alapääongelmia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta tulee masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep jep, tässä on nyt puolisen vuotta syöty terolutia kuuriluonteisesti, ja kivasti on mennyt tähän asti, vaikutus mielialaan oli ehkä jopa suurempi kuin alapäähän, vaikka molempiin auttoi kyllä. Nytpä sitten kävi näin: ensin alkoi tuntua, että mieliala alkaa muuttua itku-, ärtymys, ja ahdistusherkemmäksi. Pian kuukautisten jälkeen tuli sitä aikoinaan oireiden yhteydessä ilmennyttä hyvin vetistä vuotoa, päivän parin ajan. Samalla alkoi virtsaputki ärtyä, tulla jopa niitä kettumaisia äkillisiä supistuksia virtsarakossa/virtsaputken suulla. Sitten myös sitä kylmää tunnetta limakalvoilla, sitten tutuksi tullutta pientä polttelua. Jeeeee. Ei sillä, en minä tuota oiretta enää sillä tavalla pelkää. Valkovuotoa sentään vielä tulee, ja toivottavasti tulee jatkossakin. Näyttäisi nyt vain siltä, että Terolutista on jotenkin mennyt teho.

Täytyy sanoa, että nyt olen aika vakuuttunut siitä, että mielialaongelmat todella ihan oikeasti liittyvät tähän vaivaa, eivätkä vain siksi että vaiva itsessään jotenkin masentaisi. Minä en ole sinällään mitenkään masentunut nyt (stressiä tosin on, mutta sitä on aina kun olen sellainen stressihiiri...), ja silti voin ikään kuin jopa objektiivisesti havaita itsessäni masentuneita ja ärtyneitä olotiloja, ihan kuin pms vaikkei ole pms-aika.

Koska olen niin kattavasti tähän ketjuun selostanut oireistani niin ajattelin päivittää vielä näinkin pitkän ajan jälkeen siksi, että ehkä porukassa ollaan viisaampia jos joku on keksinyt mahdollisia syitä tälle vaivalle. Minä ehkä muuten voisin epäillä stressiäkin, mutta en kyllä tiedä miten sitten terolut olisi niin selkeän positiivisesti vaikuttanut. Sikäli tuo stressiteoria ei oikein vakuuta. Toinen teoria on (keskustelupalstoilta löytynyttä :P), että immunosuppressiivisena aineena terolut on hetkellisesti helpottanut oloa vähentämällä kehon tulehdustilaa. Heikentyneen immuunipuolustuksen vuoksi oireet kuitenkin tulevat takaisin, kun tulehdustila pahenee niin ettei immuunipuolustusta heikentävä aine enää pystykään blokkaamaan sitä reaktiota pois. Mahdollisesti infektioperäisenä sairautena masennuskin pahenee samasta syystä kuin alapäävaivakin.

Oli mitä oli, niin mielialan yliherkkyys tuntuu selvästi liittyvän tähän, ihan oireena eikä vain seurauksena. Hormoneilla on ihan saletisti tekemistä asian kanssa (tuli muuten myös kuumia aaltoja alapääoireiden alkamisen aikaan), mutta hormonit voivat taas tietysti liittyä ainakin stressiin, ja varmaan muihinkin syihin. Varmaan jossain on se jokin tekijä, mikä saa hormonit heittelemään.

Lotraan nyt Pausanol-rasvaa alapäähän aina yöksi, jos vaikka olisi jokin estrogeenivajaus syynä. Eikös kuumat aallot ainakin johdu estrogeenitason laskemisesta? Sitten toisaalta kuitenkin se keltarauhashormoni viimeksi auttoi. ÄÄh, monimutkaisia juttuja. Alkaa vaan keittää erinäisten OIREIDEN hoitaminen, haluaisin löytää SYYN ja hoitaa sitä.

Piimänjuonnissa minulla pääsi tulemaan ehkä n viikon tauko ennen oireiden ilmaantumista, mutta en jaksa uskoa että piimä mielialaankin vaikuttaisi :D Joten ehkäpä tämä nyt ei siitä johdu. Omega7:aa en ole syönyt pitkään aikaan, mutta on sellainen fiilis ettei tämä siitäkään johdu, koska positiiviset muutokset liittyivät niin selkeästi nimenomaan terolutiin (olin sitä ennen syönyt omega7:aa kuukausia ilman minkäänlaista vaikutusta).

