alapääongelmia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta tulee masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Flagylkuurin pitäisi auttaa 3 päivän sisällä. Yksi mikä tuli mieleen tuosta kihelmöinnistä voi olla herpes ja silloin voi oireilla hyvinkin laajalle alueelle. Limakalvoille löytyy myös aqualanilta öljyä. Maitohappobakteereja pitäisi syödä myös suun kautta antibiootin aikana, ettei elimistö mene sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Samat oireet aikoinaan:
Itselläni oli vastaavat oireet kun aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Pari kuukautta kärsin kuvailemistasi oireista, tosin minulla oli todella paljon vetistä vuotoa. Minulla tulehtuivat myös Bartholin rauhaset ja välillä kävelykin oli tuskaa.

Sain myös Flagyl emätinpuikkoja, maitohappobakteeripuikkoja ja lopulta Flagyliä tabletteina. En muista enää että miten lopulta asiat paranivat. Ainakin avuksi oli puhtaat pikkuhousut (runsaan vuodon takia vaihdoin housuja varmaan 3-4 krt päivässä). Ja kotona ollessa kannattaa antaa paikoille ilmakylpyjä, eli ilman pikkareita niin paljon kuin mahdollista. Varsinkin rasvauksen jälkeen kannattaa tuulettaa paikkoja. Oireet pahenivat aina jos piti esim. farkkuja tms. kiristävämpiä housuja. Olin siis mahdollisimman paljon väljässä hameessa ja käytin vain puuvillaisia pikkareita. Gefilus tuotteita nautin myös paljon.

Toivottavasti vaivasi paranee!

Lohdullista sinänsä kuulla, että jollakin nämä vaivat ovat menneet ohikin. Minullakin on kyllä nyt ollut sitä vuotoa hiukan enemmän eli oireet muistuttivat enemmän ihan oikeaa emätintulehdusta. Nyt taas on vuoto niukempaa, mutta oireet muuten pysyvät. Virtsaoirekin meinaa koko ajan tulla päälle. Limakalvot ovat pienten häpyhuulten välistä punaiset, punaisen ja normaalin värin raja on hyvin selkeä. Sinullako oli myös virtsahädän tunnetta ja tuota viileää tunnetta?

Alkuperäinen kirjoittaja jepppp:
Flagylkuurin pitäisi auttaa 3 päivän sisällä. Yksi mikä tuli mieleen tuosta kihelmöinnistä voi olla herpes ja silloin voi oireilla hyvinkin laajalle alueelle. Limakalvoille löytyy myös aqualanilta öljyä. Maitohappobakteereja pitäisi syödä myös suun kautta antibiootin aikana, ettei elimistö mene sekaisin.

Minulle joskus lääkäri sanoi, että herpeksen kyllä huomaa, jos se tulee (ts oireet ovat todella rajut), mutta eihän sitä tietysti tiedä, jos ne voivatkin olla jotenkin lievemmätkin...

Flagylia olen nyt 2,5 päivää käyttänyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Milliana:
Tyrniöljyn on tieteellisesti todistettu edistävän limakalvojen parantumista. Gynegologikin suositteli sitä. Olen käyttänyt sitä sisäisesti, mutta kyllä sitä ulkoisestikin voisi käyttää.

Ostin tänään tyrniöljykapseleita luontaistuotekaupasta. Kalliita kyllä olivat (tarjouksessa vajaat 50€, 150 kapselia). Oletkohan käyttänyt juuri näitä, vai suositteletko jotain muuta (ehkä halvempaa) tuotetta?

Joo, minulla oli tosiaan myös virtsahädän tunnetta ja kihelmöintiä virtsaputken suulla (testien mukaan kuitenkaan ei ollut tulehdusta). Sitten kun nuo bartholin rauhaset tulehtuivat, niin voi sitä tuskaa kun wc:ssä kävi. Tuosta viileästä tunteesta en ole ihan varma, mutta muistikuva siitä on. Minullakin tuo limakalvojen punoitus oli selkeästi erottuvaa.

En usko että sinulla herpestä olisi. Itselläni on nimittäin sekin pirullinen vaiva ja oireet ovat selkeästi erilaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Samat oireet aikoinaan:
Joo, minulla oli tosiaan myös virtsahädän tunnetta ja kihelmöintiä virtsaputken suulla (testien mukaan kuitenkaan ei ollut tulehdusta). Sitten kun nuo bartholin rauhaset tulehtuivat, niin voi sitä tuskaa kun wc:ssä kävi. Tuosta viileästä tunteesta en ole ihan varma, mutta muistikuva siitä on. Minullakin tuo limakalvojen punoitus oli selkeästi erottuvaa.

