M
Miee
Vieras
Oma äitini ei pidä lainkaan lapsista. Rakastaa toki omiaan ja lapsenlapsiaan, mutta ei voi sietää lapsille tyypillisiä kiukutteluja ja jatkuvaa vaatimista ym. lapsille ominaista käyttäytymistä. Meidän esikoinen on nyt 1,5 v. eikä ole kertaakaan ollut vanhemmillani hoidossa paitsi siten, että ollaan päästy miehen kanssa kaksistaan saunaan. Muuta en edellytäkään, koska tiedän realiteetit. Ei lapsenkaan ole kiva olla hoidossa ihmisellä, joka itse väsyy nopeasti ja alkaa tiuskia. Vanhempani näkevät lastani muutaman kerran vuodessa, johtuen pitkästä välimatkastakin. Ovat kyllä aina iloisia nähdessään ja leikkivät pari tuntia, mutta en voisi kuvitellakaan antavani lasta heille hoitoon pitemmäksi aikaa tai siten, että itse lähtisin muualle. Tunnen kyllä heidän tapansa ja rajansa, hehän ovat minut kasvattaneet. Äitini sitä paitsi sanoi minulle jo ollessani teini-ikäinen, että jos lapsen teen, niin he eivät sitten auta sen kanssa. Siihen sanaan olen luottanut.
Hoitoapua ei olla muutenkaan saatu mistään, sillä esim. miehen vanhemmat ovat täysin ylikuormitettuja hoitaessaan eräitä toisia, lähellä asuvia lapsenlapsiaan. Toisaalta lähdimme jo lasta suunnittelemaan sillä asenteella, että itse hoidetaan. Kotityöt hoituvat lapsen kanssa yhdessa, joskin hitaammin, mutta kuitenkin. Suihkussa käydään yhdessä. Normaaleihin arkiaskareisiin en pyytäisi sukulaisilta apua, minusta niiden pitää hoitua perheen kesken. Meillä kyllä lapsen isä on hoitamassa siinä kuin minäkin, mikä ei varmasti joka perheessä toteudu.
Lastenhoito on kovaa työtä eikä sukulaisia voi velvoittaa hoitamaan ilman korvausta. Mielestäni mummolassakin kuuluu käydä vain kylässä. Ei vanhojen ihmisten enää tarvitse vaihtaa vaippoja, taistella ruokapöydässä, valvoa öitä ja selvittää sisarusten välisiä riitoja. He ovat omansa jo aikanaan hoitaneet.
Lapset ovat pieniä vain vähän aikaa. Osan kotitöistä voi jättää vähän vähemmällekin ja muita menoja karsia tarpeen mukaan.
Hoitoapua ei olla muutenkaan saatu mistään, sillä esim. miehen vanhemmat ovat täysin ylikuormitettuja hoitaessaan eräitä toisia, lähellä asuvia lapsenlapsiaan. Toisaalta lähdimme jo lasta suunnittelemaan sillä asenteella, että itse hoidetaan. Kotityöt hoituvat lapsen kanssa yhdessa, joskin hitaammin, mutta kuitenkin. Suihkussa käydään yhdessä. Normaaleihin arkiaskareisiin en pyytäisi sukulaisilta apua, minusta niiden pitää hoitua perheen kesken. Meillä kyllä lapsen isä on hoitamassa siinä kuin minäkin, mikä ei varmasti joka perheessä toteudu.
Lastenhoito on kovaa työtä eikä sukulaisia voi velvoittaa hoitamaan ilman korvausta. Mielestäni mummolassakin kuuluu käydä vain kylässä. Ei vanhojen ihmisten enää tarvitse vaihtaa vaippoja, taistella ruokapöydässä, valvoa öitä ja selvittää sisarusten välisiä riitoja. He ovat omansa jo aikanaan hoitaneet.
Lapset ovat pieniä vain vähän aikaa. Osan kotitöistä voi jättää vähän vähemmällekin ja muita menoja karsia tarpeen mukaan.