Ärsyttävää, monet sukulauset lyulevat, että matkin serkkujani kun saimme lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiit"

Vieras
Minulla on paljon suht samanikäisiä serkkuja. Olemme vähän päälle kolmikymppisiä ja paljon tekemisissä. Kolme serkuistani sai ennen minua lapsen niin, että meidän ja serkkuni vanhimman lapsen ikäero on 2 vuotta eli kaikki meidän serkusten lapset ovat syntyneet melko pienellä ikäerolla.

Meillä lapsettomuushoidot takana ja saimme odottaa reilu 5 vuotta ennen kuin raskaustesti näytti positiivista. En vain kamalasti ole kaikille puhunut lapsettomuudestamme koska se oli todella kipeä aihe. Lapsemme on nyt reilu vuoden ikäinen ja taas sain eilen kuulla närkästynyttä kuittailua tädiltäni siitä, että olen hankkinut lapsen vain sen takia, että muillakin on. Kysyi, että joko kaduttaa kun piti hankkia lapsi vain sen takia kuin muillakin on. Tätä kommentointia sain kuulla jo raskausaikana mummoltani, mummoni sisaruksilta sekä tädeiltäni.

En vain voi käsittää kiikastaako asia siitä, että serkkuni ehtivät vain ensin tulla raskaaksi vai siitä, etteivät he voi kuvitella minua äidiksi. Olemme kuitenkin asuneet 10 vuotta avomieheni kanssa yhdessä, kummallakin vakituiset koulutustavastaavat työpaikat, olen aina pitänyt lapsista (vetänyt liikuntakeskuksessa taapero-äiti jumpparyhmää, ollut pitkään partiossa laumanjohtajana, kavereiden lapset ovat usein meillä hoidossa jne.). Miehelle ja minulle on aina ollut selvää, että lapsia haluamme ja siksi olikin niin raskasta huomata, että adoptio onkin ehkä ainoa vaihtoehto.

Ovatko muut kokeneet vastaavaa kommentointia? Oli todella inhottavaa taas eilen kuulla, että edelleen sukulaiset ajattelevat, että matkin vain muita kun saimme lapsen :(

No mitä väliä tuollaisten tolloje mielipiteillä on?Kaikkea ne ihmiset kans kehtaa suustaan päästää. Naura vaan makeasti päin naamaa niin se ainakin ärsyttää. Sinuna en ainakaan lähtisi mitenkään asioita selittelemään,pitäkööt typerät mielipiteensä.

En tiedä onko äitini kuullut näitä kommentteja kun kuitenkin paikalla on ollut aika usein paljon ihmisiä eli sellainen puheensorina ettei kaikkien juttuja kuule. Eilenkin oli kivat synttärit missä oltiin mutta kyllä aika paljon mielialaani latisti tuo kommentti/ kysymys.

Ehkä pitäisi vain opetella olemaan välittämättä ja jättää kommentit omaan arvoonsa.

[QUOTE="Tiit";30322090]En tiedä onko äitini kuullut näitä kommentteja kun kuitenkin paikalla on ollut aika usein paljon ihmisiä eli sellainen puheensorina ettei kaikkien juttuja kuule. Eilenkin oli kivat synttärit missä oltiin mutta kyllä aika paljon mielialaani latisti tuo kommentti/ kysymys.

Ehkä pitäisi vain opetella olemaan välittämättä ja jättää kommentit omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Tuollainen kommentointi ei ole edes normaalia. Ovatko sukulaisesi jollain tavalla outoja? Itse olisin kysynyt miksi tätini luulee aikuisen ihmisen saavan lapsia siksi että joku muukin on niitä saanut?

Heitä kysymys takaisin, että mitä he sillä matkimisella tarkoittavat. LAita perustelemaan ja selittämään tarkemmin miksi niin ylipäätään ajattelevat.

Ihan höperöitä tyyppejä. Eikös ihmiskunnan elinehto ole lisääntyä? Miten se ei saisi teidänkin kohdalla toteutua? Maailmassa on uskomaton määrä ihmisiä, jotka ns. toisiaan matkimalla ylipäätään pysyvät hengissä: syövät, juovat ja naivat- karkeasti ilmaisten.

Sehän tässä onkin kun olen aikaisemmin pitänyt heitä mukavina ja järkevinä ihmisinä. Sitten kun tulin raskaaksi alkoi tämä nälviminen.

Eeva: ei olla ylipainoisia mutta se virhe kyllä tehtiin, että ostettiin talo jossa oli tulevalle lapselle suunniteltu huone ennen kun aloitimme yrittämään lasta. Taisi tuoda huonoa onnea valmistautua etukäteen näin paljon.

Mulle tulee mieleen, että kiusaajat ovat teille kateellisia. Heidän näkökulmastaan olette saaneet viettää miehen kanssa kahdestaan ihanaa aikaa ennen lapsia ja samalla olette saaneet talouden hyvään kuntoon, talon hankittua jne.

Varmaan sanoisin heille, että mielellään olisi lapsi otettu vastaan aiemminkin, jos vain olisi tullut. Lapsettomuushoidoista en välttämättä kertoisi, koska ovat noin pahantahtoisia ihmisiä.

Mulle tulee mieleen, että kiusaajat ovat teille kateellisia. Heidän näkökulmastaan olette saaneet viettää miehen kanssa kahdestaan ihanaa aikaa ennen lapsia ja samalla olette saaneet talouden hyvään kuntoon, talon hankittua jne.

Varmaan sanoisin heille, että mielellään olisi lapsi otettu vastaan aiemminkin, jos vain olisi tullut. Lapsettomuushoidoista en välttämättä kertoisi, koska ovat noin pahantahtoisia ihmisiä.

Kiusaajat olivat mummo ja isomummo ikäisiä... outoa käytöstä.

No hyi mitä sakkia!
Toisaalta melkein ymmärrän heitä, en tosin siis tuota pahansuopaisuutta.
Itse olen meidän perheen nuorin, ja voisi sitä kai sanoa matkimiseksi että tuli aloitettua tuo lastenteko sopivasti siinä vaiheessa kun vanhemmilla sisaruksilla jo oli omat esikoiset tehty. En oikein osaa sanoa että miksi, jotenkin se toisten lisääntyminen ehkä sai biologisen kellon menemään supervauhtia tai jotain?

Sanoisin ihan suoraan, jopa liioitellen, että kyllä sitä lasta melkein 10 vuotta yritettiin ennen kuin tuli. Tai sitten kun tulisi kommentti tyyliin "olikos se kiva matkia serkkuja ja hankkia lapsi", niin vastaisin "Niin, no eihän me sitä yritetty saadakaan kuin melkein 10 vuotta, kyllä ne serkut varmasti vielä kauemmin yritti"

Yhteistyössä