akateemiset äidit: miten pitkä kotonaoloaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ristipaineita riittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Liian kiiltokuvamaisen kuvan antaminen siitä OMAsta tilanteesta kertoo minun mielestäni enemmän tarpeesta olemassa olevien ongelmien peittelemiseen, kuin siitä että asiat todellisuudessa olisivat mallillaan.

Olen aivan samaa mieltä. Hirveästi kyllä on perusteltu sitä, miten lapsi ihan nauttii siellä päivähoidossa ja kuinka ihanan virikkeellistä elämä kaikille on. Onko se sittenkään, onko se enemmän perustelua itselleen että haluaisi uskoa siihen..

En jaksanut lukea koko ketjua. Olen akateemisesti koulutettu ja vietin äitiysloman + yhden kuukauden hoitovapaalla + kesäloman. Lapsi oli 11 kk ikäinen, kun lähdin töihin. Hän jäi isän hoitoon, mies otti hoitovapaata. En olisi voinut kuvitellakaan, että olisin jäänyt vielä kotiin. Oli ihana vuosi vauvan kanssa, mutta se riitti. Mies itse ei halunnut vielä päivähoitoa, joten "uhrautui". Lapsi lähti puolipäivähoitoon 2-vuotiaana ja mies uhrautuu edelleen eli on lapsen kanssa 2-3 päivänä viikossa. Itse teen "uraa" (heh heh). ja olen kaikki illat lapsen kanssa ja nautin valtavasti hänen seurastaan. Ensin saan toteutta itseäni työssä, josta pidän ja sitten saan olla illat lapsen kanssa. Onko parempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äityliin:
Ensin saan toteutta itseäni työssä, josta pidän ja sitten saan olla illat lapsen kanssa. Onko parempaa?

On. Se, että ensin saa herätä rauhassa ilman kelloa ja olla päivät lapsen kanssa, illat toteuttaa itseään työssä ;)

Jep, kyllä noin, jos tykkää nukkua pitkään, mutta kun minä herään ilman herätyskelloa jo puoli kuuden maissa kukkumaan (menen yhtä aikaa pojan kanssa nukkumaan 9 aikaan)... Et molempi parempi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan xx:
Eikö aikuisuuteen kuulu sen ymmärtäminen, että vaikka arki ei aina ole kivaa niin sitä pitää vaan sietää.

Jotenkin lapsellista perustella töihin menoa sillä, että ei viihdy kotona, viihtyykö joku työpaikalla aina, viihtyykö joku avioliitossa jokaisena hetkenä?

Jos on parempi äiti lapsille kun olen poissa, onko lapsi parempi lapsi kun se käy
hoidossa?

Neli-viiskymppisenä otetaan sitten vuorotteluvapaata ja sapattivuotta ja osa-aikaeläkettä ja kotona viihtytäänkin yht´äkkiä vaikka siellä ei ole enää lapsiakaan jotka tarvitsisivat vanhempiaan mutta sehän pitää tehdä kun ei nyt taas viihdytäkään työpaikalla niin kuin silloin kun lapset olivat pieniä.

-- on myös syyllistää toisen tunteita kotona viihtymättömyydestä. Ihan yhtä hyväksyttävä sekin tunne on, ja todellakin, riittää syyksi töihin menoon. Ei missään ole aina kivaa, mutta onko väärin yrittää minimoida sen "ei kivaa" määrää, jos se sattuu pääsääntöisesti olemaan niin että kotona ei ole kivaa ja töissä olisi parempi, kaikkien kannalta? Eihän kukaan ole sanonut myöskään että on parempi äiti kun on poissa, vaan on ehka parempi äiti kun saa tehdä muutakin kuin viettää 24/7 lapsen kanssa?

Ja mitä h-ttiä millään vuorotteluvapailla on tämän asian kanssa tekemistä?

Eikö aikuisuuteen kuulu sen ymmärtäminen, että vaikka arki ei aina ole kivaa niin sitä pitää vaan sietää.

Jotenkin lapsellista perustella töihin menoa sillä, että ei viihdy kotona, viihtyykö joku työpaikalla aina, viihtyykö joku avioliitossa jokaisena hetkenä?

Jos on parempi äiti lapsille kun olen poissa, onko lapsi parempi lapsi kun se käy
hoidossa?

Olen samaa mieltä, että arkea ja "tylsyyttä" pitää oppia sietämään. Mutta se on mielestäni vähän eri asia kuin olettaa, että "jokainen nainen jää kolmeksi vuodeksi kotiin jokaisesta lapsesta".

Kysyn myös toisin päin: Entä jos ei viihdy joka päivä 24 tuntia vuorokaudessa nenätysten miehensä kanssa? Eikö silloin rakasta miestään ja eikö avioliitto ole hyvä? Eikö sitten rakasta lapsiaan, ellei näe koko perheen parhaaksi sitä, että elämässä on sopivasti muutakin kuin lapset eikä ole 24h/vrk lasten kanssa? Eikö sitten voi kasvattaa hyvin lapsiaan, vaikkei ole heidän kanssaan joka päivä 24h/vrk? Eikö heille pysty antamaan riittävästi rakkautta, läheisyyttä ja huolenpitoa, jos käy vaikka osittaisella hoitovapaalla töissä? Mulla on tästä kokemusta ja olen sitä mieltä että voi.

