Alkoholi lapsiperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhane

Vieras
Miten usein juotte alkoholia kun on lapsia yksi tai enemmän? Voiko kerran kuussa hyvin vielä mennä baariin jos silloinkin vielä haluaa? Tai kotona juoda kerran kuussa kun lapsi on mennyt nukkumaan? Itse olen 23v eikä ole lapsia. Juon alkoholia kaksi kertaa kuussa, toinen kerta kotona ja toinen baarikäynnillä. Ongelmana on ollut, että se kerran kuussa menen baariin vaikka rahat olisi kuinka lopussa, se 2 kertaa kuussa juominen on jonkinlainen pakkomielle.. välillä juon kolmekin kertaa kuussa. Toinen ongelma onkin että silloin kun juon yleensä sen 2 kertaa niin juon paljon, aina humalaan asti. En ole välittänyt koskaan että on vain pikku hiprakka tai ottamalla vaan pari siideriä. Olen aina juonut alkoholia baarissakin samallailla ihan alusta lähtien. Olemme puhuneet asiasta kihlatun kanssa muutaman kerran, että miten se onnistuisi kun on lapsia ja kun ne on isompia, sillain ettei ne kuitenkaan näkisi minun juovan. Miten te olette järjestäneet asian kun menette baariin tai juotte kotona, varsinkin kun lapset ovat isompia? Lasten hankinta ei meillä ole vielä ajankohtaista, on vaan mietitty jos silloinkin haluan juoda samallailla. Eihän alkoholin tarvitse olla poissuljettu asia elämästä silloin kun on lapsia? Tai pieneen humalaankaan tuleminen?

Kuulostaa ongelmalliselta tuo alkoholinkäyttösi. Suosittelisit, että olisit pidemmän jakson kokonaan juomatta, jospa se auttaisi. Ainakin minulla auttoi, kun raskaus- ja imetysaikana oli pari vuotta juomatta, sen jälkeenkään ei ole tehnyt mieli juoda yhtä usein kuin ennen raskautta. Ennen kuin lasta alettiin yrittää, join melkein joka viikonloppu jonkinlaiseen hiprakkaan vähintään ja railakkaimpina opiskeluaikoina jopa monta kertaa viikossa.

Mutta minusta ei ole ok juoda kotona humalahakuisesti kun on lapsia. Ellei lapset sitten ole hoidossa. Lapset usein heräilevät yöllä ja isompina he eivät kovin ajoissa mene nukkumaankaan, joten tuskin sitä kotiryypiskelyä pystyy heiltä salaamaan. Kerran kuussa baarissa käynti on minusta vielä ok, olettaen ettet nyt ihan örvellyskunnossa tule kotiin etkä viimeisiä ruokarahoja siihen laita.

Itsekin nykyään taas käyn baarissa keskimäärin kerran kuussa. Joskus on pari kuukautta väliä, joskus pari kertaa kuussa. Kotona en juo koskaan, tai yhden ehkä joskus, mutta tosi harvoin, koska minäkään en välitä mistään pikkutissuttelusta eikä enempää sovi minusta kuitenkaan ottaa. Mies ottaa useammin (kerran tai kaksi viikossa) kotona pari, se on minusta vielä ok, kunhan ei havaittavasti humalassa ole. Ja aika lailla yhtä usein kuin minä käy jossain viihteellä (baarissa, risteilyllä, saunaillassa), jolloin ottaa enemmän.

Jospa odottelet lastenhankinnan kanssa siihen asti, kun viihteellä ei ole pakko käydä. Raskausaikana ei voi kännätä. Lapsi omaksuu asenteet kotoa hyvin pitkälle ja kovin salliva, alkoholimyönteinen koti kasvattaa todennäköisesti vastaavia teinejä.

