Anteeksi mutta en jaksa ymmärtää miksi joillain on niin kiire saada lapset omaan huoneeseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perhepeti paras peti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perhepeti paras peti

Vieras
Toiset nukuttaa lapsensa jo vauvasta asti omassa sängyssään -vieläpä omassa huoneessaan. Mun jakeluun ei mene tämä, en ymmärrä miksi vauva pitää niin aikaisessa vaiheessa siirtää eroon vanhemmistaan? Itse en edes osaisi nukkua erillään vauvasta, ramppaisin varmaan joka välissä katsomassa onko kaikki hyvin.

Yleensä nämä vauvansa eri huoneessa nukuttajat perustelevat asiaa sillä, että sekä vanhemmat että vauva saavat paremman yöunen kun eivät kumpikaan heräile toistensa kääntyilyihin ja ääntelyihin. Höpö höpö, ja vaikka totta osaksi olisikin, niin kyllä se lapsi tarvitsee vanhempiensa läheisyyttä myös öisin. Se on ollut kohdussanne n. 9 kk ja kyllä aistii jos ette ole lähistöllä. Luulenpa myös, että vanhempiensa vieressä nukkuvat vauvat/lapset tuntevat olonsa turvallisemmaksi kuin omassa huoneessa nukkuvat. Mikä kiire siis siirtää lapset omiin huoneisiinsa? Miksei lapset saa olla lapsia, vauvat vauvoja, tuntea läheisyyttä ja rakkautta, ja sitä turvaa? Myös öisin?

Meidän nelivuotias ja puolitoistavuotias nukkua tuhisevat hyvillä mielin samassa huoneessa kanssamme, jopa samassa sängyssä. Ja ei, seksielämäkään ei kärsi, on niitä muitakin paikkoja kuin se iänikuinen makuuhuone. ;)

Mä taas en ymmärrä miksi se lapsi pitää varta vasten nukuttaa siihen viereen. Meillä nukkuu koko perhe paremmin kun ei tarvii herätä joka kerta toisen pieneenkin ähkäisyyn tai pieruun.

Minä menin lapsentahtisesti. Isompi kömpi viereen vielä parivuotiaanakin välillä, pienempi on nukkunut nyt alkuvuodesta (n. 4-5kk iästä ) omassa huoneessaan. Tosin aina saavat kömpiä viekkuun jos siltä tuntuu, mutta lapsentahtisuus ei aina tarkoita perhepetiä. Silti myönnän nauttivani siitäkin, että saa nukkua itse omassa sängyssään rauhassa.

Minä ja poika alettiin kumpikin nukkua sata kertaa paremmin, kun poika n. puolivuotiaana muutti nukkumaan viereeni. Vierekkäin nukutaan edelleen, vaikka poika on jo 3 ja puoli. Nyt tosin lähiaikoina siirtyy omaan sänkyyn (nyyh).

Vauvani ei siedä mieheni kuorsausta, mieheni ei siedä vauvan lutkutusta. Meillä ainakin kymmenen kertaa yössä heräily on muuttunut yhteen kertaan yössä siirron myötä. Pitäisikö elämästä tehdä niin vaikeaa että saa olla väsynyt ja vihainen koko vauva-ajan ihan syystä??

Mun äiti sano mulle eilen kauhistuneena etteihän pieniä vauvoja SAA nukuttaa vieressä kun kerroin ettei meidän marraskuussa syntyvä vauva tule tarvitsemaan omaa sänkyä vielä aikoihin :D Oli vissiin unohtanut että esikkokin nukkui ekan vuoden meidän vieressä vaikkei hän sitä ymmärtänytkään :whistle: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä taas en ymmärrä miksi se lapsi pitää varta vasten nukuttaa siihen viereen. Meillä nukkuu koko perhe paremmin kun ei tarvii herätä joka kerta toisen pieneenkin ähkäisyyn tai pieruun.

Toi on niin totta. ja kaikki saa nukkua omassa rauhassa eikä kukaan häiritse.

