Alkoholi vauvaperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annelski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap taitaa olla provo. Tai sitten joku teini.. Että ihan on tutulla ollut vauva yökylässä ja hän on oikein sanonut, että se ei ole huonon äidin merkki.. Kaikenlaista..

sentään yks joka on samaa mieltä kanssani. :)

tyttö tykkäsi olla kovasti yökylässä ja hoidossa muutenkin. :)
kun tyttö tuntee meijän tuttavan kellä oli yökylässä ja välillä päivälläkin muutaman tunnin. :)

On kyllä kieltämättä aikamoinen tarve vanhemmilla alkoholin nautiskeluun jos kolme kuukautisena molempien on päästävä yhtäaikaa juomaan, sen sijaan että otettaisiin vuoroja, tai skipattaisiin koko ryypiskely vielä hetken aikaa.

olen reilu 20 vuotias äiti joka haluaa pitää huolta omasta mielenterveydestä. ja myös vauvan jonka on hyvä oppia että on muitakin ihmisiä, koska ei ole vielä varmaa että joudutaanko laittaa vauva päivähoitoon jo 1-vuoden ikäisenä taloudellisen tilanteen takia... niin ei tulis se hoitoon meno niin vaikeana.

jos joku epäilee: Rakastan lastani<3

olen reilu 20 vuotias äiti joka haluaa pitää huolta omasta mielenterveydestä. ja myös vauvan jonka on hyvä oppia että on muitakin ihmisiä, koska ei ole vielä varmaa että joudutaanko laittaa vauva päivähoitoon jo 1-vuoden ikäisenä taloudellisen tilanteen takia... niin ei tulis se hoitoon meno niin vaikeana.

jos joku epäilee: Rakastan lastani<3

Niin no, paha sanoa kun ei ole tarvinut mielenterveysasioita näissä miettiä, mutta toki jos on vaarassa että mielenterveys alkaa rakoilla niin toki silloin kannattaa tehdä parhaansa sen kunnossa pitämiseksi. Enemmän siinä vauvalle eroaikaa äidistä tulee jos tämä vaikka joutuu osastohoitoon ja muutenkin tuollainen arki voi vaikuttaa ikävästi lapseen.

Yksi lapsistani aloitti päivähoidon 1,5v iässä enkä kyllä ajatellut että sen takia olisi tarvinut alle 3kk ikäisenä laittaa yökylään. Totuteltiin muihin ihmisiin ja näiden kanssa toimimiseen ihan kerhoilemalla ja viettämällä aikaa leikkipuistoissa yms ihan vauvasta asti sekä kyläilemällä ja ottamalla vieraita vastaan tuon muun normaalin ihmisten ilmoilla liikkumisen lisäksi. Sen lisäksi varattiin riittävän (=turhankin... :D ) pitkä aika päivähoitoon tutustumiseen. Ei ainakaan näyttänyt olevan ongelmia, varmaan olisi jo vuoden iässäkin jäänyt tuonne jos olisi ollut tarvis.

(Ei sillä etteikö kukin saa jättää vauvaa yökylään siinä iässä kun sitä haluaa, kunhan luotettava hoitaja löytyy. Itse en vaan usko että tuon ikäinen vauva vielä omista lähtökohdistaan sitä yökyläilyä tarvitsisi tai kaipaisi muuten. Vanhemmat sitten saattavatkin kaivata sitä lapsivapaata omista syistään.)

• Tykkää
Reactions: Glenn.
kyllä 3kk on aivan liian pieni vielä yökylään anteeks vaan. toinen ei tajua vielä mistään mitään, luontaiset vaistot pistää vaan ihmettelemään missä äidin/maidon tuoksu on jne.. tuossa ajassa ehtii jo täysin unohtaa kuka/mikä on, kun ei siis vielä kunnolla ymmärrä olevansa edes erillinen olento äidistä. että täältä ei kyllä nyt sympatiaa heru, vaikka sellasta tällä ketjulla varmasti hait.

Nuoreltahan tuo äiti vaikuttikin, näinhän siinä sitten käy. Jos oma mielenterveys menee siitä, että ei ensimmäisiin kuukausiin saa käydä miehen kanssa ryyppäämässä yhtäaikaa, niin olisko kannattanut lykätä sitä lapsen tekoa? Mikä helvetin hoppu teillä on alkaa sikiämään ennen kuin olette eläneet sitä nuoruutta?!?! Ja tämä siis tarkoitettu niille, jotka tykkää rymytä kapakoissa ja kotibileissä jne. Lapset kun alkaa leikkiä kotista, niin tässä on tulos.