Enkä taas puhu toisen ääripään puolesta, että lapsi on hyvin pitkiä päiviä hoidossa joka päivä hyvin pienestä alkaen, vaan jostain kaikkien kannalta paremmasta kultaisesta keskitiestä. Se kun on fakta, että monien pää ja mieli pysyy paljon paremmassa kunnossa kun käy töissä kuin että jäisi kotiin vuosikausiksi. Se on silloin kaikkien etu, lastenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nounounou:
Miten se, että lapset ovat hoidossa pienestä asti ja täysiä päiviä on ääripää, se ei ole mikään ääripää vaan suurimmalla osalla on juuri noin.

Minusta se toinen "ääripää" on se, että lapsi on pitkät päivät hoidossa pienestä pitäen. Vanhemmat tekevät pitkää päivää eivätkä juuri tee satsauksia siihen suuntaan, että olisi mahdollisuus jollain tavalla lyhentää hoitopäiviä esim vuorottelemalla hoitoon/hoidosta kuskaamisissa. Työ vie hirveästi aikaa ja energiaa, ettei sitä oikein riitä lapsille. Eli ääripäänä se, että "vanhemmat tuskin näkee lapsiaan", mikä on varmasti selvä vähemmistö. Suurin osa alle 2v (70%) lapsistahan hoidetaan joka tapauksessa kotona ja ainakin meidän päikyssä näyttää olevan vähemmistössä ne lapset (pienten ryhmässä), jotka ovat pitkiä päiviä hoidossa. Tosin en usko, että hekään ovat valmiiksi ja varmasti "menetettyjä" sen takia, vaan vanhempien hyvällä kasvatusotteella heilläkin todennäköisesti menee ihan hyvin. Minusta ne kaikki muut asiat ratkaisevat enemmän - millaista kotona on, millainen henki, miten läsnä vanhemmat ovat jne. Sitä henkeä voi tosin usein parantaa sillä, ettei anna työn riistää liikaa energiaa..

Ja vielä lisäys, että akateemisen tutkinnon tuoma työ voi antaa juuri niitä joustoja, jotta on mahdollista lyhentää hoitopäiviä. Niitä ei joka työssä ole. Että ne pisimpiä päiviä hoidossa olevat lapset eivät läheskään aina ole akateemisten lapsia ;)

Samoin työ voi olla (kuten minulla) sellaista, että se ennemminkin antaa lisää voimavaroja kotielämään kuin veisi tuhottomasti energiaa, olisi jotenkin ikävää ja ahdistavaa ja olisi negatiivinen asia perheen kannalta.

En jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta pakko on vastata.

Olen ammatiltani lastentarhanopettaja ja toimin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Näissä ryhmissä on 12 lasta (joista nykyaikana pääosa 1-vuotiaita!!!) ja KOLME aikuista. Vaikka opettaja ja hoitajat olisivat todella loistavia työssään, he eivät pysty antamaan pienille sitä, mitä he tarvitsevat eli paljon huomiota ja rakkautta sekä tukea jokapäiväiseen kasvuun ja kehitykseen, koska lapsia on paljon. Itselläni ei vielä ole omia lapsia (mutta toivottavasti pian on), mutta sitten kun on, en ikinä vie lastani alle 3-vuotiaana tuollaiseen ryhmään.

Jos oma ura on noin tärkeä, mielestäni voisi miettiä, kannattaako hankkia lapsia ylipäänsä. Ei ole kenenkään etu, että tehdään lapsia, jotta yhteiskunta voi sitten kasvattaa ne.

On se sit kumma, et alle 3-vuotiaiden päiväkodissa olevien lasten äidit niin kehuvat päivähoitoa ja kuinka lapsella on virikettä ym, mutta kuitenkin lähes kaikki kommentit itse päiväkodissa työskenteleviltä puhuvat kyllä täysin toista kieltä... En ole vielä lukenut yhtäkään lastentarhanopettajan kommenttia jossa tämä kehottaisi äitejä/isiä viemään pieniä lapsia päiväkotiin - päinvastoin!

Alkuperäinen kirjoittaja yeah but no but yeah:
On se sit kumma, et alle 3-vuotiaiden päiväkodissa olevien lasten äidit niin kehuvat päivähoitoa ja kuinka lapsella on virikettä ym, mutta kuitenkin lähes kaikki kommentit itse päiväkodissa työskenteleviltä puhuvat kyllä täysin toista kieltä... En ole vielä lukenut yhtäkään lastentarhanopettajan kommenttia jossa tämä kehottaisi äitejä/isiä viemään pieniä lapsia päiväkotiin - päinvastoin!

