Asiantuntija anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja walma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

walma

Uusi jäsen
21.11.2006
3
0
1
Minun anoppi on asiantuntija monissa asioissa hänen mielestä. Ehkä hän jossain onkin ihan oikeessa mutta joskus vaan on niin äsyttävä!!!
Esim hän yrittää olla mieheni ja mun parisuhdeterapeutti jos meillä on ollut riitoja. Hän myös neuvoo miten rahaa tulisi käyttää ja olen usein saanut kuulla pinnallisuudesta. Ja neuvoja että ei tarvitse meikkata ennen kun menee kauppaan että kärsin itsetunto-ongelmista, ja jos ostan vaatteita ja meikkejä ja tykkään matkustella joskus, olen pinnallinen ja turhamainen. Hän myös keskeyttä puheitani ja jos joskus sanon mielipiteen jostain hän sanoo tyliin että ei se voi olla niin.
Kun tyttömme oli 2 kk valitin hänelle kun yöt on välillä rankkoja kun tyttö nukkui 22-3 asti ja sen jälkeen seuraavan kerran vasta 12 jälkeen päivällä. Hän sanoi mulle suoraan että tyttöhän nukkuu hyvin jos hän nukkuu 5 tuntia putkeen. Ja lisäsi siihen että minunkin pitää mennä nukkumaan heti kun tyttö menee. Sanoin että silloin kaipan vähän omaa aikaa ja välillä keitän pullot vielä jne. Siihen hän huusi että kuules sinä teet kaikki ihan väärässä järjestyksessä. Että mä suutuin ja huusin että mitä tuut tänne neuvoo missä järjestyksessä mä teen ja sano mielipiteesi miten tyttö nukkuu vasta kun itse olet valvonnut hänen kanssa. Sitten hän alkoi ihmetellä miksi en aina kerkeä siivoa ja tiskamaan. Minulle tyttö on eka lapsi ja teen yleensä kotityöt siinä ohella mitä ehdin ja jaksan. En välitä vaikka villakoiria välillä on. Sanoin että en ehdi aina joka päivä suihkuunkaan. Hänellä oli minulle valmis diagnoosi: minulla oli masennus. Koska en saa aikaiseksi siivota, enkä käy suihkussa joka päivä ja koska olin väsynnyt. Mä suutuin hänelle niin että!!!! Hän loukkantui kuin sanoin hänelle että hänellä ei ole asiaa tulla antaa minulle diagnoosia ja neuvoja. Anopin sanat mulle ennen kuin löi oveen kiinni oli: Hae apua koska siitä sä nimeomaan tarvitset. :kieh

Hyvä kun uskallat sanoa anopillesi suoraan. Ensimmäisen lapsen kanssa koko elämä ja päivärytmi on opettelua jonka pitäisi anoppisikin ymmärtää.

Hän on liian julma sinua kohtaan eikä ole kannustava kun opettelet asioita. Tee oman pääsi mukaan ja pidä kiinni omasta elämästäsi ja mielipiteistäsi. tiedän mistä puhun.

Olen itse tänäpäivänä 40-v kolmen lapsen äiti ja selvinnyt. sinäkin selviät sinnikkyydelläsi ja tee asiat niinkuin itse parhaaksi näet.

Voimia!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 07:43 mä vaan kirjoitti:
jospa se anoppi on oikeassa, niillä on tapana joskus olla!

jospa sinä kävisit hakemassa apua. tuntuu siltä että tarvotset sitä.

Ap:lle. Voimia sulle. Teet oikein.

Kiitos teille! Ja sinulle jonka mielestä anoppi on oikeassa, niin vaikka olisin masentunut niin masennun kyllä enemmän kuin minua kohdellaan noin. Minun mielästä jos haluaa auttaa ja neuvoa sen voi tehdä hienovaraisemmin.

Lapsi hyvä, älä stressaa siivoamisesta.En usko että kenekään koti on siisti kun on lapsia,saati sitten kun pieni vauva,Ei minulla ainakaan ollut. Älä välitä.Ota rennosti.

Pyydä jos joku voisi ottaa vauvan hoitoon että saisit nukuttua.
Pidä huolta itsestäsi!!!

En tässäkään tapauksessa ymmärrä miksei lapsen isä hoida kotia ???

Anopin pitää ohjata poikaansa auttamaan lapsen äitiä.

Opettakaa lapsen isä jo ajoissa kotia hoitamaan. He käyvät usein töissä mutta äiti tekee vauvan kanssa työtä ympäri vuorokauden...ainakin tuottaa ruokaa lapselleen jota isä ei tee!!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 22:26 vieras kirjoitti:
En tässäkään tapauksessa ymmärrä miksei lapsen isä hoida kotia ???

Anopin pitää ohjata poikaansa auttamaan lapsen äitiä.