En usko että sinulla herpestä olisi. Itselläni on nimittäin sekin pirullinen vaiva ja oireet ovat selkeästi erilaiset.

Noh, ehkä minullakin on vielä sitten toivoa, jos se sinultakin kuitenkin lähti :P

Herpeksessä tosiaan varmaan olisi jotain rakkuloitakin todennäköisesti, joten luulen kanssa tämän olevan jotakin muuta.

Kiitos vastauksista!:)

Alkuperäinen kirjoittaja kohta tulee masennus:
Ostin tänään tyrniöljykapseleita luontaistuotekaupasta. Kalliita kyllä olivat (tarjouksessa vajaat 50€, 150 kapselia). Oletkohan käyttänyt juuri näitä, vai suositteletko jotain muuta (ehkä halvempaa) tuotetta?

Olen käyttänyt Omega7-nimisiä kapseleita ja sitten toisia, joiden nimeä en muista, mutta niissä oli mukana myös mustaherukkaa. Ne olivat edullisempia. Ehkä se on vain sattumaa, mutta limakalvoni alkoivat parantua aika pian tyrniöljy-mustaherukkakapselien aloittamisen jälkeen. Kunnes tilanne siis pahentui uudelleen (kun minulta loppuivat sekä tyrniöljy että vagifem).

Niin, kyllä tähän rahaa saa menemään. En halua edes laskea, kuinka paljon olen uhrannut rahaa terveydenhuoltoon viime kuukausina. Kävin vastikään yksityisellä gynegologilla, joka otti ultrakuvat (minulta kysymättä), lasku jotain 200 euroa. Jos ongelmana on kuivat/ärtyneet/tulehtuneet limakalvot, mitä ultralla muka voidaan selvittää? Tajusin vasta jälkeenpäin, että olipa aikamoista rahastusta. Mutta kun on jalat levällään siinä tutkimuspöydällä, ei pysty ajattelemaan ihan kirkkaasti.

Toisaalta ei omalle terveydelleen voi oikein laskea hintaa. Toivon, että oma tilanteeni helpottaa e-pillerien lopetuksen myötä, muuten en tiedä, mitä enää voisin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Milliana:
Olen käyttänyt Omega7-nimisiä kapseleita ja sitten toisia, joiden nimeä en muista, mutta niissä oli mukana myös mustaherukkaa. Ne olivat edullisempia. Ehkä se on vain sattumaa, mutta limakalvoni alkoivat parantua aika pian tyrniöljy-mustaherukkakapselien aloittamisen jälkeen. Kunnes tilanne siis pahentui uudelleen (kun minulta loppuivat sekä tyrniöljy että vagifem).

Niin, kyllä tähän rahaa saa menemään. En halua edes laskea, kuinka paljon olen uhrannut rahaa terveydenhuoltoon viime kuukausina. Kävin vastikään yksityisellä gynegologilla, joka otti ultrakuvat (minulta kysymättä), lasku jotain 200 euroa. Jos ongelmana on kuivat/ärtyneet/tulehtuneet limakalvot, mitä ultralla muka voidaan selvittää? Tajusin vasta jälkeenpäin, että olipa aikamoista rahastusta. Mutta kun on jalat levällään siinä tutkimuspöydällä, ei pysty ajattelemaan ihan kirkkaasti.

Toisaalta ei omalle terveydelleen voi oikein laskea hintaa. Toivon, että oma tilanteeni helpottaa e-pillerien lopetuksen myötä, muuten en tiedä, mitä enää voisin tehdä.

Juuri noita Omega7-kapseleita ostin minäkin. Toivon, että ne auttavat. Ajattelin jo, että Flagylkin auttoi, kun olin taas pari päivää oireeton, mutta tänään otin viimeisem tabletin ja ihan kuin kirvelyä taas olisi tulossa... Houkuttaisi mennä yksityiselle, mutta ei ole mahkuja maksaa mitään satoja euroja, mitä se kuitenkin luultavasti tulisi maksamaan jos oikein aletaan tutkimaan. Aargh. Lohdutti kyllä samat oireet aikoinaan-nimimerkin vastaus. On siis mahdollista, että tämä vaiva kuitenkin lähtee joskus :P

Ei auttanut Flagyl ei. Ei nyt mitään hirvittäviä oireita ole, mutta ei selvästikään normaalitilakaan. Pientä polttelua ja kirvelyä ja vaihteeksi "kuiva tunne". Sain myös Dalacin-voidereseptin siltä varalta, ettei Flagyl-tabletit auttaisi. Teenköhän vaan lisää tuhoja, jos kokeilen tuota lääkettä vielä...? On kyllä niin heikko usko tuohon kuuriin. Olen hyvin vähän käyttänyt antibiootteja yhtään mihinkään, ja silloin kun olen käyttänyt, ne ovat kyllä tehonneet ongelmitta. Siksikin tuntuu jokseenkin epäuskottavalta, että oireeni edes olisivat tuosta tulehduksesta... Dalacinissa toki on eri vaikuttava aine, että yltiöoptimistinen voisi vaikka luottaa sen

Alkuperäinen kirjoittaja sff:
Varmaankin sukupuolitaudit, varsinkin klamydia jo tsekattu?