Tekisivät sitten työnsä paremmin. Tuollaisilla lastentarhanopettajilla on asenne kateissa. Vaikka on monta lasta hoitajamäärään nähden olen huomannut että ne opet vähiten istuvat lattialla lasten kanssa leikkimässä tai ovat valmiina ottamaan syliin jos joku haluaa tulla. Parhaita hoitajia ovat ne jotka ovat eniten lattialla lasten kanssa eikä istua rötkötä tai tee jotain muka tärkeämpää. Usein näyttää siltä että henkilökunnalla olisi enemmän aikaa ja mahdollisuuksia pitää lapsia sylissä ja leikkiä heidän kanssa jos haluaisivat. onneksi niitä ihaniakin hoitajia on joista huokuu lämpö ja näkee että on sopivasti sydäntäkin mukana siinä hommassa. Kiitos heille!

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:

Tekisivät sitten työnsä paremmin. Tuollaisilla lastentarhanopettajilla on asenne kateissa. Vaikka on monta lasta hoitajamäärään nähden olen huomannut että ne opet vähiten istuvat lattialla lasten kanssa leikkimässä tai ovat valmiina ottamaan syliin jos joku haluaa tulla. Parhaita hoitajia ovat ne jotka ovat eniten lattialla lasten kanssa eikä istua rötkötä tai tee jotain muka tärkeämpää. Usein näyttää siltä että henkilökunnalla olisi enemmän aikaa ja mahdollisuuksia pitää lapsia sylissä ja leikkiä heidän kanssa jos haluaisivat. onneksi niitä ihaniakin hoitajia on joista huokuu lämpö ja näkee että on sopivasti sydäntäkin mukana siinä hommassa. Kiitos heille!

Voi taivas, nimimerkki "täh?"! Noin ei voi kirjoittaa kuin ihminen, joka on nähnyt päiväkodin arkea ehkä minuutin päivässä... Kenellä siellä on aikaa "istua rötköttää". Lasten kanssa ei oikeasti aina ehdi istumaan lattialla ja leikkimään, vaikka haluaisikin. Jos pienten ryhmässä on 12 lasta (tänä päivänä usein jopa 13-14), aikuisia on paikalla yleensä kerrallaan vain 2, koska aamuisin ja iltapäivisin on yksi aina joko tulematta tai lähtenyt jo kotiin, ei siinä ehdi ottamaan rennosti. Vaippoja vaihdetaan, juostaan hätiin jos jotakuta sattuu, leikitään kun ehditään jne. Itse olen työskennellyt pienten ryhmässä, jossa yhden aikuisen koko aika meni 2-vuotiaan pojan vahtimiseen, joka puri muita lapsia aina kun selän käänsi. Siellä oli yhdellä jos toisellakin lapsella puremajälkiä selässä, kasvoissa jne. No, tämä nyt ei alkuperäiseen aiheeseen liity, mutta kovasti vaan pistää vihaksi tuollaiset häh:n kaltaisten kommentit. Kannattaisi tutustua työhön ennenkuin mollaa työntekijöitä asennevammaisiksi...

Tuo on loputon suo. Jos on 10 lasta ja yhden ottaa syliin, kohta on selän takana jono. On helpompi yrittää opettaa lapset itsenäisemmiksi, niin karulta kuin se kuulostaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:

Voi taivas, nimimerkki "täh?"! Noin ei voi kirjoittaa kuin ihminen, joka on nähnyt päiväkodin arkea ehkä minuutin päivässä... Kenellä siellä on aikaa "istua rötköttää". Lasten kanssa ei oikeasti aina ehdi istumaan lattialla ja leikkimään, vaikka haluaisikin. Jos pienten ryhmässä on 12 lasta (tänä päivänä usein jopa 13-14), aikuisia on paikalla yleensä kerrallaan vain 2, koska aamuisin ja iltapäivisin on yksi aina joko tulematta tai lähtenyt jo kotiin, ei siinä ehdi ottamaan rennosti. Vaippoja vaihdetaan, juostaan hätiin jos jotakuta sattuu, leikitään kun ehditään jne. Itse olen työskennellyt pienten ryhmässä, jossa yhden aikuisen koko aika meni 2-vuotiaan pojan vahtimiseen, joka puri muita lapsia aina kun selän käänsi. Siellä oli yhdellä jos toisellakin lapsella puremajälkiä selässä, kasvoissa jne. No, tämä nyt ei alkuperäiseen aiheeseen liity, mutta kovasti vaan pistää vihaksi tuollaiset häh:n kaltaisten kommentit. Kannattaisi tutustua työhön ennenkuin mollaa työntekijöitä asennevammaisiksi...

