antakaas hyviä vinkkejä millä helpottaa pojan oloa.. kuumetta tänä aamuna 41 :///

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun tyttö oli n11kk kun oli 40kuumeessa vkonlopun. Makoili vain ja katteli väsyneenä. Käytin lääkärillä mut käski vain antaa kuume lääkettä ja seurata tilannetta. Seuraavana päivänä vaadin saada labraan lähetteen koska kuume vain pysyi 40 eikä laskenut lääkkeillä. Kokeiden jälkeen selvis et tulehdusarvot oli yli 200 ja lähete osastolle saatiin samantien. Oltiin osastola 5vrk keuhkokuumeen ja verenmyrkytyksen vuoksi. Tuon tilanteen vuoksi käytän tytön hyvin herkästi tulehdusarvo kokeessa.
 
Musta on kummallista että täällä "kehuskellaan" kun kun omalla lapsella on 42 astetta kuumetta. Moinen kuume on vaarallinen kenellä tahansa, myös pienellä lapsella. Ai miksi, koska silloin on lähellä että proteiini alkaa hyytymään, eli sen jälkeen ei ole paljon tehtävissä jos aivot alkaa tuhoutumaan. Viekää lapsenne lääkäriin ajoissa! Kuolleena on turha jossitella.
 
toi viileä huone tai ulkona nukuttaminen kyllä toimii....mutta itellä ku on kuumetta niin silloin palelee niin pirusti että ei tulis mieleenkään avata edes ikkunaa...peiton alla lämpösessä aina pakko köllötellä
 
Ei varmastikaan kukaan "kehuskele" tai leikittele näin vakavalla asialla vaan kertovat omien kokemustensa mukaan. Ainahan sinne tk:hon voi soittaa jos tuntuu siltä ettei kaikki ole kohdallaan, tosin joskus toteavat puhelimessa vain ettei ole syytä tulla näyttämään. Mielestäni jo se se riittää syyksi viedä lapsi lääkäriin jos äiti on todella huolissaan lapsen terveydestä.
 
Mutta joskus tuntuu et ihmisiltä on kadonnut se maalaisjärjen käyttö ts. heti mennään tukka putkella lääkäriin eikä yhtään koeteta ensin kotikonstein hoitaa. Tottakai lapsi on väsynyt ja vetämätön noinkin korkeassa kuumeessa mutta en minä nyt heti olisi lääkäriin viemässä jos muuta oiretta ei ole ts. juomisia menee edes kohtuullisesti jne. Välillä tulee sellanen olo et ihmiset odottaa et kun mennään lääkäriin niin se lääkäri sormia napsauttamalla parantaa sen lapsen. Ei siis "hyväksytä" sitä et lapset sairastelevat/kuumeilevat ja vaativat sitä hoivaa ja huolenpitoa mutta eivät suinkaan aina sitä lääkärissä käyntiä. Tällä tarkotan siis jos esim. kello 10 mitataan korkea kuume niin 10.15 pitäis olla jo siellä lääkärissä eli yhtään ei seurailla tilannetta ja vointia siellä kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Mutta joskus tuntuu et ihmisiltä on kadonnut se maalaisjärjen käyttö ts. heti mennään tukka putkella lääkäriin eikä yhtään koeteta ensin kotikonstein hoitaa. Tottakai lapsi on väsynyt ja vetämätön noinkin korkeassa kuumeessa mutta en minä nyt heti olisi lääkäriin viemässä jos muuta oiretta ei ole ts. juomisia menee edes kohtuullisesti jne. Välillä tulee sellanen olo et ihmiset odottaa et kun mennään lääkäriin niin se lääkäri sormia napsauttamalla parantaa sen lapsen. Ei siis "hyväksytä" sitä et lapset sairastelevat/kuumeilevat ja vaativat sitä hoivaa ja huolenpitoa mutta eivät suinkaan aina sitä lääkärissä käyntiä. Tällä tarkotan siis jos esim. kello 10 mitataan korkea kuume niin 10.15 pitäis olla jo siellä lääkärissä eli yhtään ei seurailla tilannetta ja vointia siellä kotona.

me mentiin sen takia koska pissaa ei tullut juuri ollenkaan
 

me mentiin sen takia koska pissaa ei tullut juuri ollenkaan[/quote]


En tätä nyt tarkoittanutkaan sulle ap henkilökohtaisesti vaan noi niinku yleisesti ottaen. Tottakai silloin lääkäriin jos selkeästi muutakin oiretta kuin se kuume.
 
ja se oli kaiken huippu eilen terkkarissa lääkäri snaoi että oikea korva on tulehtunut pahasti niin mä sanoin suoraan että en oikein usko että koskaan korvatulehduksesta ei ole noussut noin korkealle kuume ja eikä ole hieronut korvaa yhtään... ja loppujen lopuksi tulehdusta ei ollut kun lastenlekuri katsoi... ja putket laitettiin viikko sitten
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
ja se oli kaiken huippu eilen terkkarissa lääkäri snaoi että oikea korva on tulehtunut pahasti niin mä sanoin suoraan että en oikein usko että koskaan korvatulehduksesta ei ole noussut noin korkealle kuume ja eikä ole hieronut korvaa yhtään... ja loppujen lopuksi tulehdusta ei ollut kun lastenlekuri katsoi... ja putket laitettiin viikko sitten

