"arka" lapsi kerhoon vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli nyt pitäisi ilmottaa lapsi kerhoon mutta en tiedä mitä tehdä. Lapsi tosi sosiaalinen ja tykkää touhuta lasten ja aikuisten kanssa. On tosi puhelias. Mutta ei jäisi yksin mihinkään ja siksi kerho mietityttää, kysyin meneekö, menee jos tulee äiti tai isi mukaan. Olisi lapselle enemmän sosiaalista kanssa käyntin, mutta en halua pakottaa.

No minun mielestäni olisi lapsellekkin hyvä totutella olemaan ilman äidin helmoja. Pikkuhiljaa ei suinkaan että käy kippaamassa lapsen sinne.

Työnnä se vaan sinne kerhoon, hyvin se sujuu.

Saaneeko kerhossa olla itse ensin esim ensimmäisellä kerralla mukana että lapsi tottuu vähän? En työnnä lasta kerhoon väkisin, se vain pahentaisi tilannetta. Lapsi ollut päiväkodissa pienempänä ja sitten vähän isompana yrittänyt mutta sillon alko ongelmat ja otettiin lapsi päiväkodista pois. Kun tutustuu johonkin aikuiseen niin on sen kanssa ja pärjää, mutta tarvii ensin luottamuksen. Kesällä kävi kaksi kertaa leikkikenttä kerhossa ja sitten ei enään halunnut.

Saaneeko kerhossa olla itse ensin esim ensimmäisellä kerralla mukana että lapsi tottuu vähän? En työnnä lasta kerhoon väkisin, se vain pahentaisi tilannetta. Lapsi ollut päiväkodissa pienempänä ja sitten vähän isompana yrittänyt mutta sillon alko ongelmat ja otettiin lapsi päiväkodista pois. Kun tutustuu johonkin aikuiseen niin on sen kanssa ja pärjää, mutta tarvii ensin luottamuksen. Kesällä kävi kaksi kertaa leikkikenttä kerhossa ja sitten ei enään halunnut.
Jos ihan arka lapsi niin tuollalaillahan se pitää tehdä muuten on liian paha muutos. Muutaman kerran käy itse mukana (jos pystyy) ja joka kerta on vähemmän ja vähemmän aikaa siellä.

Minkäikäisestä lapsesta on kyse ? Tuli vaan mieleen jos on päiväkodissakin jo ehtinyt olla, sit sieltä poissa ja nyt mietitty kerhoon laittamista.

Iso merkitys sillä, minkä ikäinen lapsi. Mutta kaikkien ei tarvitse olla sosiaalisia. Jotenkin on hyvä tulla toisten lasten kanssa toimeen ja hyvä oppia, miten ryhmässä toimitaan. Kävisin muutaman kerran mukana ja odottelisin lähettyvillä, jotta lapsi tietää, että olet heti tavoitettavissa. Ei nyt minusta kuitenkaan pakollinen asia lapselle tuollainen kerho ole. Sosiaalisuutta voi opetella muutenkin.

Minäkin mietin lapsen ikää. Jos hoitoon/sekaan lähtö alkaa lähestyä, kannattaisi eroihin totutella pehmeällä laskulla juuri kerhojen kautta. Eikö ne kestä n. 3 h...

Minulla on arka poika, joka täyttää kohta neljä. Itse asiassa olisi parempi kuvata, että hän on temperamentiltaan hitaasti lämpeävä. Ei käynyt esim. muskarissa kuin muutaman kerran. Niillä kerroilla oli aina äiti/mummo tietenkin mukana, koska se oli pienten muskari, mutta se ei vaan onnistunut. Perhekerhossa on käyty, mutta yksin ei kerhoon ole halunnut enkä ole yrittänytkään. Sen sijaan vanhemman kanssa käy mielellään, koska tykkää leikkiä perhekerhon leluilla. Vielä neljävuotiaanakin varmistaa, ettei vanhempi ole kaukana.

Hoidossa hän on kuitenkin joutunut käymään, kun opiskelen ja pojan isä on töissä. Hoito on aloitettu hitaaaasti totutellen. Se on sujunut hyvin.

Jos haluat, että lapsesi tottuu kerhoon, niin varaa runsaasti aikaa totutteluun ja varmaan kerhon eduista puhuminen (kuten lelut) auttaa riippuen lapsesi iästä. Kerhonohjaajiin tutustuminen auttanee myös. Kerhoon tottuminen voi olla vaikeampaa kuin hoitoon tottuminen, kun kerhoa on niin harvakseltaan, esim. kerran viikossa? Meillä hoitoon totuttelu sujui hyvin sillä tavalla, että aluksi hoitoa oli suunnilleen tunti päivässä.. Vähän aikaa, mutta säännöllisesti.

Eli nyt pitäisi ilmottaa lapsi kerhoon mutta en tiedä mitä tehdä. Lapsi tosi sosiaalinen ja tykkää touhuta lasten ja aikuisten kanssa. On tosi puhelias. Mutta ei jäisi yksin mihinkään ja siksi kerho mietityttää, kysyin meneekö, menee jos tulee äiti tai isi mukaan. Olisi lapselle enemmän sosiaalista kanssa käyntin, mutta en halua pakottaa.
Kokeilkaa kerhoilua. Lapsen kanssa voi (iästä riippuen tietysti) vaikka sopia, että käydään yhdessä tutustumassa kerhoon tietty käyntimäärä ja sitten voisi jäädä yksin, koska kerho on lapsille eikä aikuisille tarkoitettu. Tai sitten vain mennä yhdessä tutustumaan ja lapsen alkaessa ehkä viihtyä, alkaa puhua että jääkin yksin. Pakottaa ei kannata, mutta kokeilla kyllä!

Yhteistyössä