Musta voi olla asennevammaa siinäkin jos muka tosi usea lastentarhanopettaja ei voisi suositella sitä omaa, "johtamaansa" hoitopaikkaa lapsille. Mistä ne erot sitten tulevat eri hoitopaikkojen välille koska on hyviäkin hoitopaikkoja on (kokemusta on) ja hoitaja-lapsisuhteet ovat samat? On erilaisia lapsiakin, mutta uskoisin että tuollaisessa työssä nimenomaan sillä omalla asenteella on tosi paljon merkitystä. Kuten kaikessa ihmistyössä.

Mä en oo varmaan kertaakaan nähnyt meidän hoitopaikassa et ryhmä olis täysi. Oiskohan muutamana päivänä koko syksyn aikana että olisi edes lähes kaikki paikalla. On osa-aikaisia, osa sairaana kotona jne. On silloin varmasti tohinaa kun lähdetään ulos, syödään tai on muuta ohjelmaa. Mutta musta hoitajat voisivat enemmän edes istua lattialla ja olla näin lähempänä lapsia ja saatavilla silloin kun pystyy. Kyllä siitä hyppää apuun jos joku menee toista puremaan. Ja kaikissa pienten ryhmissä ei ole montaa ihan pientä esim vuoden ikäistä tai alle. Meidän pienten ryhmässä on kaksi tai kolme vielä syöttötuolissa istuvaa siis pienempää. Kun joku sanoi, että heidän ryhmässä suurin osa on alle 1v.

Kommentoin ketjua, vaikken akateeminen olekaan, vaan pelkkä lastenhoitaja päiväkodissa. Varsinkin pienten lasten ryhmässä on koko ajan jotakin hommaa (jollekin pitää vaihtaa vaippa, pitää hakea ruokakärryt, valmistellaan päivän askartelua, ollaan erotuomarina lasten kinasteluissa). Oletkohan Täh? ollenkaan ajatellut, että jos tädit vain lattialla istuskelevat, niin jo samaan aikaan joku menee eteiseen, yrittää karata ulos, menee vessaan tekemään tuhmuuksia, tyhjentää kaappeja, tappelevat keskenään jne. Mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä enemmän heitä täytyy vahtia. Alle 3-vuotiaat eivät myöskään osaa leikkiä vielä kunnolla yhdessä, vaan joka ikinen päivä on useita kertoja tilanteita, että leluja otetaan kädestä, joku lyö/puree/tönäisee toista jne. Sen lisäksi tulee vahinkoja (esim. juostaan ja törmätään toisiin), jolloin sitä itkua on koko ajan enemmän tai vähemmän. Omat kahvitauot, esimiehen kanssa keskustelut yms. hoidetaan yleensä lasten nukkuessa, mutta paljon suunnittelua tehdään myös lasten läsnäollessa.

On totta, että ryhmät ovat usein vajaita lasten sairastelujen vuoksi, mutta niinpä ne lastentaudit tarttuvat aikuisiinkin. Jos ryhmässä on pari lasta pois sairauden vuoksi, mutta jos ryhmästä puuttuu yksi aikuinen, niin sellaiselta päivältä jää heti askartelut tms. ylimääräiset puuhat pois.

On tietysti eroa ryhmissä. Tosiasiassa kuitenkin erilaiset häiriöt ovat lisääntyneet. Jos ryhmässä on esimerkiksi ADHD-/ADD-/Asperger-/FAS-/FAE-lapsi, niin yksi vaikea lapsi voi vaikuttaa koko ryhmän toimintaan. Kun tällainen lapsi on poissa, ryhmän toiminta on paljon helpompaa. Kannattaa myös muistaa, että ADHD-diagnoosit yms. harvemmin löydetään heti laitokselta, vaan vasta päiväkotiaikana. Lisäresursseja päiväkotiin ei anneta, jollei virallisia diagnooseja ole. Pelkät päiväkodin henkilökunnan epäilyt eivät riitä.

On valitettavaa, että päivähoidolta halutaan joskus täysin epärealistisia asioita. Jos lapsia on 12 ja vaikka olisi kaikki 3 aikuista paikalla, niin aikaa ei millään riitä kaikkeen siihen kodinomaiseen toimintaan mitä moni haluaa. Kasvatusvastuu ja monet harrastuksiin liittyvät asiat edelleenkin kuuluvat vanhemmille. Päiväkoti on HOITOPAIKKA eli raadollisesti ajateltuna vain lapsisäilö siksi aikaa, kunnes vanhemmat pääsevät töistä.

Työtä tehdään ja siitä pidetään kovasti, mutta työ on todella raskasta henkisesti. Onneksi itselläni on hyvä työtiimi sekä erittäin hyvä päiväkodin johtaja, mutta koska työtä tehdään ihmisten kanssa, niin työkaverit vaihtuvat, lapset vaihtuvat, vanhempia on erilaisia, joten käytännössä on aina joku ihminen, jonka kanssa on jossakin määrin ongelmia.

