Alkuperäinen kirjoittaja vd since 2006:
Moi taas. Oli tuossa ehkä parisen viikkoa tavallista helpompaa, lähestulkoon oireetonta. Pikkuhiljaa kuukautisten jälkeen taas oireet tulivat takaisin niin lievähkönä virtsahätäoireena ja poltteluna. Se ero tässä tosin on, että mielialaan tuolla ei ole ihan niin rajua vaikutusta ollut vaikka tulikin takaisin. Tuossa aiemmin suunnilleen koko elämänhalu heitteli oireiden mukana. Käytin (ja käytän) nyt Bevita-R -voidetta, joka tuntuu jollain tapaa nyt ihan hyvältä, vaikka aikaisemmin en oikein siitä pitänytkään.
Olen myös miettinyt, että lieneekö tämä kuitenkin jotakin tulehdusta, kun olen löytänyt keskusteluista muutamiakin kokemuksia, joissa oireina ovat olleen vetinen runsas vuoto ja ulkosynnyttimien kuivuus ja polttelu. Tosin näissäkään tapauksissa oireista kärsivä ei ole tiennyt, mistä on kyse. Se on sitten vain jossain vaiheessa loppunut. Minullakin tosiaan on aina välillä ollut sellaista runsasta vetistä vuotoa, ja oirekuvani menee hyvin yksiin näiden kertomusten kanssa. Luulen, että tuo Bevita-R vaseliinimaisuudessaan suojaa limakalvoja vähän enemmän, ja kenties polttelu tulee eritteistä (vaikka kuiva olo onkin usein), jotka eivät tuon rasvaisen voiteen läpi pääse ärsyttämään niin paljoa.
Olen käyttänyt nyt Vagi-C:tä, josta ei ainakaan ole enempää oireita tullut. Välillä tuntuu, että oireet vähenevätkin, mutta esim nyt kyllä on pientä kirvelyä, vaikka Vagi-C:tä olen käyttänyt sen vajaan viikon verran. Oireet eivät ole kyllä yhtään pahemmat ainakaan kuin ennen tuota lähes oireetonta kautta. Enpä nyt edelleenkään tiedä, mitä tämä on ja onko kyseessä vd vai mikä. Mutta ehkä mieltä kuitenkin jollain tapaa huojentaa se, kun tuo viimeisin lääkärini vaikutti kyllä tietävän aiheesta JA sanoi, että nämä oireet ovat todella yleisiä ja usein menevät itsestään ohi. Toki se kalvaa taustalla, että mitä jos ei menekään ja pahenee vaan. Mutta ainakin olen nyt kyennyt pysymään erossa pahimmista kauhuskenaarioista vaikka en nyt missään suuressa onnen tilassakaan ole ollut. Voi toki olla, että mikäli oireet pahenevat, romahtaa mielialakin taas.
Terolutia en ole vielä voinut aloittaa, mutta pikapuoliin alkaa olla sen aika. Vaikka tuskinpa se auttaa, jos tuolla jokin tulehdustila jyllää. Puudutevoidetta en ole kokeillut, kun ei ole oikein ollut sen luokan oireitakaan. Senpä kun vaan keksisi, millä siitä tulehdustilasta pääsisi jos ei antibiootitkaan auta...