Apua, mitä teen tuon 8v. pojan kanssa..koskee unohtelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suuri ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suuri ?

Vieras
Meillä ykkösluokalla poika varmaan unohti läksynsä tyyliin 3 kertaa vuoden aikana.. Nyt menneen 2 viikon aikana unohteluita on tullut jo 5 kappaletta ja opettaja laittoi oikein viestiä, että missä vika, kun poika on unohdellut aivan hirveästi.

Mitä ihmettä tuon pojan kanssa teen? Kun muistaa kaikki asiat noin niinku normaalisti, mutta läksyjen kanssa takkuaa. Arestiako tässä pitää antaa?

Kuulostaa tutulta! Ei siinä aresti auta, vaan aina ja heti lapsen tultua kotiin kysytään mitä tuli läksyksi. Sitten välipala ja välittömästi sen jälkeen läksyt tekemään. Vasta sen jälkeen alkavat leikit ja muut huvitukset. Tämä lisää "motivaatiota", jos sääntö on ehdoton. Jos läksyt jäävät iltaan ja väsymyksen jalkoihin, silloin ne kyllä unohtuvat helposti.

Kuulostaa tutulta! Ei siinä aresti auta, vaan aina ja heti lapsen tultua kotiin kysytään mitä tuli läksyksi. Sitten välipala ja välittömästi sen jälkeen läksyt tekemään. Vasta sen jälkeen alkavat leikit ja muut huvitukset. Tämä lisää "motivaatiota", jos sääntö on ehdoton. Jos läksyt jäävät iltaan ja väsymyksen jalkoihin, silloin ne kyllä unohtuvat helposti.

Ja noin ^^ vastaa kotiäiti!

Meillä töissä käyvillä ei ole noin helppoa kysästä että mitä tuli läksyksi ja komentaa lasta niitä heti tekemään...

Alkuperäinen kirjoittaja ei kotiäiti;22956418:
Ja noin ^^ vastaa kotiäiti!

Meillä töissä käyvillä ei ole noin helppoa kysästä että mitä tuli läksyksi ja komentaa lasta niitä heti tekemään...

Töissäpä tuota tulee käytyä, päivät ovat yrittäjänä pitkähköjä. Onneksi on nämä nykyajan viestimet. Jos ei voi turvautua niihin, on keksittävä jokin muu keino. Mutta kuten sanottu, kertomani malli on toiminut meillä. Ei varmaankaan sovi kaikille.

Meillä kanssa noudatetaan tuota, että heti välipalan jälkeen läksyjenteko ja vasta sitten muut jutut. Puhelimitse nämä asiat meilläkin hoidetaan koska itse ollaan töissä. Mutta pojalla ei ole lupa esim. mennä kavereile tai ulos ennenkun läksyt on tehty. Ja jos johonkin on lähdössä niin joka tapauksessa soittaa ja kertoo mihin on matkalla ja silloin on helppo kysästä että onko läksyt tehty.
Ettekö te edes illalla tarkasta lapsen läksyjä? Silloinhan ne tulisi huomattua eikä tarttis kouluun mennä tekemättömien läksyjen kanssa.

Kai se on niin, että vanhempien homma on niistä läksyistä muistuttaa siihen asti kun ne muistaa oma-aloitteisesti tehdä. Lasta voi käskeä merkkaamaan läksyt ylös (reppuvihkoon tms.) ja tarkistaa se yhdessä (joko heti koulun jälkeen tai sitten sieltä töistä tultua). Lapselle tulisi uudestaan se tuttu rutiini, että kotitehtävät tulee hoidettua, ja samalla pysyy vanhemmatkin kartalla, mitä siellä koulussa milloinkin opitaan.:)

Töissäpä tuota tulee käytyä, päivät ovat yrittäjänä pitkähköjä. Onneksi on nämä nykyajan viestimet. Jos ei voi turvautua niihin, on keksittävä jokin muu keino. Mutta kuten sanottu, kertomani malli on toiminut meillä. Ei varmaankaan sovi kaikille.

Meillä toimii tämä aivan sama käytäntö parhaiten. Ja töissä ollaan molemmat vanhemmat. Itse asiassa meillä on sellainenkin sääntö, ettei muksut saa poistua kotoa ennen kuin ovat soittaneet minulle tai isälleen jotta tiedetään, että a.tekevät läksyt, b.syövät välipalan c. tiedetään minne menevät.
Meillä tyttö hoitaa hommat mallikkaasti, kuten on aina tehnyt, mutta poika.... voi elämä, hienoa jos kirjat ylipäätään tulevat mukana kotiin...
Mutta mä oon kuulemma ihan kauhee tiukkapipo mutsi. ;)

[QUOTE="kaalimaan vartija";22956605]Meillä toimii tämä aivan sama käytäntö parhaiten. Ja töissä ollaan molemmat vanhemmat. Itse asiassa meillä on sellainenkin sääntö, ettei muksut saa poistua kotoa ennen kuin ovat soittaneet minulle tai isälleen jotta tiedetään, että a.tekevät läksyt, b.syövät välipalan c. tiedetään minne menevät.
Meillä tyttö hoitaa hommat mallikkaasti, kuten on aina tehnyt, mutta poika.... voi elämä, hienoa jos kirjat ylipäätään tulevat mukana kotiin...
Mutta mä oon kuulemma ihan kauhee tiukkapipo mutsi. ;)[/QUOTE]

Piti vielä lisätä,että mä lähetän pojan (ja tytönkin) takaisin koululle hakemaan unohtuneita kirjoja yms...