Aikansa kutakin. Vauva luontuu kainaloon, mutta en kyllä kaipaa 3v:tä ja 5v:tä meidän sänkyyn. Haluan nukkua yöni ilman, että joku monottaa kylkeen ;) Yöt on nukkumista varten, ei seurustelua.

Poika meni 4 vkon iässä omaan huoneeseen -> äitikin sai nukuttua -> perhe alkoi toimimaan kokonaisuudessa paljon paremmmin.

Miksi hitossa sitä pitäis vaikeuttaa asioita, jos joku ei meillä toimi? Älä ap yleistä, onnea jos teillä lapset nukkuu nätisti vieressä, meillä ei.

Noh... tyttö ei nukahtanut viereen. Pyöri ja valvoi vähintään yhtä paljon vieressä, kuin omassa sängssä. Siksi en sitten väkisin yrittänyt opettaa siihen viereen. Omaan huoneeseen siirsin tytön puolivuotiaana ja yhdessä yössä kauan kestäneet yöongelmat olivat tipotiessään. Että enpä tiedä syytä, miksi olisi väkisin pitänyt ottaa siihen viereen?

Meillä kaikki kolme siirtyneet lasten huoneeseen nukkumaan kahden vuoden iässä. Se on ollut meille hyvä ikä. Nuorin nyt neljä vuotta ja tulee joka yö viereen vielä aamuyöstä. Mutta se ei vaivaa ketään.

Meillä on molemmat lapset nukkuneet omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä. Siitäkin huolimatta (+ että imetän yöllä 5 kertaa) nukun todella huonosti kun kuuntelen 7 kuisen huokailuja ja ähkymistä.

3-v ei edes kykene nukkumaan meidän vieressä esim. kipeänä vaan haluaa omaan sänkyyn.

Sulla on omat kokemuksesi mutta et voi silla perusteella vetää johtopäätöksiä että kaikissa muissakin perheissä teidän tapa olisi paras. Kun kakkosemme tuli kotiin 1,5 kiloisena, ei sitä missään tapauksessa sitä paitsi olisi saanut ottaa kainaloon nukkumaan turvallisuussyistä.

Alkuperäinen kirjoittaja KS:
Meillä on molemmat lapset nukkuneet omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä. Siitäkin huolimatta (+ että imetän yöllä 5 kertaa) nukun todella huonosti kun kuuntelen 7 kuisen huokailuja ja ähkymistä.

3-v ei edes kykene nukkumaan meidän vieressä esim. kipeänä vaan haluaa omaan sänkyyn.

Sulla on omat kokemuksesi mutta et voi silla perusteella vetää johtopäätöksiä että kaikissa muissakin perheissä teidän tapa olisi paras. Kun kakkosemme tuli kotiin 1,5 kiloisena, ei sitä missään tapauksessa sitä paitsi olisi saanut ottaa kainaloon nukkumaan turvallisuussyistä.

Ainiin ja kun aikanaan esikoinen siirtyi omaan huoneeseen 2kk niin alkoi sinä yönä nukkumaan 12 tuntia putkeen. Viihtyi??

Jokainen tekee niinku itse parhaaksi näkee. Meillä poika siirtyy omaan huoneeseen kunhan muutetaan isompaan asumukseen ja on silloin vajaa 2v. Suurin syy on loppuvuodesta syntyvä vauva ja en halua että isoveljen yöunet häiriintyy vauvan heräämisestä. Meillä poika on aina nukkunut omassa sängyssään. Vieressä heräili koko ajan ja oli levoton, omassa sängyssään nukkuu kuin tukki. On myös tosi liikkuvainen nukkuessaan joten perhepeti ei vaan luonnistu meiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jaa, mä kyllä ymmärrän. Mutta sitä en oikeen tajua, että miksi jotkut äidit haluaa pitää niitä lapsia siinä parisängyssä ihmiskilpenä.

Ihmiskilpenä? Mitä tarkoitat? Meillä on yks makuuhuone pelkkää sänkyä, että tilaa kyllä on kaikilla nukkua. Miehen kans nukutaan vierekkäin ja halitaan ja pussaillaan kyllä sängyssäkin, jos asiat siitä etenee niin siirrytään toisaalle.

Yhteistyössä