Ärsyttää kun mies hoitaa oman osuuden kotitöistä rahalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouvashenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouvashenkilö

Vieras
Minä haluisin, että kotityöt menis suunnilleen tasan ja että sellaisia muka miesten töitä ja naisten töitä olis mahd. vähän. Tietty mies hoitaa esim. renkaan vaihdot, nurmikon leikkuut ja repareeraukset mutta osallistuu kans siivoomiseen. Siivoon enempi ja hoidan enempi lapsia, joka on ok koska oon kotona.

Mut mua pikkasen ärsyttää se, että kun meillä on tasajako olevinaan, niin mies usein palkkaa jonkun tyypin hoitamaan asiat. Nurmikon leikkaa usein naapurin poika. Renkaat vaihtaa aina liikeessä. Siivoomisesta sanoo, että ei haluu siivota yhdessä ku tulee riitaa kummiskin. Joten on jaettu sitten niin, että mä siivoon 3 kertaa kuussa ja kaikki pikkusiivoukset ja sitten yhdessä iso siivous. No mies sanookin, että mee sää pois ja hoitaa siivousfirmalla ton homman.

Meil on yhteinen tili, mutta mies maksaa noi jutut omalta tililtään. Miehen koko palkka tulee yhteiselle tilille, mutta sitten miehellä on jotain osakkeita sun muita ja niillä rahoilla sitten makselee noita.

Mul ei oo mahista ostaa noita palveluja joten se tuntuu vähän epäreilulta että ensin jaetaan työt tasan ja sit toinen tekee oman osuutensa, mutta toinen teettää suuren osan omista hommistaan ulkopuolisella...

Mä en näe tuossa mitään epäreilua, etenkin kun mies käyttää siihen ns. ylimääräisiä varojaan. Jokaisella on tapansa tehdä asiat ja miehesi hoitaa oman osuutensa omalla tavallaan.

Siis mikä sua pännii? :D Mä en ainakaan valittaisi, jos mun mies kustantaisi ylimääräisillä rahoillansa meille siivoojan :D

Niin siivoomaan hänen omaa osuutta. Ei koskaan mun osuutta. Eli itse välttyy ikäviltä hommilta rahalla, mutta mä en. Sitä tarkoitin. Lisäksi kurja kun ei voida mitään kotitöitä tehä yhessä kun ukko sanoo, että tulee vaan riitaa...

JA mies käy töissä. Minusta kuulostaa että miehellä on aika paljon tehtäviä jos työelämän lisäksi hoitaa "miesten työt" ja osuutensa "naisten töistä". Meillä on samantapainen työnjako, mutta minulla itselläni on aina vähän huono omatunto siitä etten tee osuuttani miesten töistä. Käytännössä mies on niin tarkka, ettei anna minun tehdä sutta ja sekundaa :D Vähän niinkuin sinä miehellesi.

Kyllä mä ymmärrän ap:ta. Ketuttaisi muakin. Tässähän on kyse samasta, kun mies kävisi ulkona syömässä/muu perhe syö kotona tai mies kävisi parturissa/muun perheen hiukset leikataan kotona. Kyse on kuitenkin yhteisestä taloudesta.

No naimisis tässä ollaan ja periaatteessa kaikki yhteistä niin olis kiva että myös mun hommia maksettas. Voisinhan mä tietysti maksaa omia hommia yhteiseltä tililtä, mutta käytän ne mieluummin johonkin järkevämpään tai mukavampaan. Mun mielestä on vaan tyhmää maksaa noista kotihommista.

Miksi edes pitäisi olla tasajako, jos sä olet kotona ja miehesi elättää perheenne tekemällä työtä?
Meillä on kolme lasta ja ne ajat, jotka olin lasten kanssa kotona, hoidin enimmän osan kotitöistämme. Mun mielestä se oli itsestään selvää. Nyt kun kumpikin olemme töissä, meillä tehdään asiat suurin piirtein puoliksi.

En ymmärrä.
Mies kuitenkin käy töissä ja hoitaa miesten hommat paitsi nurminkon leikkaa naapurin kloppi. Sä olet kotona, joten mun mielestä sun kuuluukin hoitaa kotihommia enemmän.
Mitä väliä??? Eikö raha ole tehty käytettäväksi?? Sulla on onnellisempi mies ja onnellisempi perhe, kun ei tarvitse kinata siivoamisesta tai pakottaa miestä siivoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23874780:
Miksi edes pitäisi olla tasajako, jos sä olet kotona ja miehesi elättää perheenne tekemällä työtä?
Meillä on kolme lasta ja ne ajat, jotka olin lasten kanssa kotona, hoidin enimmän osan kotitöistämme. Mun mielestä se oli itsestään selvää. Nyt kun kumpikin olemme töissä, meillä tehdään asiat suurin piirtein puoliksi.

