Alkoholinkäyttö vauvaperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä en
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää on taas niitä kysymyksiä johon vastaa vaan hyvin vähän alkoholia juovat. Mulla ei vielä lapsia, mutta voisin kuvitella, että jos me saunakaljat otetaan ni on ihan ok, tai ruoan kanssa lasi viiniä. Kännääminen ja juhliminen on sitten asia ihan erikseen johon lapset ei kuulu. Mut miten te esim. häissä toimitte? Ku lapsia niissä usein on ja on sitten sitä alkoholiakin.... suljetteko niiden silmät vai viettekö lapset pois ettei ne näkis alkoholin nauttimista (enkä siis tarkota örveltämistä, vaan ihan nauttimista ja hilpeenä oloa) Sorry, sekavaa ajatustenkulkua...

Eipä olla kotosalla juotu kumpikaan itseämme humalaan asti lapsen syntymän jälkeen. Enkä jättäisi lasta humalaisen aikuisen vahdittavaksi (siihen lukeudun mukaan myös minä itse).
Sen sijaan kyllä voidaan vaikka kumpikin ottaa yhdet oluet, lasi viiniä samaan aikaan tai vaikka viski paukut lapsen kotona (nukkuessa tai hereillä) olessa.

toinen selvinpäin aina. eli siis minä kun raskaana:) mutta vaikka mieskin ottaa vain saunaoluen tai remonttilonkeron silloin tällöin niin taapero tunnistaa tölkit...

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Meillä kanssa molemmat ottaa mutta ei niin paljoa että kauheassa kännissä oltaisiin. Ja voisin jättää vauvan miehen vahdittavaksi.
täällä sama juttu... ja mitään övereitä ei kotona oteta. et jos ollaan meno tuulella niin muksut on hoidossa.
ja jos mies on pari kaljaa ottanut, vauva nukkumassa niin voin jättää hänen vahdittavaks. tulkoon hakemaan minut saunasta jos vauva herää...

en halua, että lapseni (vielä syntymätön :D ) näkee minua ikinä humalassa.
Saunaolutta+ruuan kanssa voi toki ottaa, mutta laajempi kännääminen hoidetaan tulevaisuudessa niin, että pieni ei ole sitä katsomassa.

Kummityttöni perheessä (3-v) on ihan normaalia viikonlopun viettoa molempien vanhempien vetää lärvit lapsen nukkuessa. En ymmärrä en.... :(

Vauvan isä alkkis, mä otan joskus. En jättäis vauvaa isälle, oli kännissä tai ei, enkä varsinkaan jos on känissä. Ja vauvan isä ei ota koskaan täällä, mä saatan siiderin tai kaks huikkasta kun lapset nukkuu. Mä en tykkää pääsääntösesti siitä et on lapsia ja kännisiä samoissa pippaloissa, tälläisistä häistä veisin lapset kotiin nukkumaan ennen kun meno yltyy ihan hirveesti. Joitakin kertoja on poruukalla grillailtu ja osa on ottanu ihan reippaastikin, Mut vaan poikkeustapauksissa.

Nyt en ota, kun odotan.
Mutta noin yleensä ottaen, voidaan juodan viiniä ruuan kanssa, bisset saunan jälkeen tms. vaikka lapset olis näkemässäkin.

Överilärvejä ei tod. vedetä. Voin jättää lapset miehellekin, jos on ottanut pari, mutta en jos on tosissaan humalassa, en hoida itsekään lapsia umpitunnelissa, silloin ne ovat muualla hoidossa.

Viikonloppusin täällä on vinot pinot aloituksia että "mitä lasissa".
Nyt sitten moralisoidaan.

Noh, minä otan jos otan. Myös mies.
Ollaan sovittu että lapset näkee ns. normaali juomisen. Eli ruuan kanssa viiniä, olutta saunan jälkeen.