Raskausaikana ei tietty voi juoda, eli se 8 kk pitää kestää ilman. Jos imetät niin silloin yli promillen humalat alkaa olla ainakin pienelle vauvalle riski. Toki mies hoitaa vauvaa kun olet humalassa ja antaa korviketta tai lypsettyä maitoasi jos vauva on nälkäinen poissaollessasi. Yleensä vauva suostuu juomaan tutistakin, mutta ei kaikki. Silloin ruokailu on ongelmallisempaa jos et ole syöttämässä vauvaa.
Eli luultavasti ei ole kuin se 8 kk kun tiedät vauvan olevan tulossa, silloin et voi toteuttaa itseäsi.

Jospa odottelet lastenhankinnan kanssa siihen asti, kun viihteellä ei ole pakko käydä. Raskausaikana ei voi kännätä. Lapsi omaksuu asenteet kotoa hyvin pitkälle ja kovin salliva, alkoholimyönteinen koti kasvattaa todennäköisesti vastaavia teinejä.

Älä yleistä vaikka oletkin alkoholia täysin vastaan. Mä tunnen kahden perheen lapset joissa toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat juoneet reippaasti. Lapset halusivat elämältään aivan muuta eivätkä todellakaan ole mitään alkkiksia. He näkivät jo lapsena mihin tuhon tielle viina voi viedä joten ei tehnyt mieli lähteä pelleilemään viinan kanssa. Absolutisteja eivät ole, mutta osaavat ottaa kohtuudella.

Lapsille vanhempien runsas alkoholin käyttö siten, että lapset näkevät vanhempansa humalassa aiheuttaa vähintään turvattomuutta. Monille paljon muutakin. Eli humalahakuinen juominen lasten nähden ei ole suotavaa, sen sijaan viihteellä käyminen tai kotona juominen on ok, jos lapsille on hoitaja.

Itse en ole halunnut lasten ollessa pieniä käydä missään viihteellä, viime vuosina, kun kuopuskin on jo 9-vuotias, olen käynyt muutaman kerran vuodessa.

En edes muista milloin on käyty "viihteellä" alkoholinalaisena puolisoni kanssa, siitä on aikaa. Saunaoluet saatamme ottaa kerran kuussa tai jopa kaksikin kertaa. Lapsia on ja tiedän että heistä osa käyttää enemmän alkoholia kuin me.
=)

Tässä asiassa olen erimieltä. Itse alkkkisten lapsena ja paljon alkkisten lapsia tuntevana,asia on juurikin toisin päin. Yleensä alkoholisitien lapset ovat niitä jotka ovat niitä joita ei se juominen kiinnosta,toki poikkeuksiakin löytyy jA ne jotka samalle tielle joutuvat kuin vanhempansa,kärsivät jonkinlaisista lapsuuden traumoista.

Tärkeää on minusta on se että kotoa tulee se ns tervee juomisen malli,eli ei tehdä asiasta tabua ja kielettyä asiaa. Näytetään esimerkkiä että alkoholia voi juoda silloin tällöin,kohtuullisesti.

Mikä pakko se on hankkia lapsia jo 23-vuotiaana, jos viihteellä haluaa käydä ja muutenkin elää nuoruuttaan vielä?? Härregyyd siinähän on vielä 20 vuotta aikaa tehdä lapsi, 15 nyt ainakin!

Aloittaja: nauti nuoruudestasi! Itse kävin tuossa iässä joka vkl baarissa enkä miettinyt yhtään, onko mulla joku alkoholiongelma kun tiesin ettei ollut. Se vaan on nuorena joskus tapana vähän rillutella. 33vuotiaana sain esikoiseni, baarissa käynnit vähenee itsekseen kun alkaa säännöllisempi elämä (työt jne) ja ikää tulee lisää. Lasten kanssa ei sinne baariin sitten niin vain suunnatakaan, ei mihinkään muuallekkaan joten odottaisin kyllä vielä lapsentekoa.

