Äitini sieppaa (synnytysasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain juuri kolmannen lapsen ja äitini kysyi, että no saitkos taas sen puudutuksen (epiduraalin siis). Sanoin, että sain.

Äitini kysyi, että no toimiiko se tosiaan sitten niin ettei tunnu mitään. Mietin vielä pari sekunttia, että miten sitä kuvailisi kun ei tunne supistuksia, mutta takapuolessa kauhean paineen joka lopulta yltyy valtavaksi ponnistamisen tarpeeksi.

En ehtinyt sanoa mitään, kun äitini remahti nauramaan, että "tai mistäs sä sen tietäisit kun oot aina saanu sen puudutuksen".

Totesin sitten, että no en ole sitä ikinä sairaalan ovella saanut. Nytkin ehdin olla epiduraalin kanssa vain jotain 1,5h ennen kuin lapsi syntyi. ELi toki tiedän mitä supistukset on ja ponnistamisen tarvetta se ei ole koskaan poistanutkaan.

Ihmettelen vain, että millaisia kunniakirjoja nämä luomusynnyttäjät oikein ovat saaneet, kun niistä noin pitää aina vaahdota. Minä en ainakaan jalostu ihmisenä mitenkään, jos kärsin kipua enkä tiedä miksi pitäisi kärsiä tarpeettomasti, kun en siitä nauti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joillekin sopii epiduraali, toisille ei ja jotkut ei sitä saa vaikka tahtos. mitä merkitystä sillä on, miten on synnyttäny? ihme vouhkaamista.

Ei sillä olekaan. Minulle ainakaan siis. Minulle epiduraali on sopinut ja olen onnellinen, kun olen sen saanut joka synnytyksessä. Ilokaasukin on kyllä ollut kiva apu ennen sitä.

Äitini on vain esikoiseni syntymästä asti jaksanut vähätellä synnytyksiäni, koska hän on sentään synnyttänyt kahdeksan lasta ilman mitään puudutuksia ja nykyään äidit puudutetaan hänen mukaansa tunnottomiksi.

No omat synnytykseni ovat olleet aivan ihania ja ikimuistoisia kokemuksia enkä kaipaa niihin mitään luomusynnytyksen makua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Joskus on vaan parempi jättää tuollaiset kommentit omaan arvoonsa...

Niin olen tehnyt. Sieppaa vaan kun aina pitää palata siihen, että hän on pystynyt synnyttämään luomuna, mutta tytär puudutetaan tunnottomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No "ennen vanhaan" ei ollut kauheesti mitään vaihtoehtoja :whistle:

Äitini neljä nuorinta lasta ovat syntyneet 90 luvulla. Eli hänellekin on niitä kuulemma tarjottu, mutta ei ole huolinut.

Luulen kuitenkin, että on jotain saanut mutta ei vain puhu niistä kun tahtoo pitää tuon kristallinkirkkaan kruununsa.

ehkei äitis tarkoittanut kuitenkaan loukata. mä oon saanu kakskertaa puudutuksen. ekalla kerralla vei kaiken kivun mutta tokalla vain sen kipeimmän kärjen. mä en taas ymmärrä miksi pitää kärsimällä kärsiä ilman helpotusta kun siihen on mahdollisuus. kuitenkin jokainen tekee tyylillään. itse turvauden lääkkeeseen kun siltä tuntuu.

on vain toi kolmas synnytys edessä ja mietiskelin millä sitä oloaan helpottais, kun ekalla mun muistaakseni laitettiin se kohdunkaulan puudutus ja tokalla en enää saanut kun olisin halunnut ja nyt ajattelin huuutaa jo ovelta että tunto pois, mutta en halua sitä selkäydinpuudutusta ja en muista millä nimellä se kohdunkaulanpuudutus menee:(

No mutta tottahan se on, että vasta ne viimeiset supistukset on niitä kunnon supistuksia eli et sinä mitään voi tietääkään. Eikä tarvitsekaan tietää eli ei tarvitse hernettä vetää nenukkiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mä en taas ymmärrä miksi pitää kärsimällä kärsiä ilman helpotusta kun siihen on mahdollisuus. kuitenkin jokainen tekee tyylillään. itse turvauden lääkkeeseen kun siltä tuntuu.

Jos ei koe sitä kärsimykseksi? Jos ei halua ottaa puudutteen riskejä?
Kukin tavallaan.

Yhteistyössä