Niin tietysti mää teen enempi kotitöitä. Itsestään selväähän se. Periaatteesta se on kyse.

Ja en todellakaan äänestä ikinä demareita. Porvareita ollaan. Mut se nyt ei kuulu tähän.

[QUOTE="ap";23874814]Niin tietysti mää teen enempi kotitöitä. Itsestään selväähän se. Periaatteesta se on kyse.

Ja en todellakaan äänestä ikinä demareita. Porvareita ollaan. Mut se nyt ei kuulu tähän.[/QUOTE]

Niin mistä periaatteesta? Siitä, että sulla on kurjaa siivotessa, niin miehelläkin pitää olla kurjaa? Jos siis miehesi osallistuu moniin muihin töihin. Voisit toki ehdottaa, että sun siivousvuoron hoitaisi myös joskus siivooja. Tai voisitte siis ottaa siivousfirman esim. 2xkk.

jos jotain ei osaa tai jaksa tai viitsi on ihan hyvä ratkaisu teettää työ muilla. Työ tulee tehdyksi ja uleensä kunnolla.

Olisiko raha koko perheen hyvituksiin, jos ulkopuolista apua ei ostettaisi vai mikä sinua harmittaa?

Mies ei siis suostu rahoittamaan siivoojaa mulle, koska "osakerahat on hänen oma kuvio". Sanoo, että saan hommata siivoojan, mutta se on sitten muusta pois. Lähinnä tarkottaa, että omiin vaatteisiin, kampaajiin, kulttuuriin tai matkoihin vois laittaa vähemmän rahaa.

Juttu on nimittäin niin, että mun miehen koko palkka ei mee tolle yhteiselle tilille. Vaan sinne menee semmonen könttäsumma ja se ei oo läheskään miehen koko palkka. Loput rahat mies sitten laittaa esim. osakkeisiin tms...

Ei oo siitä kyse että olis kurjaa siivota

[QUOTE="ap";23874773]No naimisis tässä ollaan ja periaatteessa kaikki yhteistä niin olis kiva että myös mun hommia maksettas. Voisinhan mä tietysti maksaa omia hommia yhteiseltä tililtä, mutta käytän ne mieluummin johonkin järkevämpään tai mukavampaan. Mun mielestä on vaan tyhmää maksaa noista kotihommista.[/QUOTE]

No miehen mielestä ei ole, sun pitää siitäkin vääntää riita, en yhtään ihmettele jos miehesi heittää sinut ulos kun on yhteisistä hommista kyse. Kai miehelläkin saa olla ihan ikioma mielipide ja jos sen mielipiteen toteuttamiseen käyttää omaa omaisuuttaan, ei kuulu sulle pätkääkään.

[QUOTE="ap";23874911]Mies ei siis suostu rahoittamaan siivoojaa mulle, koska "osakerahat on hänen oma kuvio". Sanoo, että saan hommata siivoojan, mutta se on sitten muusta pois. Lähinnä tarkottaa, että omiin vaatteisiin, kampaajiin, kulttuuriin tai matkoihin vois laittaa vähemmän rahaa.

Juttu on nimittäin niin, että mun miehen koko palkka ei mee tolle yhteiselle tilille. Vaan sinne menee semmonen könttäsumma ja se ei oo läheskään miehen koko palkka. Loput rahat mies sitten laittaa esim. osakkeisiin tms...

Ei oo siitä kyse että olis kurjaa siivota[/QUOTE]

No kun nyt noin asian ilmaiset, niin miehesi on vähän kusipää. Kai maksatte sulle jotain eläkesäästöä, kun olet hoitovapaalla?

[QUOTE="ap";23874773]No naimisis tässä ollaan ja periaatteessa kaikki yhteistä niin olis kiva että myös mun hommia maksettas. Voisinhan mä tietysti maksaa omia hommia yhteiseltä tililtä, mutta käytän ne mieluummin johonkin järkevämpään tai mukavampaan. Mun mielestä on vaan tyhmää maksaa noista kotihommista.[/QUOTE]
No tee sitten itse, niin minäkin teen enkä valita. Jos jotain en halua tehdä itse, sitten maksan siitä, että joku muu tekee.

No ei mua ärsytä. Mies just ehdotti että jos otettais meille siivous parin viikon välein, kun se itse vihaa siivoamista. Ja tämä siis kuittaisi miehen osuuden siivouksista. Käy mulle!! :) pääasia ettei mun tarvi yksin kaikkea tehdä..

Yhteistyössä