Noh, saas kattoa miten pitkän tai lyhyen ajan saan nyt näiden oireiden kanssa elellä... Ei onneksi pahemmin masenna vaikka mieli vähän tuntuu sinne pyrkivänkin (ihan kuin pms...), hiukan ehkä vituttaa vaan, että luulin jo päässeeni tuosta riesasta ja se, että lääkäreillä on varmaan vähemmän keinoja kuin minulla itselläni, joten en tiedä jaksanko lähteäkään lääkärille. Samaa vaivaahan tämä on, joten eipä tähän mitään uutta osata sanoa... Ainakin otan tämän mahdollisen kakkoskierroksen vähän rennommin :P

Hei,

ajattelin kirjoittaa lohdutukseksi muille alapään kutinasta kärsiville, että sain täältä jostain ketjusta vinkin Physiogel-nimisestä voiteesta (Physiogel). Olin kokeillut hiivavoiteet, perusvoiteet, Ceridalit, kaikenmaailman öljyt, intiimirasvat, Pausanol-voiteen ja muut keksimäni konstit, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Alapää oli koko ajan punainen ja ärtynyt (en käytä pikkuhousunsuojia ja alushousut ovat puuvillaa). Syön terveellisesti ja tuntui siltä, että KOKO ajan oli joku kremppa menossa.

Päätin hinnasta huolimatta kokeilla Physiogeliä ja VIHDOIN löytyi apu. Jatkuva kutina ei mitä ilmeisimmin olekaan hiivatulehdusta, vaan kutinan ja kuivuuden -seurauksena- iski hiiva. Nyt kun olen käyttänyt Physiogelia päivittäin suihkun jälkeen n 2 kuukauden ajan, ei ole mitään ongelmia. Alapään limakalvot ovat paljon paremmassa kunnossa, yhdyntäkin onnistuu taas suht kivutta, kun heti sen jälkeen huuhdon alapään ja laitan ko. rasvaa. En tiedä mikä tässä on niin paljon parempaa kuin normaaleissa perusrasvoissa ym, mutta joku siinä on. Ohjeissa ei puhuta alapäästä mitään, mutta päätin kokeilla, kun sitä ei erikseen kielletty. Aluksi voide kirvelee vähän samoin kuin jotkut maitohappoja sisältävät voiteet kirvelevät, mutta menee nopeasti ohi.

Eli jos täällä on muitakin epätoivoisia, hormonalisen ehkäisyn aiheuttaman kuivuuden vuoksi hulluksi tulevia, suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä rasvaa. Itse en lähde enää minnekään ilman, ja huomaan heti, jos jää 2-3 päivääkin väliin, että alapää alkaa ärtyä taas.

Moi,

Olen kanssa kuullut kehuja tuosta voiteesta, mutta sitä ei ole tullut kokeiltua. Oikeastaan se ja Cicaditrina-kapselit ovatkin ainoat, joita en ole kokeillut. Aioin joskus ostaakin tuota Physiogeliä, mutta oli varmaan turhan kallista sen hetken budjettiin tms. Minulla ei oikeastaan kutinaa juuri ole ollut, mutta muita ongelmia kyllä.

Minun oireideni comeback olikin sitten vähän epämääräinen. Tuon viimeisimmän viestini jälkeen oireet katosivat melko pian, kunnes taas parin viikon päästä tulivat. Sitten taas katosivat. Limakalvojen kuivuus vaihtelee myös suuresti, oireillessa ne ovat kuivat ja punottavat, kun taas oireiden kadotessa on talieritystä melkeinpä häiritsevän paljon. (Ei sillä, mielummin niin päin...) Saa nyt nähdä miten tässä jatkossa menee. Ajattelin kokeilla nyt ilman Terolutia, PAITSI jos kuivuus tuntuu tulevan jatkuvaksi riesaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NuvaRingin käyttäjä;10467614:
Hei,

ajattelin kirjoittaa lohdutukseksi muille alapään kutinasta kärsiville, että sain täältä jostain ketjusta vinkin Physiogel-nimisestä voiteesta (Physiogel). Olin kokeillut hiivavoiteet, perusvoiteet, Ceridalit, kaikenmaailman öljyt, intiimirasvat, Pausanol-voiteen ja muut keksimäni konstit, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Alapää oli koko ajan punainen ja ärtynyt (en käytä pikkuhousunsuojia ja alushousut ovat puuvillaa). Syön terveellisesti ja tuntui siltä, että KOKO ajan oli joku kremppa menossa.