vaikka olen nuori, tiedän paljon nuorempia äitejä. ja vaikka ite sanonkin, olen kokenut elämässäni paljon, kaikkien vastoinkäymisten jälkeen löysin itselleni miehen jonka kanssa haluttiin elämäämme pikkuinen nyytti meijän perhettä jatkamaan. :) (mieheni on monta vuotta vanhempi kuin minä).

tuohon viimeiseen kommenttiin: en minä tykkää rymytä baareissa yms joka viikonloppu, se että nyt vuoden jälkeen halusin päästä mieheni kanssa viettämään iltaa on mielestäni(ja muiden tuttavien mielestä) ihan sallittua. ja lapsivapaata aikaa niin jaksaa ite sitten paremmin lapsen kanssa. ja illan vietto ei oo pelkästään juomista, kun sitä iltaa istutaan ja jutellaan muiden kanssa, ja saunotaan rauhassa. :)
se että harvakselteen vie lapsen yökylään että saa miehen kanssa iltaa istua niin ei oo paha asia, eikä huonon äitiyden merkki.

siis tyttö kun oli hoidossa, se oli nauranut ja leikkinyt "hoitotätin" kanssa, sekä hänen lapsiensa kanssa, tytöllä oli ollut paljon asiaa reilu 1-vuotiaalle sukulaiselle. :) ja ei ollut huutanut tai valittanut ikävää kuin vasta juuri ennen kuin menin hakemaan tytön kotiin. minun mielestä tuo oli merkki siitä että tykkää, ja kun heillä käy niin tyttö kahtoo "hoitotätiä" että tämän naisen minä tunnen. :)

tiedän että on äitejä jotka on samaa mieltä kanssani, ei taida vaan täällä keskustelualueella olla sellaisia tai ei kaikki vaan uskalla/viiti myöntää...

Vaikka lenkkeilen tytön kanssa melkein päivittäin, teen pihatöitä kun tyttö nukkuu(se on ihanaa pihalla touhuta), saan käydä rauhassa suihkussa ja saunassa kun mies kahtoo vauvaa yms. niin välillä kaipaa miehen kanssa sellaista aikaa että ei tartte olla korva tarkkana milloin vauvalla on asiaa.

Kannattaa olla varovainen alkoholin kanssa. Yks siideri perjantaisin ei toki ole paha tapa, mutta etenkin näin kesällä se helposti lipsahtaa jokailtaiseksi tavaksi tai sitten tulee juotua se toinenkin. Kannattaa miettiä, olisiko joku muu tapa rentoutua illalla rankan päivän jälkeen. Herkutella vaikka mansikoilla nyt, kun mansikkasesonki alkaa :D

En tarkoita tällä mitenkään erikseen aloittajaa, vaan ihan yleisesti. Itse ainakin joudun ihan tietoisesti miettimään, mitä sitä suuhunsa pistää lasten nukahtamisen jälkeen.

En kyllä lähtisi teilaamaan ketään siksi, että laittaa 3 kk ikäisen yökylään (kunhan sitä ei nyt ihan joka viikonloppu tarvitse tehdä). Meidän kaksoset taisi olla 6 kk, kun olivat mummojen kanssa yötä meillä kotona ja miehen kans oltiin hotellissa. Enkä ole nuori äiti, vaan yli 35 v. Se kokonaisuus ratkaisee eli että lapselle ylipäänsä annetaan paljon aikaa ja ollaan läsnä.

Uskomattomia vastauksia nämä et miksei voi olla kokonaan ilman kun lapset pieniä. Kuinka kauan pitää olla kokonaan ilman? Ja miksi ihmeessä, jos kyse todella on vain 1-2 siideristä? Jos kyse ei ole jokailtaisesta tavasta (joka sekään ei ole vauvan kannalta vielä haitallista, vaan lähinnä huolestuisin vanhemmasta) niin mun mielestä on täysin ok ottaa silloin tällöin, se on ihan verrattavissa siihen et tekee mieli ostaa joskus suklaalevy.

Itse olen toisen lapsen jälkeen tehnyt sen virheen, ettei miehen kanssa ole järjestetty omaa/yhteistä aikaa ja parisuhde onkin nyt aika kuralla. Ainoa kerta kun ollaan vuoden sisään oltu kahdestsan jossain oli kun vauva oli 5kk ja oltiin yksi yö pois. En todellakaan pode huonoa omaatuntoa. Vauva ja 2v oli turvallisesti mummun hoidossa. Mun mielestä mieluummin vauva hoitoon silloin tällöin kun näin miten meillä, että osin olosuhteiden pakosta yhteistä /omaa aikaa ei juuri ole.

Ja vielä alkoholiasiasta, mulla raja menee kolmessa siiderissä ja noin paljon en juo juuri koskaan, sen enempää en halua juoda kun olen vastuussa vaikka lapset olisivat nukkumassa. Vauvan heräilystä kun ei ole takuita. Joillakin se raja voi olla yksi siideri, neljän jälkeen mielestäni kukaan (jos ei ole 150kg painava mies) ei ole vauvanhoitokunnossa.