Älkää nyt herranen aika hankkiko ihan lähi tulevaisuudessa lasta!! Ei kiire. Elä elä elä :) niin tein minäkin ja lapsi syntyi vasta nyt "varttyneemmalla" iällä. Mutta sitä en tajua miksi juot kerran kuussa kotona??? Tuota en ole koskaan tajunnut, siis että mitä siitä saa, mikä ilo siinä on...

[QUOTE="tiit";29322844]Tässä asiassa olen erimieltä. Itse alkkkisten lapsena ja paljon alkkisten lapsia tuntevana,asia on juurikin toisin päin. Yleensä alkoholisitien lapset ovat niitä jotka ovat niitä joita ei se juominen kiinnosta,toki poikkeuksiakin löytyy jA ne jotka samalle tielle joutuvat kuin vanhempansa,kärsivät jonkinlaisista lapsuuden traumoista.

Tärkeää on minusta on se että kotoa tulee se ns tervee juomisen malli,eli ei tehdä asiasta tabua ja kielettyä asiaa. Näytetään esimerkkiä että alkoholia voi juoda silloin tällöin,kohtuullisesti.[/QUOTE]
Mitä tällaista mutupaskaa tarvitsee aina tuputtaa, kun on tutkimuksin kuitenkin todistettu, että vanhempien ja lasten alkoholin käyttömäärät korreloivat. Jotkut alkkisvanhempien absolutistilapset eivät poista sitä todellisuutta, että alkohoistien lapset ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä itsekin alkoholisteja ja "kohtuukäyttö" ei suojaa alkoholismilta. Alkoholistin lapsena kasvaminen on aina trauma ja voi aiheuttaa alkholismia, mutta se ei ole ainoa syy, vaan alkoholismi kulkee myös geeneissä. Ehkä itse haluat todistaa itsellesi, että kultainen keskitie on paras, koska haluat ajatella, että voi olla "normaali".

Mitä tällaista mutupaskaa tarvitsee aina tuputtaa, kun on tutkimuksin kuitenkin todistettu, että vanhempien ja lasten alkoholin käyttömäärät korreloivat. Jotkut alkkisvanhempien absolutistilapset eivät poista sitä todellisuutta, että alkohoistien lapset ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä itsekin alkoholisteja ja "kohtuukäyttö" ei suojaa alkoholismilta. Alkoholistin lapsena kasvaminen on aina trauma ja voi aiheuttaa alkholismia, mutta se ei ole ainoa syy, vaan alkoholismi kulkee myös geeneissä. Ehkä itse haluat todistaa itsellesi, että kultainen keskitie on paras, koska haluat ajatella, että voi olla "normaali".

Eli eikö se silloin kannatakin käyttää sitä alkoholia kohtuullisesti? Kun siitähän ne lapset sitten oppivat, ettei tarvitse olla tässäKÄÄN asiassa ääripäätä (alkoholisti-absolutisti) vaan voi valita sen kultaisen keskitien :)

Ei varmaan kohtuukäyttö tai absolutismikaan suojaa alkoholismilta. En ymmärrä miks pitää hyökätä ihmisten kimppuun, jotka oikeasti osaavat juoda kohtuudella? Omat vanhemmat juovat kohtuudella, itse juon kohtuudella. Joo, voisin olla absolutistikin tai alkkis. So? Mua ei kaivele tippaakaan jos joku haluaa olla täysin juomatta, se on aivan ok. Alkoholismi taas tai alkoholin liikakäyttö ei ole ok, koska se on terveydelle vaarallista ja voi olla myös muillekin vaaraksi esim. rattijuoppo/humalassa käydyt tappelut tms.

Itse kävin viihteellä ennen lasta suunnilleen kerran kuussa, joskus kaksikin. Lapsen jälkeen ei ole enää kiinnostanut käydä missään. Juhlia muutaman kerran vuodessa jonkun kotona/mökillä on jolloin tulee juotuakin. Jos lapsia mukana niin tietysti sen mukaan menee juomisetkin. Viikonloppuisin jaetaan miehen kanssa usein viinipullo. Siitä ei tule kuin korkeintaan pikku hiprakkaan. Krapula ei kiinnosta, joten sen mukaan juon. Eli mitään kunnon kännejä ei tule vedettyä.

