ASIAA LASTEN UNEN TARPEESTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että tammöstä löytyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tyttö täyttää elokuussa 4 v. En tiedä mikä on mutta hän ei nuku päivähoidossa. Hoitaja on yrittänyt saada tyttöäni useasti nukkumaan vaan ei tyttö nuku, alkaa kuulemma itkemään makuuhuoneessa ja häiritsee toisten lasten nukkumaan menoa. Iltapäivällä hoidossa tyttöni on sitten ihan tööt kun joutuu jo aikanaan heräämään aamulla, n. klo 6.30, töihin menen klo 7. En tiedä mikä avuksi. Hoitajakin on tuskainen asian kanssa. Tyttö joutuu olemaan hoidossa lähes päivittäin klo 15 saakka.. olen puhunut lapselleni miten tärkeät päiväunet olisi mutta ei se ole auttanut. Nukahtaa aina kun tullaan hoidosta kotiin.

Meillä 3,5v nukkuu noin kerran viikossa päiväunet. Yöllä nukkunu aina sen 12h. Väsyy kuuden maissa jos ollut tavallista tapahtumarikkaampi päivä, mutta siihen aikaan en todellakaan anna sen laittaa päiväunille! Yöunille saa kyllä mennä jos tahtoo silloin,sitten nukkuukin sen 14h.

Rakas ap. Ja muutkin fanaattiset päiväunien kannattajat. Minun kohdallani on jo myöhäistä. Mutta voisitteko kertoa miten minun olisi pitänyt toimia.

Tyttäreni jätti jo reilusti alta 2v päiväunet pois. ( niin, olen niin surkea äiti kun sallin tämän ) Mutta, hän nukkui yöllä n.14h Päivän jaksoi touhuta väsymättä.

Olisiko minun teidän mielestänne pitänyt herättää tyttö aamulla aina aikaisemmin ja laittaa myöhemmin nukkumaan jotta unta olisi riittänyt päivällekkin?

Huuhuu, vastatkaa nyt. Jo on kumma. Olen tätä asiaa kysynyt ennenkin jossain muussa ketjussa eikä kukaan, toistan, ei kukaan. Joka niin suuresti puolustaa noita päiväunia ole vastannut minulle.

Onko teistä siis parempi että lasta valvotetaan illalla ja herätetään väkisin aamulla, vaikkei olisi välttämätöntä vain sen takia että ottaa ne maailman tärkeimmät päiväunet????

Oikeasti, minä säälin tälläisten lasten vanhempia. Yhtään ei osata asettua lapsen asemaan ja kuunnella lasta.
Uskallan väittää että monilta ongelmita vältyttäisiin jos vanhemmat eivät pakonomaisesti tekisi niinkuin oppikirjoissa sanotaan vaan kuuntelisivat myös lasta ja lapsen tarpeita

Jokainen lapsi on yksilö. Toiset jättävät päikkärit pois aiemmin, eikä lasta voi pakottaakaan nukkuun. Taitaa meilläkin olla joku unista luopumisvaihe, tänäänkin herätin tytön klo 6.30, ei ollut nukkunut päivällä eikä pahemmin ollut väsyneen oloinenkaan. Nukahti tuossa n. tunti sitten ja aamulla taas herätys klo 6.30.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Voisko sen lähteenkin laittaa ap?
Siis sähän olit sen itse kirjoittanut (kirjoitusvirheitä vilisi), mutta mistä otit juttusi?

Heh, ihan piti uudelleen lukea tuo alkuperäinen kirjoitus; en löytänyt yhtään kirjoitusvirhettä... ;) Joo, ei koske aihetta, kunhan nyt pisti silmään tämä kommentti kirjoitusvirheistä. Jatkakaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Huusaisai:
Huuhuu, vastatkaa nyt. Jo on kumma. Olen tätä asiaa kysynyt ennenkin jossain muussa ketjussa eikä kukaan, toistan, ei kukaan. Joka niin suuresti puolustaa noita päiväunia ole vastannut minulle.

Onko teistä siis parempi että lasta valvotetaan illalla ja herätetään väkisin aamulla, vaikkei olisi välttämätöntä vain sen takia että ottaa ne maailman tärkeimmät päiväunet????

Oikeasti, minä säälin tälläisten lasten vanhempia. Yhtään ei osata asettua lapsen asemaan ja kuunnella lasta.
Uskallan väittää että monilta ongelmita vältyttäisiin jos vanhemmat eivät pakonomaisesti tekisi niinkuin oppikirjoissa sanotaan vaan kuuntelisivat myös lasta ja lapsen tarpeita

Jospa minä voisin antaa ainakin oman mielipiteeni asiasta. Puolustan lasten oikeutta päivälepoon, (huom sanavalinta!), koska lapselle juuri tuo yhtäjaksoinen valvominen on rasite. Jos lepuuttaa välillä, ei pääse "ylikierroksille". Mutta mitäpä minä näistä tiijjän, mul on vaan 4 poikaa.

