Ärsyttää ihminen, joka on liian tarkka lapsestaan, siis huolehtii liikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
En osannut oikein osuvaa otsikkoa laittaa, mutta ongelma tai ärsytyksen aihe on tämä:

Lähipiirissä on n.1v lapsi, jonka äiti on mielestäni ylisuojelevainen. Oma, reilun vuoden vanhempi lapseni ei esim. saa edes leikkiä hänen lapsensa läheisyydessä ilman, että tämä äiti alkaa hössäämään, että "älä vaan koske Maijaan, älä mene liian lähelle, Maija voi kaatua, ei saa heitellä palloa kun Maija on tässä" jne...

Toki ymmärrän, että eri ikäisten lasten leikit ovat erilaisia ja pienempiä pitää varoa, mutta tuntuu, että tämä äiti kieltää ja toruu lastani ennen kuin hän on mitään tehnytkään. Ja olen ikäväkseni huomannut, että tämä holhoava käytös on saanut minun lapsessani aikaan uhman - eli kun jatkuvasti kielletään turhaankin, niin alkaakin tehdä kiusaa tahallaan :(

Jos esim. tämän ko äidin lapsi kaatuu ja minun lapseni sattuu olemaan lähellä niin heti alkaa syyttely. Tai jos vaikka VAIHINGOSSA lapseni pukkaisi hänen lastaan tämä äiti hysteerisenä rientää apuun ja alkaa paapoa lastaan ja VASTA SIINÄ VAIHEESSA hänen lapsensa alkaa itkeä. Eli mielestäni selviytyisi ihan ok hieman omillaankin eikä hätääntyisi pienestä, jos äiti ei hösäisi joka välissä. "Maija on niin herkkä". Tottakai minäkin puutun tilanteeseen, jos näen, että lapseni tahallaan tekee kiusaa.

Ei tee mieli oikein tavata näitä ihmisiä, mutta kun lähipiirissä ovat niin joskus ainakin pakko. Hienovaraisesti olen tälle äidille yrittänyt sanoakin, että antaisi vähän "tilaa" lapselleen eikä jokaisesta kömmähdyksestä (josta lapsi ei itse ole millänsäkään) tarvitse mennä hysteeriseksi. Mutta vähän olin aistivinani loukkaantuneisuutta, joten enpä taida enempi puuttua...

No joo, joskus saattaa joillain mennä vähän yli, ,mutta tiiäkkö että minnuu ärsyttäisi enemmän semmoiset ihmiset jotka ei huolehtisi lapsestansa ollenkaan.. Jospa se liika ylihuolehtiminen jäisi ajan kanssa pois.

Eikö sinulla ole muuta elämää kuin kirjoittaa tylsähkö mininovelli tänne? Eikö olisi järkevämpää ottaa asia puheeksi tämän "lähipiirin" äidin kanssa, vai oletko vain selän takana tottunut puhumaan asioista?

tiedän tällaisen tapauksen.. ystävälläni on 5.5v poika. ystäväni on ehkä maailman paras selittelijä miksi lapsi kiukuttelee niskoittelee tai miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.. Kuria se lapsi kaipaa!!

ei voi ulkoilla ilman äitiä - on arka tutustumaan muihin lapsiin (no ei kai se ikinä opi tota menoa???)
ei voi syödä kalaa - on vieraantunut kalasta kun sitä on niin harvoin
ei voi pukea itse - on väsynyt?
suuttuu helposti - on ainut lapsi ja tottunut leikkimään rauhassa
kiukuttelee todella usein - on väsynyt?
kitisee - hänen tapa purkaa kiukkua?

hyvä ystävyys alkaa kohta kärsimään tästä koska oikeesti mä en jaksa kuunnella noita selityksiä...

