Apua: Miten se tehdään, että lapsi menee nukkumaan ilman nukuttamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vaikea nukahtaja tuo esikoinen, nykyään kun on 3v niin nukahtaa kun istutaan sängyn vieressä ja aika usein pidän kädestä kiinni. Kaikki ei vaan osaa nukahtaa helpolla, ei vaikka mitä tekisit tai jättäisit tekemättä.
Olen kyllä huomannut että kun tv on mahdollisimman vähän päällä ja etenkin illalla se on kiinni niin lapsi on vähän rauhallisempi.
Ja on jouduttu joskus pitämään kiinni kun vaan ei osaa rauhoittua.

Uskon myös että lapsi ei oikeasti ole tarpeeksi väsynyt. Meillä poika 3 v nukkuu 21-08 eikä päiväunia. Hänelle on myös nukahtaminen ollut aina hankalaa, mutta päiväunien poisjäänti helpotti tilannetta aika lailla. Edelleen tosin taistelee nukahtamista vastaan viimeiseen asti mutta nyt hyörii sängyssään enää puolisen tuntia ennen kuin nukahtaa aikaisemman puolentoista tunnin sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Älkää nyt hyvät ihmiset sitä lasta peittoon käärikö!! En ihmettele ettei nukkumisesta taida tulla mitään jos noin toimitte. Onko lapsi selkeästi väsynyt nukkumaanmennessä? Jos ei väsytä niin varmasti värkkää, samoin kun jos on jo yliväsynyt.

Mä vannon rauhallisten iltatoimien nimeen. Syönnit - pesut - pisut - nukkumaan. Ja kaikki tämä aina samassa järjestyksessä ja suurinpiirtein samaan aikaan.

Lapsen ikä on 2 v 3 kk. Lapsi siirtyi omaan huoneeseen hiljattain. Ennen tätä nukkunut vaihtelevasti pinniksessä, perhepedissä ja viimeiseksi omassa sängyssä.

Ei siis kääritä peittoon, mutta joskus on pakko pitää kiinni siten, että lapsi on peiton alla, koska muuten hän puree, raapii, vetää hiuksista täi lyö. Eikä tietenkään pidetä lapsesta kiinni normaalisti tai säännöllisesti vaan vain silloin kun tilanne tosiaan vaatii rauhoittamista.

Meilläkin on aina tehty syönnit- pesut- pisut samassa järjestyksessä. Aloitetaan aina 20.00 - 20.30 ja lapsi nukahtaa vasta 23.00 jälkeen.

Vauva on nyt 4 kk. Nukahtaa yleensä aina rinnalle ja nukkuu vieressäni perhepedissä. Miten nyt pitäisi toimia, ettei nukahtamisongelmat aiheudu myös vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Vastasyntyneestä asti viety sänkyyn,peitelty ja menty pois huoneesta. Näin olen toiminut jokaisen lapsen kanssa eikä ongelmia ole isompanakaan ollut.

Näin toimittu myös meillä!!! Ja pienestä pitäen se pitää opettaa, jos haluaa homman toimivan, tottakait on välillä kausia, jolloin sängystä huudellaan, mutta meillä lapset pysyvät sängyissään kun heidät on sinne peitelty

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Hmm. Jos te heräätte klo 9-9.30, ja lapsi nukkuu vielä päiväunetkin, niin ei varmasti ole vielä klo 20 jälkeen väsynyt. En yhtään ihmettele että riekkuu klo 23 asti. Mä sanoisin että joko aikaisemmin aamulla ylös tai sitten päikkärit kokonaan pois. Aika harva kotihoidossa oleva tuonikäinen oikeasti tarvitsee päikkäreitä.

Useimmiten herätään 8.30 - 9.00 mutta aika myöhään silti, verrattuna moniin lapsiperheisiin.

Ollaan yritettykin jättää päikkärit pois, mutta silloin lapsi yleensä nukahtaa pikkukakkosen äärelle, kun laitan ruokaa. Mielestämme tarvii vielä päikkärit tai sitten pitäis jo aimmin esim. seiskan jälkeen päästä nukkumaan.

Tarvii varmaan alkaa heräämään aiemmin, mutta nyt on vauva valvottanut joka yö 01.30 saakka, ja sen jälkeen herää parin tunnin välein syömään aamuun asti, joten olen ollut ihan kiitollinen myöhäisistä aamuheräämisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kivitasku:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vastasyntyneestä asti viety sänkyyn,peitelty ja menty pois huoneesta. Näin olen toiminut jokaisen lapsen kanssa eikä ongelmia ole isompanakaan ollut.

Näin toimittu myös meillä!!! Ja pienestä pitäen se pitää opettaa, jos haluaa homman toimivan, tottakait on välillä kausia, jolloin sängystä huudellaan, mutta meillä lapset pysyvät sängyissään kun heidät on sinne peitelty

No olisko mahdollista että kaikkia lapsia ei vaan voi viedä sänkyyn ja sinne nukahtaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
En lukenut ihan kaikkia vastauksia kokonaan, joten voi olla jo sanottukin, mutta mieleeni tuli vielä sellainen juttu, että saahan lapsi päivän aikana tarpeeksi huomiota, ettei sitä enää tarvitsisi illalla noilla riekkumisilla ym. hakea?

Eli riittävästi ja vähän vaikka liikaakin huomiota lapselle jo päivällä. Tsemppiä ja pitäkää yhdestä valitsemastanne tyylistä kiinni ainakin pari viikkoa, niin sitten voi tulla tuloksiakin.

Lapsi saa kyllä huomiota, tosin vauva 4 kk on aika paljon rinnallani ja tarvii osaltaan myös huomiota.

Olemmekin harkinneet, että lapsi voisi aloittaa päiväkodissa parina päivänä viikossa, jotta saisi pari kertaa täyden annoksen muiden lapsien seuraa. Lapsi oli päiväkodissa ennen vauvaa, joten olisi tuttu paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä on vaikea nukahtaja tuo esikoinen, nykyään kun on 3v niin nukahtaa kun istutaan sängyn vieressä ja aika usein pidän kädestä kiinni. Kaikki ei vaan osaa nukahtaa helpolla, ei vaikka mitä tekisit tai jättäisit tekemättä.
Olen kyllä huomannut että kun tv on mahdollisimman vähän päällä ja etenkin illalla se on kiinni niin lapsi on vähän rauhallisempi.
Ja on jouduttu joskus pitämään kiinni kun vaan ei osaa rauhoittua.

Samoin on meilläkin. Meillä on tv kiinni pikkukakkosen jälkeen siihen saakka, kunnes toinen nukuttaa lasta ja toinen katsoo hiljaisella äänellä tv:tä.

Kai se vaan voi niinkin olla, että toiset on vaan vaikeampia nukahtajia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Samoin on meilläkin. Meillä on tv kiinni pikkukakkosen jälkeen siihen saakka, kunnes toinen nukuttaa lasta ja toinen katsoo hiljaisella äänellä tv:tä.

Kai se vaan voi niinkin olla, että toiset on vaan vaikeampia nukahtajia.

No mun kuopus 1v on ihan eri maata nukahtamisen kans kuin esikoinen. Suomeksi siis helpompi :D
Mä olen päätynyt siihen että toisilla on vaan vaikeampaa.

Yhteistyössä