Anoppi yritti syöttää vauvalle väkisin hilloa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot menee!

Vieras
Anoppi ei oikein hyväksy sitä, että olen päättänyt täysimettää lastani puolivuotiaaksi. Monet kerrat hän on vihjaillut, että pitäisi jo alkaa antaa muutakin ruokaa, että tottuu yms. Vauva siis nyt 5kk. Olen yrittänyt jättää nämä kommentit omaan arvoonsa...

...mutta eilen anoppi tuli kylään ja yritti väkisin syöttää lapselleni hilloa! Tilanne meni näin: istuimme kahvipöydässä, minulla vauva sylissä. Olin leiponut pannaria ja pöydässä oli hillopurkki. Anoppi otti hilloa lusikkaan ja kurkotteli sillä vauvaa kohti "annetaanhan sulle vähän hilloa". Ajattelin ensin tietysti, että hän vitsailee ja kunhan vaan leikillään... Lusikka oli kohta jo niin lähellä vauvan suuta, että jouduinm siirtymään kauemmaksi. Yritin sanoa, että "ei me vielä anneta" jne... Anoppi ei uskonut ja nousi pöydän toiselta puolelta ylös ja hyökkäsi lusikan kanssa meitä kohti "pitäähän sen saada maistella". Vetäydyin yhä vain kauemmaksi kunnes lopulta oli pakko kääntää vauva kokonaan sylissä toisinpäin, ettei anoppi saanut hilloa annettua. Vielä senkin jälkeen anoppi vahtasi lusikan kanssa vieressä, että "annetaan nyt". Lopulta uskoi ja meni paikalleen.

Olin jotenkin aivan järkyttynyt ja en ollut uskoa anopin käytöstä todeksi. Vaikka hän on ollut aina kova määräilemään ja puuttumaan toisten asioihin, en olisi uskonut hänen näin pitkälle menevän. En edes osannut suuttua siinä tilanteessa, mutta jälkeenpäin kyllä viha alkoi kiehua sisälläni! Mies vain naureskeli, kun kerroin hänelle asiasta. Käskin miestä puhumaan äidilleen asiasta... jos hän saisi äitinsä ymmärtämään tekonsa vääryyden ja tyhmyyden. Minulle ei tulisi mieleenkään toimia noin kenenkään toisen lapsen kanssa! Enkä voi uskoa, että kukaan normaali ihminen niin tekisi...

Oli tosi tyhmästi tehty! Kyllä pitää kunnioittaa vanhempien päätöstä, jos se on täysimettää niin silloin sen pitäisi pitää!
Sano seuraavalla kerralla suorat sanat anopillesi!

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen tätii:
Ja se lapsi kun menne piloille siitä hillon maistamisesta?

No ei varmaan pilalle mene, mutta miksi ei voida kunnioittaa toisten tahtoa (tässä tapauksessa äidin, joka ei lapselle halua hilloa nataa..). Nämä tyypit on niin kummia, kun väkisellä pitäisi jotain syötävää täysimetyksessä olevalla vauvalle antaa.. Meillä yksi sukulainen yritii aikanaan jäätelöä puoliväkisellä antaa meidän vauvalle ja melkein suuttui kun äkäisesti sanoin lopulta, että etkö voi uskoa, mitä sanon..

Taidat olla nyt pikkasen teatraalinen? :) Toisaalta oikeassa olet, kyllä äidin tahtoa pitäisi kunnioittaa eikä väkisin sitä hilloa suuhun työntää. Mutta eipä tuo nyt niiiin vakavaa ole että itse vihasta kiehuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Kamala akka sun anoppi :headwall:

peesi!

ja seuraavalla kerralla sano sille kotkalle että huolehi omista asioistas ja veä sie vaikka se koko purkki sitä seetanan hilloa mutta 5kk:n ikäinen EI TARVITSE MITÄÄN YLIMÄÄRÄSIÄ SOKEREITA!

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen tätii:
Ja se lapsi kun menne piloille siitä hillon maistamisesta?