Päätin hinnasta huolimatta kokeilla Physiogeliä ja VIHDOIN löytyi apu. Jatkuva kutina ei mitä ilmeisimmin olekaan hiivatulehdusta, vaan kutinan ja kuivuuden -seurauksena- iski hiiva. Nyt kun olen käyttänyt Physiogelia päivittäin suihkun jälkeen n 2 kuukauden ajan, ei ole mitään ongelmia. Alapään limakalvot ovat paljon paremmassa kunnossa, yhdyntäkin onnistuu taas suht kivutta, kun heti sen jälkeen huuhdon alapään ja laitan ko. rasvaa. En tiedä mikä tässä on niin paljon parempaa kuin normaaleissa perusrasvoissa ym, mutta joku siinä on. Ohjeissa ei puhuta alapäästä mitään, mutta päätin kokeilla, kun sitä ei erikseen kielletty. Aluksi voide kirvelee vähän samoin kuin jotkut maitohappoja sisältävät voiteet kirvelevät, mutta menee nopeasti ohi.

Eli jos täällä on muitakin epätoivoisia, hormonalisen ehkäisyn aiheuttaman kuivuuden vuoksi hulluksi tulevia, suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä rasvaa. Itse en lähde enää minnekään ilman, ja huomaan heti, jos jää 2-3 päivääkin väliin, että alapää alkaa ärtyä taas.

Minua on tässä alkanut kiinnostaa vulvodynian tai sen tapaisten ongelmien yhteys mahdolliseen estrogeenidominanssiin. Alusta asti olen kokenut, että minun vaivani oli/on hormoniperäinen (tai oikeastaan stressiperäinen, ja siitä hormoniongelmat...) Surffailin vähän netissä ja löysin jotain ihan mielenkiintoisia juttuja. (Ihan mitään maailman tieteellisimpiä sivustoja nuo eivät ole, mutta jos ei lääkärit osaa tehdä asialle mitään niin pitää sitten alkaa itse tutkiskella vähän laajemmin...) Yksi erityinen lause kiinnitti huomioni:

"Etenkin stressitilanteiden yhteydessä, sekä useilla naisilla iän myötä, munasolu jää joskus irtoamatta. Vaikka kuukautiskierto muuten jatkuukin normaalisti, progesteronia ei erity. Tätä tilaa kutsutaan estrogeenidominanssiksi." (Lähde Tutkimukset ja artikkelit ? Harmonia )

Minun oireisiini liittyi juurikin stressi, todella huono mieliala, rintojen aristus jo puolessavälissä kiertoa, limakalvojen kuivuus,... Tein itse jo silloin aikoinaan sellaisen päätelmän/arvion, että kyse olisi jostain hormonaalisesta jutusta, koska en havainnut ovulaation tapahtumista ollenkaan. Poikkeavaa oli myös rintojen aristus jo puolessa välissä kiertoa. Tuolla edellämainitulla sivulla sanottiin juuri siitä, että keltarauhashormonia ei erittyisi, jos ovulaatiota ei tapahdu. Näin itsekin otaksuin. Ilmeisesti juuri estrogeenidominanssi voi aiheuttaa rintojen arkuutta.

Tuota teoriaa tukee erittäin vankasti se, että oireeni helpottivat AIVAN selvästi keltarauhashormonilla. Kuivuus loppui ja mieliala muuttui (tasoittui ja parani) niin paljon, että olisi voinut luulla jotain tehokastakin psyykenlääkettä nauttineensa :P (Vaikutus tosin tuntui vasta ehkä 1/2-1 kk päästä.) Hormonaalista selitystä puoltaa sekin, että ala- ja yläpään oireeni tulevat ihan selkeästi käsi kädessä; kumpikaan ei siis tunnu aiheuttavan toista, vaan tuntuu olevan jokin tekijä, joka saa aikaan ne molemmat.

Melko monet muutkin vulvodynia-tyyppisistä vaivoista kärsineet ovat ymmärtääkseni saaneet helpotusta keltarauhashormonista. Nämä vaivat tuskin ovat niin simppeleitä kuitenkaan, että jokin estrogeenidominanssi asian täysin selittäisi, mutta ainakin omalla kohdallani alan koko ajan varmistua enemmän asiasta.

Tässäkin on aiheesta jotakin: (harmi vaan ettei mitään kovin tieteellistä tietoa tunnu löytyvän)

:: Meridiaanit : Artikkelit : Hormonaaliset Hirit Yleisi Lnsimaissa

"Liiallisen estrogeenin – estrogeenidominanssi - luullaan osaltaan aiheuttavan monenlaisia ongelmia: verenkierron hidastuminen, migreenit, liiallinen verenhyytyminen, halvausriski, mielialahäiriöt, kilpirauhashäiriöt, fibroidit, PMS oireet, turvotus, endometrioosi, lapsettomuus, vaihdevuosioireet ja jopa tietyt syöpämuodot. "

Pellavansiemenrouhe näyttäisi olevan yksi mahdollinen luontaisapu tuohon vaivaan, ja taidankin hankkia sitä. Tilauksessa on myös maca-jauhe, jonka kovasti lupaillaan tasapainottavan hormonitoimintaa. Healthy Americans what is Maca?

