Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
tör:lle: Täältä on helpompi kysyä kuin lähtä parin kilometrin päähän päiväkotiin kyselemään. Voisivat siellä olla hieman hämmästyneitä, kun yhtäkkiä osastolle marssisi ja sanoisi, että mainitkaapa jotain tutkimuksia, joiden mukaan kotihoito on päivähoitoa parempi. Toki jos tilaisuus tulee, niin voi alan ammattilaistenkin kanssa asiasta jutella. Itse olen ollut nuorena harjoittelijana vuoden alle 2-vuotiaiden osastolla eikä se minusta yhtään hassumpi paikka ollut. Sinne olisin ihan hyvin voinut lapseni viedä. Eli täältä saa vinkkejä kenties nopeammin.
Ja sitten tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus, josta Hesarin artikkelissa myös puhuttiin. Eli vanhemmat vievät lapsensa hoitoon, vaikka ulkopuolisten mielestä tarvetta ei ole. Olen itse ajatellut, että kaipa sille sitten joku tarve on, jos vanhemmat vievät lapsensa hoitoon, vaikka itse olisivat kotona. He eivät kenties jaksa olla lapsensa kanssa. Niinhän sen täytyy olla, miksi muuten hoitoon viedä. Kaipa lapsella on parempi olla hoidossa kuin kotona vanhempien kanssa, jotka eivät halua olla hänen kanssaan. Toki on paljon muitakin syitä, mutta yksi tässä. Mielestäni tämän vuoksi subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ei kannata luopua. Hesarissakin mainittiin, että oikeudesta luopuminen vai lisäisi lausuntoviidakkoa. Aina pitäisi olla lausunto siitä, että meidän lapsi tarvitsee hoitoa, vaikka me vanhemmat ollaan kotona. Todella vähäosaiset vanhemmat (työttömät, mielenterveysongelmista kärisivät) eivät noita lausuntoja jaksa hakea ja heidän lapsi onkin sitten kotona, vaikka juuri hän hoitoa tarvitsisi.
Subjetiivinen oikeus päivähoitoon on yksi typerämpiä asioita mitä päiväkotirintamalla tehtiin. Tästä syystä hoitoa oikeasti tarvitsevat jonottavat päiväkotipaikkaa ja henkilökunta on kovilla. Totta kai ennen tuotakin sosiaalisinperustein lapset pääsivät hoitoon, vaikka vanhemmat eivät itse hoitopaikkaa hakeneetkaa, nyt päiväkodissa on paljon lapsia ilman todellista tarvetta. Näitä etuuksien väärinkäyttäjiähän on aina. Kyllä lapselle paras paikka on kotona ja kun ikää on tarpeeksi eli yli 3v. voi päiväkotiin mennä vaikka osapäivähoitoon, niitä virikkeitä saamaan

Selvästi puhut asiasta, josta et tiedä tai jota et ymmärrä.
Tuo sanonta, että alle 3v ei tarvi virikkeitä, tarkoittaa juuri sitä, ettei päiväkodin kaltaista virikeympäristöä. Virikkeitä on muskarit, kerhot ja ihan kotonakin saa paljon virikkeitä. Alle 3v perushoito ja turvallisuus on tärkeimpiä, ei askartelu
Nykyään yhä useammin lapsi laitetaan päiväkotiin jo heti äitiysloman päätyttyä. Tarjosipa jopa eräs äiti 3kk ikäisä kaksosiaan päivähoitoon, jotta itse olisi lähtenyt töihin
70-luvulla, jolloin äitiyslomat olivat lyhempiä, menin minäkin hoitoon 3 kk iässä, onneksi mummolleni. Täytyy kyllä myöntää, ettei suhde äitiin ole kovin läheinen. Onneksi nykyään äitiysloma on pidempi.
Kyllä se kotihoito on parasta, mutta aina ei äiti voi kotiin jäädä. Kuitenkaan en ymmärrä niitä vanhempia, jotka ilman tarvetta vievät lapsensa hoitoona alle 3v, virikkeitä hakemaan. Nykyään on mahdollista onneksi tehdä lyhennettyä työaikaa.