Apuja! Lapsi kieltäytyy kakkaamasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt...

Vieras
Jätimme pian 3-vuotiaalta pojalta vuodenvaihteessa päivävaipan kokonaan pois, koska pissaaminen alkoi sujua pottaan, mutta jos pojalla oli vaippa, niin hän laiskuuttaan teki mieluumin siihen kuin kävi potalla. Nyt on sujunut hyvin, vain muutama pissivahinko on sattunut. Mutta poika ei ole koskaan suostunut kakkaamaan pottaan(saati vessanpönttöön), eikä suostu nytkään, vaikka ei ole enää vaippaa mihin kakata! Ei suostu kakkaamaan nyt yhtään mihinkään, ei edes vaippaan enää, ei halua vaippaa päällensä. On kakannut tässä tämän vuoden aikana yhteensä neljä kertaa, eli pari kertaa viikkoon, vaikka aiemmin kakka tuli joka päivä. Kakka on joka kerta tullut yöllä(en tiedä kakkaako poika nukkuessaan vai herääkö tekemään kakan), kerran housuun mutta sen jälkeen päätimme laittaa yöksi vaipan, ja kakka on siis tullut sinne. Viime yönä hän keskellä yötä sitten itse myös riisui kakkavaipan, ja voi arvata missä sotkussa joka paikka oli...

Olen yrittänyt suhtautua mahdollisimman neutraalisti ja olla hienovarainen, mutta poika vaan kammoaa kakan tekemistä... Ei koskaan päivällä myönnä että hänellä olisi kakkahätä, eikä suostu istumaan potalle ja yrittämään joten olen lopettanut kakkahädästä kyselemisenkin.

Mitä ihmettä tässä nyt vielä voisi tehdä? Poika syö päivittäin luumuja ja muita kuitutuotteita ja olemme yrittäneet tarjota enemmän juomista, mutta kun poika vaan pidättää sitä kakkaa kaikesta huolimatta... Pitääkö nyt "pakottaa" poika taas käyttämään vaippaa, ja luopua hyvin sujuneesta päiväkuivuudesta että päästään tästä kakkaamisongelmasta eroon...?

Raaka lahjonta? Pöntölle? Vaippaan ei enää kannata palata, se ei varmasti asiaa auta. Omallanikin oli pottakammo ja asiassa edettiin pikkuhiljaa. Ensin palkitsin jo siitä että istahti potalle sekunniksi ja vaikka kakkaa tuli lattiallekin niin jatkettiin kunnes päästiin siihen että meni potalle. Tarvittiin palkintoja, kovaa kannustusta ja istuin jopa pitämässä kädestä kiinni jotta toinen uskalsi. Meillä tosin sanoi ja ilmaisi että on kakkahätä muttei uskaltanu sinne potalle. Vaikka pisut tekikin jo sinne. Se voi pelottaa vaipan jälkeen ja tarvitaan positiivista rohkaisua. Painostaminen jne saattavat pahentaa asiaa.

Eikö se vaippa ois kandenu jättää vasta sit pois ku vessassa käyminen ois onnistunut.
Siis et lapsi ei tee tarpeitaan vaippaan, vaikka hällä se onkin, vaa käyttää vessaa.
Aamulla ekana, ruuan jälkeen..jne..
Vasta sit ku on oppinu kuivaks ni vaippa pois..

Noin meillä on onnistuneesti opetettu 3 lasta kuivaks.

Meillä auttoi aika. Poika tosin kakkas housuihinsa, ei yövaippaan. Alettiin vaan tarkkaileen sitä et koska olis hätä. Ehkä teillä se on heti nukkumaan menon jälkeen? Sit kun yllätät pojat kakkaa työstämässä, viet pöntölle ja hierot selkää et rentoutuis. Kyllä se sit ajan kans alkaa onnistua.
Haukkuminen tai asiasta numeron tekeminen ei auta. Meillä oli myös tavoitepalkinto. Poika sai säiliörekan ekasta kakasta pönttöön. Siitä tehtiin siis oikea juhlan aihe.
Vielä ekan onnistumisen jälkeen tuli takapakkia, mut sit alkoi pikkuhiljaa sujumaan.
Kokonaisuudessaan vaipoista luopumisesta siihen et oppi kakkaamaan pönttöön, meni varmaan 6kk:tta aikaa. Mut ei missään nimessä kannata luovuttaa ja laittaa vaippaa takaisin!

Alatte vaan illalla väijymään oven takana ja viette pöntölle!! Ennemmin tai myöhemmin onnistuu.

Meillä on toiminut Ben Furmanin muksuoppi tuollaisen tyyppisissä jutuissa. Lyhyesti, lapsella pitää olla tunne että haluaa oppia taidon ja se on tärkeää, häntä tulee kannustaa, palkita jne.