Meidän tytön sairaalareissun, eli yhtäkkiä noin 42 asteeseen kohonneen kuumeen (päikkäreille mennessä ei kuumetta, kuume nousi yhtäkkiä päiväunien aikana) ja sen aiheuttaman epileptisen kohtauksen syy oli nimenomaan korvatulehdus :o. Vaikka tulehdukseen oli aloitettu antibiootit 3 vrk aikaisemmin. Koskaan ennen ei korvatulehdus ole nostanut korkeaa kuumetta, eli kerta se on ensimmäinenkin....tyttö on 3 v 9 kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
ja se oli kaiken huippu eilen terkkarissa lääkäri snaoi että oikea korva on tulehtunut pahasti niin mä sanoin suoraan että en oikein usko että koskaan korvatulehduksesta ei ole noussut noin korkealle kuume ja eikä ole hieronut korvaa yhtään... ja loppujen lopuksi tulehdusta ei ollut kun lastenlekuri katsoi... ja putket laitettiin viikko sitten

jos se johtuu noista putkista. joku pöpö vai oliks crp ok? mikä se lämpö nyt on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
pelottelematta. tiedän pikkuisen jolla kova kuume ja ei herännyt enää...

vai että pelottelematta... no mikäs sillä oli??? oon käynyt poika katsomassa niin hyvin hengittää

Jonkin sortin aivokuume ainakin voi tappaa :/ MUTTA kyllä ne siellä lääkärissä aivan varmasti tarkistivat ettei lapsella ole sitä! :hug:
 
Eilen iltayöllä näytti kuumemittari 41.1 1 vuotiaalle neidillemme. Ei haluttu lähteä keskellä yötä päivystykseen, paitsi jos ei olis laskenu ihan panadolilla. Neljän aikaan mittailin taas ja hyvin ole lääke purrut. Tänä aamuna kuumetta hieman yli 38 ja mentiin yksityiselle lääkärille, kun en halunnu lähteä tk:n päivytykseen just maanantaiaamuna jonoon - ei ollu heillä antaa aikaa nimittäin, vaan olis pitäny mennä vuoronumerolla.

No lääkäri kuunteli keuhkoja ja katsoi korvat ja eipä siinä mitään. Antoi reseptin kuumetta alentavaan ja passitti kotiin seuraamaan tilannetta. Käski kyllä soitella, jos yleiskunto merkittävästä alenee tai kuume ei millään meinaa loppua. Veikkasi, että vois olla esim. vauvarokkoa. Ei osannu kuulema mitään epäillä, niin ei halunnu vielä verikokeita otattaa.

Tässä sitä nyt sitten seuraillaan tilannetta ja toivotaan, että olis vaikka tuo rokko sitten...
 
kylmät kääreet nilkkoihin, siis ihan kastelet harson kylmässä vedessä, puristeat kuivemmaks ja käärit nilkkoihin.
Tuota meillä käytetään kun nuo on molemmat taipuvaisia kovaan kuumeeseen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
ja se oli kaiken huippu eilen terkkarissa lääkäri snaoi että oikea korva on tulehtunut pahasti niin mä sanoin suoraan että en oikein usko että koskaan korvatulehduksesta ei ole noussut noin korkealle kuume ja eikä ole hieronut korvaa yhtään... ja loppujen lopuksi tulehdusta ei ollut kun lastenlekuri katsoi... ja putket laitettiin viikko sitten


Joskus tärykalvo voi olla erivärinen, muistuttaa väriltään tulehdusta, mutta ei ole sitä.Meille kävi esikoisen kanssa näin.Söi muutaman kuurin turhaan, kunnes menimme korvalääkärille, joka totes tärykalvon olevan vain erivärinen, mutta kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
soita lääkärille.. toi on jo niin korkea kuume, ja jos kerran vaan on eikä mitään jaksa? reagoiko kun juttelet?

aamulla oli ihan tööt ei jaksanyt liikkua ollenkaa mut vähän joi maitoa.... nyt on kuume laskenut 39,5 niin on tosi vähän piristynyt...
voiks tän ikäiselle antaa vaikka sopkerintoa mehua että saan slle nestettä ettei kokonaan kuivu.... :'(

Siis tuollasessa kuumeessa voit antaa ihan mitä vaan jutotavaa, kunhan yleensä juo!
Ja kun noin pikkusesta on kyse, mä kyllä vaikka vänkällä tuppaisin sinne osastolle. Nimittäin jos edes kuumelääkkeet ei alenna sitä kuumetta tuon enempää, niin ei hyvä... :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
toinen nukkuu jo toista tuntia ja vielä mahallaan mitä ei ikinä tee... tuntuu tosi kuumalta....

Siis mllään lailla en halua hysterisoida, mutta JOS minä olisin sinä, herättelisin pikkusen, mittaisin kuumeen ja jos yhä vain korkeella niin lääkärille ja vaadit ainakin crp:n uusinnan!Tsemppistä, kurjaa se on todellakin, kun kaikkein pikkuisimmat sairastaa. :/
 

Yhteistyössä