apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mustasukkainen mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mustasukkainen mies

Vieras
Tuore poikaystäväni on osoittautunut kohtuuttoman mustasukkaiseksi. Alan olla jo epätoivoinen. Hän haluaa olla kanssani 24h vuorokaudessa. Haluaisi tietää tekstiviestini ja sähköpostini. Sanoi että jos joutuu olemaan erossa minusta, vaikka vain pienen hetken, niin mustasukkaiset ajatukset ja epäilyt valtaavat hänet täysin. Ja minä saan kuulla ja kärsiä tästä, hänen kuulusteluistaan ja epäilyistään. Jos menemme jonnekin, hänen täytyy saada olla koko ajan samassa huoneessa kuin minä. Apua. Kertokaa te kokeneemmat, onko tästä ulospääsyä? Mikä on ratkaisu? Voiko hän parantua? Miten?

Kun jo tuossa vaiheessa on noin vaikeaa,niin sehän on sairasta.
Kyllä vain täytyis eroon yrittää häippästä,koska se on vaikea laji toi parisuhde ja toiselle tilan antaminen.

Minä lähtisin toiseen suuntaan. Suhteessa et voi olla toisen terapeutti. Jos jätä hänet, niin kerro miksi, että hän tietäisi, mikä on hänen ongelmansa.

Jos yrität jatkaa, niin et voi muuta kuin sanoa suorat sanat, että sinun yksityisyyteesi ei voi kajota.

Ole kiitollinen,että tuollaiset asiat ovat pinnalla jo suhteen alussa eivätkä hiivi suhteeseenne salakavalasti vuosien varrella.Suosittelen kipittämään kovaa vauhtia karkuun.Ihan vain itsesi takia..Lähde nyt,kun se on vielä""helppoa"".Voithan tietenkin jäädä vuosiksi tai loppuelämäksesi alistavaan ja ahdistavaan suhteeseen.Sellaiselta minusta tilanteesi ainakin kuulostaa.

Ehkä miehellä on takanaan vaikeita lapsuuden kokemuksia hyljätyksi tulemisesta tai edelliset tyttöystävät ovat olleet petollisia.

Ehkä poikaystävälläsi ei olekaan huonoa itsetuntoa, vaan hän on vain niin herkkä. Miksi kaikkien ihmisten pitäisi olla vahvoja ja luottavaisia? Ajatteletko koskaan, miten pahalta poikaystävästäsi tuntuu?

Miksi muutenkaan suhteessa täytyisi mitään salata? Luottamukseen kuuluu, etteivät kännykät, sähköpostit tai sairaskertomukset ole salaisia.

Jos ihmiset rakastavat oikeasti toisiaan, he ikävöivät koko ajan ja haluavat vain olla toistensa seurassa. Ei oikea rakkaus tarvitse ulkopuolisia ihmisiä. Ihminen joka ei ole mustasukkainen, ei rakasta oikeasti. Poikaystäväsi rakastaa sinua varmaankin valtavasti. Mikset sinä arvosta sitä?

Ps. Oletko miettinyt, että jokin käytöksessäsi ehkä antaa aiheen poikaystäväsi mustasukkaisuuteen?

Ehkä miehellä on takanaan vaikeita lapsuuden kokemuksia hyljätyksi tulemisesta tai edelliset tyttöystävät ovat olleet petollisia.

Ehkä poikaystävälläsi ei olekaan huonoa itsetuntoa, vaan hän on vain niin herkkä. Miksi kaikkien ihmisten pitäisi olla vahvoja ja luottavaisia? Ajatteletko koskaan, miten pahalta poikaystävästäsi tuntuu?

Miksi muutenkaan suhteessa täytyisi mitään salata? Luottamukseen kuuluu, etteivät kännykät, sähköpostit tai sairaskertomukset ole salaisia.

Jos ihmiset rakastavat oikeasti toisiaan, he ikävöivät koko ajan ja haluavat vain olla toistensa seurassa. Ei oikea rakkaus tarvitse ulkopuolisia ihmisiä. Ihminen joka ei ole mustasukkainen, ei rakasta oikeasti. Poikaystäväsi rakastaa sinua varmaankin valtavasti. Mikset sinä arvosta sitä?