Joltain muuten kuulin, että kun laittaa pönttöön pallon tai potan pohjaan tarran niin lapsi tekee sinne mielellään tarpeensa sillä idealla että "yritäs osua tuohon noin" :) Ällöä, mutta joillain toimii alkukimmokkeena.

[QUOTE="harmaa";25429877]Eikö se vaippa ois kandenu jättää vasta sit pois ku vessassa käyminen ois onnistunut.
Siis et lapsi ei tee tarpeitaan vaippaan, vaikka hällä se onkin, vaa käyttää vessaa.

Noin meillä on onnistuneesti opetettu 3 lasta kuivaks.[/QUOTE]

Sekin vaihtelee. Meil poika riisui vaipan ja alko sitte itse vinkata pottaa päin. Vaikkei uskaltanut vielä. Opeteltavahan se oli silleen kun en viittiny väkipakolla sitä vaippaa aina takasin pukea. Kaikilla lapsilla menee omaan malliinsa. Yksi tekee ensin pisut pottaan ja kakat myöhemmin, toinen molemmat ja kolmas heivaa vaipan kuten meillä.

Meillä on niin samanlainen tilanne 2v9kk pojan kanssa. Päivävaippa on jäänyt pois jo vajaa vuosi sitten. Pissavahinkoja ei sattunut tai mitään, että ihan "valmis" oli vaipan pois jättää. Yövaippa vielä on, ei siitä mitään stressiä.

Kakkaamisen kanssa on niin paljon ongelmia, että välillä pää hajoo. Sen jälkeen kun vaippa jätettiin pois, ei poika suostunut kakkaamaan. Ei pönttöön, ei vaippaan. Potalla ei edes käy. Siitä on tullut niin kamala kierre, että ollaan sairaalassa käyty kerran avaamassa tukos. Se ei ollut mitään mukavaa puuhaa, joten kannattaa pitää huoli, että lapsi kakkaa kuitenkin.
Suun kautta otettavista ulostuslääkkeistä ei ole ollut meille mitään apua, sillä poika pidättelee kakkaa. Ja kun hän pidättelee, niin jättää rantuja kalsareihin jatkuvasti ja niitä vaa olla vaihtelemassa. Ja ulostuslääkkeen saatuaan on kakkaraidat vain löysempää, mutta ei hän silti koskaan ole kakkaa ulos asti saanut suun kautta otettavilla lääkkeillä.

Vajaa 2kk sitten otettiin käyttöön microlaxit. Suoraan peräsuoleen laitettava lääke ja se toimii. 3-4 päivän välein lääke ja sillä lapsi tyhjentää suolen. Lääkkeen laitosta ei mene kuin minuutti kun tulee pakottava tarve mennä vessaan ja nostan pojan pöntölle eikä hän pysty pidättelemään.
Toivottavasti tuosta lääkkestä vaan päästäisiin eroon ja lapsi oppisi sen kakkaamisen jalon taidon ihan ilman avustuksia. Mutta niin kauan kun ei hän itse sitä suostu tekemään, on se lääke annettava. Mitään suolitukoksia en enää tahdo pojalle..

[QUOTE="harmaa";25429877]Eikö se vaippa ois kandenu jättää vasta sit pois ku vessassa käyminen ois onnistunut.

Noin meillä on onnistuneesti opetettu 3 lasta kuivaks.[/QUOTE]

No joo, mutta kun lapsi on jo pian 3-vuotias ja osaa halutessaan käydä potalla(pissalla), mutta jos on vaippa päällä niin ei suostunut potalle kuin silloin tällöin, niin ajattelimme että ei se opi ikinä jos aina vaan saa tehdä vaippaan... Ja hyvinhän se pissalla käyminen sujuukin, poika kertoo kun on hätä tai menee itse vessaan, mutta kakkaaminen on se ongelma...

Ja lahjottu on ties millä, tilanne meni siihen että poika alkoi käydä kauppaa: "hmm, en suostu tarrasta menemään potalle, mutta jos saan palan suklaata ja pullan, niin menen..."

Leluilla lahjominen ei auta, koska poika ei ole oikein leluista kiinnostunut, mutta ehkä pitää vielä vaikka jotain ylimääräistä uimahallireissua tms. kokeilla...

Sekin vaihtelee. Meil poika riisui vaipan ja alko sitte itse vinkata pottaa päin. Vaikkei uskaltanut vielä. Opeteltavahan se oli silleen kun en viittiny väkipakolla sitä vaippaa aina takasin pukea. Kaikilla lapsilla menee omaan malliinsa. Yksi tekee ensin pisut pottaan ja kakat myöhemmin, toinen molemmat ja kolmas heivaa vaipan kuten meillä.