Opettakaa lapsen isä jo ajoissa kotia hoitamaan. He käyvät usein töissä mutta äiti tekee vauvan kanssa työtä ympäri vuorokauden...ainakin tuottaa ruokaa lapselleen jota isä ei tee!!!!

Varmaan anopin puheissa on perää, mutta hänen kannattais kannustaa poikaansa siivoamaan ja hoitamaan perhettään.
Ensimmäisen lapsen kanssa on aika hämmentynyt, mutta kannattaa vähän kuunnella kokemusta, ei kaikkea tarvi muiden pillin mukaan tehdä, jokainen perhe luo omat järjestyksensä ja vauva on se joka määrää perheen rytmin. :snotty:
Epävarmuus vauvojen kanssa pistää haukkumaan aina mummit ja anopit, vaikka varmaan harva niitä neuvoja pahaasuopuuttaan jakaa. :heart:

Tämä tilanne tuntuu hankalalta ja tiedän että ehkä välillä ylireagoin hänen neuvoihin. Meillä oli ennen lapsen syntymää jo vähän ongelmia anopin kanssa. Esim se että hän puhuu mulle alentuvasti ja vähättelee mun mielipiteitä. Esim jos sanon hänelle että: että jossain luki näin niin hän sanoo kuulee ei Walma siinä varmaan noin kyllä lue. Poikaystäväni on joskus puolustanut. Mutta ei halua sekantua kun olen sanonut että olen pahoittanut mieltäni. Seurustelumme alkuaikana muistan kun kerran kävimme anopin luona ja hän tarjosi mulle teetä ja sain kuivan käytetyn tee-pussin. Ehkä hän ei pahaa tarkoittanut. mutta oli vähän vaivatunut olo.Toinen esim on kun anoppi lupasi ostaa meille vaunut. Emme pyytäneet vaan hän itse tarjoutui. Hän sanoi vielä että maksakoon mitä maksaa minulla on paljon ylimääräistä tällä hetkellä. Olimme tosi yllättyneitä mutta saimme sitten vanhat rikkinäiset vaunut mitä hän oli kirpputorilta ostanut.Kävin itse sitten ostamassa sellaiset mitkä olivat meidän mieleisiä. Siitä meikkaamisesta ja vaatteista niin itse hän meikkaa ja shoppailee aika paljon itse. Ja hänen neuvot kun on sellaisia että pitää antaa vettä vauvalle juotavaksi imetyksen jälkeen, muuten hänellä on jano. Pullot on turha keittää. Ëi hänkään keittänyt. Tuleeko sulta nyt tarpeeksi maitoa? Ja anna tuttelia, ei hänkään imettänyt kauan. Jos syön suklaata vaikka suklaata, hän voi sanoa että toi on sellaista mielihyvä syömistä, hänkin tekee sitä jne.Anoppi sai itse tosi nuorena lapsen: 16 vuotiaana. Eli mulla ja hänellä on 13 vuotta vain ikäeroa. Ehkä se on kanssa yksi syy tähän kaikkeen. En väitä että hän olisi ollut huono äiti mutta oman kertomuksen mukaan hän on tehnyt paljon virheitä kun hänen lapset oli nuoria. Alkoholi oli yksi syy ja käy edelleen AA;ssa. Mutta ollut kuitenkin yli 15v raittiina. Ehkä tämä tästä vielä paranee. Haluan kuitenkin että tytöllä ja anopilla olisi hyvät välit aina!

Tuolle yhdelle kirjoittajalle vastaisin, että ei se ihan niin mustavalkoista tämä maailman meno ole. On totta että ekan vauvan kanssa saattaa joskus tuntea epävarmuutta joissain asiossa, mutta enhän minä sen vuoksi ole muitakaan ihmisiä haukkunut tai arvostellut. Anoppia olen, koska hän on sen omilla tekemisillään saanut aikaan, ei epävarmuudella tms ole asian kanssa mitään yhteyttä. Tosi on :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 00:00 minä vain kirjoitti:
Tuolle yhdelle kirjoittajalle vastaisin, että ei se ihan niin mustavalkoista tämä maailman meno ole. On totta että ekan vauvan kanssa saattaa joskus tuntea epävarmuutta joissain asiossa, mutta enhän minä sen vuoksi ole muitakaan ihmisiä haukkunut tai arvostellut. Anoppia olen, koska hän on sen omilla tekemisillään saanut aikaan, ei epävarmuudella tms ole asian kanssa mitään yhteyttä. Tosi on :wave:

Aivan samaa mieltä. Ihankun anopilla olisi nyt oikeus haukkua ja arvostella kun vauva on syntynyt....mikä niitä anoppeja oikein vaivaa.. :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 17:22 vieras kirjoitti:
Jokainen voi ihan itse kokeilla, miltä tuntuu nukkua vain 4 tuntia yössä pitkän aikaa. Eiköhän ala porukkaa lakoamaan ja taitaa jäädä siivoukset tekemättä anopiltakin.

Juuri näin

Yhteistyössä