Ärtyneet kainalot - dödöallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mysteerin äärellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mysteerin äärellä

Vieras
Mitä tehdä, kun pitkään hyväksi havaittu deodorantti alkaa yhtäkkiä ärsyttää kainaloita ja tekee ihottuman, minkä jälkeen mikään deodorantti ei enää tunnu oikein sopivalta. Allergialääkkeistä on hyötyä, mutta niitä ei viitsisi syödä koko loppuelämää ja samalla altistaa kainaloita ärsyttäville dödöille. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa?

Löysin netistä paljon muutamien vuosien takaisia keskusteluja, joissa käsiteltiin pulmaani. Keskustelut olivat jääneet "kesken". Oli ihanaa löytää palsta, jossa on muitakin saman ongelman äärellä. Itselläni on nyt samanlainen tilanne kuin heilläkin: tuttu, hyvä tuote muuttunut yhtäkkiä ärsyttäväksi ja tämän jälkeen kaikki dödöt, joita kokeilen tuntuvat sopimattomilta. Käytin siis alunperin Garnierin Mineral-sarjan antiperspirantteja, niistäkin "Sensitiveä". Toimi hyvin ja oli miellyttävä, kunnes uuden roll-onin ostettuani (samaa tavaraa) nousi kainaloihin ihottuma ja on ollut sen koommin. Nyt tässä jo monta kuukautta etsitty ratkaisua. Kainalon karvaa kasvattavalta osalta ihottuma on hävinnyt, mutta pysyy sitkeästi hikoilevan alueen reunamilla ja levittäytyy olkavartta pitkin, alue noin 5x6cm. En sheivaa kainalokarvojani vaan olen käyttänyt muutaman vuoden epilaattoria, koska sheivaaminen ärsytti kainaloitani kovasti. Epiloinnilla iho pysyy ehjänä ja hiki ei niin herkästi ala haista (koska ei tulehdusreaktiota?). Olen sittemmin käyttänyt mm. Rexonan, Nivean, Adidaksen, Doven herkälle iholle suunniteltuja deodorantteja sekä roll-oninna että stickinä, myös sprayna. Näistä useimmat tuntuvat pahalta jo ensi käytöllä. Erisanin hajusteetonsa antiperspiranttia olen käyttänyt ja se sopii selvästi paremmin. Kuitenkin päivän päätteeksi kainalot kutiavat aivan järjettömästi ja ihottuma punoittaa äkäisesti. Nyt kokeilussa Neutral-sarjan herkän ihon deodorantti, mutta vastaa täysin Erisania.

Luin juuri Terveyskirjaston sivuilta kainaloiden iho-ongelmista ja kuvausten+kuvien perusteella kyseessä ei ole hiiva, taivepsoriasis tai muukaan selkeästi lokeroitava pulma. Lienee vain allergiaa. Mainittakoon, että olemme koko perheen voimin käyttäneet samaa herkän ihon pyykinpesuainetta ja Erisanin shampoita ja ihonpesuaineita jo monia vuosia, joten niissä ei muutosta laukaisevaksi tekijäksi löydy.

Aamuisin ihottuma ei ole punoittavan ja ärtyneen näköinen, vaikka kutiseekin. Iltaisin kainaloiden ihottuma on turvonnut, punoittava ja lähes sietämättömän kutiava. Kirveleväkin se on, jos on onnistunut vähänkään raapaisemaan tai hankaamaan kainaloaan.

Antihistamiineista cetiritzin (Zyrtec ja rinnakkaisvalmisteet) ja levocetirizin (Xyzal ja rinnakkaisvalmisteet) helpottavat kutinaa ja rauhoittavat ihottumaa. Ihottuma myös tuntuu niillä vähenevän. Näillä lääkkeillä sain ihottuman pois mutta kun lopetin allergialääkkeen ottamisen, ihottuma palasi yhtä kiusallisena. Loratadin-allergialääkkeenä ei toimi lainkaan eikä muutkaan antihistamiinit. Kortisonivoiteesta ei juuri apua, koska ei auta hikoiluun mitenkään, lähinnä se päivän aikana kirvelee kovasti, koska ihon pinta herkästi rikkoutuva. Olen miettinyt tuota alumiiniallergiaa ja huomannut, että dödövaihtoehdot ovat vähissä. Aionkin seuraavaksi kokeilla erään nimimerkin suosittelemaa Sebamedin herkälle iholle tarkoitettua balsamideodoranttia (jos sitä enää myynnissä apteekissa sitten vuoden 2006!), joka ei sisällä alumiinia. Katsotaan, miten se tepsii.