"Women are turning to Maca for help during peri-menopause, menopause, and post-menopause. Women with menstrual irregularities using Maca have experienced greater consistency, while women with hot flashes, mood swings and most associated peri-menopause and menopause symptoms have diminished incredibly by using Maca.
Peri-menopausal women usually need smaller amounts of Maca (about 1.500mg. daily) to help alleviate increased PMS and other symptoms of hormonal imbalance. Estrogen dominance is a common problem which Maca can help to correct."

Minun tilanteenihan oli se, että puolen vuoden terolut-kuurien jälkeen oireet palailivat, ala- ja yläpään oireet samaan aikaan. Nyt olin ilman terolutia koska en halua käyttää jos "teho" on mennyt, ja oireita on.

Lisää tietoa englanniksi: (estrogeenidominanssin oireita)

* Allergies and Asthma
* Missed or irregular periods
* Swollen or Fibroycystic Breasts
* Irritability
* Fatigue
* PMS
* Infertility
* PCOS
* Fibroids
* Mood Swings
* Magnesium deficiency
* Thyroid dysfunction

"Weight loss and stress control seem to be the two leading solutions to lowering estrogen
"

(Lähde Estrogen Dominance: How to Control Female Hormone Imbalance)

Luonnollista progesteronihoitoa suositellaan (jos estrogeenidominanssi johtuu progesteronin vähäisyydestä), mutta luonnollista muotoa ei taida Suomesta saada :/ Englanninkielisten sivujen kautta löysin mainintoja villijamssista, jonka pitäisi olla jonkinlainen luontainen progesteroni: Villijamssi-voide 119g (vaihdevuosioireisiin) - Lootuskauppa

Tuossa on ihan hyvä taulukko: (josta löysin itseni)

Estrogen dominance / PMS

Luonnollista keltarauhashormonia saa lääkkeen muodossa, Lugesteron nimeltään. Käytetään yleisesti yllämainittuihin ongelmiin. Terolut on kemiallista keltarauhashormonia.

Tuli lukiessa läpi tätä keskustelua ja oireita sellainen juttu mieleen, että oletko huomannut kondomin aiheuttavan lisää oireita? Mistä aineesta kuukuppi on tehty?
Mulle tuli nimittäin seurustelun aloittaessani (aikaa sitten) kondomin käytöstä vastaavia oireita, jotka pikkuhiljaa lievittyivät, sitten aloin syömään pillereitä. Pitkästä aikaa kortsua käytettyäni tuli taas samanlaisia oireita, kesti pari päivää. Olisiko kondomi oireita pahentava tekijä sinulla? Mulla ei muuten noita oireiluja ole ollut.

Tongin ja tongin netistä, että oonko ainoo friikki suomessa ja taidan olla.. Yritin löytää infoa oikeasti sisäänpäin kasvaneista nänneistä ja kaikkialla puhutaan vaan tubulaarisista rinnoista. Eli siis mulla nännit ei tule ulos edes nännipumpulla, oon yrittäny jo monta päivää (sain nännipumpun postissa pari viikkoa sitten) eikä mitään tapahdu.. Tänään sitte luovutin ja en tiiä mitä tekisin.. Syö itsetuntoa ja kovasti.. Viimeset pari vuotta oon ollu sinkku ja eka mies jonka kanssa olin intiimisti tokas "miks sun nännit on tommoset?". Enpä oo tapaillu ketään sen jälkeen.

Alan olla epätoivonen..

Tongin ja tongin netistä, että oonko ainoo friikki suomessa ja taidan olla.. Yritin löytää infoa oikeasti sisäänpäin kasvaneista nänneistä ja kaikkialla puhutaan vaan tubulaarisista rinnoista. Eli siis mulla nännit ei tule ulos edes nännipumpulla, oon yrittäny jo monta päivää (sain nännipumpun postissa pari viikkoa sitten) eikä mitään tapahdu.. Tänään sitte luovutin ja en tiiä mitä tekisin.. Syö itsetuntoa ja kovasti.. Viimeset pari vuotta oon ollu sinkku ja eka mies jonka kanssa olin intiimisti tokas "miks sun nännit on tommoset?". Enpä oo tapaillu ketään sen jälkeen.

Alan olla epätoivonen..