Mutta jos enemmän otetaan niin sitten vasta kun lapset nukkuu / tai on hoidossa.
Olen ollut pikku känneissä lasten ollessa kotona, niin että kuitenkin kontrolli pelaa.
Että moralisoikaa vaan!

Kumpikaan EI ole humalassa, kun lapsia on kotona. Ja meillä on aina joku lapsi kotona, joten :saint: B) Mutta mitään väärää EI ole siinä, että juo lasin pari viiniä, vaikka ne lapset siinä ovatkin. Se ei ole keltään pois, eikä aiheuta mitään vaaraa millään muotoa. Pitäisi ihan päästä siitä alkoholi/humala ajattelusta eroon, vaikka tässä nyt ei siitä ollutkaan kyse. Sitä kun on alkoholinkäyttöä ja alkoholinkäyttöä, eli sävyeroja tässäkin, tai pitäskö sanoa litra ja väkevyyseroja ;)

Tuli vain mieleen että mitä mieltä sitten ollaan viinimaista? Esim Ranska, Saksa, Italia, Espanja jne. Tuollahan alkoholi on osana ruokailua. Itsekin puoliksi espanjalaisena olen tottunut näkemään alkoholin käyttöä mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kukaan ei kyllä lärvejä mun lapsuudessa vetänytkään kun Espanjassa asuin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Tuli vain mieleen että mitä mieltä sitten ollaan viinimaista? Esim Ranska, Saksa, Italia, Espanja jne. Tuollahan alkoholi on osana ruokailua. Itsekin puoliksi espanjalaisena olen tottunut näkemään alkoholin käyttöä mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kukaan ei kyllä lärvejä mun lapsuudessa vetänytkään kun Espanjassa asuin.

Tätä minä tässä hainkin: on juomista ja "juomista".

No minä olen 2 lapsen äiti.

Käyn töissä, hoidan perheen, siivoukset ym
Kukaan ulkopuolinen ei tiedä...

Eli tissuttelen liki päivittäin. Mies tietää ja ollaan käyty huonoja ja hyviä keskusteluja usein.
Mies ei kohta jaksa, mutta jaksaa kannustaa mua!
Minä en jaksa olla ilman tissuttelua, joten....

Mulla oli synn.jälkeinen masennus ja siitä kaikki lähti. Nyt tätä on jatkunut 2v.
Apua olen hakenut. AA:sta, psyk.polilta, olen hakenut kaksi kertaa ns.katkaisu lääkkeet.

Mut ei, tiedän että vähättelen ite ongelmaa tai oikeastaan sitä että en jaksa arkea ilman hiprakkaa.

Joskus otan vain niin vähän että mieskään ei huomaa, joskus taas niin että takuulla huomaa!
Tunnen toki syyllisyyttä lapsia ajatellen, minusta ei niin ole väliä.

Ehkä tämä oli väärä paikka kertoa tämä (päihdelinkin sivutkin ovat tuttuja).
Saan varmasti vain haukkuja, mutta ajattelin kertoa.

Jos se ottaminen jää pariin saunakaljaan ja viiniin, niin ONNEA!

Mä juon baarissa jos juon. Kun on vähän semmonen taipumus että jos otan niin otan kunnolla :ashamed: mut en nää mitään järkeä siinä että joisin kotona itseni humalaan lapsen nukkuessa,makaisin kännissä sohvalla katsoen telkkaria ja aamulla ois ihan järkyttävä kankkunen turhan takia. Eli siis vastaus kysymykseen on että mies ottaa kotona joskus,mutta mä oon kyllä sillon selvinpäin.