Hyvähän on et olette noita asioita miettineet. Mut tosiaan kiirettä lapsen hankintaan teillä ei vielä ole. Kannattaa nauttia nuoruudesta ja vapaudesta ja melko varmasti sitten kun se lapsi ilmoittaa tulostaan huomaa, ettei enää viihteellä juoksu kiinnostakaan.

Minusta osoittaa suorastaan kypsyyttä että mietitte asiaa jo ajoissa...ettekä suinpäin hanki vauvaa, kertoo vastuun kannosta. Itse vietin villihkön nuoruuden, baarissa rampattiin ja kännit juotiin joka viikonloppu. Kun vauvahaaveet iski n25 v, rauhottui myös tuo elämäntapa. Nyt olen 2 lapsen 32v äiti. Rakastan elämääni, viihteellä ( yleensä syömässä tai tyttöjen illassa) käyn 2-3 kertaa vuodessa. Eikä tarvetta enempään, mutta kun lähtee noin hauskaa on :) kaikelle siis on aikansa...onnea elämääsi, sinusta tulee varmasti hyvä äiti! Sitten joskus...juhli nyt!!

Kuulostaa kyllä vähän pakkomielteiseltä toi juominen vaikkei se päivittäistä ookaan. Mutta jos on pakko saada kunnon känni päälle, dokaa vaikkei rahat oikeesti riitäkään, juoda on pakko vaikkei oikeestaan edes haluais ja tarttee olla jo huolissaan olemattomien lasten puolesta niin en kyllä tuohon tilanteeseen lähtis edes harkitsemaan lapsia. Vauva-aika on todella sitovaa, sen lisäks ettei raskaana ja imettäessä voi juoda.

Mutta miten 23-vuotiaalle voi sanoo, että vauvantekoaikaa on 20 vuotta, tai ainakin 15? Biologisesti ap:n mahdollisuudet raskautua alkaa jo kohta pienentyä, kolmenkympin jälkeen alamäki alkaa olla jo melkosen jyrkkää. Toki raskaaks VOI tulla, jotku päälle nelikymppisenäkin, mutta neljänkympin kieppeillä vauvahaaveet taitaa useemmin jäädä haaveeks kuin toteutua... Mä sanoisin ennemmin, että ap:lla on aikaa ehkä kymmenkunta vuotta jos oikeesti sen lapsen tosissaan haluaa. Vaikka eipä se lapsen saaminen missään iässä oo pomminvarmaa...

viihteellä n.kerran kuuussa,välillä kaksin ja välillä erikseen.Silloin lapset ovat joko hoidossa muualla tai sitten toinen vanhempi hoitaa kotona selvinpäin.Ja yleensä lähetään viettämään iltaa jo heti muualle eikä lasten nähden tissutella.Olen kyllä itse juonut imetysaikanakin,mutta imetellyt sitten aamulla kun pää selvänä=)Krapilassa lastenhoito on helvetillistä,joten sekin karsii haluja=)
En pidä pahana jos pään nollaa välillä kunnollakin,mutta jos suurin huoli on miten voi juoda kun saa lapsen niin ehkä harkitsisin vielä..kun nämä lapset tuppaa tuomaan suurempikin murheita elämään..valitattavasti..toki iloakin ja paljon,mutta mm.lasten terveydestä on itse saanut olla sydän syrjällään.