Et sinä "vaivaasi" mitään nänninvedintä tarvitse vaan vauvan, jota imettää. Minäkin kärsin samasta asiasta nuorena ja varsinkin teininä, kun liikkatunnin päätteeksi yksi tyttö ihmetteli suihkussa nännejäni. Mieheni ei koskaan ihmetellyt niitä, päinvastoin, koki kivana haasteena saada ne esiintymään itselleen.
Ensinmmäisne vauvani jälkeen minullakin oli sitten ihan "normaali" nännit, jotka kohosivat kivasti paidan alta. Tsemppiä, kyllä ne sieltä löytyvät, etkä ole ainoa kenellä on näin

Viimeksi muokattu:
En viitsinyt uutta ketjua aloittaa kun tällainen kerran löytyi. Minulla on siis vaivaa alapäässä, ei limakalvoilla tai emättimessä, vaan ulkoisten häpyhuulien alueella. Kahdesta kohtaa hieman punoittaa ja on ehkä haavaumia. Välillä kirvelee ja kutisee. minulla oli myös juuri menkat, voisiko side aiheuttaa tällaista? Tai muuten vaan liian kovakourainen hankaus paperilla. Pari viikkoa sitten harrastin myös kondomin kanssa seksiä ja kortsu hankasi ikävästi ihoon josta syntyi punoittavaa ja aristavaa aluella. Vaiva helpotti bepanthenilla, mutta vielä on hieman tuntemuksia. Välillä kutisee ja kirvelee (hieman vain) ja ihan kuin iho kesisi, en ole oikein varma... Aloitin taas bepanthenin, mutta ei vielä ole helpottanut... Toisaalta minulla on ennemminkin ollut näitä punoittavia alueita ulkoisten sukuelinten kohdalla, vaivaksi luultiin aluksi herpestä tai kondyloomaa, mutta kumpikaan se ei ollut. Oli voimakas hiivatulehdus joka ei ilmennyt millään muulla tavoin kun noilla haavaumilla. Suun kautta syötävä hiivalääke auttoi... Pitäisikö tässä vaiheessa koittaa sitä hiivalääkettä vai jatkanko bepanthenin kanssa läträämistä? kun vähän vaikea niitä on samaan aikaan käyttää..

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;10645298:
Tuli lukiessa läpi tätä keskustelua ja oireita sellainen juttu mieleen, että oletko huomannut kondomin aiheuttavan lisää oireita? Mistä aineesta kuukuppi on tehty?
Mulle tuli nimittäin seurustelun aloittaessani (aikaa sitten) kondomin käytöstä vastaavia oireita, jotka pikkuhiljaa lievittyivät, sitten aloin syömään pillereitä. Pitkästä aikaa kortsua käytettyäni tuli taas samanlaisia oireita, kesti pari päivää. Olisiko kondomi oireita pahentava tekijä sinulla? Mulla ei muuten noita oireiluja ole ollut.

Kuukuppi on ilmeisesti lääketiet. silikonia. Mitä sitten tarkoittaakaan. Uskoisin, että minulla ongelmana ei ole kondomi, koska olin hyvin pitkiä aikoja harrastamatta yhdyntää ja silti vaiva jylläsi. Ja sitten taas olen harrastanut yhdyntää ilman, että vaivaa on ollut. Olen edelleen aika vakuuttunut siitä, että hormoneilla on vaikutuksensa tähän. En muista olenko jo kirjoittanut samat jutut moneen kertaan (en ole seuraillut palstaa aikoihin), mutta tyypillinen oirekulku on seuraava: 1) kuumat aallot (muutamia päiviä) 2) mielialan ärtyminen, yliherkkyys (alkaa yleensä suht pian kuumien aaltojen alkamisen jälkeen) 3) virtsaoireet (virtsaputken "nykiminen", jatkuva hädäntunne) 4) limakalvo-oireet (kuivuus, ärtyneisyys, polttelu)

Eri kohdat menevät osittain päällekäin, mutta kuitenkin aika lailla tuossa järjestyksessä niin, että esim. kuumia aaltoja ei enää virtsaoireiden aikaan etene. Tuo koko eteneminen kestää ehkä n. viikon, max.

Niin ja sitten se vielä, että stressi tuntuisi todella liittyvän asiaan. Minulla on nyt selkeämmät oireet pitkään aikaan, ja muutaman viikon ajan tuossa 2-3 viikkoa sitten olin todella stressaantunut. Stressi vaikuttanee hormonitoimintaan ja hormonitoiminta luultavasti tähän vaivaan...

Luonnollista keltarauhashormonia saa lääkkeen muodossa, Lugesteron nimeltään. Käytetään yleisesti yllämainittuihin ongelmiin. Terolut on kemiallista keltarauhashormonia.