jestas...joo ensinnäki pisti silmään kun joku tua kirjotti ettei oo koskaan patistettu lasta nukkuun tms!?!?! Kauheaa lapselle, liian isoja valintoja annetaan jos laps saa ite päättää koska nukkuu,syö jne,väärin!!!!! Kyl aikuisen tehtävä on luoda sellanen rytmi että lapset nukkkuu ajoissa ja syödään ne 5krt pvässä noin samoihin aikoihin jne!!!! Mut tota päikkäri vouhotusta en tajua, siä luki jossain et jos nukkuu 14h yös pitäiskö herättää jne, ei, miks tarvis!? sit en nukuttaskaa päivällä koska ei todnäk niitä tarvi tuon lisäksi! Tai voihan kokeillä mitä laps tuumaa jos herätät niin et unet jää 12h ja nukutat pvällä mut eikai se ny must juttu oo et päikkärit oltava jos yöllä vetää piiitkät unet!?!?!? itel on 3 lasta ja kaikki kans erilaisia! Esikoinen on 7 ja lakkas 2v nukkumasta ja 2kk iästä alkaen nukkui 12-13h yöunet heräilemättä. Yritin kyllä päikkäreille nukuttaa ja nukuttaa mutta ei, vaikka yli tunnin joka pvä yritin ja esitin nukkuvaa ym, ei nukkunut, minkä sille sitten voi!?!?!?!!?!?! ja rytmit oon aina aika lailla samoina pitänyt. Nyt on nuo 2 ja 3vuotiaat ja jos nukkuvat esim 8 aamulla, en saa millää nnukkumaan päikkäreitä jos yritän 12-14aikaan!! ja tunnin yritän noin. sitten sammuu pienempi illalla 19 jälkeen, isommalla VOI mennä 20 asti. yleensä ottaen laitan nukkumaan 20maissa ja 7jälk herätään ja noin tunnin päikkäreitä nukkuvat, mutta nyt on tullut tätä vaihetta että välillä vaan ei nukahda!!1

Meillä lapset ovat nukkuneet aamulla pitkään, mutta siltin menneet päiväunille. Rakastan systeemiä mielin määrin, koska omat lapseni ovat olleet tyytyväisiä, ei kiukuttelevia.
Sensijaan tuttavapiireissä näen lapsia, jotka halutaan illalla aikaisin nukkumaan, ja sen vuoksi pidetään hereillä, jotta nukahtaminen on se puoli seiskalta- seiskalta. Yhtenäinen hereillä olo jakso on aamu seitsämästä seitsämään. Huh.
Ja lapset saavat aivan pienistä asioista sätkyt, raivot ja kiukuttelut. Ovat todellakin oikuttelevia lapsia.
Tosin lasten luonteessa on eroa, mutta näkisin sen aivojen rasittumisena.

Meillä poika jätti päikkärit pois tuossa pari kuukautta sitten kokonaan (eli silloin oli 2v6kk).. Ja tämän jälkeen on joka päivä käyty rauhoittumassa makuuhuoneessa about puoli tuntia-45min (uskon, että pieni lepohetki tekee varmasti lapselle hyvää, vaikka ei nukahtaisikaan).. On luettu satua ja vierekkäin pötkötelty..
Olisipa kiva tietää, että miten tuon lapsen saa päivällä nukahtamaan (muuten ku huumaamalla)..

Meillä lapsi ei ole koskaan nukkunut noin paljon kuin ap:n tekstissä sanotaan. Valitettavasti lapseni ei osaa vielä lukea, joten ei ymmärrä, vaikka kuinka olen näyttänyt, että hänen unentarpeensa eri tietojen mukaan on pidempi kuin mitä hän pystyy nukkumaan.

Olisiko vinkkejä miten lapsen saa tajuaamaan, että ei saa herätä esim. 8 tunnin yöunien jälkeen vaan pitää pystyä nukkumaan 10 h? Se vain herää väkisin, vaikka kuinka kertoisin sille, että tutkimusten mukaan sen ei pitäisi vielä olla virkeä.

Lapsen pitää nukkua tarpeeksi.
Meillä 4v nukkuu noin puolet vuorokaudesta. Yöunet jopa 11h ja päivällä 1-2h.
Minusta lapsi on kauneimmillaan kun nukkuu, voisin tuijottaa nukkuvaa lasta vaikka kuinka kauan :)

Mutta kyllä riittävä ja laadukas uni on tärkeää lapsen kehityksellekin. Aivoissa tapahtuu tärkeitä asioita kun lapsi nukkuu. Hyvä uni on yhtä tärkeää lapselle kuin hyvä ravinto.

Meillä tyttö jätti päiväunet pois 2,5-vuotiaana. Yöunet oli 11 tuntia. Ja ei muuten nukkunut päikkäreitä päiväkodissakaan! Vaikka kaikki meni samaan aikaan nukkariin ja siellä piti olla hiljaa. Sai päiväkodin tätit tehdä vähän erityisjärjestelyitä meidän tytölle kun välillä herätti muutkin kun tylsähän se oli keskellä päivää maata kun ei pätkääkään nukuttanut. Mua itseä vaan huvitti kun pk:n tätit päivitteli et miten se ei nuku, huomasivatpahan et kaikkia ei voi laittaa samaan muottiin...

Yhteistyössä