Kokemusta on. Olen itse ollut tälläinen sairaaloisen mustasukkainen ihminen! Ajattelen että on kahden laista, sitä tervettä ja tätä sairasta mustasukaisuutta.
Oletkin jo itse huomannut tämän sairaaloisen mustasukkaisuuden piirteitä(kahlitseva, vahtiva, määräilevä). Syyttely,kostaminen ja väkivalta saattavat tulla myöhemmin jos ei hän saa mielenvikaansa apua.
En tiedä muita kuin oman tapaukseni ja puhun nyt vain omasta puolestani! Olen uskovainen ja suurin apuni ongelmaan on tullut ylhäältä. Eli rukoilin aina kun sairaat ajatukset valtasivat. Tästä on neljä vuotta aikaa ja olen nyt""parantunut"". ei tarvitse vilkuilla mitä puoiliso katsoo tai tarkistaa viestejä. Satunnaiseti joku sairas ajatus nostaa päätään niin rukoilen, mutta sitä on enään todella harvoin.Näin itselläni, mutta toivon että jatkokirjoituksesta on apua teille.
-Mustasukkaisen hekilön on tärkeää itse tajuta että ajatukset ja epäilyt ovat sairaita,pään ulkopuolelta tulevia ajatuksi jotka kahlitsevat ajattelijansa.
-Minua auttoi pulison vahva luonne. Ei lähtenyt mukaan syytöksiin,epäilyihin. Sanoi päättäväisesti rakastavansa minua,eikä ruvennut puolustelemaan tai selittelemään älyttömiin kysymyksiini.
-On itse tiedostettava että vahtaaminen on sairasta ja pyrittävä siitä eroon. Tietoisesti päättää että nyt en kysy epeilystäni tai katso sähköpostia...haluan luottaa!(Aluksi tosi vaikeaa,helpottaa ajan kanssa kun oikein yrittää.)Itse rukoilin,auttoi.
-taustalla saattaa olla hylätyksi tulemista tai tiedostamaton lapsuusajan trauma. Rakasta ja tue itseluottamusta, älä koskaan vertaile muihin.Älä edes riidassa hauku sitä ihmistä vaan tekoa.
En tosiaankaan tiedä muita tapauksia. uskon silti että mustasukkaisuudesta voi päästä eroon. Minä pääsin. Jos ei näitä uskon asioita halua tähän juttuun ottaa mukaan niin varmasti on paljon hyviä ammattiauttajia joidenka puoleen kannattaa kääntyä. Hoitamattomana vain tilanne pahenee.
Kaikkea hyvää suhteeseenne ja jaksamista teille molemmille!!!