Joo, klamydia tsekattu pariinkin otteeseen kaiken varalta... Muita tosin ei, kun jostain syystä ei tuolla olla halukkaita testaamaan. Todennäköisyyskin sellaisiin lienee tietysti hyvin pieni, koska ehkäisynä on kondomi. Näkymättömän kondylooman mahdollisuutta olen aina välillä kyllä miettinyt... Sehän ei paljoakaan vaadi tarttuakseen ja se on kai melkein kaikilla, papilloomavirus siis. En tiedä, eiköhän niitä testejä ala lisää herua, jos ei tämä nykyinenkään kuuri auta, jonka juuri aloitin...

Aloitin sitten Dalacin-kuurinkin, kun vaikutti olevan edelleen kirvelyä ja myös vetistä vuotoa. Sinällään lohduttaa jollain oudolla tavalla, että oireet vaikuttavat nyt ihan "vaan" tulehdukselta. Vaikka mistä sitä tietää, vaikka olisikin tulehdus JA jokin muu ongelma. Kaksi ensimmäistä päivää Dalacinin kanssa antoivat jo ymmärtää vaikka mitä, koska ensimmäistä kertaa menin heti oireettomaksi lääkkeen aloitettuani. Kolmantena päivänä alkoikin sitten taas tuntua vähän kirvelyä. Vaikuttaa siis siltä, että voide ei tehoa tarpeeksi, vaikka tehoaakin. Huono homma sinänsä, että Dalacin voi kai aika helposti lisätä pöpöjen resistenssiä... :/ Lievää kirvelyä tulee aika nopeasti päivän aikana, vaikka aamulla oireet ovat poissa. Varmaan se vaikuttaa, että voiteesta valuu kai iso osa pois aamulla vessassa käydessä. On tämä jumankauta tuskastuttavaa. Vähän sentään nyt näkyy valoa tunnelin päässä, kun Dalacin näyttäisi kuitenkin auttavan, vaikkei täydellisesti (ts en enää pelkää yhtä paljon, että tässä hoidetaan väärää vaivaa...).

Ei auttanut Dalacinkaan, ainakaan kunnolla. Seuraava ehdotus on soodavesihuuhtelu iltaisin, vaikkei merkkejä sytolyysista olekaan. Ei kuulemma ainakaan haittaa pitäisi olla. Lisäksi valkovuotonäyte oli tällä kertaa puhdas (tosin kävin ottamassa sen hyvin pian Dalacin-kuurin jälkeen, joten ehkä se saattaa sotkea tulosta...), joten en nyt saanut varallekaan mitään uutta Dalacin-kuuria, vaikka sillä SAATTOI olla jotakin vaikutusta. Nyt alkavat kuukautiset. Ihmettelen, jos ei niiden jälkeen taas oireet räjähdä päälle. Tämä on kyllä niin kamalaa :( Jo nyt, vaikka oireeni eivät edes vielä ole mitenkään TUSKALLISET, lähinnä henkisesti tuskalliset ja häiritsevät.

Kannattaisko sun harkita sitä koepalan ottoa, että tietäisit, onko se punajäkälä? Nuo Dalacinit ym.paikallishoidot saattavat vaan ärsyttää?? Minunkin valkovuotonäytteet olivat aina puhtaat, kun se kirottu jäkälä ei näy missään näytteessä.

Alkuperäinen kirjoittaja punajäkälä:
Kannattaisko sun harkita sitä koepalan ottoa, että tietäisit, onko se punajäkälä? Nuo Dalacinit ym.paikallishoidot saattavat vaan ärsyttää?? Minunkin valkovuotonäytteet olivat aina puhtaat, kun se kirottu jäkälä ei näy missään näytteessä.

Minulla kyllä tähän asti on valkovuotonäytteessä ollut clue-soluja, ja nytkin on kyllä mahdollista, että juuri lopetettu kuuri sotki tulosta. En kyllä usko tuohon sytolyysin mahdollisuuteen (ja ei kai minulla olisi clue-soluja ollut, jos olisi sytolyysia...?? Ei kai anaerobibakteerit sytolyyttisissa paikoissa eläisi, kun ne kerran nimenomaan lisääntyvät, jos ei ole tarpeeksi hapanta...), mutta kai minä nyt sitten kokeilen kuukautisten jälkeen tuota soodahuuhtelua, kun niin neuvottiin.

