Ärsyttääkö jotain muuta tuo kun sanotaan "omaa aikaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niin nähty;29480122:
Toinen lentävä lause naisten keskuudessa, -kun äiti voi hyvin niin lapsikin voi hyvin.

Miten se lapsi konkreettisesti voi hyvin kun känninen äiti huutaa ja tuhoaa kaiken tieltään?

Ja miten se äiti konkreettisesti voi hyvin jos kännissä huutaa ja tuhoaa? Ei vaikuta kovin hyvinvoivalle.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Voi ap sua :)

Sulla ei ole vielä mitään käsitystä mistään, olethan vasta tuore äiti. Teeppä muutama lisää ja katotaan sitten haluatko omaa aikaa. :) Aikaa, jolloin saat olla rauhassa, eikä tarvitse koko ajan palvella ketään.

No tarviiko niitä naperoita pykätä jos ne haittaa "omaa aikaa"? Mä en ole oikein koskaan käsittänyt et miks ihmeessä tehdä muutama taapero ja sit imetettävä ja sit valittaa koko ajan...

Käsite oma aikahan alkaa olla olemassa vasta kun saa lapsia. Lapsettomanahan melkein joka hetki on omaa aikaa, joskus jopa töissäolo. Kyl sä tajuat kun lapsesi kasvaa eikä pelkästään nuku ja syö;)

Tälläkin palstalla on ollut tyyppejä, jotka eivät omien sanojensa mukaan kaipaa omaa aikaa ollenkaan. Väitän, että joko he osaavat vaipua päännollausajatuksiin vaikka pommi räjähtäisi vieressä, tai sitten he ovat poikkeusyksilöitä, joille muiden passaaminen on koko elämän sisältö.

[QUOTE="hmmm";29480116]" Ja kyllä minäkin kaipaan aikaa OLLA YKSIN aina välillä"

"Joo kyl mä tiedän sen, mitä sillä tarkoitetaan ja kyllä mäkin kaipaan sitä aikaa olla yksin ja tehdä, mitä milloinkin haluan. "

Koitappa nyt päättää, mikä sua ärsyttää. Puhut ihan ristiin. Ärsyttääkö sanonta, vai se että joku haluaa omaa aikaa/aikaa yksin, vai se että joku haluaa sitä "koko ajan".. vai???

Opettele esittämään mielipiteesi selvemmin.[/QUOTE]

Pitää opetella. Tarkoitin meinaan nimenomaan tuota, etten ymmärrä tuota sanontaa. Mielestäni olin selkeä, mutta ilmeisesti en..

[QUOTE="Wieras";29480183]Voi ap sua :)

Sulla ei ole vielä mitään käsitystä mistään, olethan vasta tuore äiti. Teeppä muutama lisää ja katotaan sitten haluatko omaa aikaa. :) Aikaa, jolloin saat olla rauhassa, eikä tarvitse koko ajan palvella ketään.[/QUOTE]

Voi huoh.. Ensin ei ole käsitystä kun on lapseton ja sitten ei ole käsitystä kun on tuore äiti... Ja toisen asemaanhan ei osaa asettua muu kuin 5 lapsen yh?

Kuule ihan koliikkivauvan äitinä ja ammatiltani opettajana todellakin tiedän, mitä on kun joku tarvitsee koko ajan. Ja kyse ei edelleenkään edes ole siitä ettenkö haluaisi aikaa olla yksin, tehdä mitä lystää jne, vaan siitä, että tuo sanonta on mun mielestä todella hassu...