Jos vielä tänä vuonna kutisevakainaloisia löytyy, toivottavasti löydämme kukin ratkaisun tilanteeseemme. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mysteerin äärellä;25126915Käytin siis alunperin Garnierin Mineral-sarjan antiperspirantteja:
Tuossa se ongelmakohta jo tulikin. Eli antiperspirantti. Ärsytyksen lisäksi sen sisältämä alumiini voi altistaa mm. dementialle. Vaihda deodoranttiin, ja tietysti stick-malliseen.

Mulla on ollut jotain tuon tapaista. Lääkäri veikkasi jonkinlaiseksi sieneksi sitä. En olisi huomannut että olis mitään allergian tyyppistä, tai ainakaan dödöstä johtuvaa, koska aivan sama mitä dödöä käytti niin ei ollut hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mysteerin äärellä;25126915:
Olen miettinyt tuota alumiiniallergiaa ja huomannut, että dödövaihtoehdot ovat vähissä. Aionkin seuraavaksi kokeilla erään nimimerkin suosittelemaa Sebamedin herkälle iholle tarkoitettua balsamideodoranttia (jos sitä enää myynnissä apteekissa sitten vuoden 2006!), joka ei sisällä alumiinia. Katsotaan, miten se tepsii.

Tosiaan antiperspirantit täytyy kai unohtaa ja katsella deodorantteja. Alumiinittomia deodorantteja löytyy ainakin apteekista tietääkseni useampiakin. Myös ainakin ACOlla on alumiiniton dödö. Voi olla, että ihottuma paranee huonosti nyt yhdessä dödön kanssa, siis sellainenkin tuote saattaa ärsyttää lisää mikä ei terveellä, ehjällä iholla tekisi hallaa? Kuinka kova olet hikoilemaan, voisiko mineraalikivideodoranttia harkita? Toisilla sekin toimii tosi hyvin.

Mä käytin pitkään tuota Sebamedia, samassa tilanteessa. Sitten siirryin käyttämään Urtekramin luomudeoja. Nykyisin jostain kumman syystä siedän kuitenkin tiettyjä Rexonan deoja. Dovet on kaikkein pahimpia.

mulla oli sama vaiva, joka parani parissa viikossa näillä keinoilla: vanha dödöpurkki roskiin, vauvanpesuaineella kainalonpesu, ei dödöä niin kauan kuin oli ihottumaa, bepanthenia kainaloon aamuin illoin. Kun vaiva hävisi vaihdoin dödömerkkiä.

Mä käytin pitkään tuota Sebamedia, samassa tilanteessa. Sitten siirryin käyttämään Urtekramin luomudeoja. Nykyisin jostain kumman syystä siedän kuitenkin tiettyjä Rexonan deoja. Dovet on kaikkein pahimpia.

Minulla taas dödöongelmat alkoivat juuri Rexonasta. Nyt käytössäni on LV:n tuoksuton roll-on-deodorantti. Siitä ei tule oireita, on halpa ja ihan hyvä.

Itse käytin myös Garnierin Mineral-sarjan dödöä ja alkoi ärtymään. Koskaan aiemmin ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Onkohan siinä tuotteessa jotakin sellaista erityisen altistavaa? Minulla ei siis koskaan ole ollut ihon kanssa mitään probleemaa tai mistään tuotteesta ole tullut mitään ihottumia tai kutinoita. Olen käyttänyt tuotteita ihan villisti ilman huolen häivää. Nyt tuo Garnierin dödö yllätti. Harmi sinänsä, koska tykkäsin sen tuoksusta ja kesän 2011 se toimi oivallisesti. Sen jälkeen alkoi kainalot kutista... Vaihdoin takaisin ekologiseen mineraalipohjaiseen deodoranttiin, joka ei pidä niin hyvin mutta ei kyllä ärsytäkkään ihoa yhtään.