Oma mieheni on alkoholisti. Joka päivä vetää vähintään 6-päkin kaljaa. Välillä on ihan pakko jättää lapset miehen kanssa kotiin. Olen kyllä monesti ajatellut, että jos jotakin sattuu, niin lähteekö hän esim. juovuksissa auton rattiin..
En ole itsekään mikään absolutisti, joskus viikonloppusin tulee otettua.
Eikä me ukkoon niin hermot, kun itsekin ottaa joskus oluen tai lasin viiniä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oma mieheni on alkoholisti. Joka päivä vetää vähintään 6-päkin kaljaa. Välillä on ihan pakko jättää lapset miehen kanssa kotiin. Olen kyllä monesti ajatellut, että jos jotakin sattuu, niin lähteekö hän esim. juovuksissa auton rattiin..
En ole itsekään mikään absolutisti, joskus viikonloppusin tulee otettua.
Eikä me ukkoon niin hermot, kun itsekin ottaa joskus oluen tai lasin viiniä.

Peesaan!
Toista on mukavampi katsoa eikä mee hermot jos itekkin juo vähän =/

Otetaan joskus yhdessä kotona, kun harvoin enää ns.viihteellä käydään.Juomisessa pidetään toki tolkku niin ettei lasten kotona ollessa mitään kaatokänniä juoda.Joskus istutaan iltaa tuttavapariskuntien kanssa, joilla lapset myös mukana.Juomista on monenlaista, mutta meillä onnistuu kohtuu juominen.Ja jätän lapset isän kanssa siksi aikaa kun saunon, vaikka olisi ottanutkin muutaman.

Hankalan aiheesta tekee varmasti juuri se, että juomista on niin monenlaista.Kaikille asiaa ei silti voi "sallia" kun tietää ettei juominen pysy kohtuudessa ja lapsen hoitaminen ei syystä onnistu.

mul on kans sellanen, noh sanotaanko ongelma et kun otan niin otan ja vähän liikaakin ja sit tulee välillä kaikenlaisia ongelmia. hirvee morkkis ainakin. aina päätän et "ei enää ikinä" mut se saattaa taas lipsahtaa. lapsi kuitenkin hoidetaan hyvin. alkoholista ei aiheudu sille haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraiija:
mul on kans sellanen, noh sanotaanko ongelma et kun otan niin otan ja vähän liikaakin ja sit tulee välillä kaikenlaisia ongelmia. hirvee morkkis ainakin. aina päätän et "ei enää ikinä" mut se saattaa taas lipsahtaa. lapsi kuitenkin hoidetaan hyvin. alkoholista ei aiheudu sille haittaa.

niin ja isä ottaa kans mut ei samanaikasesti kun mä koska olen jossain "viilettämässä" tai jos ottaa niin ainakin vaan vähän. yhdessä otetaan joskus kotona sillee sopivasti/vähän ja niin ettei olla lapsen hereillä ollessa kännissä. yhdessä kun ei pääse enää niin helposti ulos bilettämään.

Nyt kun on taas vauva, niin mulla nolla linja. Ukko ottaa saunaoluet, ei mitään huppeleita. Ei sitä jaksaiskaan, kun yöllä pitää heräillä syöttään.
Kun esikoinen oli jo isompi ja nukkui hyvin yöt, niin otin viikonloppusin muutaman siiderin. Jos kunnolla otan,eli menen baariin, niin lapsi/lapset on joko isänsä kans tai muualla hoidossa.

Kyllä voimme molemmat nauttia lasillisen viiniä tai yhden saunaolusen, jos haluamme oli kotona vauvaa tai ei. Humaltuneena emme lapsia hoida, toisaalta emme myöskään harrasta humalajuomista. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Minä en:
Eli mikä on suhtautumisenne asiaan? Otatteko molemmat (siis jos perheeseen kuuluu sekä isä että äiti, tai äiti ja äiti, tai isä ja isä...) holia vaiko vaan toinen? Jättäisittekö vauvan humalassa olevan kumppaninne hoteisiin siksi aikaa kun itse menisitte vaikka saunaan? Siis jos vauva nukkuisi mutta saattaisi herätä itkemään?

Mitä tarkoitat ap? Tarkoitatko esim. myös sitä että juo lasin tai kaksi viiniä ruoan yhteydessä?

Yhteistyössä