Ps. Oletko miettinyt, että jokin käytöksessäsi ehkä antaa aiheen poikaystäväsi mustasukkaisuuteen?

Minunkin poikaystäväni oli aluksi vähän liian ripustautuva, hän mainitsi jopa muutaman kerran, että 'miehet katsovat' minua... muistaakseni sanoin että haloo, ite en ole huomannut ja jos näin on niin eipä sille mitään voi... vaatteet päällä kuljen, säkkiä en päähän laita. Muutamissa bileissä tuntui, että halusi olla koko ajan vieressä, mutta kyllä se siitä tasaantui. Tosin ei ole halunnut tekstiviestejäni lukea, antoi kyllä oman sähköpostinsa salasanat, koska ei ole mitään salattavaa. Ei ole minullakaan mutta kyllä se ahistaa jos tunkeilee 'omille'alueille liikaa.
Kannattaa varmaan kysyä, että miksi on mustasukkainen ja sanoa ettet ole lähtemässä toisen matkaan. Jos ei 'vakuuttelu' auta sitten et voi toista auttaa. Mutta suhteen alussa epävarmuus voi olla korkeimmillaan, silloin on tosiaan vielä helppoa lähteä.

""Jos ihmiset rakastavat oikeasti toisiaan, he ikävöivät koko ajan ja haluavat vain olla toistensa seurassa. Ei oikea rakkaus tarvitse ulkopuolisia ihmisiä. Ihminen joka ei ole mustasukkainen, ei rakasta oikeasti.""

Voi Androgyyni-raukkaa. Sääliksi käy ihmistä joka laittaa rakkauden tuollaiseen muottiin.

Loistavaa!
Jos et nyt hirveästi liioittele vilkkaan keskustelun aikaansaamiseksi, niin kokeile kaverin todellista kiintymystä sinuun. Jos sinä pidät hänestä niin paljon, että tuosta alku- mustasukkaisuudesta huolimatta haluat suunnitella yhteistä tulevaisuutta hänen kanssaan, niin seuraavalla kerralla, kun hän tulee sinun kotiisi, pyydä häntä sinun kanssasi osallistumaan tavallisiin arkipuuhiin: laittamaan ruokaa, kattamaan pöytää, syönnin jälkeen tyhjentämään ruokapöytä ja hoitamaan astiat, viemään roskat, seuraavilla kerroilla esim. pesemään ikkunat, tekemään normaali viikkosiivous, järjestelemään pyykit pesua varten, suunnittelemaan ja kohentelemaan jotakin tarvitsemaasi hyllykköä, mahdollista piha- tai parvekejuttua tms. Sillä tavalla sinä mittaat, kuinka paljon hän sinua oikeasti arvostaa ja miten kotityöt tulisivat sujumaan hänen kanssaan, jos muuttaisitte yhteen. Ne kotityöt nimittäin mainitaan usein hyvinkin alkaneen parisuhteen kaatajiksi, kun mies ei (yllättäen!) olekaan valmis osallistumaan niihin. Kannattaa kokeilla ennen kuin on myöhäistä!

Ainoa järkevä ratkaisu on lähteä suhteesta kun vielä pääset. Mustasukkaisuus harvoin paranee, yleensä vain pahenee. Ennen kuin huomaatkaan olet vankina suhteessanne.

Ensinnäkin rakastuneetkaan ihmiset eivät tarvitse toisiaan jatkuvasti, eivätkä varsinkaan halua luopua kaikista muista ihmisistä ympärillään. Mustasukkaisuus ei myöskään ole rakkauden, vaan epäluottamuksen osoitus.

Toiseksi, suhteessa tai ei, niin kännykät ja sähköpostit saa silti pitää vain omana tietonaan. Siksihän meillä täällä suomessa on niinkin hieno juttu kuin viestintä salaisuus. Se että toinen vaatii saada lukea kaikki viestit on jälleen kerran osoitus vain luottamuksen puutteesta ja sairaanloisesta toisen omistamisesta.

Kolmanneksi, vaikka poikaystävällä olisi miten kurjia lapsuuden kokemuksia, se ei tarkoita että niiden takia tyttöystävän pitäisi kärsiä suhteessa ahdistusta ja kahlitsemista.

