Ärsyttääkö jotain muuta tuo kun sanotaan "omaa aikaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29482227:
Juuri näin! Miten ap kokee, että vaihtaessaan vauvan vaippoja, hän viettää omaa aikaansa? Ymmärrän sen, jos hän rakastaa vaippojen vaihtamista ja se on sitä, mitä hän haluaisi tehdä, vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja, mutta kyllä lapsen vuoksi tehtävät asiat ovat minusta ennemminkin lapselle/perheelle annettua aikaa. Minulle lapsen perusrutiinit eivät todellakaan ole omaa aikaa. Jos minä olen ollut vaikka syömässä rauhassa tai lukemassa lehteä ja sen keskeyttää vauvan oksentaminen lattialle tai housuun kakkaaminen, niin se oma aika todellakin loppuu siihen!

Kannattaa muuten lukea ketjua ennen kommentointia ;) nyt ihmettelen tuota sanontaa ja termiä. Mulle omaa aikaa on kyllä tuo vaipan vaihtaminenkin. Olen halunnut lapsen ja nautin hänen kanssaan olemisesta. Ja joo ärsyttää jos syön ja lapsi parahtaa juuri silloin itkuun, mutta en koe et "voi helvetti nyt mun OMA aika loppui ja tarvii taas aloittaa "lapsen aika"" Ja edelleenkin nautin ajasta ilman lasta ja sitä onneksi saankin.

[QUOTE="Aapee";29482229]No siis mun mielestä se "oman ajan" suureen ääneen kailottaminen on erikoista. Sellaisesta ajasta saa ja kannattaa toki nauttia ja tuskimpa se ettei erikseen huutele "vietän nyt OMAA aikaa" poista sitä etteikö siitä ajasta nauttisi. Mun korvaa tuo vain on vähän sellaista suomalaisille tyypillistä marttyyriäitiyttä ja valittamista...[/QUOTE]

En nyt ole törmännyt siihen että tuota mitenkään erityisesti kailotettaisiin. Lähinnä niin että sanotaan vaikka kaverille tyyliin "mulla olisi huomisilta omaa aikaa kun mies lähtee muksujen kanssa anoppilaan, haluaisitko vaikka lähteä jonnekin syömään?" Tms.

Nuo kailottamiset nyt on jotenkin ärsyttäviä, koskivat sitten mitä asiaa hyvänsä. Kesäisin nuo loma-hypetykset päivien laskemisineen ovat jotenkin...

[QUOTE="Aapee";29482229]No siis mun mielestä se "oman ajan" suureen ääneen kailottaminen on erikoista. Sellaisesta ajasta saa ja kannattaa toki nauttia ja tuskimpa se ettei erikseen huutele "vietän nyt OMAA aikaa" poista sitä etteikö siitä ajasta nauttisi. Mun korvaa tuo vain on vähän sellaista suomalaisille tyypillistä marttyyriäitiyttä ja valittamista...[/QUOTE]

Eli siis, saa nauttia, mutta ei saisi sitä ääneen sanoa? Mä ainakin ajattelen, kun lapset ja mies painuu ovesta ulos, että jee, nyt alkoi mun oma aika. Olenko sen takia jotenkin marttyyri, ja valittaja? :D

No olisiko tuo helpompi ymmärtää siten, että aika on omaa silloin, kun se on ihan täysin hallinnassasi. Se ei ole riippuvainen kenekään muun tahdosta tai tarpeista. Esimerkiksi työssä oleva aikakin on sinun elämääsi työaikaa, mutta siitä, mitä sinä aikana teet et ole yksin päätösvallassasi, joten se ei ole omaa.

[QUOTE="Aapee";29482139]Hmm.. Sepä se, kun ei siihen oikein ole hyvää termiä...Aika ilman lapsia? Kuullostaa vähän hassulta. Toisaalta tarviiko siihen olla jotain termiä? Eikö sitä vain voi mennä salille/tapaamaan ystäviä/leffaan jne.? Tarviiko sitä oikein korostaa, että nyt on OMAA aikaa? Eikö se pitäisi perheessä olla ihan normaalia, että jokaisella on aikaa tehdä niitä itselle tärkeitä asioita ihan ilman muita perheenjäseniä ilman, että sitä kailotetaan OMANA aikana? Aika harvoin kuulee isien tai lapsien käyttävän kyseistä sanontaa ;)[/QUOTE]

Jos jonkun asian pystyy kuvaamaan kahdella sanalla niin, että kaikki ymmärtävät ensimmäisestä kerrasta lähtien mistä on kyse ja se kattaa kaikki variaatiot (oma aika lapsen kanssa, yksin, ystävien kanssa, erilaiset aktiviteetit ilman niiden tarkempaa yksilöimistä), niin miksi semmoinen termi on huono ja pitäisi korvata jollain pidemmällä? Jos tuo sanonta ottaa jollain niin paljon hermoon, ettei kestä kuulla sitä, suosittelen psykologian ammattilaisen puoleen kääntymistä, koska silloin on varmaan jotain henkistä painolastia asiaan liittyen.

Mutta joo, aion nyt ottaa pienen irtioton lapsen hoidosta päivän lehden parissa, vaikka lapsi on paikalla;)

Yhteistyössä