[QUOTE="jenni";29480203]Käsite oma aikahan alkaa olla olemassa vasta kun saa lapsia. Lapsettomanahan melkein joka hetki on omaa aikaa, joskus jopa töissäolo. Kyl sä tajuat kun lapsesi kasvaa eikä pelkästään nuku ja syö;)

Tälläkin palstalla on ollut tyyppejä, jotka eivät omien sanojensa mukaan kaipaa omaa aikaa ollenkaan. Väitän, että joko he osaavat vaipua päännollausajatuksiin vaikka pommi räjähtäisi vieressä, tai sitten he ovat poikkeusyksilöitä, joille muiden passaaminen on koko elämän sisältö.[/QUOTE]

Mä en jaa elämääni omaan aikaan ja muille menetettyyn. Omia ovat ipanat ja ihan omaa viljaani siis silloin kasvatan. Mä olen vielä siitä harvinainen etten koe passaavani kyllä ketään. Miksi niitä lapsia pitäisi alkaa passata? Kokeileppa opettaa niitä oma toimiseksi ni voit varmaan lopettaa sitten tuon oman ajan oton.

[QUOTE="jenni";29480203]Käsite oma aikahan alkaa olla olemassa vasta kun saa lapsia. Lapsettomanahan melkein joka hetki on omaa aikaa, joskus jopa töissäolo. Kyl sä tajuat kun lapsesi kasvaa eikä pelkästään nuku ja syö;)

Tälläkin palstalla on ollut tyyppejä, jotka eivät omien sanojensa mukaan kaipaa omaa aikaa ollenkaan. Väitän, että joko he osaavat vaipua päännollausajatuksiin vaikka pommi räjähtäisi vieressä, tai sitten he ovat poikkeusyksilöitä, joille muiden passaaminen on koko elämän sisältö.[/QUOTE]

Oot kyl tosi onnekas jos sun vauvat on pelkästään nukkunu ja syöny...

[QUOTE="vihreä";29480230]Mä en jaa elämääni omaan aikaan ja muille menetettyyn. Omia ovat ipanat ja ihan omaa viljaani siis silloin kasvatan. Mä olen vielä siitä harvinainen etten koe passaavani kyllä ketään. Miksi niitä lapsia pitäisi alkaa passata? Kokeileppa opettaa niitä oma toimiseksi ni voit varmaan lopettaa sitten tuon oman ajan oton.[/QUOTE]

No en taatusti lopeta harrastuksiani. Mä olen muutakin kuin äiti.

[QUOTE="vihreä";29480230]Mä en jaa elämääni omaan aikaan ja muille menetettyyn. Omia ovat ipanat ja ihan omaa viljaani siis silloin kasvatan. Mä olen vielä siitä harvinainen etten koe passaavani kyllä ketään. Miksi niitä lapsia pitäisi alkaa passata? Kokeileppa opettaa niitä oma toimiseksi ni voit varmaan lopettaa sitten tuon oman ajan oton.[/QUOTE]

Juuri näin.. Mut ehkä tää on tätä suomalaisten marttyyriäitien asennetta johon kyllä törmää paljon. Kaikki on niin perkeleen raskasta ja huh huh ja valivali. "Lapset imee musta mehut" "kaikkeni annan lapsille" jne. Jos se lapsiperheen arki on niin pirun raskasta ja kuluttavaa niin ei kyl oikeasti kannata hankkia kun maks yksi lapsi. Mutta mistäpä minä mitään tietäisin...

[QUOTE="jenni";29480265]No en taatusti lopeta harrastuksiani. Mä olen muutakin kuin äiti.[/QUOTE]

Harrastaakko sitten ei muuten voi? Kait ihmiset sitten tarttee tuollaista jakoa jos ilman sitä teiltä tosiaan jäisi muu elämä elämättä.

[QUOTE="Aapee";29480284]Juuri näin.. Mut ehkä tää on tätä suomalaisten marttyyriäitien asennetta johon kyllä törmää paljon. Kaikki on niin perkeleen raskasta ja huh huh ja valivali. "Lapset imee musta mehut" "kaikkeni annan lapsille" jne. Jos se lapsiperheen arki on niin pirun raskasta ja kuluttavaa niin ei kyl oikeasti kannata hankkia kun maks yksi lapsi. Mutta mistäpä minä mitään tietäisin...[/QUOTE]

Lapsiperhe-elämä ei ole raskasta, jos on sitä omaa aikaa. Kannattaa kokeilla!

