Antaisitko miehellesi mahdollisuuden jäädä kotiin lapsen kanssa jos hän haluaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Meillä mies haluaisi jäädä vanhempainvapaalle heti kun se alkaa. En varmaan ihan niin pientä raaski jättää imetyksen takia, mutta puolivuotiaan varmaan voisin. Eikö myös miehillä pitäis olla oikeus olla kotona lapsen kanssa?

Meillä isä oli lapsen kanssa kotona 10kk- n.2v2kk ja kyllä tykkäsi kovasti. Kakkosen kanssa minä ehkä haluan olla pidempään kotona, jos vaan taloudellisesti mahdollista.

Todellakin!

Viimeeksi eilen illalla sanoin miehelle että eikö hän haluaisi jäädä lasten kanssa kotiin, minä palaisin töihin ja elättäisin koko perheen. Samaa olen ehdottanut jo kymmeniä kertoja.

Mies haluaisi olla lasten kanssa mutta rakastaa työtänsä ja pelkää ettei kestäisi kotona oloa. Joten minä nyt jatkan lasten kanssa kotona kunnes sitten palaan töihin. Mutta heti jos mies muuttaa mielensä niin osat vaihtuvat.

Ilman muuta kunhan imetys antaa siihen mahdollisuuden. En minä ole kotona siksi että haluan olla kotona, vaan siksi että lapset saisivat olla kotihoidossa ja se on ihan yksi ja sama kumpi niitä lapsia kotona hoitaa. Imetys on ainoa syy miksi kotiinjääjä on äiti. Tai no meidän tapauksessa myöskin äidin työttömyys.

Eiköhän se ole kaikkien etu jos mieskin jää kotiin lapsen kanssa. Ja mun mielestä se on myös miehen oikeus ei mikään naisen "antama mahdollisuus" tai armopala.
Meillä mies jää sitten hoitovapaan loppupuolella kotiin ja mä menen töihin.
Mutta meillä on tilanne se että rahallisesti aika se ja sama kumpi käy töissä. Ymmärrän oikein hyvin, että tilanne toinen jos mies tienaa tuplasti.

Meillä ollaan jaettu niin, että minä olen ensimmäiset n18kk, sitten mies siihen 3v asti. Lapset 3-vuotiaiksi kotona mutta kummallekaan ei yli 1,5v poissaoloa työmarkkinoilta! Ja molemmat osataan arvostaa toistemme työpanosta perheen eteen kun ollaan kokeiltu eri tyylejä. Minusta lapsen kannalta on ollut parempi, että minä olen ollut sen ensimmäiset 18kk, imetyksen ja muun "äiteilyn" takia. Eikä kuitenkaan ole mitään epätasa-arvoa, ihan yhtä kauan mies on saanut/joutunut olemaan kotona. Miehellekin taitaa sopia paremmin tuo taaperon kanssa kotoilu ku pikkuvauvan, hän on menevää sorttia ja nauttii aktiviteeteista lapsen kanssa, vauvan perushoito on kuulemma vähän puuduttavaa :D

Tottakai antaisin. Eka mies joskus olikin.
Samoin ovat kummatkin vävyt olleet.

Nykyisellä miehellä vaan oli opiskelut silloin hankalassa vaiheessa kun nuo pikkuiset syntyivät joten jäi hänen kohdallaan tuo mahdollisuus pois. Ellei sitten sitä iltatähteä saada...

:)

Ensimmäisen vuoden halusin hoitaa itse. Ihan jo imetyksen takia... ja varmasti myös ihan itsekkäistä syistäkin... mutta olisi mies voinut ihan hyvin hoitaa siitä eteenpäin jos olisi halunnut. Toisaalta, ei olisi kyllä ollut taloudellisesti mahdollista... meidän tulot silloin tuli kokonaan firmasta jota mies pyöritti, joten...

meilläkin on ollut aiheesta keskustelua, mutta miehelläni on sen verran parempi palkka, että se ei olisi taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi mieheni on sanonut, ettei hän kyllä varmaan voisi jäädä kotiin, kun lapsista tulis mökkihöperöitä kun ne ei harrastais mitään, eikä liikkuis mihinkään kotoa kun ei se viittis mihinkään lähteä. Mä taas olen sitä mieltä, että kuukauden kotona olon jälkeen mun mies lähtis myös ihan riemusta kiljuen kaikenmaailman perhekahviloihin ja vauva muskareihin ja leikkikentille "notkumaan", että näkis muita aikuisia ja pääsis vähän juttelemaan. :D Mutta siis aiheeseen: kyllä mun puolesta mun mies sais jäädä meidän kolmen lapsen kanssa kotiin, jos vaan haluis ja se olis ihan hienoakin, että vuoroteltais niin lapset sais olla isänkin kanssa enemmän.

Kyllä varmaan ainakin nyt toisen lapsen kanssa. Esikoisen suhteen en tiedä olisinko itse raaskinut palata töihin / opintoihin. Ja no imetyksen takia varmaan pitäisin melkein koko vanhempainvapaan kuitenkin.. mut hoitovapaa vois olla eri juttu.

Mies piti kyllä isäkuukauden ja pitää varmasti toisenkin lapsen kohdalla, mutta taloudellisista syistä luultavasti mä olisin ennemmin kotona kuin mies (opiskelut kesken, mutta niissä voi edetä kotoakin käsin). Jos olis miehelle tosi tärkeä juttu olla kotona niin voisin miettiä jotain radikaalimpaakin järjestelyä, jotta pärjättäisiin.

Juu, tosin en vielä noin pienen kohdalla. Siinä 9kk-1v paikkeilla onnistuisi hyvin. Keskimmäiselle lapselle mies oli koti-isänä tuon 12-18kk välin, lisäksi noita isompia hoiteli vapaa-aikanaan siitä 9kk iästä kun itse lähdin tekemään keikkahommia.

Nykyistä kuopusta jää hoitamaan kotiin pian pariksi kuukaudeksi saaden samaan pakettiin mukaan nuo pikku-koululaiset. Kuopus siis täyttää kohta 2v. Itse olen kyllä kotona mutta sektion takia estynyt hoitamasta isompia lapsia (tai tuo hoitaminen on hyvin rajoittunutta).

Tulevan kuopuksen kanssa mies varmaan jää aikanaan kotiin muutamaksi kuukaudeksi tai puoleksikin vuodeksi.

Juu, tosin en vielä noin pienen kohdalla. Siinä 9kk-1v paikkeilla onnistuisi hyvin. Keskimmäiselle lapselle mies oli koti-isänä tuon 12-18kk välin, lisäksi noita isompia hoiteli vapaa-aikanaan siitä 9kk iästä kun itse lähdin tekemään keikkahommia.

Nykyistä kuopusta jää hoitamaan kotiin pian pariksi kuukaudeksi saaden samaan pakettiin mukaan nuo pikku-koululaiset. Kuopus siis täyttää kohta 2v. Itse olen kyllä kotona mutta sektion takia estynyt hoitamasta isompia lapsia (tai tuo hoitaminen on hyvin rajoittunutta).

Tulevan kuopuksen kanssa mies varmaan jää aikanaan kotiin muutamaksi kuukaudeksi tai puoleksikin vuodeksi.

Onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä. Milloin teille saapuu uusi kuopus? :D

Yhteistyössä