"Common Ingredients:

Isobutane,
Butane,
Propane,
Dimethicone,
Aluminium Chlorohydrate,
Triethyl citrate,
Parfum/Fragrance,
Isopropyl Palmitate,
Stearalkonium Bentonite,
Perlite,
Dimethiconol,
Hexyl Cinnamal,

Ingredients specific to Absolute Dry:
Limonene,
Talc,
Benzyl Salicylate,
Linalool,
Butylphenyl Methylpropional,
Citronellol,
Geraniol,
Alpha-Isomethyl Ionone,
Citral

Ingredients specific to Extra Care:
Benzyl Alcohol"

Onhan tuossa montakin ainetta.

minullakin nyt tämä samainen ongelma ja tidii, oon myös käyttänyt Garnierin Mineral sarjan dödöä (ultra dry??). Harmi, oli melkein ainut joka piti hikoilun aisoissa. Nyt kainalot (etenkin vasen) kuivat ja hilseilevät, kutiavat hirmuisesti. Joskus aiemminkin on käynyt näin ja merkkiä vaihtamalla katos. Hydrokortisonia holvasin pari päivää ja kärsin hikoilusta ja hien hajusta mutta katosi.

Nyt näyttäis olevan sitkeämpää, kun töissä on pakko laittaa jotain tököä kainaloon tai haisen tosi pahalle ja valun hikeä.. Kiva kiva.

Minä myös herkistyin tuolle Garnier Minerals -dödölle. Harmittaa, sillä se todella pitää kainalot kuivana. Kun ihottuma iski, lopetin ko. dödön käytön ja hoidin kainalot kuntoon Eloconilla, joka on keskivahva kortisoni, ja siirryin käyttämään muuta dödöä. Nykyään laitan tuota Garnieria vain silloin, kun ei missään nimessä saisi hikoilla kainaloista. Silloin tällöin käytön kainalot kestävät.

Garnier oli täälläkin käytössä ja piti lopettaa käyttö. Kamlaa kutinaa ja toiseen kainaloon rupesi tulemaan paiseita ja en heti alkuun tajunnut sen tulevan antiperspirantista. Jatkoin käyttöä vielä kk päivät ja taas paise kainaloon. Nyt olen ollut ilman Garnierin dödöjä ja siirryin Lumenen rolloniin. Ei enää kutise, mutta ei noi dödöt ole kyllä tehokkaitakaan. Kainalot haisee jo illalla ja on märät. Antiperspirantti piti kainalot kuivina.

Mulla oli jokin aika sitten myös saman tyyppisiä ongelmia ja sain siihen suun kautta otettavan hiivakuurin, jolla oireet lähtivät. Nyt kuukausien jälkeen oireet ovat palanneet toiseen kainaloon ja näppylöiden kera :-/ Koetan hoitaa sitä lääkärin kirjoittamalla pimafucort voiteella ja nyt parin päivän käytön jälkeen oireet ovat vähentyneet. Käytössäni on Vichy apteekkisarjan erittäin voimakkaaseen hikoiluun tarkoiotettu dödö, jota aloin käyttämään tuon edellisen kuurin aikana. Sitä ennen käytin aika sekalaisesti eri dödöjä. Inhottavaa.

Hei, sama täällä!

Garnierin mineral-sarja alkoi hyvän muutaman kuukauden alun jälkeen ärsyttää ihoa ja tuli kunnon ihottuma kainaloon, ensin toiseen ja nyt toiseenkin. Lopetin käytön viikko sitten ja rasvaamalla on rauhoittunut.

Esim. Doven antiperspiranteista vastaavaa ei ole ikinä tullut.

Siskollani oli Garnierin kanssa sama homma, mikä ainesosa niissä oikein on?!

Suosittelen Urtekramia, ei mitään ylimääräisiä kemikaaleja:
http://www.urtekram.fi/kosmetiikka0/prodcat/deodorantit/
Saa vaikka Prismasta. Ja toimii, ainakin minulla, ikihikoilijalla, on toiminut loistavasti.

Kokeilkaa Neutral deodoranttia. Siinä on niin vähän ainesosia, että tietää onko alumiini se ärsyttävä aine, jos sekään ei sovi. Jos sopii, niin kannattaa käyttää (jos ei alumiinia välttele), koska siinä ei ole ylimääräisiä haitallisia aineita.
http://www.neutralzone.fi/neutral-tuotteet/ihonhoito/deodorantti

Juu täällä sama homma tuo kyseinen Garnier ultra dry dödö aiheutti nyt kamalia kutiavia patteja molempiin kainaloihin. Ei auta ku marssia hakemaa jotain apteekin tavaraa.