[QUOTE="jenni";29480308]Lapsiperhe-elämä ei ole raskasta, jos on sitä omaa aikaa. Kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Meillä ainakin touhutaan lasten kanssa, tehdään asioita yhdessä, ketään ei suljeta ulkopuolelle.

Eikä ole raskasta, päinvastoin.

[QUOTE="vihreä";29480287]Harrastaakko sitten ei muuten voi? Kait ihmiset sitten tarttee tuollaista jakoa jos ilman sitä teiltä tosiaan jäisi muu elämä elämättä.[/QUOTE]

No kyllähän joillekin pulkan kiskonta tai kauppakassien purkaminen yhdessä lasten kanssa riittää liikunnaksi... Toiset kaipaa vähän enemmän kuin mihin lasten läsnäollessa pystyy.

[QUOTE="jenni";29480308]Lapsiperhe-elämä ei ole raskasta, jos on sitä omaa aikaa. Kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Kyllä mulla on aikaa tehdä, mitä haluan nyt ja jatkossa kun on mahtava mies jakamassa arkea ja hyvä tukiverkosto. En siltikään koe, että aika jonka vietän itsekseni olisi sen enempää omaa aikaani kuin aika jota vietän lapsen kanssa...

Voihan sitä tietty ajatella että kaikki aika on omaa aikaa, viettää sen sitten harrastuksessaan, yksin leffaa katsoen, perheen kanssa, kotia remontoiden tai töissä. Omia elämänvalintoja ja sitä rataa.

Kuitenkin itse tykkään tuosta "omasta ajasta". Kun on suht paljon lapsia ja aika tiiviisti näissä kiinni tuntuu hyvältä saada välillä niitä hetkiä joita voi viettää ihan sillä omalla tavallaan, ilman että on vastuussa kenestäkään.

Silloin joskus kun oli yksinasuva sinkku ei tuollaista tullut ajatelleeksikaan.

Termi "oma aika ei välttämättä tarkoita aikaa ilman perhettä ja lapsia. Jos lääkäri on tehnyt kolme pitkää vuoroa ja häntä pyydetään tekemään neljäskin, hän voisi hyvin sanoa että "ei kiitos, pitää minullakin olla joskus omaa aikaa" tarkoittaen että hän haluaa olla perheensä kanssa kotona. Samalla tavalla harrastuksekseen jalkapalloa valmentava voisi sanoa, että en pääse ensi lauantaina valmentamaan, koska vietän omaa aikaa perheen kanssa hiihtoladulla.

Oma aika ei näin ollen ole välttämättä aikaa pois lasten luota, vaan se tarkoitaa että sanoja voi itse käyttää ajan haluamallaan tavalla ja se todennäköisesti poikkeaa normaalista totutusta. Jollekin se on siis aikaa harrastuksen parissa, mutta toiselle se voi olla aikaa kerrankin ilman harrastusta.

[QUOTE="amppari";29479957]En tiedä ärsyttääkö, mutta tyhmä sanonta se on. Aivan kuten "lasten ehdoilla". Mitä siitäkin tulisi?[/QUOTE]

Lasten ehdoilla meillä ainakin esimerkiksi matkustetaan, pysähdytään useammin ja syödäänkin useammin, eikä niinkuin miehen kanssa kahdestaan, ajetaan pisteestä aa pisteeseen b ja ei ole niin väliksi pysähdellä. Tai vaikkapa kotiarjessa mennään lasten ehdoilla, heidän harrastuksiin menee aikaa, kuljettamiseen menee aikaa jne. eikä vain oma napa ole kyseessä, esimerkkejä on vaikka muille jakaa, toivottavasti teilläkin jos on lapsia, mennään heidän ehdoillaan.

Ei ärsytä ja mun mielestäni se on ihan ymmärrettävä asia haluta. Perhe ja oma aika on yhteensovitettavissa, eikä se että kaipaa jotain omaakin mitenkään vähennä sitä perheen tärkeyttä, ihan vaikka kauppareissu yksin on ihan luksusta välillä. :D

Yhteistyössä