Apua söinkö liikaa Panadolia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv35

Vieras
Olin viime viikolla kuumeessa ja kahtena päivänä otin 1tabletin kolme kertaa päivässä 6-8h väliajalla 500mg Panadolia. Ohjeessahan on, että sopii raskaana oleville ja ohjeena että aikuisille 1-2 tapua 3 kertaa päivässä maks.

Nyt yhdellä toisella palstalla jollekin odottajalle oli neuvolassa sanottu että 2 500mg parasetamolia saa raskausaikana ottaa päivässä ja jos ottaa enemmän niin annostus ylittyy?!?!?!

Itse kun soitin muuta flunssaan liittyvää äitipolin kätilölle niin tämä tiesi, että olen ottanut jo kaksi tapua ja käski ottaa yötä vasten kerralla kaksi.

Eli en kai ole vauvalle nyt mitään tehnyt kun kahtena päivänä söin panadolia ja molempina päivinä ton 3 tapua?

En usko että olet ottanut liikaa. Sähän voit soittaa sinne Teratologiseen tietopalveluun, jos asia vaivaa. Sieltä saat faktatietoa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Ymmärsinkö ny väärin, mut ton mukaanhan oot ottanu 1500mg/pvä jos oot ottanut yhden 500mg tabletin 3xpvä

No sellainenhan siitä tulee? Miksi kysyt.
No varmaan siksi, kun reseptit -myös raskaana olevalle- on 1000 mg kerralla ja se on määrä mikä sairaalassa annetaan, jos parasetamolia kipulääkkeksi saat, eli oikeastaan et ole ottanu kun 1,5 annosta.

No onko tuolle toiselle kirjoittajalle th sitten antanut jonkun ylivarovaisen suosituksen, kun on sanonut että saa ottaa päivässä maks. 2 niitä 500mg parasetamoleja tai muuten ylittyy annostus?

Ymmärsinkö ny väärin, mut ton mukaanhan oot ottanu 1500mg/pvä jos oot ottanut yhden 500mg tabletin 3xpvä

No sellainenhan siitä tulee? Miksi kysyt.

Nokun puhuit riskirajasta 2500mg, oot ottanu 1500mg

En kirjoittanut 2500mg vaan että 2 kappaletta 500mg parasetamolia. Näin oli sanottu jollekin. Eli th neuvolassa sanonut, että raskausaikana saa ottaa päivässä maksimissaan kaksi kappaletta noita 500 mg parasetamoleja tai muuten annostus ylittyy. Eli sen ohjeen mukaan minä olisin ottanut yhden liikaa päivässä.

Nokun puhuit riskirajasta 2500mg, oot ottanu 1500mg

En kirjoittanut 2500mg vaan että 2 kappaletta 500mg parasetamolia. Näin oli sanottu jollekin. Eli th neuvolassa sanonut, että raskausaikana saa ottaa päivässä maksimissaan kaksi kappaletta noita 500 mg parasetamoleja tai muuten annostus ylittyy. Eli sen ohjeen mukaan minä olisin ottanut yhden liikaa päivässä.

Niin just, nyt ymmärsin :D . Älä huoli, nekin suositukset on varmasti pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettuja.

Mä söin raskaana ollessa panadolia joskus 6 tbl päivässä ku oli pahat pääkivut. Ja mulle lääkäri määräsi kuumeeseen (raskaana ollessani) panadolia 1-2 tbl 1-3 kertaa päivässä, joten siitähän tulee tulee enimmillään 6 tbl eli 3000 g.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryökäle harmaana:
Mä söin raskaana ollessa panadolia joskus 6 tbl päivässä ku oli pahat pääkivut. Ja mulle lääkäri määräsi kuumeeseen (raskaana ollessani) panadolia 1-2 tbl 1-3 kertaa päivässä, joten siitähän tulee tulee enimmillään 6 tbl eli 3000 g.

No tätä minä ihmettelin, että kyllähän sitä monet vetää päänsärkyynkin varmaan eikä taatusti riitä joku 2 tabua päivässä. Ilmeisesti siis jollain on vain ylivarovainen th eikä ole antanut lupaa ottaa enempää.

Yhteistyössä