Kiitos! Olen niin monesta paikasta lukenut, ettei sellaista saa Suomesta, etten ole tullut lääkäriltä edes kysyneeksi. En sitten tiedä miksi ensimmäisenä terolutia määrättiin, jos tuotakin on tarjolla...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja punajäkälä;10005322:
En tiedä onko punajäkälä sukua psorille, mutta mulla on psori myös. Tosin hyvin lievänä esiintynyt, lähinnä kämmenten sisäpuolella ja päänahassa. Tuota viileää tunnetta en kyllä ole havainnut, kaikkia muita kyllä. Tällä hetkellä asiat hyvin, kun otan hiivalääkeen 2 kertaa kuukaudessa, niin pysyy hiiva ainakin ärsyttämästä. Ota maitohappobakteerit mieluiten suun kautta, olen nimittäin koeillut tuota Vagi-C:tä, enkä toista kertaa kokeile. Oli meinaan täys helvetti taas alakerrassa.

Tuosta Vagi-C :stä, ite alotin eilen käyttämään ja näyttää siltä että pahenee vaan entisestään... kannattaako ottaa suun kautta ennemmin vai jätänkö kesken kokonaan?!

Lohdullista sinänsä kuulla, että jollakin nämä vaivat ovat menneet ohikin. Minullakin on kyllä nyt ollut sitä vuotoa hiukan enemmän eli oireet muistuttivat enemmän ihan oikeaa emätintulehdusta. Nyt taas on vuoto niukempaa, mutta oireet muuten pysyvät. Virtsaoirekin meinaa koko ajan tulla päälle. Limakalvot ovat pienten häpyhuulten välistä punaiset, punaisen ja normaalin värin raja on hyvin selkeä. Sinullako oli myös virtsahädän tunnetta ja tuota viileää tunnetta?

Tuohon punoitukseen voi auttaa myös jauhemainen basibact ja ilmakylvyt.

Viimeksi muokattu:
Heippa! Pakko kantaa korteni kekoon ja vastata, josko joku sais avun. Aika moni täällä puhui tuoreesta parisuhteesta ja vaivojen ilmenenisen samaan aikaan. Itse tämän saman kokeneena, lääkäri sanoi, että miehen ja naisen bakteerit eivät vielä olleet "tottuneet toisiinsa" tai jotain vastaavaa. Miehellä oli siis myös vastaavia punoitus/kutina -oireita.

Löytyipä samanlaisista oireista kärsiviä tästä ketjusta.Aloin syödä endo-tyyppisiin kipuihin harmonet-pillereitä n.vajaa 6kk sitten.Tuntuisi lievittäneen voimakkaita vatsa kipuja,mutta nyt on tilalle tulleet järkyttävä limakalvojen kuivuus!!!Voiko siis todellakin johtua pillereistä??? Kirvelyä,kuumotusta limakalvoilla,inhottava jopa istua,tai kävellä.Ja esim.kuukautisten aikaan kauhea pitää siteitä.Ja peseminen auttaa hetkeksi,mutta vesihän kuivattaa lisää?Eli vain hetkellinen apu.Ja tosiaankin,ceridal ja bepanthen kokeiltu,jotenkin ärsyttävät enemmän,ainakin pidemmässä käytössä. Ovestinia on myös,auttaa hetken,sekin hiukan kirvelee.
Mitä ihmettä tässä enää kokeilisi??Jätänkö pillerit vaan pois,ja kokeilen,millaiset kivut tulevat?
Miten yli 10v sitten todettu kondylooma,pelottaa uusiminen,mutta vielä viime papa oli ok.
Eiväthän pillerit sitä ns.aiheuta??( paitsi jos ilman kondomia harrastat seksiä,ja uusi tartunta.)
Syön myös tyrniöljyä,ei mitään apua.
Neuvoja otetaan myös vastaan...Millainen tuo physiogel olisi,uskaltaako alapäähän laittaa??
Ja niin,on myös ollut tuota virtsaamisvaivaa välillä,kirvelyä jne.Tulehdusta ei ollut.

Mulla alkoi vaivat limakalvojen kuivumisella, rinnat turposi hiukan, virtsatietulehdus todettiin, ulostaminen tuntui kummalliselta yms. Tuli käytettyä Lactal balanssia, AC3 comfortia ja ties mitä... Tuntui, että koko lantion alue oli epäkunnossa. Hormonit oli jokseenkin sekaisin, itku oli herkässä, en saanut nukuttua ja töissä oli käytävä. Antibioottikuuri auttoi hetkellisesti. Pyysin josko katsottaisiin ultralla, jos olisi virtsakiviä tai rakossa jotain muuta ongelmaa. Toisesta munanjohtimesta löytyi kysta, joka painoi kohtua, suolta ja rakkoa. Oli hämmentävää ja lohduttavaa saada tietää, että monet eriskummalliset vaivat johtuivat (vain) yhdestä asiasta.