Jos rahaa olisi, olisin jo varannut ajan yksityiselle, mutta yritän viimeiseen asti selvitä YTHS:n palveluilla jottei tässä tulisi vielä konkurssikin kaiken muun ahdistuksen lisäksi. Jos ei muu auta, niin kai sitä vain täytyy keksiä jostain tyhjästä rahat ja mennä yksityiselle. Sitten kyllä varaan ajan suoraan jollekin vulvodyniaan sun muihin erikoistuneelle lääkärille, että osaisi sitten ainakin ottaa ne vaihtoehdot huomioon, vaikka se ei vulvodyniaa tai punajäkälää olisikaan. Mihinkään flagyleihin en kyllä suostu koskemaankaan enää, prkl.

Harvoin näin paljon v****taa olla oikeassa. Olin alusta asti sitä mieltä, että turha noita kuureja on käyttää, kun ne eivät selvästikään mitään auta. Vaikea kuitenkaan on vaatia uusiakaan hoitoja tai tutkimuksia, jos ei ole suostunut aikaisempiakaan hoitoja toteuttamaan.

Onko sinulla muuten siis myös ollut sitä viileää tunnetta? Se on se minua eniten hämäävä oire tässä. Erikoista on myös se, että gyno-capsit eivät valu luonnollisesti ulos kuten joskus ennen, vaan useimmiten liimautuvat vain yhtenä klönttinä emättimen seinämään. Kai se johtuu kuivuudesta, joka taas johtuu syystä tuntemattomasta. Ennen minulla ei mitään kuivuusongelmia ole ollut. Olen myös miettinyt, voisiko tässä olla jotain hormonaalista. Nimittain samoihin aikoihin, kun oireet alkoivat (tai vähän ennen), minulla oli kahtena kuukautena peräkkäin rinnat hyvin arat jo puolivälissä kiertoa, kun yleensä se arkuus ja turvotus tulee viikkoa ennen tai välillä ei tule ollenkaan. Mieliala on myös ollut pelottavan herkkä ja epävakaa, ihan kuin olisi lähes jatkuva pms.

Tiedätkö, onko jäkälä jotain sukua psoriasikselle? Äidilläni on (ollut) psoriasista joskus. Tai pysyvä vaiva sekin kai on, mutta ei kuitenkaan ole häntä tietääkseni vuosiin vaivannut.

Kaikki nuo arsenaalit mitkä olet käyttänyt on varmasti muuttanut emättimen ph:ta. Ph.n muutokseen auttaa maitohappobakteerit tai Vagi-C. Dalacin ja suun kautta otettava Flagyl voivat aiheuttaa hiivatulehduksen, onko tuo tutkittu? Poikaystäväsi pitäisi myös hoitaa jos oireet jatkuvat, tartunta voi tulla sieltä aina takaisin vaikka hänellä ei oireita olisikaan. Sytolyysiin on myös emätinpuikkoja apteekista saatavilla tai sitten soodavesi istuinkylvyt.

En tiedä onko punajäkälä sukua psorille, mutta mulla on psori myös. Tosin hyvin lievänä esiintynyt, lähinnä kämmenten sisäpuolella ja päänahassa. Tuota viileää tunnetta en kyllä ole havainnut, kaikkia muita kyllä. Tällä hetkellä asiat hyvin, kun otan hiivalääkeen 2 kertaa kuukaudessa, niin pysyy hiiva ainakin ärsyttämästä. Ota maitohappobakteerit mieluiten suun kautta, olen nimittäin koeillut tuota Vagi-C:tä, enkä toista kertaa kokeile. Oli meinaan täys helvetti taas alakerrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja punajäkälä:
En tiedä onko punajäkälä sukua psorille, mutta mulla on psori myös. Tosin hyvin lievänä esiintynyt, lähinnä kämmenten sisäpuolella ja päänahassa. Tuota viileää tunnetta en kyllä ole havainnut, kaikkia muita kyllä. Tällä hetkellä asiat hyvin, kun otan hiivalääkeen 2 kertaa kuukaudessa, niin pysyy hiiva ainakin ärsyttämästä. Ota maitohappobakteerit mieluiten suun kautta, olen nimittäin koeillut tuota Vagi-C:tä, enkä toista kertaa kokeile. Oli meinaan täys helvetti taas alakerrassa.