• Tykkää
Reactions: annelski ja maggis
Minun mielipiteitäni:

- En laittaisi 2,5 kk vanhaa vauvaa vieraalle hoitoon yön yli. Pariksi tunniksi voisin antaa jollekin todella tutulle ja luotettavalle esim. mummolle. Mielestäni yön yli vierailujen aika on lähempänä vuotta, aikaisintaan puolen vuoden jälkeen todella painavasta syystä. Isän kanssa vauva voisi toki olla aikaisemminkin, jos äiti haluaa haluaa lähteä tuulettumaan.
- Miksi tuulettumisen pitää olla ryyppäämistä? Miksette olisi voineet mennä miehen kanssa pariksi tunniksi vaikka syömään tai leffaan, miksi pitää olla yön yli ryyppyreissu?
- 1 max kahden siiderin juominen silloin tällöin on ok, vaikka imettääkin. Mutta kyllä omat hälytyskellot alkaisi soida jos näitä siiderin juomisia alkaisi olla useamman kerran viikossa. Puhutaan kuitenkin vauvaikäisen vanhemmista. Mitä käyttö mahtaa olla taaperoikäisen kohdalla sitten?
- Mielestäni isän on myös hyvä vähentää juomista vauva-aikana. Äidin ja imetyksen tueksi sekä siksi, ettei humalainen isä ole humalaista äitiä yhtään parempaa seuraa vauvalle.

Mäkin oon sitten jo varmaan kauhee äiti vaikka vauva on vielä mahassa!
Parhaan ystäväni syntymäpäivä on kahden kuukauden päästä la:sta ja olen jo luvannut että osallistun illan viettoon.
Ollaan sovittu että jos vain onnistuu, niin pumppaan maitoa jääkaappiin ja mies jää kotiin vauvan kanssa. Itse jään
yöksi ystäväni luokse. Tämän perustelen sillä, että vaikka en halua ottaa kaatokänniä, ei ole minusta oikein tulla kotiin
huppelissa. Mieluummin tulen aamulla kotiin. Ehtiihän se lapseni nähdä elämänsä aikana noita humalaisia.
Olenko minäkin nyt jo kamala äiti kun olen jo luvannut että jätän parin kuukauden ikäisen vauvani kotiin mieheni luokse, ja
itse juhlistan ystävääni ja tahdon pitää suhteistani kiinni? :D

• Tykkää
Reactions: annelski
Nuori äiti myös, en ole ap, mutta meillä ainakin lastenhoitajat on tiukassa, koska isovanhemmat asuu kaukana. Ei oikeen viitsi pyytää et voisitteko ajaa viis tuntia tänne ja sit toiset takasin et päästäis miehen kanssa leffaan:) Siksi meillä siis vauva on ollut kerran yön yli hoidossa 5kk:n iässä ja otettiin myös alkoholia, käytiin jääkiekon mm-kisoissa katsomassa Suomen peli.:) Tilanteita, et lapset ylipäänsä on hoidossa on tooosi harvoin.

Mä en ymmärrä, miksi miksi miksi teinit hankkii lapsia kun ovat lapsia vielä itsekin? Kun oma elämäkin on ihan alussa? Ja menohalut voimakkaita? Ja sitten itketään että oman mielenterveyden kannalta on hyvä että sylivauva on yökylässä että itse pääsee dokaamaan, ja sit sanotaan että "mä oon kyllä kestänyt ja kokenut vaikka mitä vaik oon nuori et oon kyl ihan kypsä ikäisekseni"-ja sit ei kuitenkaan kestetä sitä äitiyttä ja vanhemmuutta.

Abortti, e-pillerit, kondomi, onhan noita vaihtoehtoja!

Arvasin, että täällä pyritään kivittämään ap. :)

Me mentiin ulos miehen kanssa ja ryypättiin melkeinpä aina viikonloppuisin, kun se oli töiden kannalta mahdollista ennen lasta. Jopa neuvolan Audit hälytti meidän kohdalla. :D Mutta eipä ole neuvolantätsy kysellyt mitään alkosta nyt, kun vauvakin on jo 8kk. Raskasuajan tietenkin olin juomatta tippaakaan, tai no kihlajaiskuoharikulauksen otin.