""Ehkä miehellä on takanaan vaikeita lapsuuden kokemuksia hyljätyksi tulemisesta tai edelliset tyttöystävät ovat olleet petollisia.""
-->Haloo!Ei silti oikeuta toisen kahlitsemista.Tuollaiset asiat pitää selvittää itsekseen ennen uutta suhdetta..jotta pystyy olemaan ""normaalissa"" ihmissuhteessa.

""Miksi muutenkaan suhteessa täytyisi mitään salata? Luottamukseen kuuluu, etteivät kännykät, sähköpostit tai sairaskertomukset ole salaisia. ""
-->Luottamukseen kuuluu se,ettei toisen kännykkää/maileja ja sairaskertomuksia käydä läpi omine lupine.Vaan LUOTETAAN toiseen ja annetaan niiden puhelimien ym.viestintä välineiden olla rauhassa.

""Jos ihmiset rakastavat oikeasti toisiaan, he ikävöivät koko ajan ja haluavat vain olla toistensa seurassa. Ei oikea rakkaus tarvitse ulkopuolisia ihmisiä. Ihminen joka ei ole mustasukkainen, ei rakasta oikeasti. Poikaystäväsi rakastaa sinua varmaankin valtavasti. Mikset sinä arvosta sitä?""
-->Pitäisikö kaikkien rakastuneiden parien asua korvessa poissa muusta sivistyksestä ja elää vain toisilleen.Kyllä suhteessa tarvitaan myös omaa aikaa ja omia harrastuksia sekä iltoja ulkona omien kavereiden kanssa.

Olen sitä mieltä,että ns.harmiton mustasukkaisuus kuuluu jokaiseen parisuhteeseen,mutta jos toinen alkaa kärppänä vahtaamaan menoja,lukemaan salaa tekstiviestejä niin yllättäen ollaankin parisuhteessa,jossa saadaan tunti turpaan kerran viikossa.Ei millään pahalla,mutta näin se saattaa mennä!

Ei se vielä pöpilän tavaraa ole vaikka tunteet ovatkin pinnassa. Me kaikihan ollaan oltu rakkauden alkuhuumassa enemmän tai vähemmän tuollaisia. Me ei vain enää muisteta, tai haluta muistaa. Katso nyt näitä otsikoita. Vilkuilusta, ystävistä, elukoista ja vaikka mistä ollaan mustasukkaisia, enemmän tai vähemmän. Ja kuten huomaat, suhteen alkumetreillä. Ulospääsy on sillä, jolla ei ole näitä suuria tunteita. Siis ilmeisesti sinulla. Mikäli haluat kuitenkin katsoa, niin älä provoile. Muutaman vuoden sisällä helpottaa ja myöhemmin juoksette vieraissa toisistanne paljon välittämättä.

Mitkä oli teidän iät ja paljonko oli suhdetta kestänyt?

Jos onkin pojan ensimmäinen ihastus?

Hän ei vielä tiedä, mikä on normaalia ja mikä liioiteltua ?

Pitäähän teidänkin käydä koulussa / töissä / yms. ja 24 h yhdessä tuskin onnistuu kuitenkaan !

Juttele pojan kanssa. Kerro, että sinua AHDISTAA hänen kuulustelunsa ja LIIKA mustasukkaisuus. Sano ihan suoraan, että jos ahdistuksesi yltyy liikaa, ainoa vaihtoehto on ero.

Sitten kysyt pojalta, että haluaako hän yrittää pitää yhteyttä normaalin rajoissa ja jättää turhat epäilyt pois, niin luottamuskin voisi kasvaa normaaliksi.

Jos hän ei halua ottaa huomioon sinun näkökantaasi, teidän on turha jatkaa. Jos hän aidosti välittää sinusta, hän koittaa löytää yhteisen tien kanssasi :)

Tajuat varmaan itsekki,että poikakaverillasi ei ole kaikki kohdallaan.?lähde ku voit,maailmassa on niin paljon ihaniakin miehiä!
mulla oli just tuommoinen avopuoliso,lopulta se oli jo niin vainoharhanen etten ees kauppaan päässyt..
ja sitten tuliki jo kauppareissustaki turpaan(muka olin huorannu).
Luulin ettei se ikinä vois lyyä mut toisin kävi.
samantien pakkasin kamppeeni ja häivyin..nyt kartan kaukaa tommoset jätkät!
sanosin vaan hyvänä neuvona,että jätä se!

