Anoppi ja mökki!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka anoppi olisi teidät mökille kutsunutkin, niin ei kai kuitenkaan ole tarkoitus, että hän raataa ja elättää teidät?
Kyllä mökkeilyyn kuuluu se, että kaikki osallistuu.
Kyllä munkin tutun siskolla oli tapana mökkilomalla makoilla tupakoiden lepotuolilla ja muut hoiti hommat ja sen lapset. Mutta sai kuulla kunniansa eikä ole enää mökkeillyt.
Ei noihin mökkilomiin ole mikään pakko osallistua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Ihan selvää se minustakin on, että elinkustannuksiin osallistutaan ja töitä pitää tehdä (laittaa ruokaa, tiskata, lämmittää saunaa, siivota ja kesällä ne matotkin pitää pestä, jos meinaa pestä), mutta se, että niin lyhyellä varoitusajalla vaan aina käsketään. Olen tiskaamassa niin seuraavassa hetkessä huomaan, että rämmin metsässä puukengät jalassa keräämässä mustikoita.

minä en menisi jos käsketään.pyytää voi mutta ei käskeä./komentaa.

Minkäs teet, kun ei saa kunnolla edes suun vuora. Tuo kipon ja pyytää "kipaisemaan" sillä välin, kun hän tekee pohjan ja sitten painelee tekemään sitä pohjaa. pakkohan se on sitten mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka anoppi olisi teidät mökille kutsunutkin, niin ei kai kuitenkaan ole tarkoitus, että hän raataa ja elättää teidät?
Kyllä mökkeilyyn kuuluu se, että kaikki osallistuu.
Kyllä munkin tutun siskolla oli tapana mökkilomalla makoilla tupakoiden lepotuolilla ja muut hoiti hommat ja sen lapset. Mutta sai kuulla kunniansa eikä ole enää mökkeillyt.
Ei noihin mökkilomiin ole mikään pakko osallistua.

Sais sisko niin selkäänsä, ettei istuisi sinä aikana, kun siellä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Ihan selvää se minustakin on, että elinkustannuksiin osallistutaan ja töitä pitää tehdä (laittaa ruokaa, tiskata, lämmittää saunaa, siivota ja kesällä ne matotkin pitää pestä, jos meinaa pestä), mutta se, että niin lyhyellä varoitusajalla vaan aina käsketään. Olen tiskaamassa niin seuraavassa hetkessä huomaan, että rämmin metsässä puukengät jalassa keräämässä mustikoita.

minä en menisi jos käsketään.pyytää voi mutta ei käskeä./komentaa.

Laita nyt hyvä ihminen metsään mennessä muuta jalkaan, kuin puukengät!!
 
Mä ymmärrän sua ap. On asioita, joista hyvä mies ei jousta ja jos on lapsia niin on ratkaistava, että haluaako olla erossa lapsistaan vai läheteäkö mukaan.

Kunnioitan suuresti ap:n ja oman anoppini kaltaisia naisia, jotka ovat olemassa muiden palvelijoina. Mikä sen ihanampaa kuin saada itse leivottua leipää tai itse poimittuja marjoja. Minä en ole sellainen nainen. On toki kiva puuhastellakin ja mielelläni osallistun kustannuksiin ja tiskaan tiskit jos olen vieraana. MUTTA: Jos rahat ovat tiukulla niin haluaisin kyllä ostaa sitä ruokaa mitä tekee mieli ja nauttia elämästä. Puolet perheen yhteisestä lomasta työleirillä, joka on hanurista on kyllä liikaa vaadittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä mä ainakaan vaadi, että meidän vieraat tuo perunat ja vielä pesee ne.

Onko sinulla ollut vieraita kaksi viikkoa? Ruoka talon puolesta ja vieraat lukevat naistenlehtiä ja kirjoja ja katselevat telkkaa, kun sinä touhuat yksin keittiössä? Kukaan kunnon vieras ei ilkeä olla paria päivää pitempää, jos ei osallistu talon töihin tai / ja ruokakustannuksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Tässä ketjussa taas huomataan se, että nykynuoriso ei halua tehdä mitään itse, vaan kävellä valmiiseen pöytään. Vituttaa ap:n kaltaiset vätykset

No eihän tässä nyt siitä ole kyse vaan siitä, että arkenakin kodin pyörittäminen on raskasta ja lomalla haluaisi päästä vähän helpommalla eikä olla kokoajan touhuamassa ja piikomassa muita.
 
Kiva, että edes jotkut ymmärtävät!

Tässä on ehkä jokin sukupolvien välinen kuilu, vanhempi polvi on tottunut aina marttyyrina raatamaan. Mutta itse en koe mielekkääksi useimpia mökkitöistä. Vois olla hyvä ratkaisu, että jatkossa oltaisiin siellä vain esim. viikko, niin voisi sitten rauhassa rentoilla.

En oikeasti ole ajatellutkaan, että veisin anoppilaan itse ruuat, olen tyhmänä ajatellut, että kun hän kutsuu, niin tarjoaa sitten vierailun. Itse meidät sinne haluaa, ja lasten kanssa olla, ja tulee meillekin matkakulut, ei viitsitä parin päivän takia lähteä. Maksaa ne bensatkin, sitä hän ei ajattele ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Essu:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Hyvin sen ymmärtää, että oma osuus pitää tehdä, mutta ei sentään antanut sinulle vanhaa esiliinaa, niinkun oma anoppini. Kyllä oli tunne, että olen piikana siellä.

Miksi ihmeessä puit sen essun yllesi? Minä ainakin olisisin sanonut että kiitos, mutta ei kiitos.

Ei tuolle meidän anopille niin sanota tai en minä ainakaan kehtaa. "Mökillä kuuluu käyttää esiliinaa" jne.

Minä käytän mökillä esiliinaa, ei tuossa minusta mitään outoa ole. Paljon kätevämpi se on puhdistaa, kuin muut vaatteet, kun likaantuu kuitenkin aika helpostis sielä esim juuri saunapuita hakiessa.

Meinas pudota silmät päästä, kun mentiin tuttavaperheen kanssa niiden mökille ja ensitöikseen kaverini vaihtoi päällensä jonkin kesämekon ja sen päälle esiliinan. Se päälle se touhusi siellä suurimman osan ajasta.
 
Meillä mennään aina valmiiseen mökkiin ja anoppi lähtee omaan kotiinsa mökiltä siks aikaa... (asuu melko lähellä mökkiä ja käydään sit siä kylässä mennessä ja tullessa) Ite viedään ruuat eikä tehdä muita töitä kun omaan eloomme liittyviä saunan lämmityksiä, grillauksia yms... mun oli ihan älyttömän vaikee alkuun sopeutua vaan lukemaan niitä naisten lehtiä kun mun suvussa tollaset mökki reissut on aina just sellasia työleiri tyyppisiä ja se on mun käsitykseni mökkeilystä... mut anoppi kyl varmasti vetäs herneen nenuun jos ei ottas hänen vieraanvarasuutta vastaan... nytkin kyselee aina et mitä ostetaan kaappiin valmiiks ja saadaan vääntää siittä kättä et me käydään kyl ihan ite omat ruokamme ostamassa... ja vaikka anoppi sanoo et ei tarvii siivota niin kyl mä aina omat jälkeni siivoon...

anoppeja ja ihmisiä on erilaisia...
 

Yhteistyössä