Kerroit itsestäänselvyyksiä. Minulla ei ole epärealistisia odotuksia hoidolta. Ei siellä muuta olla kuin turvalliset tutut mahdollisimman rauhalliset rutiinit ja lasten keskinäistä leikkiä ja ulkoilua. Kasvatusvastuu on tietenkin kotona eikä hoitopaikka ole koti eivätkä tädit vanhempia. Välillä tuntuu että hoitotädit itse luulevat että vanhemmat odottavat joko ihan kodinomaista tai sitten jotain virikesirkushulabaloota hoidolta. jotain ihan epärealistista. Uskon että tällaiset vanhemmat ovat vähemmistössä, jokainen ymmärtää mikä on todellisuus kun lapsia on isompia lauma, siinä ei aina voi niin suunnitelmien mukaan mennä vaan tilanteen mukaan sumplien.

Väitän silti että hoitajat voisivat olla kaikesta touhusta huolimatta enemmän lattialla jos haluaisivat ja se voisi olla lapsillekin kivaa. Tarkoitan siis niitä hetkiä, kun henkilökunta muuten istuisi omilla tuoleillaan ja vahtivat sieltä lapsia. Lapsia pystyy vahtimaan myös lattialla vai mitä? ja siitä pystyy ryntäämään apuun samalla tavalla kuin tuoliltakin? Ei siihen lattiaan ole liimattu kiinni. ja onko se kamalaa jos monet lapset tunkisivat vaikka syliin samaan aikaan? Eikö se olisi kivaakin ottaa rennosti lasten kanssa? Ei nyt ihan painiskella mutta olla siinä lähellä saatavilla kuitenkin? Vai onko siitä liikaa vaivaa? Meidän hoitopaikassa hoitajien oleminen mahdollisimman paljon "lattialla" on otettu ihan talven teemaksikin että kyllä sitä kai on jossain määrin mahdollista yrittää lisätä. Niinä hetkinä kun muutenkin istutaan (yleensä tuoleilla) lasten leikkiessä ympärillä.

Ja kotonahan ne äidit istuvat siellä lattialla kaiket päivät, sylittelevät lapsiaa ylettömästi ja antavat virikkeellisen ympäristön :). Heh... eipä tällaista ole näkynyt kaveripiirini kotiäideissä. Yleensä he lähtevät "vaunulenkille" lähimpään ostosparatiisiin kaffettelemaa, surfaaavat netissä, tekevät kotihommia. Niistähän ne superlapset tykkäävät!

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja*:
Kommentoin ketjua, vaikken akateeminen olekaan, vaan pelkkä lastenhoitaja päiväkodissa. Varsinkin pienten lasten ryhmässä on koko ajan jotakin hommaa (jollekin pitää vaihtaa vaippa, pitää hakea ruokakärryt, valmistellaan päivän askartelua, ollaan erotuomarina lasten kinasteluissa). Oletkohan Täh? ollenkaan ajatellut, että jos tädit vain lattialla istuskelevat, niin jo samaan aikaan joku menee eteiseen, yrittää karata ulos, menee vessaan tekemään tuhmuuksia, tyhjentää kaappeja, tappelevat keskenään jne. Mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä enemmän heitä täytyy vahtia. Alle 3-vuotiaat eivät myöskään osaa leikkiä vielä kunnolla yhdessä, vaan joka ikinen päivä on useita kertoja tilanteita, että leluja otetaan kädestä, joku lyö/puree/tönäisee toista jne. Sen lisäksi tulee vahinkoja (esim. juostaan ja törmätään toisiin), jolloin sitä itkua on koko ajan enemmän tai vähemmän. Omat kahvitauot, esimiehen kanssa keskustelut yms. hoidetaan yleensä lasten nukkuessa, mutta paljon suunnittelua tehdään myös lasten läsnäollessa.

On totta, että ryhmät ovat usein vajaita lasten sairastelujen vuoksi, mutta niinpä ne lastentaudit tarttuvat aikuisiinkin. Jos ryhmässä on pari lasta pois sairauden vuoksi, mutta jos ryhmästä puuttuu yksi aikuinen, niin sellaiselta päivältä jää heti askartelut tms. ylimääräiset puuhat pois.

On tietysti eroa ryhmissä. Tosiasiassa kuitenkin erilaiset häiriöt ovat lisääntyneet. Jos ryhmässä on esimerkiksi ADHD-/ADD-/Asperger-/FAS-/FAE-lapsi, niin yksi vaikea lapsi voi vaikuttaa koko ryhmän toimintaan. Kun tällainen lapsi on poissa, ryhmän toiminta on paljon helpompaa. Kannattaa myös muistaa, että ADHD-diagnoosit yms. harvemmin löydetään heti laitokselta, vaan vasta päiväkotiaikana. Lisäresursseja päiväkotiin ei anneta, jollei virallisia diagnooseja ole. Pelkät päiväkodin henkilökunnan epäilyt eivät riitä.