Alkuperäinen kirjoittaja eikö;22956549:
Eikö ip ole koulun yhteydessä? Täällä ip:n ohjaaja huolehtii että läksyt tulee tehtyä!
Meidän lapsen iltapäiväkerhossa oli niin älytön määrä menemistä ja toimintaa joka päivälle, ettei puhettakaan että olisivat kerennee tai edes jaksaneet vielä läksyjä tekemään siellä. Iltapäiväohjaajan mukaan läksyjä saa tehdä sielläkin, mutta en vaan käsitä että missä välissä?? Oli luistelua, jumppaa, liikennepuistoa, keilaamista ja mitä kaikkea. Onhan se kiva että lapset saa kokeilla kaikkea, mutta ainakin minä huomasin omasta lapsesta että vähempiki olisi riittäny! Sit piti illalla iltiksen jälkeen alkaa läksyjä tekemään vielä kaiken tuon koulun ja iltiksen päälle! Ei meinannu puhti riittää enää. Ei ihme.

Toinen lapsemme ei mennyt iltikseen lainkaan kun meno ei ole muuttunut vuosien saatossa vaikka olen yrittänyt ehdottaa edes sitä läksyjen tekoa pirteämpänä..

[QUOTE="kaalimaan vartija";22956627]Piti vielä lisätä,että mä lähetän pojan (ja tytönkin) takaisin koululle hakemaan unohtuneita kirjoja yms...[/QUOTE]

Ei meidän lasten koulussa ole ovet auki enää koulun jälkeen. Sinne ei pääse hakemaan yhtää mitää.

[QUOTE="kaalimaan vartija";22956627]Piti vielä lisätä,että mä lähetän pojan (ja tytönkin) takaisin koululle hakemaan unohtuneita kirjoja yms...[/QUOTE]

Samat on periaatteet. Kyllä jokainen lapsi jossain vaiheessa tajuaa selviävänsä helpommalla hoitamalla asiat parhaalla mahdollisella tavalla, jos aina asia pitää joka tapauksessa hoitaa vaikka pidemmän kaavan kautta.

Ei meidän lasten koulussa ole ovet auki enää koulun jälkeen. Sinne ei pääse hakemaan yhtää mitää.

Mun kahden lapsen koulussa ovet on lukossa AINA. Mutta paikalla on kyllä aina joku, jopa illalla... No siperia opettaa, kun kuikuilee koulun pihalla ja yrittää päästä hakemaan puuttuvia kirjoja... Ei ole loppujen lopuksi montaa kertaa unohtunut...

Meillä tosiaan poika menee iltikseen eikä se ole koulun yhteydessä..siellä on mahdollisuus tehdä läksyt, mutta hankala niitä on tehdä jos tosiaan ne kirjat on unohtuneet kouluun. Iltiksestä eivät päästä lähtemään mihinkään ennen vanhempien tulemista ja kun minä töiden jälkeen pojan koulusta haen niin koulun ovet ovat lukossa. Klemmarilla merkkaa sivun kirjaan mistä on läksy ja lyijykynällä rastittaa vielä tehtävät, mutta se ei tosiaan auta jos kirja on koulussa.

Plääh..mitähä keksisi?

Meillä tosiaan poika menee iltikseen eikä se ole koulun yhteydessä..siellä on mahdollisuus tehdä läksyt, mutta hankala niitä on tehdä jos tosiaan ne kirjat on unohtuneet kouluun. Iltiksestä eivät päästä lähtemään mihinkään ennen vanhempien tulemista ja kun minä töiden jälkeen pojan koulusta haen niin koulun ovet ovat lukossa. Klemmarilla merkkaa sivun kirjaan mistä on läksy ja lyijykynällä rastittaa vielä tehtävät, mutta se ei tosiaan auta jos kirja on koulussa.

Plääh..mitähä keksisi?

Voisiko opettaja tai avustaja auttaa? Ottaisitte yhdessä , opettaja, poika ja vanhemmat, pojan huolellisuuden parantamisen. Opettaja7avustaja muistuttaisi poikaa koulupäivän päätteeksi, että läksykijat laukkuun ja te kotona huolehditte että läksyt tehdään.

[QUOTE="kaalimaan vartija";22956834]Voisiko opettaja tai avustaja auttaa? Ottaisitte yhdessä , opettaja, poika ja vanhemmat, pojan huolellisuuden parantamisen. Opettaja7avustaja muistuttaisi poikaa koulupäivän päätteeksi, että läksykijat laukkuun ja te kotona huolehditte että läksyt tehdään.[/QUOTE]

Siis ottaisitte yhdessä TAVOITTEEKSI pojan huolellisuuden parantamisen.

Yhteistyössä