Voiko mies jäädä lapsen kanssa kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odottaja

Vieras
Esim:

Meille syntyy toinen lapsi tammikuussa ja itse tahtoisin jo töihin.
Mies tahtois todella paljon jäädä lapsen kanssa kotiin, onnistuuko tämä?
Mitä rahaa mies saa siltä ajalta?Saako samallalailla rahaa, kuin minä saisin?
Tietysti olisin 2-4kk vauvan kanssa kotona, mutta sen jälkeen.

Tottakai mies voi jäädä kotiin lasten kanssa! Eikös vanhempainvapaa ole tarkoitettu yhtälailla äideille ja isille? Hieno juttu että palaat työelämään niinkin pian, ja isukki saa nauttia vauvanhoidosta =) Tsemppiä vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:
Esim:

Meille syntyy toinen lapsi tammikuussa ja itse tahtoisin jo töihin.
Mies tahtois todella paljon jäädä lapsen kanssa kotiin, onnistuuko tämä?
Mitä rahaa mies saa siltä ajalta?Saako samallalailla rahaa, kuin minä saisin?
Tietysti olisin 2-4kk vauvan kanssa kotona, mutta sen jälkeen.

Siis eikös sitä sen 3kk jälkeen saa mies jäädä kotiin?

Vanhempain loman voi pitää kumpi vaan ja saa siitä vitä vanhempainrahaa joka lasketaan samalla periaatteella kuin äitiyspäiväraha. Ja eikös isille ole joku pidennetty isyysloma jos jää vanhempainvapaalle. En kyllä ihan tarkkaan tiedä miten noi mennee.

Mies saa vanhempainrahakaudella ainakin vanhojen säännösten mukaan sen 70% palkasta minkä äitikin saisi, tai jos ei oo ollu palkkaa niin minimipäivärahan. Siis 70% omasta palkastaan tietty. Jotenkin se muuttu tossa enemmän miehiä kotiin kannustavammaks, Kelan sivuilta varmaan löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Tottakai mies voi jäädä kotiin lasten kanssa! Eikös vanhempainvapaa ole tarkoitettu yhtälailla äideille ja isille? Hieno juttu että palaat työelämään niinkin pian, ja isukki saa nauttia vauvanhoidosta =) Tsemppiä vaan!

"pian" 3vuotta olen köllinyt jo kotona esikoisen kanssa ;) :whistle:

Mies oli innokas esikoisenkin aikaan jäämään kotiin, mutta mie "valtasin" paikan.Nyt tahtoisin antaa hänellekkin mahdollisuuden olla lapsien kanssa kotona, koska sitä niin kovasti tahtoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tiedätkö nyt jo, ettet imetä enää siinä vaiheessa? isä on ihan tasaveroinen hoitaja ja ainoa mitä ei pysty on imettäminen

Mä arvasin että joku tulee tästä sanomaan ja yhtähyvin voin käydä töissä vaikka imettäisinkin.Työ ajat lapsi vain söisi pulloa ja työpäivän jälkeen minä sitten imettäisin.

voihan lapsi olla pelkällä rintamaidolla, vaikka saisikin osan maidosta lypsettynä pullosta. Mutta äidillä voi olla aika tukalat oltavat töissä ja joutuu pumppailemaan montakin kertaa päivän aikana. pumppuilu myös etukäteen varastoon voi olla aika rankkaa, jos tarvii aina koko päivän annos pumpata. Meillä oli molemmat täysimetyksellä tuon ikäisenä ja toiselle ei pullo kelvannut yhtään. Itsellä oli heti vaikea olla jos tuli vähänkin pitempi tauko syöttöihin. paidat kastui ja rintoihin sattui. suoitus on tosiaan 6 kk ja siksi ihmettelen, että miten joku voi etukäteen tietää, ettei pysty täysimettämään 3 kk ikäistä vauvaa. eli eu halua ilmeisesti

Mies saa vanhempainrahakaudella ainakin vanhojen säännösten mukaan sen 70% palkasta minkä äitikin saisi, tai jos ei oo ollu palkkaa niin minimipäivärahan. Siis 70% omasta palkastaan tietty. Jotenkin se muuttu tossa enemmän miehiä kotiin kannustavammaks, Kelan sivuilta varmaan löytyy.

Tähän sellanen korjaus, että ansiosidonnaista rahaa saa nykysin ekat 2 kk 90% palkasta ja sen jälkeen 75% palkasta. Jotkut työpaikathan maksaa esim. 3kk ekat kuukaudet palkkaa... Siis äidillä ainakin näin. En sitten tiedä saako miehenä jotain ekstraa.

jouduin kerran olemaan erossa vauvastani vuorokauden kun vielä imetin häntä.Kyllä oli tukalaa.Meinaatko pumpata maitoa työpaikalla ja kuskata pulloja sitten sieltä kotiin?Onko kyseessä muuten esikoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Tähän sellanen korjaus, että ansiosidonnaista rahaa saa nykysin ekat 2 kk 90% palkasta ja sen jälkeen 75% palkasta. Jotkut työpaikathan maksaa esim. 3kk ekat kuukaudet palkkaa... Siis äidillä ainakin näin. En sitten tiedä saako miehenä jotain ekstraa.

Eikös tämä koske sitä ensimmäistä 3 kk, jonka vain äiti voi pitää?

Alkuperäinen kirjoittaja niila:
jouduin kerran olemaan erossa vauvastani vuorokauden kun vielä imetin häntä.Kyllä oli tukalaa.Meinaatko pumpata maitoa työpaikalla ja kuskata pulloja sitten sieltä kotiin?Onko kyseessä muuten esikoinen?

HUOH!

Ei ole esikoinen, niin kuin jo kirjoitin olleeni 3vuotta ESIKOISENI kanssa kotona.Esikoisen aikaan maitoa tuli hädintuskin 2kk ja sekin oli todella vähäistä, pullolla oli silloinkin.Pumpata ei tarvinnut koska maitoa ei tullut todellakaan niin paljoa.Et ole koskaan kuullut korvikkeesta?

Siis toki pumppaan maitoa ja kuskaan sitä sitten n.tunnin välein 50km matkan edes takas työ päivän ajan kotiin, mitäpä muutakaan :o

Jotenkin outo ajatustapa, että ei ole vielä edes synnyttänyt, kun pistää jo työt vauvan edelle..? No, kukin tekee miten lystää.

Juuri näin! Ei v*ttu mitä mussutusta koko ketju.

Aiheeseen keskittyminen on jäänyt opettelematta eräiltä?

Yhteistyössä