Olen reilusti yli parikymppinen nainen, joka haluaa yleensä arkena noin 3-4 kertaa viikossa seksiä (yhdyntää). Tuon lisäksi meillä on muuta mukavaa (esim suihinottoja) minun puolestani vaikka joka päivä. Olemme olleet avopuolisoni kanssa yhdessä jo monia vuosia. Ensimmäiset vuodet oltiin tosi villejä. Olemme tosissamme tämän meidän jutun suhteen ja voisin kuvitella olevani hänen kanssaan koko loppu elämäni. Hänelle ihanne seksin määrän suhteen olisi saada yhdyntä joka päivä, mielellään parikin kertaa. Hänelle runkkaus ei tuota tyydytystä, ei auta siis himoihin ollenkaan, vaikka "lasti" tulisikin. Suihinotto auttaa vähän paremmin, muttei kuten "kunnon pano". Kumpikin on joustanut.

Mutta nyt tilanne on menny pahempaan suuntaan. Minulle on kehittynyt ongelma pilluni kanssa. Loop-hoidon jälkeen (siitä on n. 1,5 vuotta) olen kärsinyt välivuodoista, jotka sinänsä vähentävät vähän haluja, koska en tunne itseäni yhtä seksikkääksi ja terveeksi. Lisäksi minulla on pikkuhiljaa pahentuen alkanut olemaan yhdyntäkipuja - yleensä pillun suulla. Limakalvot ovat liukkareista huolimatta kovin herkät ja inhottava tunne voi tuntua myös seksin jälkeen jopa seuraavana päivänä. Gynegologin mukaan kaikki johtuu tulehduskierteestä (hiivatulehduksia ja bakteerivaginoosia välillä vuorotellen tai yhtäaikaa), jota ollaan yritetty hoitaa jo yli puoli vuotta.

Haluttomuuteni vähenee, kun pillu ei kestä seksiä, on tulehduksia ja mies painostaa. Hän on sanonut pari kertaa myös hyvin loukkaavia asioita suutuksissa. Tuntuu, että tilanne on aivan hirveä molempien kannalta: minä tarvitsisin hirveästi tukea ja jaksamista - kun taas mies tarvitsisi seksiä. Tuntuu, että minä ymmärrän paremmin miestäni kuin hän minua. On ollut ahdistusta, riitoja ja painostusta. Onneksi mieheni ei ikinä pettäisi minua. Ja hän on sanonut ettei jättäisi minua. Mutta silti tilanne on huono. Haluaisin henkisesti eheän suhteen, jossa on lämpöä ja rakkautta (ja seksiä kun paranen). Niin että molemmilla on hyvä olla. Miehestäni tulee äkäinen eikä hän halua olla minun lähelläni, jos häntä panettaa ihan vietävästi. Eli muutaman päivän päästä viimeisestä seksikerrasta mieheni on jo inhottava, välttelevä. Möksähtelee, jos ei saa seksiä. Eikä loukattuaan pyydä anteeksi.

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaisia ongelmia?

Kuinka kauan tulehduskierteestä voi selviytyä ja mikä voisi nopeuttaa/auttaa paranemista? Mikä puolestaan voi hidastaa paranemista?

Miten selvitä tästä ajasta, ennen kuin parannun?

Onpa epätoivoisena hetkenä tullut mieleen jopa ajatus pilleristä, joka vähentäisi mieheni halukkuutta/paineita ja sitä kautta oloa ja meidän yhteistä elämistä... Toisissa naisissa käynti edes luvan kanssa ei ole vaihtoehto henkisistä ja terveydellisistä syistä (taudit ym). Olen tarjoutunut ottamaan häneltä suihin aina vaan kun hän haluaa ja ollaan välillä tehty kaikkee muutakin "korvaavaa". Ollaan harrastettu seksiä kondomin kanssa ja ilman, eikä meillä ole ollut kuin varmaan pari viikkoa jolloin seksiä (yhdyntää) ei ole ollut laisinkaan. Kyse ei siis tosiaan ole mistään selibaatista. Tuntuu että ollaan toisillemme niin väärät ihmiset seksin suhteen tässä vaiheessa. Vaikka yritän parhaani, menee päin mäntyä.

Jatkan vielä vähän. Olen siis käynyt YTHS:llä Oulussa samalla gynegologilla jo pari vuotta. Minut on ultrattu ja papa on 1 mutta tulehduksia on näkynyt. Minulla on myös atooppinen iho. Lääkäri puhuu vain epäspesifistä tulehduksesta. Olisi kiva saada tälle oireyhtymälle "kunnon" nimi, kaikki on niin epämääräistä, en tiedä oikein miten kauan tämä voi kestää, mikä voi auttaa jne. Kaikki tuntuu arvailulta ja kokeilulta.