Kiitoksia vastauksistanne ja näkemyksistänne! Tilannetta selventääkseni kerron, että olemme nuoria aikuisia ja suhteemme on muutaman muukauden vanha, hänelle 1. ja minulle 2. vakava suhde, olemme kotoisin eri kulttuureista, yhteinen kielemme on englanti ja koko tämän suhteemme ajan olemme asuneet vuorotellen toistemme luona toistemme kotimaissa. Olen sinnikkäästi yrittää jatkaa ja selvittää asiat hänen kanssaan. Mutta onko tuollaisesta mustasukkaisuudesta mahdollista parantua ihmisen, joka jopa ""sallisi kolmannen pyörän, muttei mitään, ei mitään hänen selkänsä takana."" Ehkä hän on epävarma rakkaudestani.. Niin, voiko muuten mustasukkaisuus tappaa rakkauden?

Mullekin tuli mielkeen, että ainakin se voi tappaa
...ja todennäköisemmin silloin, kun puoliso on kotoisin sellaisesta maasta, missä on tapana laittaa nainen nyrkin ja hellan väliin. Ja jos olet vaalea ja mies tumma, niin sinusta yritetään pitää vielä enemmän kiinni ja silmällä, ettet vain hairahda muiden miesten matkaan!

Ehkä tässä tapauksessa mäkin suosittelen sitä kunnon irtiottoa ainakin ensi alkuun ja katso miltä sitten tuntuu elää ""vapaana naisena"" :)

Kokemusta on. Olen itse ollut tälläinen sairaaloisen mustasukkainen ihminen! Ajattelen että on kahden laista, sitä tervettä ja tätä sairasta mustasukaisuutta.

Oletkin jo itse huomannut tämän sairaaloisen mustasukkaisuuden piirteitä(kahlitseva, vahtiva, määräilevä). Syyttely,kostaminen ja väkivalta saattavat tulla myöhemmin jos ei hän saa mielenvikaansa apua.

En tiedä muita kuin oman tapaukseni ja puhun nyt vain omasta puolestani! Olen uskovainen ja suurin apuni ongelmaan on tullut ylhäältä. Eli rukoilin aina kun sairaat ajatukset valtasivat. Tästä on neljä vuotta aikaa ja olen nyt""parantunut"". ei tarvitse vilkuilla mitä puoiliso katsoo tai tarkistaa viestejä. Satunnaiseti joku sairas ajatus nostaa päätään niin rukoilen, mutta sitä on enään todella harvoin.Näin itselläni, mutta toivon että jatkokirjoituksesta on apua teille.

-Mustasukkaisen hekilön on tärkeää itse tajuta että ajatukset ja epäilyt ovat sairaita,pään ulkopuolelta tulevia ajatuksi jotka kahlitsevat ajattelijansa.

-Minua auttoi pulison vahva luonne. Ei lähtenyt mukaan syytöksiin,epäilyihin. Sanoi päättäväisesti rakastavansa minua,eikä ruvennut puolustelemaan tai selittelemään älyttömiin kysymyksiini.

-On itse tiedostettava että vahtaaminen on sairasta ja pyrittävä siitä eroon. Tietoisesti päättää että nyt en kysy epeilystäni tai katso sähköpostia...haluan luottaa!(Aluksi tosi vaikeaa,helpottaa ajan kanssa kun oikein yrittää.)Itse rukoilin,auttoi.

-taustalla saattaa olla hylätyksi tulemista tai tiedostamaton lapsuusajan trauma. Rakasta ja tue itseluottamusta, älä koskaan vertaile muihin.Älä edes riidassa hauku sitä ihmistä vaan tekoa.

En tosiaankaan tiedä muita tapauksia. uskon silti että mustasukkaisuudesta voi päästä eroon. Minä pääsin. Jos ei näitä uskon asioita halua tähän juttuun ottaa mukaan niin varmasti on paljon hyviä ammattiauttajia joidenka puoleen kannattaa kääntyä. Hoitamattomana vain tilanne pahenee.

Kaikkea hyvää suhteeseenne ja jaksamista teille molemmille!!! :)

Ahaa kysymyksessä on tälläinen suhde. Nyt hälytys kelloni soivat ja lujaa! ...toivottavasti sinullakin.
Omakohtaista kokemusta ei ole , mutta hyvin läheltä tätini samankaltainsta suhdetta olen joutunut seuraamaan.