Mulla on Vagi-c-paketti ollut pidemmän aikaa odottelemassa kaapissa, mutta jotenkin intuitiivisesti se on vain sinne kaappiin jäänyt, koska ajatus c-vitamiinista limakalvoilla melkein jo kirvelee... Vagi-c:ssä ei kai maitohappobakteereja olekaan, se vain muuttaa happamuutta. Viimeisimpien menkkojen jälkeen (tai viimeisenä, hyvin vähävuotoisena päivänä) laitoin Gyno-lact-tabletin, ja se kyllä kirveli ihan kunnolla. Gyno-capsit taas eivät tunnu mitenkään ärsyttävän, mutta ne tosiaan nykyään tykkäävät vain liimautua "sellaisenaan" emättimen seinämään. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja sunneli:
Kaikki nuo arsenaalit mitkä olet käyttänyt on varmasti muuttanut emättimen ph:ta. Ph.n muutokseen auttaa maitohappobakteerit tai Vagi-C. Dalacin ja suun kautta otettava Flagyl voivat aiheuttaa hiivatulehduksen, onko tuo tutkittu? Poikaystäväsi pitäisi myös hoitaa jos oireet jatkuvat, tartunta voi tulla sieltä aina takaisin vaikka hänellä ei oireita olisikaan. Sytolyysiin on myös emätinpuikkoja apteekista saatavilla tai sitten soodavesi istuinkylvyt.

Hiivaa ei ole, eikä sitä ole ollut tämän oirehdinnan aikana missään vaiheessa. Hiivatulehduksen varmaan kyllä myös tunnistaisin, kun se minulla on aikoinaan pari kertaa ollut. Meni helposti Canestenilla ohi, toisella kertaa taisivat auttaa ihan vain maitohappobakteerit.

Maitohappobakteereja tosiaan olenkin käyttänyt sekä ylä-että alakautta melkeinpä koko ajan (kiva summa menee niihinkin), välillä ollut ilmankin. Eipä tunnu suurempaa vaikutusta olevan. Meillä on myös kondomiehkäisy käytössä (eikä muutenkaan yhdyntää melkein pariin kuukauteen), joten ei tunnu todennäköiseltä, että vaiva poikaystävältä tarttuisi. Nytkin se on vain pahentunut, vaikka seksiä ei olla harrastettu. Mitäs nuo sytolyysiin tarkoitetut apteekit kapselit ovat, en ole kuullutkaan? Ovatko siis reseptivapaita? Kiitos tiedosta.

Nämä oireet ovat myös olleet siis jo ennen noita kuureja. Kirvelyä on tullut tässä matkan varrella tosin vasta, ekan flagylkuurin aikana... Sitä on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Odotan mielenkiinnolla, mikä on tilanne kuukautisten jälkeen. En uskalla nyt kokeilla ostamaani ja viime menkkojen aikana käyttämääni kuukuppia, kun tuli se kova kirvely kuukautisten jälkeen. Tuskin se nyt siitä johtui, mutta mistäpä tuota tietää...

mun stoori alkoi lähes identtisesti kuin sun kirjoittamasi. kaikki sai alkunsa sekatulehduksesta ja sitten vielä kaikki paikalliset voiteet ja puikot ärsyttivät ja pahensivat oireita mukaanlukien gynolact jne.

ensioireina oli vain pientä epämukavaa tunnetta ja kutinaa, mutta kun sairaus (huom.nimenomaan sairaus eikä mikään pienimuotoinen vaiva) räjähti kunnolla päälle oli oireena kirvely, pistely, polttelu, kipu, kutina jne.ja kipu oli lähes poissa aamuisin, paheni iltaan mentäessä ja säteili takareisiin ja pakaroihin.

Netistä löysin diagnoosin saatuani täyttä paskaa ja vitutusta osakseni muilta gyneiltä kuin paavoselta. hän totesi heti, että neuropaattinen vulvodynia ja siihen lääkitys triptyl nousevin annoksin. koepalakin otettiin eikä siinä onneksi jäkälää näkynyt, paavonen nimenomaan itse sanoi tuon ettei onneksi ollut punajäkälä.

pitkän tien olen kulkenut ja nyt pidän itseäni 90% parantuneena. lääkitys on helvetin kova; triptyl 50mg, lyrica 300+300mg, cymbalta 120mg ja lamictal 200mg. maksa varmaan seuraavaks paskana, mut ihan mitä vaan paitsi vulvodynia.

olen itse ollut todella maassa, masentunut, toivoton ja peloissani vd:n takia. täälläkin mainittu vd-ryhmä on vain pahentanut ahdistusta, en kaipaa vertaistukea, mutta sinulle siitä voi hyvinkin olla hyötyä.

kaikenmaailman perkeleen molkosanit ja omegat plus vagifemit, vagi-ceet, voiteet jne.olen kokeillut ja ainoot mitkä ovat auttaneet ovat lantionpohjan fys.terap. lääkkeet ja ystävien tuki. olen puhunut tästä ihan avoimesti kaveriporukalle.