Pakko kommentoida tähän. Ei se lapsi varmaan pilalle menekään hillon maistamisesta, mutta kyse on periaatteesta. Lapsen isovanhemmalla ei ole tollasissa asioissa oikeutta ohittaa lapsen vanhemman päätöstä. Eikä hillo nyt vielä kyllä välttämättä niin hyväksi ole noin pienelle...ehtii hän sitä myöhemminkin varmasti maistelemaan yllin kyllin.
Joten mä ainakin ymmärrän hyvin, että tollanen ärsyttää.

seuraavalla kerralla teet kattilallisen anopin inhokkiruokaa ja kun anoppi tällää persuuksensa päydän ääreen niin alat lähestyä sitä ruokalusikka kädessä: "annetaan sen nyt vähän maistaa tätä hyvää kaalisoppaa, maista nyt, anoppiiiiii, suukku auki, juna tulee!".

Ärsyttää tuommoset, jotka ei osaa ja pysty kunnioittamaan toisten mielipiteitä! Kuten joku sanoikin jo, ei on ei. Ihan sama, vaikka ei maailman vakavin asia olekaan.

No tuo täysimetys puolivuotiaaksi on monille anopielle ja äidinäideille aika iso pala purtavaksi, ennen kun on siirrytty kiinteään ruokaa todella varhaisessa vaiheessa juuri siksi että vauva tottuu ja että pelkkä rintamaito ei riitä isolle vauvalle jne.

Ei tuohon tilanteeseen varmaan tehoa muu kuin suora puhuttelu, sinä päätät mitä syödään, koska syödään ja anoppi saa totella.

Mun anopilla on jo monta lastenlasta ja hän on kantapään kautta oppinut varovaiseksi kaikissa kommenteissaan ja tekemisissään :D

Mikäköhän anopeilla on ton ruokajutun kanssa? Munki anoppi on aina tyrkyttämässä ruokaa mulle ja miehelleni. Onneksi ei ole vauvalle pakkosyöttänyt mitään. Mä olen joskus miettinyt, että eikö hän osaa osoittaa rakkauttaan muuten kuin tarjoamalla ruokaa, kun se syöminen tuntuu olevan hänelle niin maailman tärkein juttu. Voi kai sitä muutakin ihanaa perheen kanssa tehdä ku syödä??????

Ja siis ap:n kanssa olen täysin samaa mieltä. Ja en kyllä antais 5 kk:n ikäselle muutenkaan hilloa.

Älkää ihmetelkö jos menee välit anoppiin. Anopit ei aina ymmärrä tämän päivän tapoja lastenhoidonduhteen.

Maailmassa on tärkeämpiä asioita kuin suuttua vauvalle hillon tarjoamiseta.

Ja mitä enemmän miniä vastustele sitä innokkaammin se anoppi yrittää tuputtaa "herkkuja".

Meillä myös anoppi aika määräilevää sorttia, mutta olen tehnyt selväksi että lastenhoitoasioihin hän ei puutu! Huseeratkoon muuten miten haluaa, sen vielä kestän. Mutta en sitä, että minun taitojani kasvattajana kyseenalaistetaan ja arvostellaan.

Meil kans anoppi samanlainen, se on vaan vakuuttunut voin terveellisyydestä, sitä yrittänyt tunkea vauvojen suuhun.
Olen kans täysimettänyt puoli vuotta lapsiani, joka kerta ollaan epäilty lapsen nälkäkuolemaa. Paitsi nyt viimeisen kohdalla, ehkä jo oltiin opittu huomaamaan, ettei näänny nälkään.
Tai sitten mun selkäni takana sitä voita saatiin tungettua toisen suuhun niin paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja Se toinen täti:
Älkää ihmetelkö jos menee välit anoppiin. Anopit ei aina ymmärrä tämän päivän tapoja lastenhoidonduhteen.

Maailmassa on tärkeämpiä asioita kuin suuttua vauvalle hillon tarjoamiseta.

Ja mitä enemmän miniä vastustele sitä innokkaammin se anoppi yrittää tuputtaa "herkkuja".

sie annat periksi anopille kaikessa, mie en anna. miulla on oma tahto jonka mukasesti lastani kasvatan, en oo mikään tahdoton tossukka.

mutta jokainen tyylillään.

Yhteistyössä