Luulempa että monissa arabimaista tulleiden miesten suhteet ovat tälläisiä sairaaloisen mustasukkaisuuden vangitsemia. Voihan sen jo päätellä siitäkin, että naiset ovat hunnutettuja ja kirjaimellisesti vankina omassa kodissaan.
Mustasukkaisuus on kuin ""kirjoitettuna geeniperimään"".
Herää kysymys miksi on vain näitä mies tumma,-nainen vaalea suhteita? miksi ei koskaan täällä toisin päin? Naiset ovat kotona, eipä paljon huntupäät matkustele saati seurustele suomessa.
Tätini rakastui tuliseen turkkilaisen mieheen. Viarailtiin kummankin kotimaissa.Liirum laarum lässytystä ja suuria tunteita mies vuodatti ja vannoi. Nopeasti naimisiin.(asumis oikeus suomessa turvattu.) Rakkuden osoitukset muuttuivat välittömästi naimisiin menon jälkeen!
Tätini ei todellakaan ollut mikään tyhmä nainen!Niin se rakastuminen vaan sokaisi.
Jälkeeen selvisi kotimaassa oleva toinen vaimo ja poika lapsi...tiedä sitten mitä muuta.

Näitä tarinoita on tuhansia, mutta aina vaan rakastuneena naiset menevät tähän samaan painajaiseen. Luulevat toinen toisensa jälkeen että ei tämä mies ole sellainen.

Jos kuitenkin varoitteluista huolimatta päätät jatkaa suhdetta niin miehen on todella itse haluttava muuttua! Kyllä ne vakuutella ja lupailla osaavat! toteuttaminen onkin sitten toinen juttu!

Olette ollet vasta kuukuden yhdessä, eroaminen tälläisestä miehestä voi siltikin olla äärimmäisen vaikeaa...lupauksi, vetoamista,lahjoja, kyynelsilmissä rakkauden vannomista. Ja paskat sanon minä!

Voimia sinulle! :)

Mustasukkaisuus on sairasta. Lisäksi se on loukkaavaa; mustasukkainen ihminen EI LUOTA TOISEEN eikä se ole todellakaan mitään rakkautta. Vastarakastuneet teinit ikävöivät koko ajan toisiaan ja haluavat olla vain toistensa seurassa. Vakiintuneessa, aikuisessa parisuhteessa sellainen on epänormaalia.

Tuleeko muuten mieleen, että noissa sähköposteissa ym. saattaa olla jonkun ystävän luottamuksellisia asioita, joita hän ei halua saattaa kaiken maailman puolisoiden tietoon, joita hän ei kenties edes tunne? Sinun mielestäsi tietysti parisuhteessa olevilla ei saa olla ystäviäkään, mutta se on kyllä hyvin poikkeuksellista normaalielämässä-

Koko 4. kappale tekstistäsi on silkkaa potaskaa!

Korjaan sitä näin: Jos ihmiset oikeasti rakastavat toisiaan, niin he antavat toisilleen tilaa ja hengistysilmaa muualtakin kuin toistensa kainalosta. Ei rakastamisen perusta ole se, että koko ajan on ikävä toista. Rakastunutkin ihminen tarvitsee muitakin ihmissuhteita elääkseen tasapainoista elämää (ystävät, työkaverit yms.) Ihminen joka on liian mustasukkainen, niin hänellä on sairas omistamisenhalu (toista ihmistä ei voi omistaa) ja hänellä on myös huono itsetunto ja hän pyrkii hallitsemaan kumppaninsa elämän, jopa tämän ajatukset. Poikaystävä rakastaa ap:tä hyvin epäterveellisellä tavalla. Eikä sellaista tarvitsekaan arvostaa!

Joko kuullosti normaalimmalle?

Minullakin oli vainoharhaisen mustasuukainen mies, myöhemmin selvisi,ettämies petti itse koko ajan ja joka välissä vaikka en olisi ikinä uskonut. Yleensä tälläinen mies ei muutuja ongelmat jatkuvat ennenkuin mies itse lopettaa naisjutut vasta sen jälkeen kun hän alkaa luottamaan itseensä pystyy hän luottaa toiseeen.

Yhteistyössä