On valitettavaa, että päivähoidolta halutaan joskus täysin epärealistisia asioita. Jos lapsia on 12 ja vaikka olisi kaikki 3 aikuista paikalla, niin aikaa ei millään riitä kaikkeen siihen kodinomaiseen toimintaan mitä moni haluaa. Kasvatusvastuu ja monet harrastuksiin liittyvät asiat edelleenkin kuuluvat vanhemmille. Päiväkoti on HOITOPAIKKA eli raadollisesti ajateltuna vain lapsisäilö siksi aikaa, kunnes vanhemmat pääsevät töistä.

Työtä tehdään ja siitä pidetään kovasti, mutta työ on todella raskasta henkisesti. Onneksi itselläni on hyvä työtiimi sekä erittäin hyvä päiväkodin johtaja, mutta koska työtä tehdään ihmisten kanssa, niin työkaverit vaihtuvat, lapset vaihtuvat, vanhempia on erilaisia, joten käytännössä on aina joku ihminen, jonka kanssa on jossakin määrin ongelmia.

No, minun lapseni (pienten) ryhmässä yleensä yksi usein kaksikin hoitajaa (plus harjoittelijat ym. väliaikaisempi väki) istuu USEIN lasten kanssa lattialla leikkimässä, tai lukee lapsille tai opastaaa ja neuvoo lapsia LAPSEN TASOLLA, kun menen lasta hoidosta hakemaan. Eikä koskaan ole lasten musita perustarpeista tingitty tun vuoksi. Minusta lasten kanssa oleminen (ei välttämättä edes leikkiminen, vaan ihan läsnäolo) on samanlaista perustarpeiden tyydyttämistä kuin vaipanvaihto ja ruoan jakaminen.

Olen ajatellut, että meidän tarhan käytäntö on ihan normaalia, mutta tästä ketjusta sain lukea, että näin ei olekaan. Taas yksi syy olla kiitollinen hyvästä hoitopaiksta.

No niin, nyt täällä ollaan vaatimassa päiväkotihenkilökunnalta, että lasten kanssa pitää istua lattialla leikkimässä, antamassa syliä eli juuri sitä mitä te töihin kiirehtivät äiditkään ette jaksa antaa edes omille lapsillenne kun kotona ei viihdytä ja olette parempia äitejä kun olette töissä.

Miksi joku päiväkodissa välittäisi lapsistanne enemmän kuin te itse, heille se on vain työtä jonka he toki hoitavat hyvin mutta ei heillä ole mitään rakkauden tunteita lastenne kohtaan vaikka tietysti niin haluaisitte.

Sattuneesta syystä tuttavapiiriini kuuluu monia lastentarhanopettajia, mm. kummankin lapseni kummitädit edustavat tätä ammattikuntaa ja yksikään ei ole vienyt lapsiaan alle kolmivuotiaana tarhaan vaan suurin osa on hoitanut lapsensa itse tai vienyt perhepäivähoitoon.
He tietävät mitä päiväkodin arki on, miten lapset joutuvat pienestä pitäen raivaamaan paikkansa laumassa, tappelemaan leluista ja kavereista, se on liian rankkaa ja stressaavaa pienelle lapselle.
Jos alunperin jollain lastentarhanopettajalle ala on ollutkin kutsumusammatti niin se kyllä karisee ja muutamassa vuodessa siitä tulee vain työtä ja erittäin stressaavaa sellaista.
Itse en ikinä veisi lapsiani päiväkodin meteliin ja taisteluun viidakon lakien mukaan jos voin tarjota lapselle stressittömänkin vaihtoehdon.

Hulppea ketju.
Oli vaan tultava myös kommentoimaan asian vierestä, että kyllä meidänkin tytön päiväkodissa hoitajat ovat lapsen tasolla.. Lukevat lattialla kirjaa kolme- jopa viisikin lasta jollain tapaa "sylissä". Ja musta se on mahtava näky, Kiitollinen täytyy kai siis olla. Niin ja näitä alle 1v ei ole ollenkaan. Pienimmät 2kpl 1,5v ja siitä eteenpäin.

Olen lastentarhanopettaja ja mielelläni vien lapseni päiväkotiin. Itse asiassa halusin lapseni ennemmin päiväkotiin kuin pph:lle. Tosin pienimmälläni on onni olla hoidossa loistavien ja ammattitaitoisten henkilöiden huomassa. Aina ei pk-henkilökunnan työ ole ruusuista tai sitä ei voi toteuttaa niin kuin haluaisi. Hyvä asenne työporukan kesken on mielestäni se suurin ja ratkaiseva tekijä, että ryhmään saadaan olosuhteisiin nähden paras mahdollinen kasvatuskulttuuri.

Lapsen elämänlaatu ei ole kiinni niinkään kotona tai päivähoidossa olosta vaan siitä, minkälaista se kulloinenkin aika on. Tottakai lapsen olisi parasta olla kotona, mikäli kotona on hyvin jaksava äiti. Jos turvaverkkoa ei ole, tämä on melkoinen haaste kotiäidille. Itse tarvitsen työtä kotielämän lisäksi.