Ekaa kertaa vauva oli yökylässä alta 3kk ja sen jälkeen ollut 2krt. Otan sen siiderin, kaksi tai kolme kotona silloin tällöin, kun vauva on mennyt nukkumaan. Ehkä kerran kahdessa viikossa teen näin. Isänsä saa mennä ja tulla, miten lystää. En ymmärrä, miksi miehen pitäisi vähentää juomistaan, jos äiti on vastuussa lapsesta. Jos siis isä ottaa kotona ollessaan pöhnään asti, niin minä hoidan yöheräilyt. Vastavuoroisesti minä voisin lähteä viihteelle tai ottaa kotona enemmänkin ja vauva olisi isänsä hoidossa. Tosin ei ole ollut mitään menohaluja niinkuin ennen. Joskus tekisi mieli mennä tanssimaan, mutta senkin voin tehdä ilman alkoa kuten raskausaikanakin.

Elokuussa on suunnitteilla laittaa vauva seuraavan kerran yöhoitoon, mutta se riippuu ihan täysin sitten sen hetkisestä tilanteesta. Sillon olen imetyksenkin lopettanut.

Niin, ja lisäyksenä vielä että raskauden aikana olen pitänyt ihan nollalinjaa. Ennen raskautta ajattelin että yksi lasi viiniä
ruuan kanssa ei ole pahaksi, mutta nyt ei ole edes tehnyt mieli. Tuntuu että jos ottais sen yhden, tekisi vauvalle pahaa. Eihän sitä viiniä anneta vauvallekkaan niin miksi ennen syntymääkään :D Mutta jos joku joisi lasin edessäni niin en sanoisi mitään.
Toisesta lasista huomauttaisin :)
Niin, ja ystäväni täyttää 30. Voihan olla että ei edes tee mieli mennä juhlimaan ystävääni vaan käyn vain heittämässä lahjan ja haluan kotiin perheeni luokse. Kuka tietää :)

Se on kyllä ihan erilaista tuulettumista, että saa nukkua yhtenäisen yön kuin että käy pari tuntia syömässä tai leffassa. Mutta jokainen tietää oman jaksamisensa parhaiten :) Mulle tuo yksi yö ilman lapsia ei tuota vaikeuksia, mutta kolmen yön reissun jätin väliin ja mies lähti yksin. Voisin toki miehen kans jättää lapset 3 yöksi, mutta en mummojen. Kaks yötä on maksimi olla erossa 2-vuotiaista. Toki siinäkin on enemmän kyse niistä päivistä kuin öistä, jolloin kuitenkin lähinnä nukutaan.

Mä en ymmärrä, miksi miksi miksi teinit hankkii lapsia kun ovat lapsia vielä itsekin? Kun oma elämäkin on ihan alussa? Ja menohalut voimakkaita? Ja sitten itketään että oman mielenterveyden kannalta on hyvä että sylivauva on yökylässä että itse pääsee dokaamaan, ja sit sanotaan että "mä oon kyllä kestänyt ja kokenut vaikka mitä vaik oon nuori et oon kyl ihan kypsä ikäisekseni"-ja sit ei kuitenkaan kestetä sitä äitiyttä ja vanhemmuutta.

Abortti, e-pillerit, kondomi, onhan noita vaihtoehtoja!

20vuotias ei ole enää teini. mikä siinä on niin kauheeta että haluaa käydä kerran kuukaudessa tai kahdessa tuulettumassa ilman vauvaa. Ei se tarkoita sitä että se nuoriäiti välittäis siitä lapsesta jotenkin vähemmän kuin joku vanhempi nainen joka ei jaksa enää rillutella. Mä en jaksa uskoa että se vauva kärsii 1yöstä kun kaikki loput yöt viettää vanhempiensa huomassa. Vai oletko sä ollut 3kuukautisen vauvan pään sisässä tuntemassa sen kauhean tuskan muutamista tunneista erossa vanhemmista?

• Tykkää
Reactions: maggis ja annelski
Alkuperäinen kirjoittaja Ei niin nuori äiti;28632723:
Isänsä saa mennä ja tulla, miten lystää. En ymmärrä, miksi miehen pitäisi vähentää juomistaan, jos äiti on vastuussa lapsesta. Jos siis isä ottaa kotona ollessaan pöhnään asti, niin minä hoidan yöheräilyt.

Anteeks ny vaan, mutta toi särähti korvaan :(
Miten niin vain äiti on vastuussa lapsestaan?! Yhtälailla se isäkin on lapsen vanhempi! Ja edelleenkään en ymmärrä näitä, jotka ottavat alkoholia niin, että lapset näkevät kodissaan humalaa. Eikö se ny niitä känniläisiä ja huppelisia ehdi näkemään muuallakin? Kodin pitää olla koti, jossa ei alkoholilla läträtä. Olen ehkä turhankin tiukka tässä asiassa mutta mua ainakin lapsena pelotti jos näin kännisen ihmisen (enkä tarkoita vain tosi jurrissa olevia, vaan ihan muutaman oluen ottajiakin).

Yhteistyössä