muuten mullakin oli vd:n alussa tota kuivuutta ja siihen auttoi tehokkaasti primolut-tms.merkkiset pillerit jota otettiin kierron keskivaiheessa.kosteuden saaminen takaisin siis helpotti oloa.

vulvodynia joko parantuu spontaanisti, lääkkeillä tai ajan kanssa, mutta se lievittyy ja paranee!! tod.monet ovat sanoneet että vuosien varrella oireet lievittyneet. kyllä säkin muistelet tätä aikaa joskus taaksejääneenä helvettinä!!

niin piti vielä mainita että akupunktiosta on moni saanut apua, muista vaihtoehdoista en tiedä. ja muuten alkoholi lievittää kipua tehokkaasti. kun ei sitten vaan ala naukkailemaan liikaa ;O)

Alkuperäinen kirjoittaja vd since 2006:
mun stoori alkoi lähes identtisesti kuin sun kirjoittamasi. kaikki sai alkunsa sekatulehduksesta ja sitten vielä kaikki paikalliset voiteet ja puikot ärsyttivät ja pahensivat oireita mukaanlukien gynolact jne.

ensioireina oli vain pientä epämukavaa tunnetta ja kutinaa, mutta kun sairaus (huom.nimenomaan sairaus eikä mikään pienimuotoinen vaiva) räjähti kunnolla päälle oli oireena kirvely, pistely, polttelu, kipu, kutina jne.ja kipu oli lähes poissa aamuisin, paheni iltaan mentäessä ja säteili takareisiin ja pakaroihin.

Netistä löysin diagnoosin saatuani täyttä paskaa ja vitutusta osakseni muilta gyneiltä kuin paavoselta. hän totesi heti, että neuropaattinen vulvodynia ja siihen lääkitys triptyl nousevin annoksin. koepalakin otettiin eikä siinä onneksi jäkälää näkynyt, paavonen nimenomaan itse sanoi tuon ettei onneksi ollut punajäkälä.

pitkän tien olen kulkenut ja nyt pidän itseäni 90% parantuneena. lääkitys on helvetin kova; triptyl 50mg, lyrica 300+300mg, cymbalta 120mg ja lamictal 200mg. maksa varmaan seuraavaks paskana, mut ihan mitä vaan paitsi vulvodynia.

olen itse ollut todella maassa, masentunut, toivoton ja peloissani vd:n takia. täälläkin mainittu vd-ryhmä on vain pahentanut ahdistusta, en kaipaa vertaistukea, mutta sinulle siitä voi hyvinkin olla hyötyä.

kaikenmaailman perkeleen molkosanit ja omegat plus vagifemit, vagi-ceet, voiteet jne.olen kokeillut ja ainoot mitkä ovat auttaneet ovat lantionpohjan fys.terap. lääkkeet ja ystävien tuki. olen puhunut tästä ihan avoimesti kaveriporukalle.

muuten mullakin oli vd:n alussa tota kuivuutta ja siihen auttoi tehokkaasti primolut-tms.merkkiset pillerit jota otettiin kierron keskivaiheessa.kosteuden saaminen takaisin siis helpotti oloa.

vulvodynia joko parantuu spontaanisti, lääkkeillä tai ajan kanssa, mutta se lievittyy ja paranee!! tod.monet ovat sanoneet että vuosien varrella oireet lievittyneet. kyllä säkin muistelet tätä aikaa joskus taaksejääneenä helvettinä!!

niin piti vielä mainita että akupunktiosta on moni saanut apua, muista vaihtoehdoista en tiedä. ja muuten alkoholi lievittää kipua tehokkaasti. kun ei sitten vaan ala naukkailemaan liikaa ;O)

Samaa oon huomannut, että oireet ovat usein aamulla poissa, mutta pahenevat päivän mittaan. Nyt on menkat, eikä oireita juurikaan ole, ellen nyt ihan väkisin yritä niitä löytää. Kivuista en itse voi vielä puhua, kirvelykin kun on ollut aika hillittyä vielä. Henkisesti tämä on kyllä rassannut sitäkin pahemmin, kun olen tietysti jo ehtinyt hajota moneen kertaan tuon vulvodyniamahdollisuuden takia. Yleensä vain pelkään pahinta turhaan, mutta nyt kyllä alkaa näyttää siltä, että oireet osuvat vähän liian yksiin. Olen kyllä lääkärillekin maininnut tästä vd-mahdollisuudesta, mutta lääkäri lähinnä vain kehotti käyttämään antibiootit, ettei tulehdus aiheuttaisi tätä pelkäämääni vulvodyniaa. Niin, kun ne lääkkeet vaan auttaisivatkin. Dalacin ei kyllä tuntunut ärsyttävän yhtään, mutta eipä pahemmin auttanutkaan. Vetinen vuoto kyllä kuurin aikana katosi, mutta saas nähdä miten käy kuukautisten jälkeen. Luulisin myös, että jos kyse olisi vain jostain tavallisesta kuivuudesta, olisi muutaman viikon Ovestinin käyttö kyllä auttanut enemmän.