[QUOTE="Hömelö";29322959]Kuulostaa kyllä vähän pakkomielteiseltä toi juominen vaikkei se päivittäistä ookaan. Mutta jos on pakko saada kunnon känni päälle, dokaa vaikkei rahat oikeesti riitäkään, juoda on pakko vaikkei oikeestaan edes haluais ja tarttee olla jo huolissaan olemattomien lasten puolesta niin en kyllä tuohon tilanteeseen lähtis edes harkitsemaan lapsia. Vauva-aika on todella sitovaa, sen lisäks ettei raskaana ja imettäessä voi juoda.

Mutta miten 23-vuotiaalle voi sanoo, että vauvantekoaikaa on 20 vuotta, tai ainakin 15? Biologisesti ap:n mahdollisuudet raskautua alkaa jo kohta pienentyä, kolmenkympin jälkeen alamäki alkaa olla jo melkosen jyrkkää. Toki raskaaks VOI tulla, jotku päälle nelikymppisenäkin, mutta neljänkympin kieppeillä vauvahaaveet taitaa useemmin jäädä haaveeks kuin toteutua... Mä sanoisin ennemmin, että ap:lla on aikaa ehkä kymmenkunta vuotta jos oikeesti sen lapsen tosissaan haluaa. Vaikka eipä se lapsen saaminen missään iässä oo pomminvarmaa...[/QUOTE]

Hedelmällisyys laskee merkittävästi 35 ikävuoden jälkeen, ei kolmenkymmenen vielä :) Eli ihan hyvin on viitisentoista vuotta aikaa elellä ja iso osa raskautuu ihan hyvin vielä nelikymppisenäkin, tosin silloin keskenmenoriskit ja sikiön poikkeavuudet alkaa olla sitten toisenlaista riskiä.

Mitään hoppua fysiikan puolesta raskautumiselle ei ole alle 30-vuotiaana ja ap:han oli vasta 23. Ja jos mieli halajaa rillutella, niin lapsen hankkimista kannattaa kyllä lykätä ja monella, monella vuodella.

Ei vaan kohtuukäyttökin lisää suurkulutuksen ja alkoholismin riskiä.

En ole nähnyt kenenkään kohtuukäyttoperheestä tulevan kohtuukäyttäjän repsahtavan alkoholistiksi. Absolutistien tai alkoholistien jälkeläisistä taas olen. En toki sano, että mun kokemukset kumoaa tieteelliset tutkimukset, mutta sanonpahan vaan että jos jostain asiasta tehdään tabu niin enemmän se lisää riskiä käyttäytyä sitä asiaa kohtaan epänormaalisti.

Itse sain ensimmäisen lapseni 20-vuotiaana enkä koe, et olisin jäänyt paitsi jostain, kun kaverit lähti baareihin tms. Tällä hetkellä meillä on 2 ihanaa lasta, vanhempi jo yläasteella ja nuorempi viidennellä luokalla, itse olen 34v. Tavallaan nyt on omaa aikaa, jos sitä joskus oli vähemmän kuin muilla ikäisilläni. Nautin äärettömästi, että lapset on jo noin isoja eikä itsekään ihan ikäloppu. Mutta tämä sopi mulle, jollekin taas päinvastoin.

En ole nähnyt kenenkään kohtuukäyttoperheestä tulevan kohtuukäyttäjän repsahtavan alkoholistiksi. Absolutistien tai alkoholistien jälkeläisistä taas olen. En toki sano, että mun kokemukset kumoaa tieteelliset tutkimukset, mutta sanonpahan vaan että jos jostain asiasta tehdään tabu niin enemmän se lisää riskiä käyttäytyä sitä asiaa kohtaan epänormaalisti.
Niin, koska tarkoitat kohtuukäyttäjällä lasi viiniä kaksi kertaa kuussa -tyyppejä ja alkoholisteilla rapajuoppoja. Laajenna skaalaa niihin, joille alkoholi kuuluu arkeen ja juhlaan itsestäänselvyytenä ja mieti niitä ihmisiä, jotka eivät ilmesty aina viikonloppujen ja lomien jälkeen töihin. Saattaa tulla mieleen jokunen.

Yhteistyössä