Niin vaihtelee.2 on nimittäin oppineet just noin kuten teillä.
Siks sanoin, ku ap:llä se malli ei ihan näytä toimivan.

[QUOTE="äippänen";25429897]Meillä on toiminut Ben Furmanin muksuoppi tuollaisen tyyppisissä jutuissa. Lyhyesti, lapsella pitää olla tunne että haluaa oppia taidon ja se on tärkeää, häntä tulee kannustaa, palkita jne.

Joltain muuten kuulin, että kun laittaa pönttöön pallon tai potan pohjaan tarran niin lapsi tekee sinne mielellään tarpeensa sillä idealla että "yritäs osua tuohon noin" :) Ällöä, mutta joillain toimii alkukimmokkeena.[/QUOTE]

Tätä voisi kokeilla, kiitos! :)

Meillä on niin samanlainen tilanne 2v9kk pojan kanssa. Päivävaippa on jäänyt pois jo vajaa vuosi sitten. Pissavahinkoja ei sattunut tai mitään, että ihan "valmis" oli vaipan pois jättää. Yövaippa vielä on, ei siitä mitään stressiä.

Kakkaamisen kanssa on niin paljon ongelmia, että välillä pää hajoo. Sen jälkeen kun vaippa jätettiin pois, ei poika suostunut kakkaamaan. Ei pönttöön, ei vaippaan. Potalla ei edes käy. Siitä on tullut niin kamala kierre, että ollaan sairaalassa käyty kerran avaamassa tukos. Se ei ollut mitään mukavaa puuhaa, joten kannattaa pitää huoli, että lapsi kakkaa kuitenkin.
Suun kautta otettavista ulostuslääkkeistä ei ole ollut meille mitään apua, sillä poika pidättelee kakkaa. Ja kun hän pidättelee, niin jättää rantuja kalsareihin jatkuvasti ja niitä vaa olla vaihtelemassa. Ja ulostuslääkkeen saatuaan on kakkaraidat vain löysempää, mutta ei hän silti koskaan ole kakkaa ulos asti saanut suun kautta otettavilla lääkkeillä.

Vajaa 2kk sitten otettiin käyttöön microlaxit. Suoraan peräsuoleen laitettava lääke ja se toimii. 3-4 päivän välein lääke ja sillä lapsi tyhjentää suolen. Lääkkeen laitosta ei mene kuin minuutti kun tulee pakottava tarve mennä vessaan ja nostan pojan pöntölle eikä hän pysty pidättelemään.
Toivottavasti tuosta lääkkestä vaan päästäisiin eroon ja lapsi oppisi sen kakkaamisen jalon taidon ihan ilman avustuksia. Mutta niin kauan kun ei hän itse sitä suostu tekemään, on se lääke annettava. Mitään suolitukoksia en enää tahdo pojalle..

"Kiva" kuulla että ei olla ainoita joilla tämä kakkaamisongelma... Tuohon Microlaxiin en vaan mielelläni lähde, koska olen sitä itse joutunut joskus käyttämään, ja pakkausselosteessa muistaakseni sanottiin että se on vain tilapäiseen käyttöön, ja jatkuvasti käytettynä voi aiheuttaa pysyvän ummetuksen kun suoli jotenkin "laiskistuu"... Mieluumin sit vaikka tuota yökakkamista, mut pakkohan tietysti sitäkin on kokeilla jos tilanne vielä pahenee...

Mä kun tuskastelin asiaa meidän keskimmäisen kanssa, kuulin yllätyksekseni lasten mummilta että hänen lapsenlapsista 3 muullakin on ollut sama kakkaongelma. Että on kai sit aika yleistä ja kaikki ne on joskus kakkaamaan oppineet. Ajan kanssa. Siitä ei vaan toreilla puhuta kuinka muksu kakkaa housuihin tai vaippaan vielä 3-vuotiaana. Mut parempi silti ilman vaippaa.

[QUOTE="ap";25429973]
Leluilla lahjominen ei auta, koska poika ei ole oikein leluista kiinnostunut, mutta ehkä pitää vielä vaikka jotain ylimääräistä uimahallireissua tms. kokeilla...[/QUOTE]

No hyi yök, käykö tämmöset kakkiaiset uimahallissa! Ei ihme että on pökäleitä altaanpohjassa.

Mulla ei siis ratkaisua mut meidän 2,5v on päiväkuiva mutta ei kakkaa pottaan/pönttöön. Yleensä huutaa et kakka tulee ja mä käyn laittaa vaipan. No oon toivonut et ajan kanssa muuttuis, meillä onneks viel kelpaa toi vaippa.

Yhteistyössä