Oliko sinulla tuota viileää tunnetta? Ja virtsaoireita? Kutinaa minulla ei ole ollut ollenkaan. Miten pitkään tauti oireili lievänä ennen kuin iski kunnolla päälle? Entä miten pitkään sitä pahinta vaihetta kesti? Primolut taitaa olla keltarauhashormonia? Se on tainnut auttaa joitakin muitakin vd:sta kärsiviä.

Niin se taitaa olla, että realistista on varautua oireiden pahenemiseen :( Tuskinpa tässä mistään tulehduksesta on kyse...

Alkuperäinen kirjoittaja kohta tulee masennus:
Odotan mielenkiinnolla, mikä on tilanne kuukautisten jälkeen. En uskalla nyt kokeilla ostamaani ja viime menkkojen aikana käyttämääni kuukuppia, kun tuli se kova kirvely kuukautisten jälkeen. Tuskin se nyt siitä johtui, mutta mistäpä tuota tietää...

Kuppia käyttäessä kannattaa varmaan sinun tilanteessasi käyttää jotain liukastetta. Kupin kanssa säätäminen (varsinkin käytön alkuvaiheessa, kun tekniikka ei vielä ole ihan hallussa) voi helposti hangata herkkiä limakalvoja sen verran, että alkaa kirvellä. Yksi hyvä vaihtoehtohan kuukautissuojaksi on myös kestositeet, kunhan vain muistaa pitää huolen ettei niihin jää pesu- eikä huuhteluainejäämiä.

koita ajatella, että vaikka vd olisikin, niinkuin nyt vahvasti kuulostaa, että a)vd:aa pystytään tehokkaasti hoitamaan ja kipua/epämukavaa oloa lievittämään b) neuropaattinen muoto helpottaa ajan mittaan c) voisit olla paljon pahemmin sairas; esim.syöpäsairas, cp-vammainen, sokea, diabeetikko jne.jne. Tiedän ihan tasantarkkaan miltä sinusta tuntuu. Mutta hengissä olen ja vieläpä entistä vahvempi selviytyessäni voittajana kamppailussa vd:aa vastaan!!

Tässä omat hlökoht.vastaukseni kysymyksiisi:
- Oliko sinulla tuota viileää tunnetta?
En ainakaan muista, mielestäni kyllä pikemminkin kuumottavaa tunnetta

Ja virtsaoireita?
- kyllä oli aluksi. Luulinkin aluksi, että mulla on poikkeuksellisen paha virtsatietulehdus. Testit sitten näyttivät, ettei ollutkaan.

Miten pitkään tauti oireili lievänä ennen kuin iski kunnolla päälle?
- pari kk oli sellaista epämukavaa oloa, joka ei kuitenkaan haitannut ns.normaalia elämää. Sitten vd oli 2,5 kk kokonaan poissa ja iloitsin jo paranemisesta. Sitten kuitenkin iski yhtenä päivänä täysi kipuhelvetti.

Entä miten pitkään sitä pahinta vaihetta kesti?
- vaikea arvioida, sillä lääkkeet auttoivat pikkuhiljaa ja sitten tyhmyyttäni lopetin ne seinään, kun olin päättänyt että olen terve... ja taas oli helvetti irti. Nykyään on täysin terveitä jaksoja ja sitten parin vkon suht lieviä oirejaksoja. Ja lääkitystä jatkan, en tiedä kuinka kauan. Lääkkeistä on tullut 20kg painoa, mutta olen mielummin pulleampi ja terve kuin päinvastoin.

Primolut taitaa olla keltarauhashormonia?
- muistaakseni on ja kannattaa kokeilla. Minulla se auttoi nimenomaan kuivuuteen.

Sinuna menisin Paavosen vastaanotolle heti. Saisit diagnoosin ja hoito-ohjeita. Koepalan voit otattaa kunnallisella puolella ja sitten kiikuttaa ne Paavosen nähtäväksi. Muista kuitenkin, ettei ole vielä 100% varmaa, että sinulla on vd. Ja jos onkin, ei se ole maailmanloppu vaikka nyt siltä tuntuukin. Tsemppiä!!

