Apua! Äiti ja lapsi sairaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairas äityli

Vieras
Hei!
Tietääkö kukaan onko isän mahdollista jäädä kotiin jos äitiyslomalla oleva äiti on sairaana ja kotona lisäksi taapertaa 1v8kk vanha toipilas ja 7vk vanha sairas lapsi?

Apua kaivataan nopeasti! Kiitos!

Sori, tulikin sitten varmuuden vuoksi kahdesti :)
Niin piti vielä kirjoittaa ennenkuin tuo edellinen viesti lähti käsistä, että voisiko koittaa sitten lomapäivää pitää?

virallisesti kai isä ei voi jäädä kotiin, mutta voihan isä ilmoittaa töihin olevansa itse sairas ja jäädä siten hoitamaan äitiä ja lapsia. meillä isä on ollut tuollaisina päivinä kotona etätöissä läppärinsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaslomaa:
virallisesti kai isä ei voi jäädä kotiin, mutta voihan isä ilmoittaa töihin olevansa itse sairas ja jäädä siten hoitamaan äitiä ja lapsia. meillä isä on ollut tuollaisina päivinä kotona etätöissä läppärinsä kanssa.

Niin tuo onnistuu vain jos isän ei tarvitse viedä heti lääkärintodistusta. Meillä nimittäin miehen pitää mennä heti ensimmäisenä sairaspäivänä työpaikkalääkärille. Toki lääkärille voi "kehittää" jonkun vaivan mutta en tiedä miten menee läpi...

Minä olen myös miettinyt että mitä tehdään jos tulisin tosi kipeäksi, palkatonta mies tietty saisi mutta ei muuta... Eikä sitäkään välttämättä kovin nopealla varoitusajalla...

Riippuu työnantajasta... meillä isä on ottanut "sairaslomaa" tai pitänyt palkattoman työpäivän. Ja silloin olen itse ollut TODELLA kipeä. Ei oo todellakaan kivaa itse sairastaa ja yrittää hoidella lapsia "siinä sivussa".

Kyllä minusta isä voi jäädä "tilapäiselle hoitovapaalle" jos lapsen hoitaja (eli tässä äiti) sairastuu. Eli vastaavasti kuin jos lapsi olisi esim. päivähoidossa mutta olisi sairas. Äidin täytyy tässä tapauksessa hankkia se sairaustodistus!

Kyllä isä voi jäädä kotiin. Työpaikkakohtaista maksetaanko palkka vai onko palkatonta. Kyselin joskus asiasta sen jälkeen kun olin itse kärsinyt 39,5 asteen kuumeessa kotona 1-vuotiaan vilpertin kanssa.. Päässä heitti ja pelkäsin jo että jotain tapahtuu lapselle enkä saanut ketään apuun.

Kerran täällä tuota selviteltiin oikein urakalla. Muistaakseni tuo ei ollut mahdollista. Ainakaan tälläisissa lyhyissä sairauksissa. Mutta tuota jos äiti hankkii s-lomatodistuksen niin sitten en tiedä. Tarvitsee varmaan selata miehesi tessiä tai kysyä luottamusmieheltä.

Muistaakseni tuo ei onnistunut silloin kun tät täällä podittiin. Silloin äiti oli leikkauksessa, eikä pystynyt hoitamaan lapsia. Palkallinen vapaa, ei onnistunut. Mutta kerro ihmeessä lisää miten asiat selviää.

Paranemisia teille.

Riippuu työnantajasta. Meillä mies sai pitää palkatonta vapaata kun olin itse korkeassa kuumeessa (=lähes tiedottomana sängynpohjalla) ja lapsikin flunssainen ja tarvitsi normaalia enemmä hoivaa. Pakkohan miehen on kotona olla jos tilanne sitä vaatii. Luulisi työnantajien ymmärtävän ja joustavan.

Eikö muuten olekin aika p....stä ettei tässäkään asiassa olla huomioitu vanhempia jotka hoitavat lasta kotonaan?! Mitä esim. yksinhuoltajat voivat tehdä sairastuessaan? Yksi vaihtoehto myös on yrittää saada kotiin hoitaja esim. MLL:stä.

Leikkaustapauksessa lapsille järjestyy kunnalta hoitopaikka (yleensä pph). Muuten vaan kipeenä on jaksettava! Tietysti voi soittaa neuvolaan, jos on mahdollista saada perhetyöntekijän apua. Neuvolan perhetyöntekijä ei tosin tee muuta kun keskustelee, sossun vastaava saattaa jopa viedä lapset ulos.

Varmaan riippuu työnantajasta. Meillä mies on voinut jäädä kotiin minun ollessani sairas mutta tiedän ettei se joka paikassa ole mahdollista. Onneksi olen sairastanut todella harvoin (2 kertaa 2,5v aikana) ja mies on myös ollut kipeä samaan aikaan. Mulle neuvolan terkka sanoi kyllä että lapsen ollessa sairas hän voi kirjoittaa lapselle sairaslomatodistuksen ja tällöin mies olisi voinut kotiin jäädä hoitamaan sairasta lasta! Mutta jos vain äiti on kipeä (ja lapset ei) niin silloin mies ei voi automaattisesti jäädä kotiin :(

TYÖEHTOSOPIMUKSESTA ! Eli jos työehtosopimuksessa on maininta että voi hoitaa alle kouluikäistä sairasta lasta (yleensä 3pv), niin isä voi jäädä kotiin. Mikäli äiti on äitiyslomalla / hoitovapaalla ja sairaana niin toiset työnantajat pyytävät silloin äidin sairastodistuksen. Tarkistakaa mitä työehtosopimusta noudatatte, luottamusmiehen / työnantajan pitäisi tietää.

Yhteistyössä