Äitini heittää ulos kotoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"milla"

Vieras
Niin, ihan sellaista vain tiedustelisin, kun äitini aikoo heittää minut pihalle kotoa (tällä kertaa, on ihan tosissaan). Olen 17 ja opiskelen. Syynä ulosheittämiseen on se, että sai tietää että juon alkoholia välillä viikonloppuisin. Sellaista vain mietin että koska en tällä hetkellä saa mitään tukea, niin pitääkö silti mennä sossuun juttelemaan ja voivatko auttaa asunnon kanssa?

Töitä siis olen kuitenkin jo etsinyt, mutta jos vaikka puhelinmyyntinkin menisin töihin jossen muuta paikkaa saa. niin voiko kela tällöin antaa jotain tukea vaikken tällä hetkellä saa mitään, ja kun kävin kysymässä aiemmin jos muuttaisin omaan kämppään, niin sanoivat etten saa tukia. Mutta jos nuo rahat ei vaan riitä vuokraan yms elämiseen, niin mitäs sitten?

Vai joudunko lastenkotiin, vaikka kuitenkin ihan kohta 18 olen jo?

Vanhemmat on jokatapauksessa elatusvelvollisia vielä...
Sossu ottaa yhteyden jokatapauksessa sun huoltajaan jos sinne meet, mutta suosittelisin menemään keskustelemaan tilanteesta.

Mä asuin ilmaisessa koulun asuntolassa 15vuotiaasta 17vuotiaaksi ja äiti maksoi ruoat, sen jälkeen muutin yksiöön ja äiti maksoi vuokran kunnes täytin 18, ite kävin töissä koulun jälkeen ja sillä ostin ruoat...

Onko itselläsi säästöjä? Jos sinulla ei ole säästössä rahaa, eivätkä vanhempasi suostu elättämään sinua niin sosiaalitoimistoon vain selittämään asia. Saat todennäköisesti starttirahaa eli takuuvuokran maksavat ja vähän lisää huonekaluihin niin, että voit muuttaa omillesi. Karhuavat sitten rahat vanhemmiltasi siihen asti, että täytät 18 vuotta. Jos vanhempasi ovat hyvätuloisia voit anoa elatusvelvollisuuden pidentämistä 21 ikävuoteen, mikäli opiskelet siihen asti.

18-vuotiaana alat saada opintotukea ja opintotuen asumislisää (2. asteen koulutuksessa nämä tuet eivät "syö" tukikuukausia myöhemmistä opinnoista). Keskity rauhassa opintoihisi ja tee työtä sitten lomilla.

Juu kiitos vastauksista, en tosiaan tiennyt/ajatellut että vanhemmat ovat yhä elatusvelvollisia. Tosiaan sen verran hyvätuloisia, etten saisi tukea ennenkuin täytän 21, ja ovat itse uhanneet etteivät auta lainkaan missään vuokrassa tms. Olisihan se aika iso summa opiskelijalle saada vuokra yms toimeentulo ilman kenenkään muun apua. Kun nyt noit töitäki on aika vaikee mistään saada, ja tosiaan puhelinmyynnistä tuskin vuokrarahoja saa....:D

eipä tässä sit vissii muu auta ku sossuun vaa juttelemaan...:o

En usko, että kysymys on niinkään ap:n juomisesta kuin äidin kontrolloinnista ja turvattomuuden aiheuttamisesta nuorelle tytölle. Itselläni oli äiti jolta oli oma nuoruus jäänyt kesken ja häni halusi evätä lapsiltaankin kaiken hauskan. Esim. 18-vuotiaaksi asti kotiin piti tulla klo 21 mennessä. Äiti oli väkivaltainen, lyttäsi henkisesti, ei osoittanut rakkautta, teetti paljon työtä ja vaati osallistumista perheen kuluihin jo alaikäisenä. Oli jatkuvasti heittämässä ulos talosta tai sijoittamassa jollekkin pervolle sukulaiselle. Olin ollut lapsena huostassa ja muutin heti kun sain oman asunnon pois kotoa.

Minut äiti heitti pihalle kun olin 16v opintotukea en saanut kun vanhemmat hyvätuloisia. Sossu ei auttanut kun katsoi että vanhemmat elättää. No onneksi silloisen poikaystävän suku otti minut huomiinsa ja majoitti kuin ruokkikin.
Näin siis vuonna -93 Tilanne helpottui kun sain töitä muttasitä ennen tilanne oli todella tiukka.

Luulisi, että sosiaalitoimisto/diakonia/ym auttaisi saamaan asunnon vaikka jostain opiskelijasolusta noin alkuun. Ja toivon todella, että vanhemmillesi tulee jotain sanktiota tuosta, etteivät elatusvelvollisinakaan ole valmiita sinua auttamaan : /
Se, että joskus ryyppää vkl 17 - kohta 18 vuotiaana, ei ole kohtuutonta. Jos joka vkl vetää kännit, niin sitten pitää itsekkin alkaa ajattelemaan omaa terveyttään.

Mutta soittele paikkoja läpi, googlaa ensin. Onhan noita järjestöjä, jotka varmasti auttavat. :)

Yhteistyössä