meidän eskarilaiselta se puuttuu.

Voi olla myös kyse siitä, että lapsi tarvitsisi tuttua paikkaa, tuttuja rutiineja, ja niitä ei tuossa paikassa ole vielä voinut muodostua.

Päiväunien tärkeydestä voisi puhua siellä hoidossa. Jos vaikka lapsi pääsisi päiväunipaikassa mahdollisimman rauhalliseen paikkaan - seinän viereen tai johonkin kulmaukseen.
 
Mun lapsi on viisvuotias, ja aloittanut vasta pk:ssa. Siellä on mahdollisuus päiväuniin mutta en tiedä onko nukkunut yhtään kertaa, käsittääkseni sitä ei pahemmin valvota nukkuuko vai ei. Ja levoton on iltapäivisin ja iltaisin sitten kun ei ole nukkunut
 
ope, meillä varsinkin tahtoo lapsi reagoida hyvinkin voimakkaasti uusiin tilanteisiin. Ja ovathan siis eskaritilat ihan uusia + päivärytmi ihan toinen mitä päiväkodissa oli. Tuntuu minusta hurjalta, että "oppitunnit" kestävät 45 min ja välitunnit vain 15 min + ruokahetki samoiten.
 
Eikö päiväkodissa ollut eskaria? Jos lapsi tarvitsee hoitoa eskarin jälkeen niin ehdottomasti päiväkoti olisi silloin parempi vaihtoehto. Siellä ympäristö pysyy samana, ja saa nukkua kunnolla. Eikä kerhojen tädeillä yleensä ole juurikaan koulutusta hoitaa tällaisia tilanteita. Eikä kerhoissa ole erityislastentarhanopettajan palveluita saatavilla. Joten jos tutussa pk:ssa on eskari ja sinne vielä pääsisi takaisin, niin siirtäisin lapsen päiväkotiin.
 
Voisi päiväkoti olla parempi, sielläkin pidetään eskaria ja eihän eskari edes ole pakollinen. Parempi että lapsi on tyytyväisenä päiväkodissa, kuin väkisin eskarissa.
 
vieras, kun ei täällä ole tuota mahdollisuutta. tämän "kaupunginosan" molemmat eskarit toimivat koulun puitteissa ja isommassa kaupungissa on erityislapsille oma koulunsa minkä yhteydessä on kanssa eskari. mutta erityiseskaria ei sairaala meille keväällä suositellut, sairaalan väki sanoi, että se aiheuttaa lapselle alisuoriutumista + huonoja tapoja muilta lapsilta. normieskari tavislapsineen taas vie lapsen kehitystä eteenpäin, kunhan lapsella on oma avustaja eskarissa mukana. ja niinhän lapsella onkin.
 
vieras, ajatus iltapäivästä päiväkodissa kuulostaa ihan hyvältä, mutta en tiedä onnistuuko se. Lapsi on kuitenkin nyt "koulussa" ja en tiedä miten jyrkät ovat päiväkodin / koulun rajat. Ja lisäksi koulun alapuolella päiväkodissa saattaa tänä syksynä olla enemmän pieniä kuin isompia lapsia hoidossa. Löytäisikö lapsi edes tuosta porukasta kaveria itselleen, kun oman ikäiset eskarikaverit ovat kaikki iltapäiväkerhossa?
 
Tosi hurjalta kuullostaa nuo 45min oppitunnit eskarilaisilla :( Meidänkin koulussa on eskari, mutta sen toiminta on ihan "päiväkotimaista" kouluympäristöstä riippumatta. Eli se, että eskari on koulun tiloissa, ei välttämättä tee eskarista koulumaista.

Ottaisin kyllä tuon puheeksi muidenkin vanhempien kanssa. Ei kuusivuotiaat tarvitse tuontapaista toimintaa :(

Tsemppiä teille ja rohkeutta kyseenalaistaa! (...vaikka ei se helppoa olekkaan...)
 
mielipide, mutta eihän koulusta sitten tule mitään, jos lapsi ei ole eskaria käynyt. Se on taas liian iso hyppäys, jos lapsi menisi kouluun ilman eskaria. Luulen kyllä että lapsi käy vielä ensi syksynä toiseen kertaan eskarin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vieras, kun ei täällä ole tuota mahdollisuutta. tämän "kaupunginosan" molemmat eskarit toimivat koulun puitteissa ja isommassa kaupungissa on erityislapsille oma koulunsa minkä yhteydessä on kanssa eskari. mutta erityiseskaria ei sairaala meille keväällä suositellut, sairaalan väki sanoi, että se aiheuttaa lapselle alisuoriutumista + huonoja tapoja muilta lapsilta. normieskari tavislapsineen taas vie lapsen kehitystä eteenpäin, kunhan lapsella on oma avustaja eskarissa mukana. ja niinhän lapsella onkin.

Aika huono tilanne teillä. Tosin tuo eskari valmistaa lasta koulua varten paremmin, hoitajien pitää vain keksiä keinot lapsen parhaaksi. Onko lapsella lääkitystä tai onko hän käynyt toimintaterapiassa tai muussa terapiassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mielipide, mutta eihän koulusta sitten tule mitään, jos lapsi ei ole eskaria käynyt. Se on taas liian iso hyppäys, jos lapsi menisi kouluun ilman eskaria. Luulen kyllä että lapsi käy vielä ensi syksynä toiseen kertaan eskarin.

Eskarin tehtävä ei ole "valmentaa" koulua varten. Harmi vaan, että vaikuttaa välillä siltä. Kyllä ne koulutaidot oppii koulussakin. Ryhmässä olemista ja ns. perustaitoja oppii myös pk:ssa.
 
vieras, lapsella on lääkitys ollut jo talvesta asti. toimintaterapiaa vasta suunnitellaan. kotona lapsi siis on suunnilleen kiltisti ja kivasti, mutta tuolla eskarissa siis ihan mahdoton. hän on ylipäätään aina ollut tälläinen, että kotona menee ihan ok, mutta julkisilla paikoilla hän on välillä aivan mahdoton ja saa hävetä lapsen käyttäytymistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vieras, lapsella on lääkitys ollut jo talvesta asti. toimintaterapiaa vasta suunnitellaan. kotona lapsi siis on suunnilleen kiltisti ja kivasti, mutta tuolla eskarissa siis ihan mahdoton. hän on ylipäätään aina ollut tälläinen, että kotona menee ihan ok, mutta julkisilla paikoilla hän on välillä aivan mahdoton ja saa hävetä lapsen käyttäytymistä.

Vaikuttaisi että eskariin pitäisi saada asiantuntevaa neuvontaa. Jonkun pitäisi käydä katsomassa käytäntöjä ja ehdottaa sopivampia. Muutenkin adhd-tietoutta voisi viedä päiväkotiin.
 

Yhteistyössä