No niin, nyt täällä ollaan vaatimassa päiväkotihenkilökunnalta, että lasten kanssa pitää istua lattialla leikkimässä, antamassa syliä eli juuri sitä mitä te töihin kiirehtivät äiditkään ette jaksa antaa edes omille lapsillenne kun kotona ei viihdytä ja olette parempia äitejä kun olette töissä.

Miksi joku päiväkodissa välittäisi lapsistanne enemmän kuin te itse, heille se on vain työtä jonka he toki hoitavat hyvin mutta ei heillä ole mitään rakkauden tunteita lastenne kohtaan vaikka tietysti niin haluaisitte.

Sattuneesta syystä tuttavapiiriini kuuluu monia lastentarhanopettajia, mm. kummankin lapseni kummitädit edustavat tätä ammattikuntaa ja yksikään ei ole vienyt lapsiaan alle kolmivuotiaana tarhaan vaan suurin osa on hoitanut lapsensa itse tai vienyt perhepäivähoitoon.
.

"...olette parempia äitejä kun olette töissä."

Tosi outoa ajattelutapaa. Uskon että suuri osa vanhemmista arvostaa kovasti hoitajien työtä ja se on todella suuri luottamuksen osoitus että tuo lapsensa toisten hoitoon. Tuosta paistaa läpi lähinnä oma huono itsetunto eikä mikään todellinen vanhempien asenne teitä kohtaan.

"No niin, nyt täällä ollaan vaatimassa päiväkotihenkilökunnalta, että lasten kanssa pitää istua lattialla leikkimässä, antamassa syliä..."

Minusta ei ole liikaa kysytty, jos toivoo että hoitsut istuisivat tuolien sijasta lattialla lasten keskuudessa. Kertokaa nyt vielä mikä siinä on niin vastenmielistä tai hankalaa ettei niin voisi tehdä? ainakin se meidän hoitopaikassa onnistuu. Hoitajat "rötköttävät" usein rennosti lattialla (mikä on mielestäni ihana asia!), muksut tuovat välillä leluja näytille, kömpivät syliin ja jatkavat taas leikkejään. Sitten jos joku erikoistilanne tulee, siitä lattialta pääsee ylös.

"mutta ei heillä ole mitään rakkauden tunteita lastenne kohtaan vaikka tietysti niin haluaisitte."

Ihan naurettava väite. En todellakaan haluaisi! Tässä taas perinteisesti päiväkodin täti ymmärtää väärin, että heidän pitäisi rakastaa hoitolapsia. Ei se niin ole, rakkautta saa kotoa ihan tarpeeksi kun hoitopäivät pidetään kohtuullisen pituisina. Osa hoitajista ei onneksi ole niin leipiintyneitä ja heillä on sydäntä mukana työssään. ENkä tarkoita sillä sitä että lapsia pitäisi rakastaa ja jotenkin yrittää korvatata sitä vanhempien antamaa läheisyyttä, rakkautta jne. sitä saa kotona. Mutta että sydäntä niin, että ei pidä lapsia riesana ja sitä koko hommaa vain rankkana ja niiin kamalana ja näkee työssään niitä kiinnostavia ja mukavia puolia, niitä lasten pikku hauskoja juttuja ja kehittymistä.

Joka työssä on puolensa, hyvät ja huonot. On ilo nähdä sellaisia hoitajia jotka selvästi tykkäävät olla lasten kanssa. Sitten osasta taas paistaa se, että ne lapset ja niiden normaalit touhut ovat jotenkin rasittavia, melu ym. Ehkä silloin olisi syytä katsoa peiliin ja miettiä sitä omaa asennetta. Tämä on ammatinvalintakysymys! Jos on lasten kanssa tekemisissä työkseen, niin joo, siinä saa pukea paljon lapsia, saa vaihtaa paljon vaippoja, joutuu ratkomaan riitoja ja kuuntelemaan välillä meteliä. mutta hei, se on tosiaan ammatinvalintajuttu. Toisaalta voisin kuvitella että työssä on myös paljon mukavia ja ihania puolia. Onneksi osa hoitajista osaa selvästi iloita niistä "pikku iloista" joita lasten kanssa toihuttaessa pääsee seuraamaan ja kokemaan. Heillä on sydäntä mukana työssään ja he ovat näin myös ammattitaitoisia. Ei se mitään tähtitiedettä ole olla lasten kanssa ja sen jotenkin vaistoaa että keille homma on pakkopullaa ja riesaa ja keille mukavaa työtä raskaammista puolista huolimatta (joita on joka työssä!). Näyttäkää mulle työ, jossa ei ole raskaampia ja ikävämpiä puolia ja menkää sitten niihin töihin ellei oma työ nappaa.

"monia lastentarhanopettajia, mm. kummankin lapseni kummitädit edustavat tätä ammattikuntaa ja yksikään ei ole vienyt lapsiaan alle kolmivuotiaana tarhaan vaan..."