Mietin että voisiko jonkin aikaa kestävä, esim 2 kk tms selibaatti auttaa? Olen myös miettinyt yksityiselle menoa mutta sitä on jarruttanut raha. Mietin jo että lainaisin joltakin sukulaiselta rahaa, jos ei ala asiat etenemään yths:llä. Ärsyttää, masentaa ja vituttaa. Tämä vaikuttaa negatiivisesti muuhunkin elämiseen ja opintoihin.

tuli myös mieleen kysymys, että voiko miestä hoitaa hiivatulehduksen takia suun kautta otettavalla lääkkeellä? annoin poikaystävälleni yhden omista hiivan estoon tarkoitetuista hiivalääkkeistä, koska hänelle canesten-voide aiheutti polttelua.

hello olen sairastanut punajäkälää vuoden. kokonaisen vuoden olen kärsinyt kroonisesta emätin tulehduksesta. aivan kamalaa.vihertävää...limaista hmmm..ja hieman kalan tuoksuista. kaikki maailman testit on otetti ja moneen kertaan. en ymmärrä miten joku punajäkälä on vaikuttanut limakalvoihin niin että tulehdus on koko aikaista. mitkään kuurit eivät ole auttaneet. ja yhdyntääkin on jatkettu...epätoivoisesti.
verta tulee joka kerta kun kakki on repeämispisteessä. kamala tauti muin jäkäläni. en suosittele. mutta jotenkin kaikkeen tottuu kun elämässä on tarpeeksi muutakin vaikeaa.heh.

Olen huomannut, että pienikin määrä alkoholia aiheuttaa melkein välittömästi kirvelyn lisääntymisen. Olen testannut tämän useasti ;). Välillä kirvely lievenee betaldine voiteen tai hunajan avulla. Olen juonut karpalomehua, puolukkamehua ym. vitamiinimehuja. Käytän maitohappobakteereja suun ja emättimeen sekä vagifem puikkoja. Mikään ei ole auttanut kahteen kuukauteen lopullisesti, mutta hieman ovat oireet vähentyneet.Mielestäni kaikki alkoi ärtyneestä limakalvon ohuudesta, jota menin valittamaan gynekologille, vähän aikaa sen jälkeen sain virtsatien tulehduksen, johon sain puhelimitse Nitrofungon lääkityksen. Sitten vain jonkun ajan päästä sain kauhean naaman turvotuksen ja rauhastulehduksen. Tämän jälkeen virtsaputken päässä on ollut kirvelyä, joka menee välillä pois, mutta uusii aina vain.Kun betadine voide ei enää auttanut, hunaja vei kirvelyn pois, mutta se on vain hetken helpotus.

Alkuperäinen kirjoittaja lisäksi kokeile;9958574:
Ovestin on hyvä limakalvoa hoitava tuote. Nythän olet jo saavuttanut sen tason, että pari kertaa viikossa pitäisi riittää ylläpitoon.

Päivittäiseen käyttöön neuvoisin Ceridalin (lipolotion tai intime sopii). Sitä öljyä saa apteekista. Se toimii perusvoiteena ja sitä voi käyttää niin monta kertaa päivässä kuin haluaa. Se on hyvin siedetty, monet gynekologitkin käyttävät sitä liukasteena.

Bebanthen on tietysti hoitava, mutta kun luovut siitä, niin ota tuo Ceridal.

Limakalvoja parantavaa on myös seksi, ei hurjastellen, mutta nautiskellen.

Ruokavalio kannattaa katsoa kuntoon. Kiinnitä erityistä huomiota hyvään rasvaan ja A-vitamiiniin, suosi porkkanaa ja tomaattia.

Alapääpesussa pyri kertaan päivässä, jos ei seksin tai kuukautisten takia ole tarvetta enempään. Älä käytä pesunesteitä, pelkkä haalea vesi on paras.

Nostan, koska minullakin samantyylisiä oireita ollu vaihtelevasti muutamien kuukausien ajan..
Virtsatesteissä ja muissa käyty useasti, flagyl-kuuri oli emätintulehdukseen, mutta tuntui pahentavan limakalvojen oireilua ja virtsavaivoja. Nyt olen käyttänyt GynoCaps-maitohappobakteereita viikon, ja valkovuoto muuttui lähes vetiseksi. Muuten minulla ei ole ollut erikoista valkovuotoa, joten emätintulehdus tuntui hassulta tulokselta kun siihenhän tyypillisesti liittyy valkovuoto-oireet.. Minulla vaan lähinä tuntuu kuivalta. Nyt kuukautiset menossa, joten oireet tuntuvat helpommilta, pelottaa vähän miten palaa kun loppuvat..

Yhteistyössä