koita ajatella, että vaikka vd olisikin, niinkuin nyt vahvasti kuulostaa, että a)vd:aa pystytään tehokkaasti hoitamaan ja kipua/epämukavaa oloa lievittämään b) neuropaattinen muoto helpottaa ajan mittaan c) voisit olla paljon pahemmin sairas; esim.syöpäsairas, cp-vammainen, sokea, diabeetikko jne.jne. Tiedän ihan tasantarkkaan miltä sinusta tuntuu. Mutta hengissä olen ja vieläpä entistä vahvempi selviytyessäni voittajana kamppailussa vd:aa vastaan!!
Tässä omat hlökoht.vastaukseni kysymyksiisi:
- Oliko sinulla tuota viileää tunnetta?
En ainakaan muista, mielestäni kyllä pikemminkin kuumottavaa tunnetta
Ja virtsaoireita?
- kyllä oli aluksi. Luulinkin aluksi, että mulla on poikkeuksellisen paha virtsatietulehdus. Testit sitten näyttivät, ettei ollutkaan.
Miten pitkään tauti oireili lievänä ennen kuin iski kunnolla päälle?
- pari kk oli sellaista epämukavaa oloa, joka ei kuitenkaan haitannut ns.normaalia elämää. Sitten vd oli 2,5 kk kokonaan poissa ja iloitsin jo paranemisesta. Sitten kuitenkin iski yhtenä päivänä täysi kipuhelvetti.
Entä miten pitkään sitä pahinta vaihetta kesti?
- vaikea arvioida, sillä lääkkeet auttoivat pikkuhiljaa ja sitten tyhmyyttäni lopetin ne seinään, kun olin päättänyt että olen terve... ja taas oli helvetti irti. Nykyään on täysin terveitä jaksoja ja sitten parin vkon suht lieviä oirejaksoja. Ja lääkitystä jatkan, en tiedä kuinka kauan. Lääkkeistä on tullut 20kg painoa, mutta olen mielummin pulleampi ja terve kuin päinvastoin.
Primolut taitaa olla keltarauhashormonia?
- muistaakseni on ja kannattaa kokeilla. Minulla se auttoi nimenomaan kuivuuteen.
Sinuna menisin Paavosen vastaanotolle heti. Saisit diagnoosin ja hoito-ohjeita. Koepalan voit otattaa kunnallisella puolella ja sitten kiikuttaa ne Paavosen nähtäväksi. Muista kuitenkin, ettei ole vielä 100% varmaa, että sinulla on vd. Ja jos onkin, ei se ole maailmanloppu vaikka nyt siltä tuntuukin. Tsemppiä!!
Muuten, vd-potilaita on paljon, paljon enemmän kuin tapauksia tulee julki. Paavonen kertoi, että hoidossa olevat ovat vain jäävuoren huippu. On hyvä, että netti on olemassa, esim.20v.sitten ei vd:aa olisi mitenkään tunnistettu saatikka hoidettu.