Muuten, vd-potilaita on paljon, paljon enemmän kuin tapauksia tulee julki. Paavonen kertoi, että hoidossa olevat ovat vain jäävuoren huippu. On hyvä, että netti on olemassa, esim.20v.sitten ei vd:aa olisi mitenkään tunnistettu saatikka hoidettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vd since 2006:
koita ajatella, että vaikka vd olisikin, niinkuin nyt vahvasti kuulostaa, että a)vd:aa pystytään tehokkaasti hoitamaan ja kipua/epämukavaa oloa lievittämään b) neuropaattinen muoto helpottaa ajan mittaan c) voisit olla paljon pahemmin sairas; esim.syöpäsairas, cp-vammainen, sokea, diabeetikko jne.jne. Tiedän ihan tasantarkkaan miltä sinusta tuntuu. Mutta hengissä olen ja vieläpä entistä vahvempi selviytyessäni voittajana kamppailussa vd:aa vastaan!!

Tässä omat hlökoht.vastaukseni kysymyksiisi:
- Oliko sinulla tuota viileää tunnetta?
En ainakaan muista, mielestäni kyllä pikemminkin kuumottavaa tunnetta

Ja virtsaoireita?
- kyllä oli aluksi. Luulinkin aluksi, että mulla on poikkeuksellisen paha virtsatietulehdus. Testit sitten näyttivät, ettei ollutkaan.

Miten pitkään tauti oireili lievänä ennen kuin iski kunnolla päälle?
- pari kk oli sellaista epämukavaa oloa, joka ei kuitenkaan haitannut ns.normaalia elämää. Sitten vd oli 2,5 kk kokonaan poissa ja iloitsin jo paranemisesta. Sitten kuitenkin iski yhtenä päivänä täysi kipuhelvetti.

Entä miten pitkään sitä pahinta vaihetta kesti?
- vaikea arvioida, sillä lääkkeet auttoivat pikkuhiljaa ja sitten tyhmyyttäni lopetin ne seinään, kun olin päättänyt että olen terve... ja taas oli helvetti irti. Nykyään on täysin terveitä jaksoja ja sitten parin vkon suht lieviä oirejaksoja. Ja lääkitystä jatkan, en tiedä kuinka kauan. Lääkkeistä on tullut 20kg painoa, mutta olen mielummin pulleampi ja terve kuin päinvastoin.

Primolut taitaa olla keltarauhashormonia?
- muistaakseni on ja kannattaa kokeilla. Minulla se auttoi nimenomaan kuivuuteen.

Sinuna menisin Paavosen vastaanotolle heti. Saisit diagnoosin ja hoito-ohjeita. Koepalan voit otattaa kunnallisella puolella ja sitten kiikuttaa ne Paavosen nähtäväksi. Muista kuitenkin, ettei ole vielä 100% varmaa, että sinulla on vd. Ja jos onkin, ei se ole maailmanloppu vaikka nyt siltä tuntuukin. Tsemppiä!!

Muuten, vd-potilaita on paljon, paljon enemmän kuin tapauksia tulee julki. Paavonen kertoi, että hoidossa olevat ovat vain jäävuoren huippu. On hyvä, että netti on olemassa, esim.20v.sitten ei vd:aa olisi mitenkään tunnistettu saatikka hoidettu.

Onkohan Paavonen tosiaan ainut, joka tästä asiasta tajuaa? Toisaalta ainakin sitten tietäisin meneväni asiantuntijalle... En vain tiedä, mistä ihmeestä saan rahat tuohon. Olisi edes joku yksityinen Tampereella, joka myös osaisi tämän asian, niin säästäisin edes matkakulut... Ei tätä toki voi rahassa mitata, mutta vaikea on köyhänä yksityiselle mennä...

Sinänsä tosiaan hyvä, että netti on olemassa. Olisin ainakin ajoissa hoitamassa, jos tämä vulvodyniaa on. En tiennytkään, että se voi iskeä noin nopeastikin, että yhtenä päivänä vaan olisi kovat kivut... On tuo kyllä vähän pelottava vaiva, kun se on jo nytkin rassannut minut ihan hajalle, vaikken edes fyysisesti ole vielä tuskissa...

Ja keltarauhashormonista. Voisin kuvitella, että tämän takana olisi jotain hormonaalistakin, koska oireiden alkamisen kanssa samoihin aikoihin minulla oli rintojen aristusta jo puolivälissä kiertoa, mitä ei ole aiemmin ollut. Oli siis ihan selvä ero aikaisempaan. Yleensä minulla myös tulee ovulaation aikaan runsasta, liukasta vuotoa, mutta näiden oireiden kanssa ei ole tullut mitään. Mielelläni kyllä kokeilisin ihan ensin sitä, jos se vaikka pelastaisi tilanteen... Mitkä lääkkeet sitä painoa muuten lähinnä nostavat?

Yhteistyössä