Ei kai hyvän tai huonon hoitajan merkkinä ole se, istuuko lapsi vai ei. Itse asiassa omakohtaisesti 2 lapsen äitinä tiedän, että lasten kanssa tekemisissä olevatkin ovat vain ihmisiä. Kummallakin lapsellani hoitajana ollut "yliempaattinen" hoitaja osoittautuikin vain todella uteliaaksi naiseksi, joka levitteli asioita ympäriinsä ja hän omassa mielessään leimasi ihmisiä hyviksi tai huonoiksi. Itse sain kuulla tästä vasta sen jälkeen, kun muutimme pois. Tämä hoitaja oli mm. leimannut minut huonoksi äidiksi, koska olin hakenut avioeroa ja hän ihmetteli suuresti, että onkohan minulla alkoholiongelma tai huumeongelma, kun olen eroa hakenut niin kauhean mukavasta miehestä. Myös tämän henkilön kyvyttömyys tarttua olennaiseen vaikeutti esimerkiksi tiimityötä ryhmän sisällä ja hän sitten myöhemmin siirtyikin toiseen päiväkotiin (erotettiin tai suositeltiin uuden työpaikan etsintää). Tarhaan jääneiden lasten äideiltä kuulin, että aiemmin hyvänä pidetty päiväkotiryhmä muuttui tämän yhden hoitajan poistumisen jälkeen suorastaan erinomaiseksi.
Lasten kanssa tekemisissä olevilla on se etu omien lasten hankinnasta, että se on hyödyksi ammatillisessa mielessä. Lastenhoitaja, kätilö tai vaikkapa terveydenhoitaja ovat yleensä pätevöityneempiä, kun heillä on omaa kokemusta myös siitä, millaista se homma on kirjojen ulkopuolella ns. siviilissä. Siinä mielessä esimerkiksi lastentarhan opettajalla kotona olo ei mene hukkaan, mutta jollain juristilla saattaa mennä.
Ylipäätään olen kyllä sitä mieltä, että on tosi surullista, jos kotona olosta ei saa mitään irti. On valitettavaa, jos ainoa mielekäs tekeminen liittyy työelämään. Olen vuosi vuodelta ollut enemmän ja enemmän kiitollinen siitä, että oma ehkä vähän vanhanaikainenkin kasvatukseni ei ole mennyt sikäli hukkaan, että saan loistavasti aikani kulumaan ihan ilman aikatauluja ja työtäkin. Kirjastossa on satoja kirjoja, joita olisi kiva lukea, luonnossa on aina rentouttavaa liikkua, liikunta antaa voimavaroja, sisustaminen on intohimo, käsitöihinkin voi hurahtaa, avoimessa korkeakoulussa olen opiskellut ihan toista ammattia, joka kiinnostaa kovasti jne.