Mun kaveri oli tuollainen kaksostensa kanssa. Lisäksi hän oli ylihysteerinen lasten pukemisen suhteen: kerranki tulivat meille toukokuussa, asteita +12 ja lapsilla kevyttoppahaalarit päällä... Pelkää aina että paleltuvat. Ja jos yksikin niiskaisu tai yskäisy niin pitää varalta lapsen sisällä vähintään viikon kun pelkää että on sairas. Samoin jos ei halua heitä kylään niin ei tarvi kun mainita että mä muuten aivastin tai että vähä tuntuu kurkussa oudolta, niin ei uskalla tulla kylään jos vaikka onkin flunssaa ja hänen lapset saa sen. Pakko myöntää etten aina oikein ymmärrä häntä...

normaalia käytöstä monen esikoisen äidille. Varsinkin sellaiselle äidille, joka todellakin välittää ja rakastaa lastaan. On huolissaan ja vauva on hänen elämänsä napa.
Jos joku on hälläväliä asenteella lastaan kohtaan, niin luultavasti lapsi koetaan taakaksi, eikä lapsi ole välttämättä edes toivottu.
Mieti tätä kun seuraavalla kerralla kohtaat heidät.
Onhan tuo ärsyttävää jos sun lasta syyttää, mutta mitäs jos annat vaikka sun lapselle jotain leluja käteen ja menet itsekin välillä väliin. ehkä se äiti yrittää osoittaa, että sä huomaisit itse pitää lapsesi kauempana.
Hössöttäjä äidin lapsista kasvaa hössöttäjä lapsia. Mutta niinhän se on kaikissa asioissa. Lapsista tulee vanhempiensa kaltaisia.

Kyllä lapsesta voi huolehtia hössöttämättäkin. Jos tuo meidän kymmenkuinen vaikka muksahtaa nurin, ja siihen menee kauheasti voivottelemaan, lapsi alkaa satavarmasti itkeä, vaikka ei edes olisi sattunut. Mutta kun menee ja sanookin reippaasti vaikka "hupsista, oho, kun muksahdit" niin lapsi jatkaa touhujaan ihan muina miehinä. Tietysti, jos oikeasti sattuu, ei ohotteleminen auta, vaan on otettava syliin ja lohdutettava.

Alkuperäinen kirjoittaja wanderer:
No joo, joskus saattaa joillain mennä vähän yli, ,mutta tiiäkkö että minnuu ärsyttäisi enemmän semmoiset ihmiset jotka ei huolehtisi lapsestansa ollenkaan.. Jospa se liika ylihuolehtiminen jäisi ajan kanssa pois.

tätä mäkin tarkoitan edellisessä kommentissani

Joo älä puutukaan enempää. Itseäni ainakin ärsyttää "isompien lasten kaikkitietävät äidit", joiden huolenpito ja kasvatus ovat ainoita oikeita tapoja. Jos sua ärsyttää noin kovasti, niin älä tapaa kyseistä perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja boooooooring:
Eikö sinulla ole muuta elämää kuin kirjoittaa tylsähkö mininovelli tänne? Eikö olisi järkevämpää ottaa asia puheeksi tämän "lähipiirin" äidin kanssa, vai oletko vain selän takana tottunut puhumaan asioista?

jos luit tylsän mininovellini siitä selvisi, että olen ottanut asian puheeksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja boooooooring:

jos luit tylsän mininovellini siitä selvisi, että olen ottanut asian puheeksi :)

ei se varmaan lukenu

Mun mielestä toiset saavat ylihuolehtia lapsistaa, mutta jos samalla "kiusaa" minun lastani, niin en tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja hopitti:
Joo älä puutukaan enempää. Itseäni ainakin ärsyttää "isompien lasten kaikkitietävät äidit", joiden huolenpito ja kasvatus ovat ainoita oikeita tapoja. Jos sua ärsyttää noin kovasti, niin älä tapaa kyseistä perhettä.