Minä olen kärsinyt jo vuosia kainaloihottumasta, enkä ole saanut apua lääkäriltäkään. Ei autat antibiootit eikä muutkaan iholääkkeet, niin kauan kun käyttää deodoranttia. Nyt syksyllä löysin viimein helpotuksen: neitsytkookosöljy! Siis ihan puhdas öljy (joka tosin on alle 24 asteessa kiinteää). Ei mitään haitta-aineita ja ainoastaan ihoa hoitavaa öljyä. Ei tuo toki hikijumppaan sovellu, silloin käytän tavallista deodoranttia, mutta viitenä muuna päivänä käytän tuota öljyä ja kainalot ovat selkeästi paremmat. Kannattaa kokeilla!

Mulla alkoi tuo kainaloihottuma joskus 3-4 vuotta sitten ja en ole koskaan käyttänyt garnierin mineraldödöjä- en kyllä muista oliko niitä ees vielä silloin.
Olin jo vuosikaudet pari kertaa viikossa sheivannut kainalot, kesäisin joskus useamminkin kun karva on niin paksua ja mustaa. Ja käytin milloin mitäkin dödöjä ja antiperspirantteja.

Ja sitten ne vain yllättäen alkoivat kutista ja kutina vain paheni koko ajan, heräsin välillä öisin siihen että kynsin kainaloita verille. Ja tosiaan se ihottuma kainoloissa ei yltänyt pelkästään karvoitusalueelle vaan joka puolelta karvoitusta varmaan noin 5-10 cm ylikin. Ja sanomattakkin selvää että se iho punoitti, kutisi ja kirveli aina kun vähänkin hikoili.

Kokeilin kaikki mahdolliset rasvat ja mitä päähän sattui kunnes tajusin etten varmaankaan pääse tästä kainaloh.lvetistä eroon ennen kuin lopetan karvojen ajelun ja kaikenlaisen dödön käytön kokonaan vähäksi aikaa.

Siinä meni sitten pari kuukautta ( onneksi oli syksy ) kun annoin kainaloiden olla kokonaan rauhassa, ainoastaan pesin hyvin miedolla saippualla päivittäin ja suihkuttelin kylmällä vedellä ( auttaa kutinaan ). Ja kyllähän se iho parani vähitellen ihan kokonaan tuona aikana kun sai olla ns. rauhassa.

Sitten ostin epilaattorin juurikin kainaloita varten koska tulin tulokseen että samoin kuin jokin tavallisissa dödöissä ärsytti niin myös sheivaus ärsytti koska siinähän ne terät kuorii vähän ihoa joka kerta ja sitä ei kaikkien iho kestä.

Siitä lähtien olen epiloinut kainalot ja alkuun uskalsin käyttää vain alumiinittomia dödöjä, esim. sebamediä apteekista, nykyään jo noin vuoden olen käyttänyt myös apteekin triple dry.ta, ja sehän on voimakas antiperspirantti ja sisältää kahta eri alumiiniainesta eikä kuitenkaan ärsytä yhtään. En kuitenkaan koskaan laita sitä silloin kun olen vasta epiloinut koska ajattelen että silloin voisi olla mahdollisuus ärtyä kun se karvatuppi on auki.

Että ehkä en kuitenkaan ole allerginen alumiinille mutta outoa tässä on se että kesällä löysin apteekista uuden triple dry.n joka oli naisille suunnattu, muuten siis samanlainen kuin tuo toinenkin joka on siis hajusteeton, mutta tämä uusi vaihtoehto; siis vaaleanpunainen korkki ja lisättynä joku kukkaistuoksu, menin sitten sen ostamaan ja heti kun olin laittanut sitä kainaloihin ekan kerran niin varmaan jo tunnin päästä oli kainalot punaisena ja alkoi kutista.

Eipä siinä auttanut kuin pestä pois se ja pari päivää olla kokonaan ilman dödöä. Ja hain sitten taas sen perinteisen triple dryn apteekista joka ei tosiaan ärsytä yhtään vaikka apteekin voimakkaimpia perspirantteja.

Olen tullut omalta kohdalta siihen tulokseen että minun kainalot ei kestä sheivauksen aiheuttamaa ihoärsytystä eikä myöskään tavallisten dödöjen ja antiperspiranttien hajusteita, en ole tietenkään varma voiko olla joku muukin tekijä noissa dödöissä joka ärsyttää.

Yhteistyössä