Useimmat lastentarhan opet (tai hoitajat) joista mainitsit, jäävät kotiin myös siksi, että ei ole taloudellisesti mitään järkeä mennä töihin etenkin jos lapsia on vaikka kaksi saatika enemmän. Ero palkan ja tukien välillä ei ole välttämättä suuren suuri kun ottaa huomioon työssäkäynnin kulut (ne hoitomaksut esim). Sosiaalinen paine jäädä kotiin on todennäköisesti myös hyvin paljon voimakkaampi kuin monilla muilla aloilla. Ja toisaalta miksi mennä töihin jos se on sitä samaa kuin kotona mutta toisten lasten kanssa? Niin moni varmaan myös ajattelee. Toisin se on työssä, joka on Ihan jotain muuta kuin mitä kotielämä. Silloin se tuo hyvää vastapainoa.

Kaiken kaikkiaan tekstistäsi paistaa hyvin negatiivinen asenne vanhempia ja työtäsi kohtaan. Jos pelkkä lattialla lasten kanssa istumisen (tuolien sijasta) toive saa sinut haukkumaan työssäkäyviä vanhempia, niin miksi teet sitä työtä? Joku asenteessa nyt mättää.

Sorry nyt vaan mutta minä en ole töissä päiväkodissa.

Olen hoitanut lapseni itse koska minä laitan lasteni edun omani edelle ja viihdyn lasteni seurassa ja haluan itse kasvattaa lapseni.

Enkä siis voi millään ymmärtää näitä vanhempia jotka eivät itse pysty olemaan lastensa seurassa vaan menevät mieluummin töihin selittäen olevansa parempia vanhempia kun ovat poissaolevia vanhempia ja, että töissä käynti on lasten etu.

No kylla on taas kaikkit pyhat kotiaidit liikkeella. Ketjun tarkoitus oli keskustella lapsen hoitamisjarjestelyista. Te sapekkaat aitylit voitte ihan keskenanne perustaa ketjun, jossa haukutte aiteja, jotka ovat toissa ja jattaa hoitokeskustelu niille, jotka siita haluavat keskustella. On toki hienoa, etta olette kotona ja hoidatte hyvin lapsenne, mutta kun olette niin tyytyvaisia omaan ratkaisuunne niin eiko se riita, mista tuo ilkeamielisyys kuplii -Sielta kotoako? Eiko ole muuta tekemista, kun tulla tanne haukkumaan toisia? Kun olette niin etuoikeutettuja, etta teilla on mahdollisuus olla kotona, niin nauttikaa siita aalkaaka myrkyttako mieltanne muiden tekemisille.
Ja tuo tarhatatien vikina oli suorastaan jarkyttavaa kuulla. En tiennytkaan, etta laheisyys on niin harvinainen aarre, etta sita ei voi jakaa, koska muuten on laja lapsia jonottamassa?? Kamalalla asenteella olette toissa. Jos ette pysty lapsia hoitamaan niin, etta itse voisitte lapsenne hoitoon laittaa, miksi teette tuota tyota? Ehkapa moisten tatien olisi syyta ollakin kotona hamaan saakka, koska mina en ainakaan haluaisi etta tuollainen tati hoitaisi lapsiani. Tamako on syy, etta suomalaisissa tarhoissa on niin tiukat maaraykset, koska lapset voi tuoda ja hakea? Ei haluta nayttaa miten lapsia hoidetaan. Mitas tarhantadit teette sitten , kun lapsenne menee kouluun, jos opettaja opettaisi lapsosianne samalla asenteella? Empa jaksa tanaan opettaa tuota kertotaulua, kun on niin paljon oppilaita ja en kylla auta pikku aapoa, kun sitten saa olla muitakin auttamassa, kun eivat taida muuten oppia...Ehkapa olisi paras hoitaa myos opetus kotona, niin saisi lapsonen parhaan mahdollisen opin? Talla tavoin kotiaidit taalla amerikassa jatkavat uraansa!

Meilla on pikkuinen tarhassa, jossa tadit kirjoittavat lapulle joka paiva, mita lapsi soi koska vaipat vaihdettiin, koska nukkui ja mita paivan aikana tehtiin. Lapsia on 4 per hoitaja, mutta hoitajien ainoa tehtava on hoitaa noita lapsia. No lysti maksaakin sitten monta kertaa enemman kuin suomalainen (koska valtio ei tue), mutta taalla tarhantadit sylittelevat ja ovat lasna. Ja taalla ei muuten kotiaiti tienaa pennin hyrraa, ellei itse tee esim. puhelinmyyntityota. Nauttikaa mita teette ja lopettakaa se naurettava kitina. Ja tarhantadit vahan asennetta tuo teidan tyontekomoraali on kuin kolhoosista!!! Ai niin minulla on tuttava (lapsen ehdolla elanyt ja kouluikaan asti ollut kotona), jonka lapsonen ei kymmenvuotiaana kykene yokylaan, mutta sehan on vain hyva kun muuten tulisi lapselle traumoja jos olisi aidista yon yli erossa-eiko?

Yhteistyössä