Ai että, kun olisimme menossa leikkipuistoon, meidän pitäisi kääntyä portilta, jos he ovat sielä? Joskus on pakko lasten takia sopeutua erilaisten ihmisten joukkoon. Mä varmaan antaisisin mennä kyseisen äidin motkotukset toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Vahtisin omaa lastani samoin kuin muulloinkin ja yrittäisin siis tosiaan yrittäisin olla huomaamatta koko ylihysteriointia. Juu ja tosiaan mulla myös vähän vastaavanlainen tuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja huooh:
MInua ärsyttää sellaiset vanhemmat, jotka antaa lastensa tehdä ihan mitä vaan. Kiipeillä, sotkea, hakata muita lapsia jne jne.

Kyl mua ärsyttää hekin siinävaiheessa, jos mun pitää alkaa komentelemaan heidän lapsiaan... Mä en tykkää kiellellä ja komennella muita.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mun kaveri oli tuollainen kaksostensa kanssa. Lisäksi hän oli ylihysteerinen lasten pukemisen suhteen: kerranki tulivat meille toukokuussa, asteita +12 ja lapsilla kevyttoppahaalarit päällä... Pelkää aina että paleltuvat. Ja jos yksikin niiskaisu tai yskäisy niin pitää varalta lapsen sisällä vähintään viikon kun pelkää että on sairas. Samoin jos ei halua heitä kylään niin ei tarvi kun mainita että mä muuten aivastin tai että vähä tuntuu kurkussa oudolta, niin ei uskalla tulla kylään jos vaikka onkin flunssaa ja hänen lapset saa sen. Pakko myöntää etten aina oikein ymmärrä häntä...

toista kaksosten äitiä ei voi kukaan muu täysin ymmärtääkään kuin toinen kaksosten äiti :).

Olen itsekin aika huolehtiva ja oman äitini mielestä ylihuolehtiva. Mutta en todellakaan tuollainen kuin tuttavasi.

Sääli sitä lasta sillä jos lasta holhoaa liikaa niin tämän aivoihin ei kehity synapseja jotka mahdollistavat tämän lapsen kestää vastoinkäymisiä myöhemmällä iällä. Lapselle tulee riski sairastua mielenterveysongelmiin aikuisiällä.
Tämä on todella tärkeää saada kehittyä jo vauvana. Alle 2v lapsen aivot ovat aivan erityiset välitysainekulkujen ja synapsien kehityksen kannalta kehityksessä. Koskaan ei enää myöhemmin saa samalle ihmiselle kehitettyä sellaisia itsesuojelu mekanismeja, työkaluja käsitellä ongelmia kuin mitä saa identiteetin tärkeimmän vaiheen kehityksessä alta 2 tai 3 vuotiaana. Enkä tarkoita että lapselle pitäisi hankkia vaaratilanteita. Mutta pikkulasta ei saa suojella normaalielämältä tai tekee karhunpalveluksen lapselle.

Tosta mielenterveysongelmasta :D.. Riski on tietty myös silloin jos lapsi ei saa suojelua alta 3 vuotiaana kuten kuuluu ja silloin ei kehity itsetuntoa jossa lapsi kokisi olevansa minkään arvoinen. ( toisenlaiset työkalut )

Alkuperäinen kirjoittaja huooh:
MInua ärsyttää sellaiset vanhemmat, jotka antaa lastensa tehdä ihan mitä vaan. Kiipeillä, sotkea, hakata muita lapsia jne jne.

no ei minun lapseni ainakaan riehu, sotke, hakkaa eikä ole huonokäytöksinen vaikka en olekaan ylihysteerinen laastareiden liimailija ja lääkärissä juoksuttaja.. kiipeilyssä en näe mitään pahaa? sehän kehittää motoriikkaa? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mun mielestä toiset saavat ylihuolehtia lapsistaa, mutta jos samalla "kiusaa" minun lastani, niin en tykkää.

näin minunkin mielestäni. Siis tämä ihminen voi hösätä lapsensa kanssa niin paljon kuin tykkää, kunhan ei samalla ole kohtuuton minun lapselleni.

Yhteistyössä